Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bliksem

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:50

@koper: pluk jij al kruiden zelf of bestel je ook wel eens wat? Zo ja, waar? :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:01

ik vind het heel interessante topic. ik ga straks nog even verder lezen.
Mijn pony: Welsh part bred krijgt: 2x halve schep havens recreatie, telkens aangevuld met een handje luzerne, hij krijgt ook 2 kleine hooinetten gevuld met deels voordroog, stro en gewoon hooi. hij staat elke dag enkele uren op de wei. ik vrees binnenkort hier in de buurt geen havens voer meer te kunnen kopen, ik ben dus op zoek naar een waardig alternatief. Waarom ik tevreden ben van havens: paardje eet het graag, en is volgens mij laag aan suiker, wat ik weer merk in de omgang. Hij wordt er dus minder prikkelbaar van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 13:50

Bliksem schreef:

Ik pluk alles zelf behalve kleefkruid, goudsbloem en rozenbottel. Kleefkruid bestel ik bij de Paardendrogist en goudsbloem en rozenbottel haal ik bij Epplejeck.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:02

Ik ga agrobs en vitalbix ook eens onder de loep nemen.

Wij hebben in de tuin een kruidenhoek, niet alleen voor ons zelf maar ook voor de cavia's en Sally. Goudsbloemen hebben we daar ook tussen staan, vindt ze lekker.
Ik snoei daar regelmatig wat voor Sally weg, maar het is meer voor het lekkere. Want om echt wat ze doen heeft ze er veel meer van nodig. En daar is onze tuin niet groot genoeg voor.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:38

Hi,
mijn 14jarige ruin staat nu dagelijks op de wei, vanmiddag ga ik er heen, dan zal ik direct even kijken wat er allemaal in de wei staat.
Meneer krijgt behalve gras, 2x per dag brok, en een poeder, een magnesium samenstelling. Vanmiddag zal ik even informeren naar de brok.

Het poeder.
Ingredienten:
Bevat per kilogram:
Vitamine E 44.000 I.U
Magnesium 50.000 mg
Thiaminechloorhydraat 80.000 mg
Riboflavine 500mg
Foliumzuur 300 mg
Pyridoxinehydrochloride 20.000 mg
Saccharmyces cervisiae
Met een unieke mix van zoethout en Silica voor een optimale darmgezondheid en absorptie.
Afbeelding

Naast de brok, gras en het poeder krijgt hij 2x per dag hooi, maar hij is en blijft ontzettend dun dus ik heb vandaag maar even wat fotos gemaakt. Verstand er van heb ik niet. Maar kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

1. Het hooi
Afbeelding
2. Wat ik er uit heb kunnen halen
Afbeelding
3. Wat ik er uit heb kunnen halen + de rest wat er aan stengels in zit (gewoon overig)
Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:28

Ik zag dat er in de mix zoethout zit. Dit is idd heel goed voor de darmen, maar ik heb altijd gedacht dat je dat maar 2 tot 4 weken maximaal mag voeren ?! Misschien dat het langer kan als je er maar heel weinig van geeft ??

Edit: even snel al zitten googlen. Hier hebben ze het over 6 weken en dan stoppen een tijdje :
Wie bei allen stark wirksamen Heilkräutern sollte man nach sechs Wochen Daueranwendung eine Pause einlegen und vorübergehend einen anderen Tee mit ähnlicher Wirkung trinken ( zie http://www.heilkraeuter.de/lexikon/suessholz.htm )

En hier voor paarden : 4 weken maximaal
Die Süßholzwurzel sollte keinesfalls dauerhaft verabreicht werden, sondern nur bei Bedarf (circa 1 bis 4 mal pro Jahr, jeweils maximal 4 Wochen lang). Zie http://www.deganius.de/suessholzwurzel-ungeschaelt.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 15:39

Poeder met zoethout? Waar is dat voor?
Hooi is gewoon saai raaigras zo te zien.

