[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Mliss

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:34

Nou ben ik weer... Clown
Ik loop ook nog steeds te.... met mijn paard.
Haar tanden kunnen het niet zijn ze is pas geweest en wormen ook niet want ze heeft een kuur gehad vorige week...(dit wou ik eerst uitsluiten)
Nu zit ik tedenken misschien is het verstandiger om een zak biks tekopen waar gewoon voldoende voeding inzit wat ik dan kan mengen mat mais.
Ze krijgt nu op stal gewone basis brok als het goed is.
Dus misschien helpt dat wel misschien zit er nu gewoon te wijnig voeding voor der in dat ze in eens zo invalt.
Ik voer haar nu maismeel en gebroken mais maar ik zie nog niet echt verandering.
Meestal krijgt ze dit alleen als ik der ben 1 malig ik ga zo dus ook baken kopen en dat voor stal zette dat ze gewoon 3 kwart biks krijgt en 3 kwart mais en dat dus 3x per dag krijgt.
Hoop dat het beter gaat dan zo niet moet toch de VA komen.

Jullie nog tips?
Of iets wat misschien helpt kwa ander soort biks?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:03

x-mliss, misschien een wormenonderzoekje laten doen? dat je goed ontwormt wil niet zeggen dat een paard geen wormen kan hebben. Ik ben er heel strikt in en mijn pony heeft vorig jaar (vlak nadat ze een equest pramox had gekregen) toch een lichte worminfectie gehad. Even testen kost 15 euro bij 't woudt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:44

Hebben jullie ook tips om mijn paardje wat dikker te krijgen? Ze krijgt nu 2 kilo brok en 1 pavo koek per dag en loopt lekker in het land. Ik wil haar wat dikker hebben maar ZONDER dat ze er energie van krijgt, dat heeft ze genoeg Ik vind haar eigenlijk een beetje rauw, net niet dik genoeg, maar ook niet te dun, ze is trouwens heel druk aan het verharen, dus dat kost natuurlijk ook de nodige energie. Ik heb al even op google gezocht, en denk zelf aan een aanvullig van pavo kruidenmelange (gele zak), wie kent dit of heeft een paar andere tips voor mij?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 00:19

Mijn paard heeft ook niet zoveel massa.. dit zie je vooral bij de laatste ribben en zijn heupen..

Sinds 2 weken voer ik hem gebroken mais, naast zijn gewone rantsoen en de maismeel (als slobber) welke ik om de dag afwisselde met muesli.
Ik heb het idee dat hij nu na die 2 weken al beter in zijn vel zit, echt aankomen zie ik nog niet (af en toe, maar kan ook liggen aan hoe die staat Nagelbijten / Gniffelen ) maar ik hoorde dat je ook geen resultaat op korte termijn moet verwachten, maar er even de tijd aan moet geven...

Ik ben heel benieuwd!! Het gebit van mijn paard is trouwens compleet nagekeken en behandeld, en hij wordt regelmatig netjes ontwormt.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:11

ik ben er ook weer. het ging een tijdje beter maar nu begint hij toch weer wat aftevallen. het lijkt wel of een nieuwe oplossing eventjes aanslaat en het dan weer niet meer helpt. zijn gewicht schommelt namelijk al zolang ik hem heb. is dit bij jullie ook zo of hebben jullie dit probleem maar tijdelijk

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:31

Goed ontwormen daar kan het ook doorkomen
Was ook zo bij onze haflinger
Nu is ze een heel ander paard geworden

