[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:10

Ik kom even in dit topic rond kijken. Mijn shetlander is namelijk nog steeds wat te dik. Ze is hoefbevangen geweest en staat nu al ruim 1,5 jaar op een stuk land waar hooguit 3 plukken gras groeien. Ze krijgt een ruime hoeveelheid hooi en verder een beetje safe and sound gevoerd. Nu blijft ze een hangbuik hebben en een soort bulten op haar kont. Is er een bepaalde trainingsmanier om die weg te werken? Ze wordt nu sindskort gereden door een meisje. Dus ik ben ook benieuwt naar het trainingschema waar OohafoO naar vraagt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:47

Kan iemand me vertellen wat er evt uit dat bloed onderzoek kan komen? En wat de kosten zijn van zo'n onderzoek?
Kan ik haar niet specifiek laten testen op diabetici oid?

Van het land halen is dus geen optie, dan zou ik naar een nieuwe stal moeten wat op het moment niet in de planning staat (kan ook niet). Graaskorf kan ik iets over opzoeken, bedankt!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:25

Je hebt weidegang en weidegang.

Ik weet niet hoe je wei eruit ziet, maar een pas ingezaaide of jonge grasmat met lekker groen gras is minder geschikt dan een oude grasmat met veel kruiden erin. Zelfs al is deze van gelijke lengte.

Ook een wei met kniehoog groen raaigras is minder geschikt dan een wei met kniehoog bloeiend minder kwaliteitsgras (met kruiden).

Op een goede paardenwei wordt een paard niet snel te dik. Helaas zijn onze weilanden vaak te rijk bemest en te goed onderhouden (het soort koeienweiland). Het paard kan zich de hele dag tegoed doen aan lekkers en dat uit zich in een dikke buik.

Overigens heeft een weidepaard altijd een dikkere buik dan zijn soortgenoot op stal. De dikte van de buik vind ik persoonlijk dan ook geen goede graadmeter. Wel het al dan niet voelen van de ribben, schouders, schoft e.d.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:26

een dikker wordende manenkam, mate van vet op de ribben en 'vetbulten' bij de staartaanzet zijn idd de graadmeters voor 'dikheid', een bolle buik is dat beslist niet! een grasbuik heeft niets te maken met een te dik paard.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 10:22

merrieveulen schreef:
een grasbuik heeft niets te maken met een te dik paard.

aanvulling: dit wordt veroorzaakt door een gevulde (dikke) darm met ruwvoer.

Paarden die (te) weinig ruwvoer krijgen ogen dus altijd slanker.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 19:21

Hoe voeren jullie de magnesium? Gewoon zo geven of ergens door heen mengen?
Los geven heeft bij die van mij geen zin hij laat het echt liggen. Is doe nu een klein beetje biks heel heet water mengen en dan de magnesium erbij.
Hoe doen jullie dit?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:27

wij maken een papje, in het begin (met de kuur echt) moest het met zo min mogelijk toevoegingen, toen hebben we het aangelengd met water in een oude schoongemaakte wormenspuit.
nu doen we het met een stukje PAVO koek, die maken we helemaal fijn tot kruimels/ poeder, en dan een beetje zemelen en water. niks aan 't handje, het gaat er zó in.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:24

De magnesium van Feel Good30 Kalmerend vreet de mijne zo met het handje muesli op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:45

Ik voer het nu met een heel klein beetje zonnebloem olie
En dan eet kawa het wel op, wat hij niet snel doet Lachen

Ook niet met muesli Haha!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:05

even een vraagje...
als je magnesium gaat voeren,
en je stopt er dan weer mee, worden ze dan niet weer snel dikker?
net zoals met een dieët bij een mens zeg maar?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 08:24

dat hangt o.a. af van wat je verder voert, de meeste paardenvoeders hebben een verkeerde verhouding als het om magnesuim gaat, dus de kans dat de verhouding dan weer scheef wordt is wel aanwezig.
van het stoppen met een magnesiumkuur zélf wordt een paard niet dik, maar elk pondje gaat door 't mondje natuurlijk...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:02

dus dat is geen probleem als ik dat een tijdje voer, en er daarna mee stop?
als ik erop let dat hij daarna niet teveel binnen krijgt?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 09:24

Nou was vorige week de hoefsmid langs geweest, en die zei dat mijn pony veel te dik was.
Dit wisten we al, en ze is al veel afgevallen.

Je kan haar ribben wel voelen als je over haar buik naar de achterkant 'duuwt' , maar ze heeft een enorme speknek.
Hoe krijg ik die nek eraf?

