4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mousmous

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:29

Ayasha, net wat je zegt 'meestal'. Maar echt niet altijd. Degene die bij ons zo makkelijk is was met zadelmak maken ook wat rillerig op het been en daardoor ook heel voorwaarts. Logisch, een paard is een vluchtdier, dus bij iets spannends denkt ie voorwaarts. Nu is er gewenning en vertrouwen en vind ie het allemaal wel best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 21:48

[***] schreef:
@superpony ik ben het volledig met je eens. Verkeerd voeren kan ontzettend veel problemen veroorzaken.
Wat ik mij wel afvraag is, waarom de kwaliteit van Subli slecht is?
Ik voer het zelf niet, heb het ook nooit gevoerd, maar ik wil graag weten wáárom. Er zijn nl zat andere merken waar mensen ook van zeggen dat het slecht is.
Zijn er ook niet commerciële brokken?

Ik quote mezelf nog even superpony, mogelijk heb je mijn vraag over het hoofd gezien.

Waarom is Subli slecht? Hoe zit dat in verhouding tot andere bekende merken?

En zijn er ook niet commerciële brokken?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 05:54

Ik denk dat alle brokken geproduceerd worden met maar 1 doel en dat is winst!! Aangezien een paard ook zonder kan proberen alle leveranciers hun produkt als beste te bestempelen. En mensen voeren hun paard nou eenmaal graag ook daar wordt handig op ingespeeld.
En al die producenten kunnen makkelijk een brok produceren waarin je met bijvoorbeeld 1kg brok genoeg vitamines en mineralen zou kunnen dekken..dit doen ze bewust niet! Op al die verpakkingen staan vaak meerdere kilo's die gegeven moeten worden anders zit je niet goed qua vit/min.. met maar 1 doel omzet genereren!
Het belang van goed ruwvoer wordt nog steeds onderschat.
Ik zou geen niet commerciële brok weten op te noemen..

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:51

Onali schreef:
bruintje123 schreef:
Dat is toch vragen om een afgestompt jong paard ;(

Net als alleen maar rijden en in de stapmolen zetten.

Wow ik zou hier ook levensmoe van raken.

TS je hebt een jong paard, laat het dier lekker jong zijn met vriendjes in de wei.

Helemaal mee eens...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:56

pol1 schreef:
I
En al die producenten kunnen makkelijk een brok produceren waarin je met bijvoorbeeld 1kg brok genoeg vitamines en mineralen zou kunnen dekken..dit doen ze bewust niet! Op al die verpakkingen staan vaak meerdere kilo's die gegeven moeten worden anders zit je niet goed qua vit/min.. met maar 1 doel omzet genereren!

Ik weet niet hoor Pol. Teveel vit/mineralen is ook niet goed en aangezien de meesten wel meer voeren dan 1 kg zou het paard (als je alle vit/min in in kg zou concentreren) teveel krijgen. Je kunt beter vit/min toevoegen als je heel weinig voert. In die zin 'generaliseert' een brok (iedere brok) natuurlijk wel; is dus niet gemaakt op de individuele behoeften van een paard.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:11

Teveel is nooit goed idd babootje maar ze moeten toch makkelijk iets kunnen produceren zodat 1kg afdoende zou Zijn!?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:24

pol1 schreef:
Teveel is nooit goed idd babootje maar ze moeten toch makkelijk iets kunnen produceren zodat 1kg afdoende zou Zijn!?

