Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:18

Oh dat zou voor de mijne ook ideaal zijn.
Ik geef 3/4 tot 1 schep na arbeid.(maar een d pony, geen groot paard.)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:46

Jotoma schreef:
Maar wie zegt dat dit voer het verergerd?
Het is in alle opzichten bedoelt om de boel rustiger te maken. Het kan best dat er een product in zit waar een paard gevoelig op reageert, maar dat kan bij elk voer. Dus het is niet raar dat niet elk paard wonderbaarlijk opknapt van dit voer.
Noem mij een voer waarbij dat al wel gelukt is :)
Als je niet tevreden bent over je huidige krachtvoer, kan je het altijd proberen. Als het toch slechter wordt, kan je er gelijk weer mee stoppen.

Eh nou ja, ik heb het topic doorgelezen en het toch een aantal keer gelezen dat het luchtzuigen erger werd. Ik zal het zo wie zo moeten combineren met het voer dat door stal wordt gegeven, eigen voer mogen we wel zelf als extra geven maar stal geeft geen ander voer tijdens de reguliere voerbeurten. Ik probeer de ervaringen van iedereen in mijn beslissing mee te nemen maar ieder paard zal anders reageren daar heb je gelijk in.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:16

Mijn paard is ook maar 1.62 en krijgt 2x daags een halve schep. Dus redelijk vergelijkbaar darkchrystal!

@salamaleque: ik heb t niet geteld, maar heb er misschien twee gelezen die veregerd zijn. Dat vind ik dan relatief weinig. Als t nou andersom was, dan zegt mij dat persoonlijk meer :)
Je moet het helemaal zelf weten, maar voor t zelfde geldt knapt je paard er enorm van op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:20

Jouw paard is ook niet zo gassig meer hè jotoma?
Geef jij nog aanvullend vitamine bij?
Want dat doe ik nov wel omdat er in 1 schep niet genoeg zit

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 20:06

Nee, nu je het zegt! Helemaal niet meer gassig en ook niet meer super bol na 7 uur gras. Was normaal met 5 uur gras al helemaal strak gespannen.

Ik geef alleen magnesium en vers gemalen lijnzaad bij. Magnesium nu meer voor de ondersteuning van de spieren bij t trainen, maar eerder voor t afvallen. Weet niet of t beide mega veel doet, want hij krijgt t maar 3x per week bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:35

zou dat gassige dan ook door vitalbix komen zit ik nu te denken...
Mijne krijgt vrijwel geen gras, staat super schraal.
Maar
Wel vrijwel onbeperkt voordroog..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 22:23

Die van mij heeft in verleden ook Vitalbix gekregen maar dat ging naast heel veel mestvocht ook goed mis
Opgezwollen gasserig en gewoon niet senang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:41

Hmmm...dat maakt me dan toch twijfelen of dat er wat mee te maken heeft.
Misschien daar eens mee stoppen.
Maar ik ben wel van mening dat nog geen hele schep brok de ladig vit&min dan weer niet dekt..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 23:03

Die van mij krijgt pavo complete erbij ben ik meer dan tevreden over

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:28

Mijne is alleen gassig en buikig als hij in de zomer te lang op gras staat. Vitalvox heb ik in de winter gevoerd, toen had hij daar geen vast van.

Van pavo vitaminebrok kreeg mijn paard jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:31

Mijne staat al een jaar schraal, maar sinds een tijd echt wel weer erg opgeblazen.
En toen dacht ik aan de vitalbix..

Pavo vital geeft hier ook jeuk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 01:04

Darkchrystal, ik zou deze eens proberen; https://www.paardendrogist.nl/product/1 ... 02119?bc=f

Mijn ruin was erg opgeblazen van kuil/voordroog en mn merrie had altijd natte billen. Zij staan zoals je weet op hooi en dat is allemaal weg, maar kan niet. Dit product kan het negatieve van kuil/voordroog wegwerken.

Alleen onze jonge ruin met veel maagproblemen krijgt nu zo een 4 maanden Gastro+ en dat gaat goed. \ondanks dat zijn maag grotendeels rustig is, maakte hij nog wel rare mond bewegingen en was weleens chagerijnig. Dat raar doen met zijn mond is echt over. Hij sopt zijn hooi nog wel, maar lijkt wel een gewoonte te zijn geworden. Buiten kan hij dat ook niet doen.

Die van ons eten ook best wat stro. Ik meng het buiten in de netten. Als ze op stal komen 's avonds eten ze ook van hun verse stro. Het stro is wel stoffiger dan ons eigen hooi, maar het ligt al even goed uitgeschut als zij binnen komen.

