melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:50

aha oké... dat je op de veluwe moeilijk aan goede hooi kan komen verbaasd me. eigenlijk denk ik dat je overal wel aan goede hooi kan komen maar daar vergis ik me in dus.

compact gras, was dat in een brokjes vorm?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:59

Nee Compact Gras zijn baaltjes van 20 kilo die 1/4 van een normale baal in omvang zijn (dus heel sterk geperst).

Er zijn er hier zat die hooi verkopen, maar of te fijn, of te oud, of te veel graszaad, of te grof of te stoffig...of te duur of te ver weg. Veel koeienboeren dus, die het 'erbij' doen en heel vaak is dat slechte kwaliteit voor een paard.

Vorig jaar had ik een leverancier die perfect hooi had voor Missy, ze deed het er iig goed op , geen dunne mest. Nu is het oude op en heeft ie een nieuwe partij en was het direkt mis (ik meng 2 weken voor ik helemaal over ga). Sindsdien blijft ze aan de dunne mest en ik heb al meerdere nieuwe soorten geprobeerd.

Met de lucerne erbij gaat het redelijk.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:38

Lucerne is koeienvoer, evenals kuil.

Op een of andere manier zijn (omgeschakelde) koeienboeren
en leveranciers erin geslaagd om paardeneigenaren ervan
te overtuigen dat het ook geschikt is voor paarden.

Dat is het niet.
Lucerne is te eiwitrijk en van kuil worden de darmen lui
(is immers al enigszins voorverteerd?).

Misschien vind je - als je hetzelfde blijft voeren -
dit iets voor Missy?

Citaat:
Dr. Schaette Durchfallpoeder N ( Diarree poeder )

Traditioneel middel ter voorkoming van diarree ten gevolge van voedselintoleratie en ter voorkoming van diarree bij jongen dieren.

Samenstelling
7.0 g Eikenschorspoeder, 0.5 g Tannnin, 0.75 g Houtskoolpoeder,
Pektin, Bentoniet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:58

@BV: in Amerika leven paarden soms kompleet op de lucerne zonder probleem met de eiwitten. Het is een ander eiwit als waar paarden niet tegen kunnen (zoals in bix zit).
Ze kan idd ook niet tegen kuil, maar er zijn ook zat paarden die het al jaren zonder problemen eten.

Het zal dus een samenspel van de werking van maag/darmen zijn, samen met de stress etc.

De werking van Eikenschorspoeder kan ik op google niet terugvinden, maar Tannine wordt in leerlooierijen gebruikt (en mag daar vanwege de milieubelasting niet meer gebruikt worden).
De rest van de ingrediënten is bekend en zou idd tegen diarree kunnen werken;
Pektine heeft ze net nog gehad in een kuur Pronutrin, die ook niet echt effect had dit keer.
Houtskoolpoeder/Norit heeft ze ook al eens gehad en buiten dat de poep zwart werd, werd het er niet dikker van.
Bentoniet is een kleisoort die uitzet (vochtopneemt) en verdicht, dus die zal ook wel iets doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:38

DubbelDun schreef:
@Jennyxx: wel vreemd dat is dan zijn staart optilt om te schuren, want dan heeft ie dus geen jeuk aan de staartwortel, waar ze normaliter dus jeuk hebben.

Oh..dus een paard dat gevoelig is voor eiwit heeft jeuk aan de staartwortel en niet aan zijn poepgaatje? Mijn paard heeft inderdaad alleen jeuk aan zijn poepgaatje.. Wel heeft hij ook bultjes over zijn lichaam en die wijzen misschien wel weer op eiwit overgevoeligheid...?

karuna schreef:
Jenny heb je een ruin? het zou kunnen zijn dat zijn koker vies is, of dat daar een lichte ontsteking zit. Als bij Connor daar teveel vuil zit schuurt hij ook zijn achterkant en dan alles behalve zijn staart.

Ja het is een ruin. En inderdaad zijn koker is vies! Nu heb ik wel ook gelezen dat een vieze koker er op kan wijzen dat het paard te veel aan afvalstoffen in zijn lichaam heeft bv van te veel eiwit. Weet iemand dat? Ik probeer de koker steeds schoon te maken, maar dat lukt nog niet echt Hamer Hij liet me eerst niet in de buurt komen, maar nu kan ik er wel al een beetje omheen schoonmaken gelukkig. Had jouw paard geen vieze koker door bv te veel eiwit?