Dat kan denk ik wel; maar dan zouden veel mensen weer teveel vit/min voeren omdat ze 2 of 3 kg voeren. En dat zijn de meesten. Voor veel vit/min kan het geen kwaad maar sommige weer wel. Je kunt beter wat toevoegen als je weinig voert. Eraf halen kan niet. Brok is samengesteld op grote groepen (doorsnee) paarden, hoewel er natuurlijk best aardig wat varianten zijn tegenwoordig. Om het troep te noemen is ook weer overdreven. Er is echt wel de nodige zorg en onderzoek aan de samenstelling besteed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:43

pol1 schreef:
Ik denk dat alle brokken geproduceerd worden met maar 1 doel en dat is winst!! Aangezien een paard ook zonder kan proberen alle leveranciers hun produkt als beste te bestempelen. En mensen voeren hun paard nou eenmaal graag ook daar wordt handig op ingespeeld.
Het belang van goed ruwvoer wordt nog steeds onderschat.
Ik zou geen niet commerciële brok weten op te noemen..

Ben het met je eens. Ik vind het overigens ook geen enkel probleem dat men winst wil maken.

Wat babootje zegt aangaande teveel vit/min zit ook wat in Maar eerlijk gezegd denk ik dat veel paarden sowieso veel te veel krijgen, aan krachtvoer en allerlei supplementen (over commercie gesproken ;) )

Mijn vraag aan @superpony blijft wáárom je Subli troep noemt, hoe dit staat in verhouding tot andere merken en wat jij kan zeggen over "niet" commercieel voer. Ik vind het interessant hoe jij daar als voedingsadviseur over denkt.

Verder zal het ook per paard verschillen. Ik heb tot nu toe altijd nog paarden gehad, die het prima op goed (geanalyseerd) ruwvoer en een vit/min brokje redden. Zelfs dan moet ik nog oppassen dat ze niet te dik worden. Dit is met name in de zomer als ze gras eten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 07:54

Ik heb niet de indruk dat superpony voedingsdeskundige is

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:26

Babootje schreef:

Ja dat weet ik niet..iedereen kan hier van alles Zijn!
Ik heb mezelf wel heel aardig verdiept in voer gewoon omdat ik dat belangrijk vindt gezien mijn werk.
Ik denk dat de grote merken elkaar niet heel veel ontlopen. Wel zou ik graag meer keuze zien uit smakelijke vit/min supplementen.
Betaalbaar en met de juiste verhoudingen zodat je bijvoorbeeld geen extra magnesium hoeft bij te voeren. Vaak zitten er in de vitaminebrokjes oxide vorm in verwerkt wat voor een paard weer minder goed opneembaar is..
Ooit zelfs de gehele stal op vit/min brok gezet..helaas werd het dermate slecht gegeten dat we toch weer overgestapt zijn op normale brok!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 16-06-17 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:29

Zie hieronder de site van Superpony en vorm zelf een mening:
*
(te vinden in een advertentie van haar)
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-06-17 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:35

hoogendroog schreef:
*

Tsjaaa....fourageur is geen beschermd beroep hé? Kan er niets op vinden qua opleidingen en gevolgde studies elk geval.
Laatst bijgewerkt door Angela op 20-06-17 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: website verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:09

Babootje schreef:

Die indruk heb ik ook niet, maar als je dergelijke beweringen doet op het gebied van voeding (zie link naar site), dan zou ik daar graag een onderbouwing van zien.

Daarom vraag ik het.
Eerder schreef superpony dit:
Citaat:
Mijn werk is; paarden welzijn, management, voeding en training. Maar als je zelf iets geinteresseerd bent, is een cursus ook leuk om te doen. http://anivado.com/mod/page/view.php?id=159 Paardenvoeding 1 is online en ook niet gek duur. De rest wordt in Barneveld gegeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-17 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:12

pol1 schreef:

Dat bestaat ook.
Eggersman derma vitaal bijvoorbeeld.
Maar ook zoveel soorten weide aanvul brokjes waar je maar 200 gram van hoeft te geven of zo.
Echter zijn geconcentreerde brokjes niet altijd smakelijk.

Sommige paarden doen het beter op een beetje meer krachtvoer. Andere niet.
Kwestie van testen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-06-17 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:13

hoogendroog schreef:
*

Tja, wat daar allemaal staat weet mijn kleine teen ook. Echt diepgaande informatie vind ik niet op de website. Wel dat je ruwvoer analyses moet laten uitvoeren, maar dan weer niet wat daar juist uit moet komen om van kwalitatief ruwvoer te spreken. De helft van de website ontbreekt en er zijn geen blogposts te vinden.

