Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mehlika

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:07

Ik heb geeeeen idee, reageerde op een post van eleonoor dat er mint in D&H zit en dat dat positief uit een dopingtest zou komen Knipoog

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:11

Okee, dus toch maar wat krachtvoer.
Hij gaat volgende week bij zijn nieuwe vriendje wel weer het land op. gelukkig.
Wat kan ik dan het beste aan krachtvoer gaan geven?
Ik ben het overzicht wel een beetje kwijt na al het lezen.
Ik hoef niet zo nodig brok te voeren, maar wat is dan verstandig.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:15

mehlika schreef:
Ik heb geeeeen idee, reageerde op een post van eleonoor dat er mint in D&H zit en dat dat positief uit een dopingtest zou komen Knipoog

Haha!
Ja, ik had de vraag al eens eerder gesteld. Ik dacht dat jij het antwoord misschien wist aangezien je op dat bericht van Eleonoor reageerde.
Het probleem van dope met paarden is de nullijn, dus als er een stof in mint zit die dope positief is, dan is dat waarschijnlijk bij hele kleine hoeveelheden al het geval. Van de boetes die zelfs aan B-ruiters worden gegeven tegenwoordig, wordt je echt niet blij Bloos! Dus het is wel iets om op te letten Ja

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:26

Raar eigenlijk dat er dus kennelijk veel voeren vrij verkrijgbaar waarop een paard positief kan testen ... zouden de fabrikanten dan toch eigenlijk ook rekening mee moeten houden ...

Overigens zit er in de rice bran die ik voer gamma oryzanol waarop een paard ook positief op doping kan testen. Ik ben er alleen nog niet uit welke hoeveelheden een positieve test veroorzaken of dat elke hoeveelheid al positief test.

Van wilgentakken is het overigens ook bekend dat een paard positief kan testen (op aspirine).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:29

breggeltje83 schreef:
Okee, dus toch maar wat krachtvoer.
Hij gaat volgende week bij zijn nieuwe vriendje wel weer het land op. gelukkig.
Wat kan ik dan het beste aan krachtvoer gaan geven?
Ik ben het overzicht wel een beetje kwijt na al het lezen.
Ik hoef niet zo nodig brok te voeren, maar wat is dan verstandig.

Goeie vraag Haha!
Ik denk ook niet dat er zomaar een eenduidig antwoord op is.
Het beste is nogal subjectief.

SamCoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:34

Een basisbrok.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:44

Wat is er nou zo slecht aan brok dan?

SamCoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:55

Zolang je niet teveel voert... is er niet zoveel mis met brok.
Half kilootje per dag is, vind ik, meer dan genoeg... hoe zwaar het paard ook in het werk staat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:01

Ik zou liever iets voeren met een verhoogd vitaminen en mineralen programma, zodat er minder in hoeft om de juist hoeveelheden te halen, dan een basisbrok waar een hoop opvulsel in zit Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:04

Ja

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:10

De Ultimate Balancer van D&H lijkt me bijvoorbeeld wel wat voor zo'n jong paard. Daarmee voer je echt alles wat hij nodig heeft met 100 gram per 100 kg lichaamsgewicht.
Anders misschien de Juniorix van Cavalor.... Maar volgens de voeraanwijzing zou je daar al snel 3 kg voor moeten voeren.
René Wielens raadde ook nog Blue Chip aan, hoeven ze ook maar een paar honderd gram van.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:28

Aimee: vraag over doping ligt bij renee, hij zal D&H hierover bellen Knipoog

Uusepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:01

Bij ons op de manege zeggen sommige dat er idd allemaal rotzooi in brok zit, die voeren graanfit van Pavo, daar doen ze het moet ik zeggen ook goed op, alleen sommige paarden worden er wel gek van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:02

mehlika schreef:
Aimee: vraag over doping ligt bij renee, hij zal D&H hierover bellen Knipoog

OK dan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 13:03

Zo, ik heb m'n eerste D&H bestelling geplaatst. Haha!
Ben benieuwd!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:14

Wat voor rotzooi zit er dan in?

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:52

Ik ben even gaan zoeken naar een goede optie voor mijn 2 jarige.
Word dan toch idd eerst maar een basis brok om mee te beginnen.
Wil eigenlijk dan op EQuiral Stud beginnen.
Voor zover ik er nu wat van snap zitten hier verder geen extra dingen of suikers in.
Heeft er nog iemand een ander alternatief?
Hou er rekening mee dat hij straks niet meer op het land kan en dan alleen hooi en kuil krijgt.
Het moet dus echt een aanvulling zijn op hooi en kuil.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:59

Rody01 schreef:
Wat voor rotzooi zit er dan in?

In ieder geval conserveringsmiddelen. Veelal GGO, bindmiddelen en troep om op te vullen.

SamCoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:52

Maar dat zit in ons humane "voer" toch ook Knipoog Tja, tenzij je biologisch eet...
Geen dropjes meer, geen chips voor de tv, geen snoep, geen brood uit de supermarkt, geen doperwten uit blik meer, geen appelmoes, geen frietjes, geen Chinees, geen nou ja... vul maar in.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:32

scoxxx schreef:
Maar dat zit in ons humane "voer" toch ook Knipoog Tja, tenzij je biologisch eet...
Geen dropjes meer, geen chips voor de tv, geen snoep, geen brood uit de supermarkt, geen doperwten uit blik meer, geen appelmoes, geen frietjes, geen Chinees, geen nou ja... vul maar in.

Klopt... Ja Als mensen nog interesse hebben om zo te leren eten en koken, heb ik nog een super leuk adres Haha!

Maar goed... Als je zelf die troep naar binnen werkt, is dat je eigen keuze. Je weet zelf ook dat je je minder fit voelt als je veel suikers eet, maar als je het toch wil doen, dan is dat je eigen keuze.
Paarden kiezen niet wat ze eten, dat schotelen wij ze voor. Ondertussen vragen we ook nog prestaties van ze, terwijl ze met veel suikers in het lijf eigenlijk maar moeilijk die prestaties kunnen leveren. Dan kun je twee dingen doen:
a) simpel brok blijven voeren, maar je prestatie eisen bij schroeven.
b) andere voeding zoeken.
Ik kies voor optie B Lachen

SamCoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:07

Kleine nuance in het brok voeren, als ik zo vrij mag zijn Aimee?.... Vergrootglas op je ruwvoer Tong uitsteken

Want indien ruwvoer/gras niet helemaal joepi-de-poepi.... halen paarden juist daar de meeste suikers vandaan!!!
Niet zozeer in een half kilootje goedkope of dure brok.
Immers, 12 kilo kuil/hooi/gras per dag wat 30% suiker bevat bijvoorbeeld... maakt toch een kleine (afgerond) 4 kilo suikers.

Daarom vind ik brok niet zo belangrijk eerlijk gezegd, maar ruwvoer des te meer.

En hoe ik aan die 30% kom? Artikeltjes eerder in deze topic gelezen. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:14

Ik heb zelf het ruwvoer niet in de hand, aangezien het paard op een pensionstal staat. Ik kan hopen dat hij überhaupt genoeg ruwvoer krijgt en bij de keuze van de pensionstal aftasten in hoeverre de staleigenaar de voerkwaliteit belangrijk vindt.

Het was je misschien nog niet opgevallen... Maar ik ben desondanks weldegelijk bezig met een vergrootglas op het ruwvoer. Bijvoorbeeld omdat mijn paard tot voor kort 24/7 in de wei stond en nu alleen 's avonds op stal.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:23

Het maakt trouwens geen ruk uit.
Als je zo goed op de kwaliteit van je ruwvoer let, waarom zou je er dan troep dmv brokken in stoppen?
Zoals je hierboven kunt zien, noem ik de suikers niet eens als grootste nadeel van de normale brok. Die suikers zitten ook in je gras en hooi, maar die E-nummers echt niet en het rundervet als bindmiddel ook niet.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:06

mijn god. ikben op pagina 7 maar even gestopt met lezen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Mijn situatie:

mijn fjordendame van 5 wordt echt aan de dikke kant en mag dus sowiezo al niet evel brok. wel merk is dat ze futloos is, dus ze moet er aan de andere kant wel iets bij hebben voor wat energie.

ze krijgt nu:

's ochtends handje brok, echt een klein handje en ongeveer een halve kilo geplette haver en een flinke plak hooi

daarna de hele dag de redelijk kale wei op.

's avonds krijgt ze weer hetzelfde als 's ochtends, alleen dan eens zoveel hooi om de nacht te overbruggen en iets te doen te hebben.

probleem: ik wil iets anders gaan voeren. Dacht dat haver goed was voor een beetje extra pit, amar nu ik lees dat er zoveel suiker in granen zit begin ik te twijfelen. De brok die ze krijgt is overigens ponybrok van subli, met lage eiwitten erin.

Ik was van plan om haar telaten afvallen door de haver weg te laten, ruwvoer te laten zoals het is en pavokoeken te gaan voeren, evt in combi met dat kleine handje brok. Maar nu lees ik weer dat er ok in de koeken nog 30% suikers zitten. wat dus best een groot deel is. Heb nu helemaal geen idee meer wat ik kan voeren om pony af te laten vallen, maar tegelijkertijd te zorgen dat ze niet meer zo futloos is...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:18

Je zou iets van Ultimate Balancer, Blue Chip of iets dergelijks kunnen voeren.