De Gastro+ zijn we aan het afbouwen en zien wat er gebeurt. Wel kopen we Carli Wafer bij, wat ook hele goede eigenschappen heeft om naast zijn muesli te geven.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 07:37

Superpony, waarom gastro afbouwen als je paard het er goed op doet? Wat zijn jouw overwegingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 09:26

Ik vind het raar dat hij nu een jaar op deze plek staat en de eerste 6 maand niet opgeblazen was en nu wel.
Terwijl ze altijd hetzelfde voordroog krijgen, want dat komt van de eigen landen af en wordt niet kunstmatig bemest of wat ook. (alleen biologisch).
Het enige wat anders is, is vitalbix.

En eerder was hij ook opgeblazen maar toen stond hij op rijk (voor hem té rijk) voordroog en rijk gras. Das gewoon too much.

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:03

Zou best kunnen komen door de vitalbix hoor darkchrystal. Mijn paard staat nu 2 maanden op de gastro en doet het daar super goed op. Altijd last gehad van mestvocht en opgeblazen buik en dat is nu over. Daarvoor ook het supplement geprobeerd waar superpony naar linkt maar dat maakte geen verschil bij mijn paard. Die van mij staat ook op voordroog, hooi weigert ze te eten. Dus op zoek naar andere opties..

Uiteindelijk uitgekomen op gastro en dat gaat helemaal goed. Ik vind 3 kilo alleen veel te veel om te voeren, dus ze krijgt nu 1 schep per dag over 2 voerbeurten verdeeld aangevuld met de havens mix. Daarnaast nog 1x een schep alleen havens mix. Ik zit ook een beetje met het vitamine probleem.. Ben bang dat ze te kort heeft. Wel staat ze overdag op het land maar het gras is niet echt lang/veel meer. Ik wilde het aanvullen met de Marstall muesli (want de force vitamine wil ze niet eten!), gisteren twee handjes gegeven om te proberen maar helaas; vanmorgen weer een gasbuik en mestvocht :\

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:19

janouk schreef:
Superpony, waarom gastro afbouwen als je paard het er goed op doet? Wat zijn jouw overwegingen?

Voor mijn gevoel is het toch een ''speciaal'' voer. Ik gaf het eerst naast zijn muesli, maar toch nu maanden kaal gegeven.
Het lijkt wel rust in de maag te geven en op zich zouden we het blijvend kunnen voeren. Maar Havens is toch iets onduidelijk over de exacte ingredienten en ik mis wel wat bespiering bij dit paard.
Dit geven naast iets lijkt mij onzin. Dus als het nu goed gaat, eens kijken of dit blijvend is. De Carli Wafer die we gaan voeren, heeft ook veel gunstige effecten voor de maag, dus kan het mooi overnemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:31

Anoniem schreef:
Ik vind het raar dat hij nu een jaar op deze plek staat en de eerste 6 maand niet opgeblazen was en nu wel.
Terwijl ze altijd hetzelfde voordroog krijgen, want dat komt van de eigen landen af en wordt niet kunstmatig bemest of wat ook. (alleen biologisch).
Het enige wat anders is, is vitalbix.

En eerder was hij ook opgeblazen maar toen stond hij op rijk (voor hem té rijk) voordroog en rijk gras. Das gewoon too much.

Mijn oude ruin reageerde eerst ook niet op voordroog. Het heeft zich echt opgebouwd. Net als bij de merrie trouwens. Er was eerst redelijk droog voordroog daar en het leek goed te gaan.
Later werden de pakken minder en ook nog niks aan de hand.
Het bouwde zich echt op.

Er zit altijd vocht in hooi/voordroog. Zodra je gaat verpakken, gaat het fermenteren. Hoe langer het ingepakt is, hoe langer dat proces doorgaat.

Wat ik zelf zie, is dat pakken die goed strak verpakt zitten, mooier droog blijven. Maar om alles zeker te weten, zou je een keer je ruwvoer moeten testen.

Wij hebben alle supplementen wel geprobeerd, maar niks hielp. Ze stonden 24/7 buiten, dus bewogen en wij gaven ze 2, soms 3x daags extra beweging dmv een wandeling, rijden, longeren etc.

Wij hebben ook een tijd lang weinig voordroog gegeven en een extra mix van compact gras en Optiform ( niet tegelijk ) Om toch met die droge vezel de darmen goed te laten werken.

Laatst met mijn eigen mdl arts een gesprek gehad over probiotica ( die ik wel slik soms, maar niet altijd ). Wij zijn mensen, maar het is jammer als het bij je paard niet werkt.

Geen idee wat er in vitalbix zit en of veel meer mensen dit herkennen?

Alles heeft met elkaar te maken. Vergelijken is heel moeilijk, omdat het aantal uren buiten al het verschil kan maken, waarom het ene paard het goed doet op iets en de andere niet.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:53

Jotoma schreef:
Mijn paard is ook maar 1.62 en krijgt 2x daags een halve schep. Dus redelijk vergelijkbaar darkchrystal!

