Pavo nieuw voer SpeediBeet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:58

De welkoop hier heeft het vanaf 2 december liggen. Denk dat dit dan landelijk is.

damian23

Re: Pavo nieuw voer SpeediBeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 10:59

PB, ik voer mijn paard de seniorenslobberbrok van master (hoef je trouwens ook niet te weken) en de shetlander de speedibeet.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:06

@damian23
Ik vroeg het omdat ik bang ben dat mensen het gaan voeren in plaats van de brok/slobber die het paard nu krijgt.
Als je shet te dik is kun je het hem beter niet geven maar dat moet je natuurlijk zelf weten :j

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:09

paintedblack schreef:
@damian23
Ik vroeg het omdat ik bang ben dat mensen het gaan voeren in plaats van de brok/slobber die het paard nu krijgt.
Als je shet te dik is kun je het hem beter niet geven maar dat moet je natuurlijk zelf weten :j

Speedibeet is ontsuikerd en bevat dus minder suiker dan reguliere bieten, dat is ook een belangrijk voordeel van dit product en daardoor is het meer geschikt om bij te voeren - want minder rijk aan suikers.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:12

@fargo klopt ! Het is om bij te voeren :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:16

Mijn shet is gelukkig niet (meer) te dik. Ik gebruik het om supplementen te voeren, dus hij krijgt er maar een handje per dag van. Hij is van het voorjaar hoefbevangen geweest, dus ik ben erg voorzichtig met wat ik hem geef. Ten opzichte van de Masters is de Speedibeet slechts 5% suiker (Masters is 12%).

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 11:39

raar dat je maar 1 emmer mocht kopen

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 12:14

paintedblack schreef:
Hallooooo het is gewone bietenpulp en overal verkrijgbaar mensen !!!
20kg voor nog geen €10,=
Oja....het moet natuurlijk wel wat langer weken maar of dat nu zo'n onoverkomelijk probleem is ?

Nog even hierop terugkomen : ja, soms is dat een probleem.

Ik vertrek 's ochtends naar mijn werk en ga 's avonds van daaruit langs mijn paard.
Dus dan geldt : avond van tevoren het voer klaarmaken, hele dag in auto laten staan (en uitkijken dat het niet omkiepert in de wagen). Op stal zelf bereiden en laten weken doe ik niet graag (ratten en muizen hebben 's nachts vrij spel ...)
Momenteel voer ik die Cavalor Mash & Mix bij, met warm water te bereiden, een kwartiertje van tevoren. Maar warm water is niet eenvoudig beschikbaar in mijn stalling. En in de winter moeten de leidingen sowieso afgesloten worden 's avonds tegen de vorst. Dan wordt het nog wat lastiger.

Met producten als Kwikbeet en deze Speedibeet kan ik het klaarmaken als ik aankom, al dan niet een uurtje rijden, en na het rijden kan ik hem onmiddellijk zijn beloning/bijvoer geven.
Met de 2 voorgaande voeren heb ik al gehad : emmer thuis vergeten, zurig ruiken tegen de volgende avond, "500 keer" moeten gaan voelen of die M&M al goed van temperatuur is, etc.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 17:59

Ik ga het voer testen voor pavo (nou ja, mn paard dan :+ ). Ga morgen eens bellen naar de Horse Plaza of de Diebo of ze het al hebben liggen, ben benieuwd of mijn paardje het lekker zal vinden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:18

Maar niemand heeft hier last van "zandjes"? ik heb gisteren een droog vlokje tussen mijn voortanden stuk gebeten, maar ik voel toch echt wat knarsen tussen mijn tanden. Het is fijner dan zand. Enig idee wat dit kan zijn. Ik dacht zelf aan suikerkristallen, maar dat lijkt me dan sterk als het ontsuikerd is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:29

Stuur een mail naar Pavo?
Ik heb het niet zelf geproefd, wel voel ik het regelmatig, omdat ik het met mijn handen omschep en er is me niets opgevallen wat op iets van (fijn) zand lijkt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:55

Had ik al gedaan, maar nog geen reactie gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:13

damian23 schreef:
Had ik al gedaan, maar nog geen reactie gehad.