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:16

bietenpulp en maisvlokken. ik zweer erbij

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:06

Ik meld me ook even, ik zit namelijk al een tijdje te kloten met mijn paardje van nu 4 jaar jong. 2 jaar terug is ze in de winter wat dunner geworden maar met bijvoeren bleef dat acceptabel en in het voorjaar kwamen de kilo's er wel weer bij, die herfst is ze in enkele weken erg mager geworden, zodra de weide wat schraler wordt vliegen de kilo's eraf.
Ze is nagekeken bij de veearts die een lichte hartruis constateerde en een wolfskies heeft getrokken, verder kon hij niets vinden. Ze heeft vitaminen en een wormspuit gehad, voor de zekerheid want ze is en was altijd goed ontwormd.
In de zomer is ze wel weer dikker geworden maar echt vet, nee. En dat terwijl ze in een vette weide stond samen met 5 anderen paarden die stuk voor stuk behoorlijk te dik waren.
Nu het weer herfst wordt begint ze alweer nog dunner te worden, ik probeer van alles maar er is niets waar ze echt dik van wordt. Wat tot nu toe het beste werkte was een vette voorjaarsweide maar die heb je nu eenmaal niet het hele jaar, bovendien moet ze bij de anderen paarden blijven, als ik haar alleen zet gaat ze door de draad heen.

Dus wat ik vraag, waarmee krijg je een paard nu echt snel dik en blijft hij dik?
Ik heb al zoveel gehoord en in mijn beleving was veulenkorrel de beste optie tot nu toe maar dat werkt nog niet spetterend.

Edit; ze werkt vrijwel niet, ze is in de loop van de tijd wel zadelmak en teugelwijs geworden maar dat kon alleen op de betere dagen en dan nog durf ik niet meer te doen dan zadel erop en 2 rondjes aan de longeerlijn. Ze ziet er zo fragiel uit dat ik er ook nog niet op heb gezeten. Dus te hard werken ligt het in elk geval niet aan.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 15-10-08 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:07

Ik wil trouwens nog even zeggen.

Mijn meisje krijgt nu pulp. 2 kilo per dag + 2 kilo gewoon brok. Je ziet wel een beetje verschil. Heb trouwens ook een bijvoerbrok gekocht, iets van Kernmix ofzo, ik kijk zo wel even Ja

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:12

mijn pony was altijd er dun. (eerst verzorgpony)
ze was drachtig, kreeg een veulen en gaf zichzelf er helemaal aan.
De eigenaar was een simpele boerenmanege houder. Dus wel veel wortelen en hooi en biks maar verder niks extra's. Resultaat, een hele drukke dunne pony :S
Nu is ze 3-4 maanden van mij, staat ergens anders. krijgt veel kuil en staat zoveel mogelijk buiten in het land en ik voer haar merriebrok. Wel veel voedingsstoffen en niet zo veel energie als een zelfde hoeveelheid bix.
Ben erg tevreden mee, je ziet haar met de weken op gewicht komen. Het is nog steeds niet helemaal goed maar het begint Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:19

My_Lord schreef:
mijn pony was altijd er dun. (eerst verzorgpony)
ze was drachtig, kreeg een veulen en gaf zichzelf er helemaal aan.
De eigenaar was een simpele boerenmanege houder. Dus wel veel wortelen en hooi en biks maar verder niks extra's. Resultaat, een hele drukke dunne pony :S
Nu is ze 3-4 maanden van mij, staat ergens anders. krijgt veel kuil en staat zoveel mogelijk buiten in het land en ik voer haar merriebrok. Wel veel voedingsstoffen en niet zo veel energie als een zelfde hoeveelheid bix.
Ben erg tevreden mee, je ziet haar met de weken op gewicht komen. Het is nog steeds niet helemaal goed maar het begint Haha!

Fout, in merriebrok zit veeeel meer energie.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:23

Kan je haar geen pulp geven annelies?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:26

Op watvoor manier werkt pulp dan? Wat heeft dat voor meerwaarde boven goed ruwvoer? Zit nauwelijks meer energie in.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:48

Hier krijgen alle paarden die te dun zijn pulp. Ook drachtige merrie's, oude paarden enzo.

Heb nu trouwens nog iets gekocht, Energriekernmix van Subli. Kijken of dat bevalt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:50

Dat werd mij idd ook aangeraden maar ik zoek iets wat echt helpt, niet een klein beetje dus ben vooral benieuwd wat hier nu algemeen als goed wordt ervaren.