@salamaleque: ik heb t niet geteld, maar heb er misschien twee gelezen die veregerd zijn. Dat vind ik dan relatief weinig. Als t nou andersom was, dan zegt mij dat persoonlijk meer :)
Je moet het helemaal zelf weten, maar voor t zelfde geldt knapt je paard er enorm van op.

Haha ja dat klopt. Op dit moment gaat het heel redelijk terwijl hij voor zijn doen lang (4 uur) op de wei staat en het voordroog weer heel erg richting kuil gaat zo nat. Daarmee zou je verwachten dat hij weer enorm opgeblazen zou zijn en vieze billen zou hebben maar niets van dit al.

Ik ben sinds een paar weken Sportsfit muesli van Pavo bij gaan voeren omdat hij erg schraal werd en energie miste. Dit voer heb ik in het verleden ook als extra na het rijden bijgevoerd. Sindsdien lijkt het beter te gaan, misschien toeval, maar ik durf nu niet te veranderen. Ik blijf wel opzoek naar iets wat ik kan bijvoeren wat het gassige en de hoeveelheid mestvocht binnen de perken houdt.

In het verleden heb ik Live Yeast van Chevital gevoerd dat deed niets.

https://www.dierapotheker.nl/product/22 ... Yeast-5-kg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:53

Ons voordroog wordt getest en we hebben op stal vitamine korrel die er speciaal op wordt aangepast.
Die ga ik nu d'r maar bij geven ipv vitalbix.
Weet verder niet precies wat erin zit maar kennelijk precies datgene dat in t ruwvoer mist..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:55

@salamaleque: maar dat snap ik. Als het nu goed gaat en er geen aanleiding is om te switchen, dan zou ik dat ook zeker niet doen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:05

Ruwvoer wordt meestal getest op vitamines, mineralen en droge stof gehalte. Maar het fermentatie proces en hoeveel schimmels en bacterien aanwezig zijn, niet.

Voer geeft soms direct problemen, die mensen meteen opvalt. Maar ook zat problemen die je OF pas veel later ziet OF niet herkend wordt als probleem door het voer.

De Gastro+ zal vooral zijn werk doen in de maag, maar niet veel voor de darmen. Beter dan een hele slechte brok of muesli, maar verder heb je toch meer structuur nodig.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:22

superpony schreef:
De Gastro+ zal vooral zijn werk doen in de maag, maar niet veel voor de darmen. Beter dan een hele slechte brok of muesli, maar verder heb je toch meer structuur nodig.

Ik vraag mij oprecht af waarom je dit denkt. Mijn paard van 15 is een stresskip en heeft al jarenlang maag- en darmklachten. Op geen enkel ander voer heeft hij het zo goed gedaan als op dit voer nu. Zowel qua maag- als qua darmproblematiek.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 10:51

henshem schreef:
superpony schreef:

Ik vraag mij oprecht af waarom je dit denkt. Mijn paard van 15 is een stresskip en heeft al jarenlang maag- en darmklachten. Op geen enkel ander voer heeft hij het zo goed gedaan als op dit voer nu. Zowel qua maag- als qua darmproblematiek.

Ik ben het hier ook compleet niet mee eens, mijn reus is enorm opgeknapt. Soms heeft het na de kuur nog wel wat finetuning nodig. In overleg met de havens heb ik mijn reus met maag en darmproblematiek nu op een combinatie lopen van green vet en gastro. Mensen zullen misschien zeggen dat dit teveel zetmeel is voor een darmproblemen paard, maar mijn paard is echt mooi gevuld daar waar het hoort wordt krachtiger en zijn darmen zijn echt veel rustiger en zijn maag ook. Ik ben echt zeer te spreken over het voer, inmiddels gebruiken meerdere mensen het voer bij mij op stal voor verschillende problemen bij de een duidelijker dan bij de ander en die zijn stuk voor stuk opgeknapt.

Ik kan niet voor een ander spreken, maar je kan allicht proberen of het voor je paard werkt de brok bestaat uit diverse vezels en je kan voor extra vezels de mix geven maar dat hoeft niet.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 11:56

Ik ben momenteel aan de 3e zak bezig en ben erg positief over het voer.
Mijn paard had voorheen bijna altijd hele slappe mest. Verschillende supplementen, ruwvoer ed. geprobeerd, maar alles zonder resultaat.
Sinds hij de Gastro + krijgt is zijn mest gaan verbeteren en zijn het nu mooie keutels zonder vocht.
Hij krijgt een 1/2 kilo per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:04

Nienke krijgt jouw paard dan verder nog iets bij?
Behalve ruwvoer uiteraard..