TinkerTreas ik heb niet eens een balkon. Ik heb wel dit strookje tussen schuilstal en paddock:

Afbeelding

De pionnen zijn grote pionnen. Formaat wegwerkzaamheden. Op dit strookje staat nu nog vrij weinig, maar onder andere wel dit:

Afbeelding

Iemand een idee wat voor plantje het is? Mijn paardjes lusten het graag.

De inhoud van de voerbakken ziet er inmiddels trouwens alweer heel anders uit dan in de OP:

Afbeelding

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:44

Zoethout is goed voor ( het herstel van ) de darm- maag en long slijmvliezen. Maar het is een behoorlijk heftig kruid volgens mij ? Voor mensen kan het ook hoge bloeddruk veroorzaken.

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 15:47

Maris schreef:
Ik zag dat er in de mix zoethout zit. Dit is idd heel goed voor de darmen, maar ik heb altijd gedacht dat je dat maar 2 tot 4 weken maximaal mag voeren ?! Misschien dat het langer kan als je er maar heel weinig van geeft ??

Edit: even snel al zitten googlen. Hier hebben ze het over 6 weken en dan stoppen een tijdje :
Wie bei allen stark wirksamen Heilkräutern sollte man nach sechs Wochen Daueranwendung eine Pause einlegen und vorübergehend einen anderen Tee mit ähnlicher Wirkung trinken ( zie http://www.heilkraeuter.de/lexikon/suessholz.htm )

En hier voor paarden : 4 weken maximaal
Die Süßholzwurzel sollte keinesfalls dauerhaft verabreicht werden, sondern nur bei Bedarf (circa 1 bis 4 mal pro Jahr, jeweils maximal 4 Wochen lang). Zie http://www.deganius.de/suessholzwurzel-ungeschaelt.html

Bij ons krijg hij het idd vaak voor wedstrijd een week lang 2x per dag een half schepje. Ik zal straks even kijken wat er op de verpakking staat... ben benieuwd. Heb me nog niet zo in zijn eten verdiept.

Koper schreef:
Poeder met zoethout? Waar is dat voor?
Hooi is gewoon saai raaigras zo te zien.

Het zoethout is goed voor zijn darmen.
Laatst bijgewerkt door Jumpingnick op 26-07-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 15:55

Niet de goede stoffen zou ik niet zo direct willen zeggen. Maar het is wel héél eenzijdig ruwvoer.

Bedankt voor de info over zoethout, ik had er nog nooit van gehoord dat je 't aan paarden kan geven.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:16

M'n merrie begint trouwens af te vallen :D. Geleidelijk overal een beetje maar m'n grondwerk instructrice zag al wel verschil. Gokt dat er inmiddels wel zo'n 20-30kg af is, maar d'r stippen kleden niet echt af xD. Ik begin het nu ook te zien, de vetbulten op d'r schoft/schouder worden minder :).
Had gisteren ook een wilgentak voor ze, normaal eet m'n merrie dat echt binnen no time op maar nu zat ze op een gegeven moment met d'r hoof in het hooi/stro ipv de tak. Blijkbaar heeft ze daar nu minder behoefte aan.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:59

Koper schreef:
Bliksem schreef:

Ik pluk alles zelf behalve kleefkruid, goudsbloem en rozenbottel. Kleefkruid bestel ik bij de Paardendrogist en goudsbloem en rozenbottel haal ik bij Epplejeck.

Ik zou eens kijken bij dierenkruiden.nl
Daar zijn de rozenbottels (en heel veel andere kruiden) zeer betaalbaar

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:41

Dank je wel voor de tip!

Kasmir mooi zo +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:49

Zeker bedankt voor de tip! Ik zat al te kijken bijde Kruidenstal, maar is nog aardig aan de prijs.
Ik ga denk ik mariadistel bijgeven voor zijn lever. Dat kwam vorig jaar al eens naar voren toen hij mok had. Dat heeft hij nu weer. Het wordt wel minder, maar de lever reinigen kan geen kwaad.