Ze staat de hele dag/nacht buiten. S' middags staan ze in een paddock. En s' avonds staan ze ca. 2 uur in de weide. Verder worden ze bijgevoerd met hooi. En krijgen niet veel bijzonders, heel af en toe krachtvoer. Maar dat is meer als beloning bij goed werk.

Iemand een tip..? Lachen

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:28

Mijn pony staat ook niet bepaald mager, maar ook niet supervet...
Ze staat 24/7 op een schrale weide, samen met haar jaarling merrie'tje, er valt echt bijna niets meer te grazen.
's Morgens krijgt ze een beetje krachtvoer, 's avonds ook + wortelen en ze krijgen ook nog wat voordroog bij aangezien de weide zo goed als kaal is.
Nu raadde iemand me aan om met de voordroog te stoppen, maar volgens mij stop ik dan nog beter met dat beetje krachtvoer dan met de voordroog?!
Ik sta op pension en heb alleen voordroog ter beschikking, geen hooi dus... Kunnen wortelen trouwens kwaad?
Elke dag rijden zit er echt niet in want ik ben al 4 jaar ziek, 2-3 keer per week een half uurtje lukt net.
Verder heeft m'n merrie er ook niet altijd evenveel zin in, gisteren kon ik ze met moeite in beweging krijgen.
Nu dacht ik er ook aan om haar bloed eens te laten controleren om te zien of ze geen insulineresistentie heeft...
Mssn kan magnesium wel een uitkomst bieden. Het enige dat ik kan doen is stoppen met het krachtvoer en eventueel een lichte slobber ofzo bij geven...
Ze loopt zoals ik al zei samen met m'n jaarling, die kan ik moeilijk enkel op hooi zetten...
Ik begrijp het echt niet, ik ken paarden die 4 keer zoveel brok krijgen en ganse dagen op stal staan die volgens mij zelfs iets té mager staan.
Terwijl zij 24/7 op een schrale weide loopt... Ze hebben toch hooi nodig? Je kan ze toch moeilijk gaan uithongeren...

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:48

......ook ik vind dit een interessant forum.
Mijn arabo-fries van 10 jaar is ook altijd te dik. Heb haar meerdere keren op dieet gezet maar ze lijkt wel van de lucht te groeien. Bovendien rij ik haar ook best veel en je wil ook niet dat ze dan te weinig krijgt. Ze krijgt 1 kilo brok per dag, 3 x kuil en ze staat in een "hongerweitje", ik ben nu zover dat ik het maar moet accepteren want het lijkt gewoon wel of er geen gram af te krijgen is!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:38

tessii1991 schreef:
even een vraagje...

Sommige paarden hebben voor altijd wat extra magnesium nodig. Maar in principe zou het met goede verhoudingen in het voer gewoon goed moeten gaan. De magnesium is namelijk niet iets waardoor ze afvallen, maar waardoor ze het vet om kunnen zetten in energie. Alleen bij een tekort aan magnesium kunnen ze dat dus niet meer. Maar als jouw paard na de kuur voer krijgt met de goede verhoudingen magnesium etc, dan gaat dat gewoon goed.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:08

Ik heb mijn paard 11 jaar geleden te dik gekocht en steeds gedacht dat ze gewoon even moest afvallen.
Niks lukte: geen dieet, niet meer bewegen. Toen ze 3 jaar geleden hoefbevangen werd (waar ik al die jaren al bang voor was) ben ik intensief gaan zoeken op het internet.
Ik ben in mijn speurtocht uitgekomen bij op EMS (equine metabolic syndrom) en van daaruit insuline resistentie.
Zij blijkt/bleek dus insuline resistent te zijn.
Ik ben met een kuur magnesium van paardnatuurlijk begonnen, maar zag pas na een week of 10 resultaat. Ik heb dat enige maanden in een onderhoudsdosering aan haar speciale voer voor hoefbevangen paarden gedaan (Spillers, Happy Hoof).
Na een paar maanden weer gestopt en als haar speknek naar mijn idee weer harder begon aan te voelen gaf ik haar weer een paar weken magnesium.
Als je haar nu ziet, ken je haar niet terug. Ze heeft een veulen van 5 weken oud en ze is superslank. De speknek blijft, maar is nog nooit zo slap geweest als nu.

Voor haar is de magnesium in combinatie met andere maatregelen van wezenlijk belang geweest.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:05

eilleen333 schreef:
tessii1991 schreef:
even een vraagje...