Bietenpulp is natuurlijk wel het proberen waard, hoe lang geef je dat voor het resultaat heeft en hoeveel?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:53

Nou, Jester krijgt dat sinds een week of iets langer. Je ziet het dus nog niet echt, alloewel ik al wel wat verbetering zie

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:35

Waar kun je bietenpulp en maisvlokken krijgen?
en kun je ook van die gewone mais korrels geven?
mijn paard is al mager en nou eet hij nouwlijks.. (zjn maatje is woensdg ingeslapen dus staat hij alleen)
Hij staat dag en nacht buiten en kan eten hoeveel hij wil. ik heb hem laatst ontwormt maar ik ga hem binnenkort nog een keer ontwormen.

Rianne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:56

dat vraag ik me ook af waar kan ik maisvlokken,maismeel en bietenpulp krijgen?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:21

Dahyeemah schreef:
dat vraag ik me ook af waar kan ik maisvlokken,maismeel en bietenpulp krijgen?

ik heb het bij de welkoop gehaald...
je moet soms even kijken het staat niet altijd bij de paardenafdeling (maar bij de geiten *LOL*
en anders even via internet zoeken Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:12

Ik hoor hele goede verhalen over de Energiekern mix van subli. Ik ken verschillende mensen die het zijn gaan geven en alle paarden zijn nu weer goed op gewicht ik denk zeker dat dit het proberen waard is. Verder denk ik zelf dat als je paard in deze periode niet dikker word het heel erg raadzaam is om een deken te gaan gebruiken het word al aardig kouder en dan zal je paard/pony al zijn energie gaan steken in het warm houden en zal hij zeker niet aan komen.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:20

mijn paard was van de zomer goed op gewicht door al het gras,nu wordt ze magerder (wle even rekening houden met haar leeftijd en groei,ze is pas 2)

ze krijgt zo'n 8kg hooi per dag en staat daarnaast nog zo'n 10 uur buiten in een wei met voldoende gras.
ook krijgt ze winterpenen gemengd met zemelen en lijnzaad olie en 1 a 2x per week een mengsel van knoflook,foenegriek en zeewier erdoor.
ze heeft een liksteen tot haar beschikking.

ze wordt nu erg mager,door haar wintervacht is dat moeilijk te zien,maar je voelt meteen haar ribben als je haar buik aait (zonder te duwen).ze eet wel goed,eet al haar hooi op en is pas onwormd.

ik wil haar zo natuurlijk mogelijk voeren en zoek dingen die ik haar kan geven om wat aan te sterken,zonder dat er allerlei rotzooi inzit,en met zo min mogelijk melasse ed.

hebben jullie tips?of is het een kwestie van gewoon nog meer hooi geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:23

oowie schreef:
mijn paard was van de zomer goed op gewicht door al het gras,nu wordt ze magerder (wle even rekening houden met haar leeftijd en groei,ze is pas 2)

ze krijgt zo'n 8kg hooi per dag en staat daarnaast nog zo'n 10 uur buiten in een wei met voldoende gras.
ook krijgt ze winterpenen gemengd met zemelen en lijnzaad olie en 1 a 2x per week een mengsel van knoflook,foenegriek en zeewier erdoor.
ze heeft een liksteen tot haar beschikking.

ze wordt nu erg mager,door haar wintervacht is dat moeilijk te zien,maar je voelt meteen haar ribben als je haar buik aait (zonder te duwen).ze eet wel goed,eet al haar hooi op en is pas onwormd.

ik wil haar zo natuurlijk mogelijk voeren en zoek dingen die ik haar kan geven om wat aan te sterken,zonder dat er allerlei rotzooi inzit,en met zo min mogelijk melasse ed.

hebben jullie tips?of is het een kwestie van gewoon nog meer hooi geven?

stoppen met dat zeewier,dat versnelt de stofwisseling,en dat wil je niet hebben toch?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:24

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:08

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:46

Ik denk het wel ja Ja