Nu zie ik op de site mariadistelzaad staan, gemalen en heel. Is dat net zo bruikbaar als de gedroogde mariadistel?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:50

Wauw dat scheelt nogal met de prijzen die ik nu heb betaald.
Is de kwaliteit ook goed?

De pony's hebben hier staan smikkelen van hun emmertje met kamille, goudsbloem en foeneknof zeewier. Als alle 3 mijn stalgenootjes akkoord gaan, kunnen we dit ook gaan aanbieden in verschillende bakken zodat ze zelf kunnen kiezen of ze het willen of niet.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:39

Ga zo gelijk nog het eea bestellen bij die site lovelance, scheelt echt een hoop.

Nog even een leuke update, mijn pony's hebben vanavond echt gretig staan eten uit hun bakje bloemen die ik vandaag had binnen gekregen. Voornamelijk mijn 22jarige mini kan een steuntje in de rug gebruiken, zit niet helemaal lekker in z'n vel en (daardoor) nu ook wormen helaas.

Vlak na mijn berichtje hierboven kreeg ik een whatsappje van een oplettend stalgenootje dat bliksem zijn urine nogal troebel/schuimachtig was, inclusief foto.
Lijkt erop dat de goudsbloem direct z'n werk doet, er is verder namelijk niets veranderd. Ben nogal enthousiast nu dus over m'n kruidenvoorraadje :Y)
Verder haal ik ook elke dag een batch brandnetels van het land om te drogen, vinden ze ook heerlijk en gaat met stengel en al naar binnen.

Voor de liefhebber:
http://s8.postimg.org/puasm8f7p/IMG_20150729_WA0021.jpg
'Normaal' is z'n urine netjes helder.

Monstertjes
Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:41

Ik moet het even kwijt: wat een prachtige stippel heb je daar <3

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:44

Dankje! Hij is ook nog eens heel lief, super blij met hem! :D

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:44

Wat een ontzettend interessant topic dit. Maar door alle informatie duizelt me wel een beetje. Is er ook ergens een overzicht wat welk kruid doet?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:25

Ja dat lijkt me handig zon overzicht.
Ik wil graag iedere dag een portie brandnetels aanbieden, maar man, wat een werk. :P .
Wilde een zeis aanschaffen, maar dat is nog niet eenvoudig want die moet je weer slijpen.
Ook pluk ik alle wilgenbomen kaal in de buurt.
Ook voer ik riet, wat hij graag eet. Schijnen ook veel bouwstoffen te bevatten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:36

We kunnen toch wel zo'n overzicht maken?

Bliksem fijn dat de goudsbloem zo goed aanslaat. Alleen spullen met knoflook zou ik echt niet meer akkoord gaan als ik jouw stalgenoot was. Dat is heel erg giftig voor paarden.

Die storm vorige week had 1 positief effect: paardjes hebben een paar dagen berk kunnen kanen :P

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:49

Knoflook is toch pas giftig voor paarden vanaf een bepaalde hoeveelheid?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 23:51

Nee, ook in kleine hoeveelheden veroorzaakt het veranderingen in de boedcellen waar je paard bloedarmoede van krijgt. Heeft een bepaalde naam die ik even op zou moeten zoeken.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:43

Koper ik dacht ook pas vanaf een bepaalde hoeveelheid. Ik geef nl nu ook een beetje knoflookolie in zijn mengsel.
Vandaag heb ik veel distels geplukt. Ik dacht de mariadistel, maar is deze wel algemeen ? Kan ik ook de verkeerde distels plukken ?
Ik zal er morgen een foto van plaatsen.
Ook denk ik een meidoornboom op mijn plukplek te hebben ontdekt. Weten jullie hoeveel je daarvan mag geven ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 17:02

Tot ze niet meer lusten ;) Ik haal bijna elke ochtend een paar takjes. Mijn merrie eet er sowieso dan eentje op, mijn ruin meestal ook. De rest leg ik voor ze neer voor in de loop van de dag. Meestal gaat 't op.