Heb je ook al PB naar PAVO bokt gebruiker gedaan? Misschien sneller..

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:29

Ik had gefacebookt en gemaild. Straks wordt ik nog beschuldigd van stalken ;)

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:45

Als je het bietenpulpproces bekijkt... dan kan er nog wel zand in de pulp steken denk ik.
Suikerbieten komen uit zware leem/kleigronden, aan de bieten hangt nog enorm veel zand/klei/leem (vooral leem) en dan worden die grof gewassen.
Dan komt het proces van "ontsuikering" voor de suikerklontjesproductie, en van die afval wordt dan pulp gemaakt.
Ik meen mij op bokt.nl ergens een topic te herinneren (lang geleden) van iemand die haar pulp eerst weekte en dan spoelde omdat er in "gewone pulp" voor haar te veel zand achterbleef in de emmer.
Ik geef al jaren pulp, ik merk meer voordeel dan nadeel. Ik spoel niet na, maar ik kan me voorstellen dat je dus resten tussen je tanden had van leem, zand of klei...

Mijn paardjes lusten de speedibeet even goed als de kwikbeet, maar voor mij is het dan ook een identiek product.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:47

damian23 schreef:
Maar niemand heeft hier last van "zandjes"? ik heb gisteren een droog vlokje tussen mijn voortanden stuk gebeten, maar ik voel toch echt wat knarsen tussen mijn tanden. Het is fijner dan zand. Enig idee wat dit kan zijn. Ik dacht zelf aan suikerkristallen, maar dat lijkt me dan sterk als het ontsuikerd is.

Dat had ik idd ook met de kwikbbeet van D&H. Die spoelde ik na het weken uit in een grote zeef.
Was ik na 1 zak dus ook klaar mee :D
Bij gewone bietenpulp heb ik dat nooit gezien. Blijft ook niets achter op de bodem van de emmers waar ik het in klaar maak.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:50

damian23 schreef:
Ik had gefacebookt en gemaild. Straks wordt ik nog beschuldigd van stalken ;)

Dan wordt je overal geband ;-)

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 12:37

Mijn testpakket is gisteren ook binnen gekomen :)! Ik ga vandaag even een zak halen, heb het gisteren op het werk al in het magazijn zien staan.

Ik ga het ook gebruiken om supplementen bij te voeren, en om wat aan te zetten :).

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:14

Ik heb al met de Horse Plaza en de Diebo gebeld maar die hebben het (nog) niet. De Welkoop krijgt het met een beetje mazzel volgende week binnen.

ik ga het als aanvulling naast de dagelijkse brok geven, paard staat nu niet meer op de wei maar op de paddock en daar valt hij toch wat van in. Zeker met de trainingen en wedstrijden kan hij echt wat extra maagvulling gebruiken.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 13:57

Ik heb bij de seniores priores en de masters seniorenslobberbrok ook nog nooit 'zandjes' gehad. De kwikbeet ken ik niet.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:09

Ik was net bij de Boerenbond en zag de emmers staan dus heb er ook een meegenomen. Al was het alleen maar vanwege de handige emmer ;) .

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:15

Helaas hebben wij de emmers niet gekregen, alleen de grote zakken.
Morgen maar weer proberen te bestellen;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:40

Ik heb net twee emmers gehaald bij de Welkoop.

Dat deksel is er met geen mogelijkheid af te krijgen. _-:( :n

EDIT: Oh wacht, ik heb 'm.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:45

Wat ik me nou even afvraag. Is het de bedoeling dat je de speedibeet weekt, en dan met het overige water geeft, of dat je eerst het water laat 'weglopen'?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:48

Als het goed is blijft er geen water over. Tenminste, dat is zo bij normale bietenpulp, dus ik neem aan hierbij ook.
Je houdt alleen water over als je te veel water erbij hebt gedaan, of niet lang genoeg geweekt hebt.