Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 10:08

meiske1577 schreef:
Wat betreft het gebruik van zonnebloem in de vitalbix muesli, waarom erin doen en het vervolgens weer rechttrekken? Ik zou denken laat het dan helemaal weg....

Dat is dus wat ik ook dacht. Behalve zonnebloemolie zit er ook zonnebloemschroot in, en zeg maar niet als laatste ingrediënt.

Zonnebloemolie is goedkoper, dus in die zin snap ik het wel. Maar ik zou die muesli dus wel kopen, ook al kost 't dan een euro meer, als er geen zonnebloemzooi in zou zitten.

Die van mij krijgen ook 30 ml olie per dag, verdeeld over 2 voerbeurten. Mijn ruin lust 't niet zo graag, dus het gaat door een prutje heen (kurkumapasta, zonnebloemolie en haver). Dan eet hij het wel, de pasta vindt hij erg lekker. En dat dus met Vitalbix en stukken wortel. Hij maakt er groentecurry van ;)

In de winter ook seleen/vitamine E/magnesium er overheen. Mijn merrie krijgt dat het hele jaar rond, met ook nog monnikspeper, Dat gaat bij haar door het prutje. En met resultaat, lijkt wel. In het prutje zit ook wat kokosolie (hoger in omega 3 dan lijnzaadolie) omdat dat in de pasta zit.

Ik hoor ze niet klagen :D Ze glimmen, zijn tevreden en mijn bejaarde cushie gaat af en toe met de staart in de lucht en de neus in de wind in zweefdraf in het rond. Gekke trut <3 Deed ze niet toen ze er net was.

Mijn merrie heeft een wat kaal rugje (PPID en er hebben 16 veulens aan gehangen). Die spieren hoeft ze van mij niet weer op te bouwen, ze is 26 en ze is met pensioen. Als ik dat wel zou willen, stel dat ze rijpony was ofzo, zou ik denk ik kijken voor zo'n algending. Luzerne mag ze niet hebben.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:30

Ik ben 2,5 week geleden begonnen met vitalbix. Paard is onwijs gaan glanzen, hij kreeg vitalbix ivm jeuk. Nu lust hij het niet meer en laat het de hele dag staan.. lucerne erdoor heen voeren is geen optie want dan worden de eiwitten teveel. Nu heeft hij net om 17:00 gewoon weer een kwartje biks gekregen zoals voorheen (de basisbrok van de stal). Hij is 3,5 week geleden ook over gegaan van kuil naar hooi, hopen dat dan met de normale biks samen ook genoeg is en hij niet weer gaat jeuken morgen...

myk_en_shant

Re: Ervaringen met Vitalbix Daily Complete

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:33

Als je nu lijnzaadolie over de Vitalbix gooit dan, lust die het dan nog niet?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:47

Helaas dan nogsteeds niet... heb ook geprobeerd met de musli van agrobs er doorheen, maar dat at hij ook niet geweldig graag :( hij staat ook elke keer maar te kijken waar zijn eten blijft, derest om hem heen maar lekker smikkelen. Nu net heeft hij ze bak helemaal afgelikt met de normale biks..

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:50

En de muesli van vitalbix? Misschien lust hij die...

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:02

Die mag hij niet ivm de haverzemelen.. Maar aan de andere kant denk ik in deze biks zitten ook suikers. Hij mag geen granen, weinig suiker, geen mais en zo weinig mogelijk eiwitten. Vitalbix was heel fijn en de hoeveelheid eiwitten was met de kleine hoeveelheid prima. Maar aan de andere kant denk ik, als hij hier geen jeuk van krijgt, is het maar een kwartje en hij krijgt zijn hele leven al normaal biks (hij is 24 jaar, word nog wel elke dag gereden in de zin van buitenritjes enzo). Zou dat kwartje biks 3x per dag dan heel erg zijn... :(

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:04

Equilin balancer kun je eventueel proberen.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:05

Die van mij liet op een gegeven moment ook een deel staan. Nu meng ik het met Cavalor Structomix Sensitive, dat vind ze wel extreem lekker. Ze krijgt er maar een handje van om te mengen. Heb die gekozen omdat ze wat problemen heeft met haar darmen.
In het voorjaar ga ik over op mengen met Cavalor Fibre Force. Hier zit echt heeeel weinig suiker, zetmeel en eiwit in. Misschien is dat wat?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:08

@kayleigh327 Oh dat is dan eventueel nog te proberen. Is dat ook een soort muesli?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:10

kverhage schreef:
Die mag hij niet ivm de haverzemelen.. Maar aan de andere kant denk ik in deze biks zitten ook suikers. Hij mag geen granen, weinig suiker, geen mais en zo weinig mogelijk eiwitten. Vitalbix was heel fijn en de hoeveelheid eiwitten was met de kleine hoeveelheid prima. Maar aan de andere kant denk ik, als hij hier geen jeuk van krijgt, is het maar een kwartje en hij krijgt zijn hele leven al normaal biks (hij is 24 jaar, word nog wel elke dag gereden in de zin van buitenritjes enzo). Zou dat kwartje biks 3x per dag dan heel erg zijn... :(

Misschien kun je Vitalbix nog mengen door een beetje bietenpulp? Eventueel met zemelen. Als je paard geen granen mag waarom geef je dan wel biks? Zit toch ook granen, mais en suiker in?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:17

Ik voer ook de fiber force ivm lage suikers. Eet mijn kieskauwer heel goed! Equilin balancer erdoor.

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:25

Jessix schreef:
Misschien kun je Vitalbix nog mengen door een beetje bietenpulp? Eventueel met zemelen. Als je paard geen granen mag waarom geef je dan wel biks? Zit toch ook granen, mais en suiker in?