Sommige paarden hebben voor altijd wat extra magnesium nodig. Maar in principe zou het met goede verhoudingen in het voer gewoon goed moeten gaan. De magnesium is namelijk niet iets waardoor ze afvallen, maar waardoor ze het vet om kunnen zetten in energie. Alleen bij een tekort aan magnesium kunnen ze dat dus niet meer. Maar als jouw paard na de kuur voer krijgt met de goede verhoudingen magnesium etc, dan gaat dat gewoon goed.

precies. ik heb echter tot op heden nog geen paardenvoer kunnen vinden (ook niet bij speciale merken) waarbij de verhouding calcium-magnesium dusdanig is dat een extra toevoeging van magnesium overbodig wordt. als je voer hebt wat wel de goede verhoudingen bevat dan is extra magnesium niet meer nodig nee. mocht je 't vinden laat het me dan weten, volgens mij bestaat zo'n voer nl nog niet, althans niet in een vorm die ik mijn paarden graag wil geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:01

Hoe zit dat eigenlijk met de meeste magnesium-gevers hier, hebben jullie dat gewoon op de gok geprobeerd, of in overleg met je dierenarts? Ik heb namelijk het idee dat er nogal wat mensen zijn die het zomaar geven. Ik dacht ergens te hebben gelezen (paardnatuurlijk ??) dat je het niet zomaar moet geven, maar wel op advies van.

Zelf heb ik echt een moddervet peerd hier, helaas staat ze redelijk vaak oprust vanwege krakkemikkigheden en dat helpt ook niet echt. Momenteel zijn we weer begonnen met training, hopeilijk kunnen we dat voortzetten, want ik merk dan altijd wel al wat verschil. Niet veel, maar het is iig iets Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:06

wij zijn het zelf gaan voeren inderdaad. eerst een testje met een kleine hoeveelheid (evt. overreacties e.d.) en veel info inwinnen natuurlijk... daarop durfden wij de gok wel te nemen ja, Mone heeft geen nierklachten of problemen, en een overschot aan magnesium wordt door gezonde nieren gewoon uitgescheiden (mits de hoeveelheid binnen de perken blijft uiteraard, je moet geen kilo's gaan geven). bovendien hebben wij de dosis heel voorzichtig aangehouden, zijn er dus iets onder gaan zitten. bij Mone was het resultaat verbluffend, en we geven nu alle paarden een klein beetje als onderhoudsdosis.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:04

Toen mijn shet bevangen was, vroeg ik erna bij de dierenarts, hij zag er geen heil in maar zei dat het geen kwaad kon om het voor een paar weken te proberen. Daarna is ze nooit meer bevangen geraakt en ben ik gestopt met het voeren van magnesium, ik voer nu safe and sound bij en daar doet ze het nog steeds goed op.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:41

Mijn pony staat met een groep pony's op een kale wei. Er zijn een aantal mensen van stal die flink veel hooi bij willen gaan voeren.
Nu heb ik gelezen dat kort gras ook niet goed is ivm de vele suikers enzo én ze krijgen natuurlijk ook meer zand binnen bij dat korte gras.
Maar mn pony gaat hartstikke goed nu, de kale wei ipv veel hooi 's winters en ze mag eindelijk weer meer aan het werk na een hele lange blessure. Ze is netjes aan het afvallen.

Het is jong hooi, hoeveel zullen ze nodig hebben met een kale wei? Er staan ca. 16 pony's. Dat ze wel genoeg binnenkrijgen, maar er niet nog dikker van worden.
Er zijn een aantal mensen op stal met paarden die nog dikker zijn dan mijne en die ze nog veel meer hooi willen gaan geven dan nu, wat ik al veel vind.. lastig met een groep.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:29

Je zou altijd een graaskorf om kunnen doen. Dan eet de jouwe wat minder...
Als de andere paarden het nl wel nodig hebben heb je weinig keus. Ik heb hetzelfde probleem, maar de andere paarden hebben dat extra voer gewoon nodig, maar de mijne mag dat niet hebben. Dus heb ik een graaskorf een stukje uitgesneden zodat ze er hooi mee kan eten, en dan heb ik er nog eentje die ze om heeft als ze gewoon op de wei staat, zodat ze met grazen zichzelf niet helemaal volpropt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:50

Tancreda4: ik ben ook magnesium op eigen initiatief gaan geven. Bij mijn paard is de nier en leverfunctie in orde.
Ik durfde de magnesium wel te riskeren aangezien hoefbevangen veel erger was dan de gevolgen van magnesium.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:01

Ik zit met een dilemma. Wie kan mij zo snel mogelijk raad geven.
Ik kan nu niet naar haf vanwege omstandigheden.
Alles word verder geregeld op stal. MAAr ik kan hem nu zijn magnesium geven.
Hoe erg is het om het 1 keer over teslaan??