_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:41

Heb je nog met Johan gesproken? Wat zei hij?

Ik heb ook nog even nagedacht maar ik zou toch niet met allerlei voer beginnen te klooien. Zorg dat je basis gewoon goed is. Die begint bij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Ik vind 1 kilo per dag voor een 4 jarige best weinig. Ze hebben energie nodig om te groeien, te werken en geestelijk te verwerken. Ik zou er sowieso een kilo bij doen. Daarnaast zou ik iets geven wat goed is voor de ontwikkeling en onderhoud voor spieren. Pavo E plus bv of iets anders waar je je goed bij voelt, het kan ook luzerne of lijnzaadolie zijn. Daarnaast lekker vaak naar buiten in de wei of paddock, bij voorkeur met een vriendje of meerdere vriendjes. Af en toe even een rondje naar buiten is ook fijn om ze fris in het hoofd te houden. Kijk ook eens naar je trainingsschema. Is dat schema ook juist voor je paard.

Om paarden vlugger te maken of sneller te leren reageren zou ik longe werk gebruiken. Koppel er een commando of klikje aan wat je onder het zadel ook kan gebruiken.

Je zal toch moeten (leren) omgaan met het iets flegmatiekere karakter van je paard, als je maar onthoud dat het geen onwil is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:55

Mousmous schreef:
Ayasha, net wat je zegt 'meestal'. Maar echt niet altijd. Degene die bij ons zo makkelijk is was met zadelmak maken ook wat rillerig op het been en daardoor ook heel voorwaarts. Logisch, een paard is een vluchtdier, dus bij iets spannends denkt ie voorwaarts. Nu is er gewenning en vertrouwen en vind ie het allemaal wel best.

Maar heeft ie ook een dusdanig gebrek aan looplust dat het een probleem is bij basiswerk? In die mate dat je het niet op gelost krijgt als ZZ-L amazone samen met een gerenommeerde trainer?
Want ondanks dat de namen weggehaald zijn, hebben we het daar wel over he, niet over Jan van op de hoek.
In deze situatie moet er gewoon verder gezocht worden... Als het echt zo is zoals TS het stelt en het ligt niet aan de training, dan is er fysiek iets mis. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-06-17 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:59

ik heb dat flegmatieke ook gehad, net na het inrijden, heb toen bloed laten trekken en mijn paardje had een tekort aan iets (weet niet meer precies wat), ben toen anders gaan voeren, en nu is het een heel voorwaarts paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:06

Ik heb ook een paard dat als 4 jarige als flegmatiek bestempeld werd.
Echter is het geen flegmatiek paard maar een paard met een lang lichaam en had daarnaast een behoorlijke merrie sta-reflex op het been zodat haar lichaam op de rem wilde bij been wat dan voor een mentaal conflict zorgde.
Dat laatste is opgelost door mooi met het been weg te blijven en met een spoor te rijden zodat ze minder kuitdruk nodig had.
Inmiddels is de reflex afgezwakt behalve na een lange vakantie.

Vanwege haar lengte had ze daarnaast moeite met snel reageren. Als ze moet 'vertrekken' dan kost het zo'n paard even wat meer tijd om een spanningsboog op te bouwen dan een compacte sprinkhaan.
Nu met 7 is ze inmiddels mooi in de spieren en daarmee ook fanatiek geworden.

Overigens loopt het met de ruiter niet zo goed af als je bovenstaande paard in de 'rijke gras maanden' krachtvoer geeft. Dit zet ze om in dwars en gevaarlijk gedrag en is dan juist moeilijker aan het been te krijgen ivm gebrek aan concentratie.
In dit geval was minder meer (krijgt geen krachtvoer behalve tussen december en maart).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:13

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:37

Roodvos schreef:
Sizzle schreef:
Sommige paarden doen het beter op een beetje meer krachtvoer. Andere niet.
Kwestie van testen.
Dit is de beste opmerking uit het hele topic :j .