We hebben hem net 17:00 weer een kwartje normaal biks gegeven, in overleg met de stalhouder omdat ze voer van vanochtend en vanmiddag nog in ze voerbak ligt en hij niet eens meer in ze voerbak kijkt als er gevoerd word. Dat is geen excuus, maar werd er een beetje moedeloos van dat hij niet eet.
De hoofdzaak was volgens de veearts het kuil, dus hij staat nu sinds hij van mij is op hooi (sinds 1 dec, hiervoor manege paard) een geconcentreerde vitaminebrok erbij zou het mooiste zijn omdat hij een sober ras is (fjord) en voor als alleen het ruwvoer geen verschil zou maken in de jeuk, hierbij noemde hij dus de mais, granen etc. Het is geen ramp als hij normale biks krijgt, mits hij er niet weer van gaat jeuken. Maar wou eigenlijk voor hem het beste en dus de vitalbix voeren

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:26

Ik meng de Vitalbix ook omdat mijn paardje het anders niet eet. Ik heb gekozen voor Subli ponybrok om er onder te mengen en lijnzaadolie. Het word in 3 voerbeurten gegeven en nu eet ze netjes alles op :)

Edit: ze krijgt ook nog luzerne bij elke voerbeurt.

Kan me voorstellen dat je moedeloos word als hij het niet eet, die van mij is ook zo moeilijk :(:)
Laatst bijgewerkt door NRJ op 24-12-16 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:28

@wwillemijn, thanks voor de tip! Dat is dan ook nog te proberen

@NRJ, is dat een normale brok? Kan dat ook ivm misschien teveel waarde van bepaalde vitamines? Die van mij moet het inderdaad ook over 3 voerbeurten eten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:31

Als ik genoeg brok geef om de vitamines te voorzien schuren ze hier ook. Van voordroog ook meteen.

De vitalbix doen ze nog steeds net geen moord voor ookal voer ik het al een jaar.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 24-12-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:31

Ja ponybrok is een normale brok. Ik geef niet de maximale dosering Vitalbix (50 gram per 100 kg lichaamsgewicht). Staat ook in de beschrijving dat je dit naast een andere brok kunt geven :j

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:45

@NRJ thanks! Dat is dan ook nog te proberen..

Wat lief dat jullie allemaal meedenken!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:46

kverhage schreef:
@kayleigh327 Oh dat is dan eventueel nog te proberen. Is dat ook een soort muesli?

Ja zijn beide muesli's. Je zou wel moeten kijken hoe het met de granen enzo zit er in. Ik weet namelijk niet hoe dat zit.
Die van mij kan ook niet tegen Luzerne, maar deze muesli gaat goed.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:56

Kayleigh327 schreef:
In het voorjaar ga ik over op mengen met Cavalor Fibre Force.

Deze had ik ook gekocht om te mengen met Vitalbix, maar daar zitten keiharde stukken luzerne-stelen in van 4-6 cm, na een week kreeg mijn paard daar last van.
Heb de rest van de week 's-avonds op de bank voor de tv die harde stukken eruit zitten vissen. Soms halve boomstammen, erg verhoute stukken ertussen.

Ik mix nu twee handjes Horsefood Omega door de Vitalbix en dat eet ze goed op (ze vond het puur niet zo lekker).

Behalve dat het wat smakelijker mag worden (misschien wat meer kruiden erdoor?) ben ik verder goed te spreken over de Vitalbix, ze doet het er goed op.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:04

MarChak schreef:
Kayleigh327 schreef:
In het voorjaar ga ik over op mengen met Cavalor Fibre Force.

Deze had ik ook gekocht om te mengen met Vitalbix, maar daar zitten keiharde stukken luzerne-stelen in van 4-6 cm, na een week kreeg mijn paard daar last van.
Heb de rest van de week 's-avonds op de bank voor de tv die harde stukken eruit zitten vissen. Soms halve boomstammen, erg verhoute stukken ertussen.

Ik mix nu twee handjes Horsefood Omega door de Vitalbix en dat eet ze goed op (ze vond het puur niet zo lekker).

Behalve dat het wat smakelijker mag worden (misschien wat meer kruiden erdoor?) ben ik verder goed te spreken over de Vitalbix, ze doet het er goed op.

Oh oke bedankt voor de tip!
Dan ga ik denk ik even verder kijken. En even naar de waardes van de Horsefood Omega kijken!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:10

Hier geen laat van bij de fiber force

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:35

Je zou andere merken vitamine brokjes kunnen proberen. Ik heb ook meerdere geprobeerd. En ze eet alleen de vitalbix. Heb echt een moeilijke eter.

Wellicht vind de jouwe een ander merk wel lekker.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:10

Ik heb bij Vitalbix vooral gekeken naar ijzer-koper verhouding omdat ze bij ons op ijzerrijk grond(water) staan. Andere gehaltes staan me overigens ook wel aan in de Vitalbix.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:36

Ik begreep dat de vitalbix Complete brok minder moet geven dan de Muslie?
Ik kan het even niet op de site terug vinden op dit moment, maar moet weer nieuwe zak voer bestellen, dus zat te kijken of de Muslie dan eventueel aantrekkelijker zou zijn, qua prijs ook.

Wat zou dan beter zijn?
Pony krijg 2 handjes per dag, met half handje luzerne erbij.
Laatst bijgewerkt door Banyu op 25-12-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:37

Stamper schreef:
Ik begreep dat de vitalbix Complete brok minder moet geven dan de Muslie?
Ik kan het even niet op de site terug vinden op dit moment, maar moet weer nieuwe zak voer bestellen, dus zat te kijken of de Muslie dan eventueel aantrekkelijker zou zijn, qua prijs ook.

De musli zou voor mij (veel) duurder uit komen dan de brok, dus ik voer maar gewoon musli van de Aveve.