Ps ik moest het van de veearts ff aankijken en ik zal voor de zekerheid ondertussen het eiwitrijke voer verminderen, maar als het over 1 a 2 weken nog niet minder is laat ik de veearts wel terugkomen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 01:05

bij gam hopen zich ook de afvalstoffen op in zijn koker, deze is gezwollen van het vocht wat zich niet omzet naar buil, iig erg slecht. dit is na zijn behandeling door de osteopate echt erg geworden, het is wel wat afgezakt maar nu na zijn 2e behandeling 2 wkn. terug blijft het zo. ik moet nog ff 2 weken wachten maar weet zo niet meer wat ik er aan doen moet.

plaatje voor jenny

dubbeldun, oh oke die dingen bedoel je, die in de speciale bakken kunnen Ja
hoeveel soorten eiwitten bestaan er eigenlijk? Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 10:53

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 11:51

oh hemel ik zie je link... laat maar ja Nagelbijten / Gniffelen

gelijk heb je, zolang het maar knoeivrij is.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:06

Pellie schreef:
bij gam hopen zich ook de afvalstoffen op in zijn koker, deze is gezwollen van het vocht wat zich niet omzet naar buil, iig erg slecht. dit is na zijn behandeling door de osteopate echt erg geworden, het is wel wat afgezakt maar nu na zijn 2e behandeling 2 wkn. terug blijft het zo. ik moet nog ff 2 weken wachten maar weet zo niet meer wat ik er aan doen moet.
plaatje voor jenny

Hoi Pellie, jeetje de koker van Gam is inderdaad gezwollen. Gelukkig is de koker van mijn ruintje niet gezwollen. Er komt alleen een beetje drek uit. Een pony op de manege waar ik les geeft heeft soms wel ook zo'n gezwollen koker! De eigenaresse van de manege zegt dat hij gevoelig is voor bepaalde soorten hooi/kuil. Als de baal op is en hij van een andere kan eten, gaat het inderdaad weg! Misschien is de ene baal eiwitrijker dan de ander, maar het kan natuurlijk ook liggen aan ander soort gras ed.. De link met de osteopate kan ik zelf niet leggen.. Kun je dat uitleggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:16

Ik weet wel dat kokers veel te weinig goed worden schoongemaakt.
Het is een vies karweitje maar ruinen kunnen er echt last van hebben. Tot ontstekingen toe van krijgen.
Ik heb mijn veulen al direct geleerd te accepteren dat ik in zijn 'private parts' zat te rommelen en je wilt niet weten wat er al bij een beestje van 4 maanden uit komt zetten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:11

de eigenaar van een vroeger bijrijpaard van me was altijd erg ijzerig met kokers schoonmaken en het resultaat was een ruin die met vreselijke onststekingen in Utrecht stond en het is niet goed afgelopen met hem. Advies van Utrecht: alleen de losse vellen die je er zo af kan blazen eraf als ie hem uithangt, verder nooit aan pulken!

Mijn paard heeft ergens aan de zijkant een "knopje" als ik daar aai, hangt ie hem uit en dan kan ik zo de loshangende vellen eraf "blazen" Clown Schijnt een erg grappig gezicht te zijn voor omstanders, zodra er iemand gaat lachen of iets van zegt, trekt ie hem ook direct weer in..... Cool en als er iemand anders aan het "knopje" komt, hangt ie hem lekker niet uit..... Tong uitsteken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:17

Citaat:
Had jouw paard geen vieze koker door bv te veel eiwit?

Bij Connor is dat een van de dingen die ontstaan als hij verkeerd eten krijgt. Daarnaast is ie door zijn bouw, wat te ruim geschapen zeg maar en iets teveel losse huidplooien in combinatie met snel zweten zowie zo gevoelig voor ontstekingen van zijn koker. Hij maakt erg veel huidsmeer aan overal en dus ook daar.

Na zijn castratie is hij er pas last van gaan krijgen. Hij heeft rond izjn 4e een keer een koker ontsteking gehad zoals Gammon en dat is niet fijn. De Da gaf me toen het advies om zijn koker regelmatig liefst eens per maand schoon te maken, vooral met water maar als het erg vies is ook met wat betadine scrub.

Het maakt Connor niks uit wat ik doe, ik kan rustig met mijn arm naar binnen om de bovenste rand schoon te maken waar altijd de meeste smurrie ziet. Misselijk

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 13:32

Dan ben ik echt blij met mijn merrie Haha!

Al moet er ook af en toe tussen de spenen geplukt en gewassen worden Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:32

Yup merries zijn lang zo erg niet als ruinen Lachen
Overigens doe ik het nooit met water, gewoon met de handen de boel er tussen uit wrijven. Het valt dan als en soort couscous op degrond Clown

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:35

de uiers van mijn oude merrie waren ook smerig altijd. Alleen dat plakte en stink wat minder. Alleen daar kom je wat gemakkelijker bij. Meestal deed ik dat ook met de hand.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 15:36

karuna, met je arm naar binnen?? Nagelbijten / Gniffelen hoe groot is zijn koker wel niet? Knipoog

els ik zie het al helemaal voor me *LOL* geweldig!!

jenny, door die behandeling worden o.a. scheve wervels e.d. rechtgezet, dat betekent bij gam dat het al vrij oude blokkades zijn, niet alleen in zijn beenderen maar ook in zijn energiebanen. die blokkades in de energiebanen kunnen voor verstoringen in het hele lichaam zorgen. ook kunnen er restjes oude blessures en andere probleemjes weer naar boven komen. bij gam uitte dit zich in het terugkeren van zijn oude luchtwegproblemen en extreme ophoping van afvalstoffen in zijn koker, wat blijft hangen in vocht en niet omzet tot vuil... snapt u het nog? Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 15:41