@Pol1: Is er een reden waarom je extra magnesium bij geeft?
https://annekehallebeek.wordpress.com/2 ... rekenfout/

Paard is licht hb geweest..magnesium schijnt hb paarden te helpen.
Ook is het een paard wat zeer snel de spieren vastzet en zeer snel spanning heeft.
Het is dus een klein beetje medisch en uitproberen of zij zich wat beter leert ontspannen..fysiek en mentaal.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:38

@ Sizzle; en dan ben je 3 jaar verder...en is het in orde gekomen :)
Maar voor TS is de Ibop (vooralsnog) het doel; voor een aantal mensen is de kern van de zaak dan ook; moet/mag je een paard met voer pushen om haar feller te krijgen, of is dat niet de juiste weg.

Wat ik tussen de regels door lees is dat mensen proberen een duurzame tips aan te dragen, en niet eentje die NU het wondermiddel is. Want die is er niet, behalve een beetje testen en afwachten of er verschil optreedt met voorheen.
En mocht wat TS van plan is niet werken, dan heeft ze een fijn, wat rustig paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:57

Voor ibop zou een beetje jeugdig dier in basis conditie eigenlijk geen probleem mogen zijn, anders slaat het de plank sowieso mis en moet het stamboek zich eens goed achter de oren krabben.

Een stamboek moet toch minimaal in staat zijn gewoon op kwaliteit van toekomstig fokmateriaal te keuren zonder poespas en show anders wordt het een verkapte PAVO show waar enkel nog sportmerries met semi prof ruiters kunnen scoren.
Dat kan niet de bedoeling zijn. Die sportmerries halen hun punten toch wel in de sport, juist de merries die met 3 al hun eerste dracht hebben en niet in top top conditie staan en niet al met 2,5 ingereden zijn zouden ook moeten kunnen schitteren in een ibop, puur op hun correcte gangkwaliteit. Wat is anders het nut.

Voor dingen als Subli en Pavo cup is gewoon niet ieder dier geschikt wat dan ook weet niet perse iets zegt over de kwaliteit van het paard. Dat soort competities is voor hete vroegrijpe dieren.
Het paard van TS is waarschijnlijk gewoon wat laat rijp en zal dan tussen 7 en 10 gaan schitteren en alle klassen zonder problemen doorschieten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 11:27

Hoewel een absoluut tekort van magnesium in het voer weinig voor komt, is de verhouding vaak wel scheef. Ideaal is de Ca:P:Mg-verhouding 2:1:1. Met alleen ruwvoer voer je de verhouding 3:2:1. Met daarbij 1kg luzerne (op 10kg voordroog) wordt dat zelfs 4:2:1 en ook krachtvoer had zeker in het verleden vaak de verhouding 4:2:1, hoewel pavo (i.t.t. havens en subli) tegenwoordig vaker richting 2:1:1 gaat.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:29

Ik lees hier heel veel dingen waar ik iets mee zou kunnen. Uiteraard ga ik overleggen met mijn instructeur, maar ik denk dat ik zelf ook een heel eind kom. Ik wacht nog even met weer naar les gaan, gezien nu eerst een periode rust en dan even zien hoe ze het weer oppakt. Verder wil ik eerst zaken uitsluiten. Zadel is nu opgehaald door de zadelmaker. Hierin komt een kleine aanpassing, maar hij gaf wel aan dat dit maar zeer minimaal is. Verder denk ik eerst nog aan bloedprikken. Daarnaast denk ik ook wel dat het een bepaalde dominantie/merriegedrag is in combinatie met het werk nog moeilijk vinden (jong, slap, etc.) en voer.