Pellie schreef:
karuna, met je arm naar binnen?? Nagelbijten / Gniffelen hoe groot is zijn koker wel niet? Knipoog
Wat je ziet is het topje van de ijsberg Knipoog
het grootste gedeelte zit idd verborgen en bij een normaal paard kun je er dan iid met je hele (onder)arm in.
Door alleen het buitendeel schoon te blazen wordt ie echt niet goed schoon hoor.
Nooit het verhaal van De Boon gelezen (Mister Hand) Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:43

Pellie, nu is het wel zo dat door een behandeling van de rug alle banen weer vrij kunnen stromen. Maar als er structureels niets gebeurt aan de oorzaak van het blokeren van de banen kan je aan de gang blijven met rug corrigeren. Hoop dat je dit ook snapt. Bedoel er eigenlijk maar mee te zeggen, dat als er lichte problemen zijn de rug door manupulatie (of hoe je het maar noemen wilt) kan rechtzetten zodat inderdaad de blokkades opgeheven worden. Maar als er in de basis een grotere probleem zit, zal door dat probleem de blokkade weer ontstaan. De oorzaak zou bv kunnen liggen aan voer, maar ook dat de organen om een andere reden niet in balans zijn. De onbalans kan zo sterk zijn dat het zijn weerslag heeft op de rug. Die onbalans zou je moeten wegwerken, de behandeling van de rug an zich is verder erg goed (mits goed uitgevoerd).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:03

Citaat:
karuna, met je arm naar binnen?? hoe groot is zijn koker wel niet?
Tot mijn elleboog ongeveer. En dat is kennelijk toch behoorlijk diep. 2 weken geleden de eigenaresse geholpen met haar appaloosaruin. Die heeft suikerziekte en had kennelijk toch wat verkeerds binnen gekregen en ook bij hem dan meteen een erg vieze koker en een ontsteking. het was voor haar de eerste keer en het lukte van geen kanten ondanks dat hij verdoofd was. Ruin wilde het niet hebben en zij durfde niet stevig genoeg vast te pakken. Die heeft dus een erg kleine ruimte inwendig. Ongeveer 15 cm dat was alles en ook niet die rand bovenin die Connor wel heeft, met inderdaad de boon zoals die omschreven wordt. De plek waar de meeste smurrie verzameld.

Vandag op hooi jacht geweest voor nieuwe stal. Hooi is daar bijna op en de groep gaat gesplitst worden in kuil en hooi gangers. Connor komt uiteraard samen met de appaloosa in de hooi groep te staan en ik mocht op zoek naar goed eiwit en suikerarm kruidenhooi. En dat heb ik gevonden. Dot hooi heeft hij eerder al gehad en ook onze ouude merrie heeft het een tijdje gegeten alweer lang geleden. Ze hebben eerste en 2e snee hooi en wij krijgen dus morgen of overmorgen 2e snee kruidenhooi.

Dubbeldun misschien ook wat voor jou, ze zitten in Mechelen gelderland en waarschijnlijk leveren ze ook wel op de veluwe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:15

@karuna; thanks die info kon ik goed gebruiken. Heb je misschien een tel-nummer oid ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:19

Als je Megchelen bedoelt, dan vrees ik niet dat die hier langskomt:
Citaat:
Megchelen
Afstand 69,6 km.
Reisduur 00:57

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:24

Bedankt voor de link, ziet er niet verkeerd uit, maar ik kan maar 50 baaltjes kwijt en ik denk niet dat ze daarvoor komen rijden.
Jammer dat zoiets nu niet hier in de buurt te vinden is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:39

denk het wel, op stal komen ze voor 3 grote balen zelfs. Mischien dat je er iets meer voor betaald of dat ze het kunnen combineren met een andere landing daar in de buurt. Als je niet belt weet je het nooit. Het zijn heel aardige mensen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 18:40

Maar ik zou het eerst graag eens proberen voor ik de min.hoeveelheid moet bestellen.
Maar bellen kan altijd Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-07 20:04

dubbeldun nee dat verhaal ken ik niet, kan ik dat ergens opzoeken? Lachen

ik maak altijd schoon tot waar ik gam zijn piemel zie hangen, in mijn beleving is de koker dan dus niet dieper? Blond vooralsnog blijf ik met het feit zitten dat die dikke koker niet omzet in smeer, dat lijkt zo op het eerste oog het probleem niet zo, maar meer dat vocht in de koker zelf. ik noem het maar vocht maar weet dat ook niet eens zeker.

eleonoor, ik moest em ff goed lezen maar ik snap het Haha!
1 scheve wervel zit precies onder het zadel, deze zat na de 1e behandeling ook vrij snel weer scheef. het is even aankijken hoe het nu na de 2e behandeling gaat.
heb je nog tips hoe je achter andere 'onbalansen' in het lichaam kan komen?

karuna, mooi dat je dat zo hebt mogen regelen Ja