[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:14

Ik ben benieuwd of jullie mij wat tips kunnen geven (ik snap het filmpje namelijk niet :=). Eerst even wat info over het paard. Ferro is een fries kruising gelderse ruin, hij is 11maart 4 jaar geworden. Sinds februari zijn we begonnen met het inrijden, we hebben 1x per week les en verder doe ik zelf nog 2x wat met hem. Ik longeer hem 1x per week met bijzet/touwtjes en de andere keer zonder bijzet. Hij mag in mijn ogen nog heel wat bespiering krijgen, maar dat zal vanzelf goedkomen. Ik heb hem sinds juli, hij was toen erg mager maar hij is al heel wat bijgekomen. Op dit moment staat hij overdag op het land, 's ochtends krijgen ze hooi en eind van de middag ook weer genoeg om de avond door te komen. Hij krijgt van mij dagelijks een kwart biks en een pompje omega-olie (pas sinds een paar dagen dus zie je niks van op de foto's), de dagen dat hij gewerkt heeft krijgt hij er 2 handjes muesli bij. Hier de foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb verder niet zo veel recente standfoto's, alleen bewegingsfoto's... Vind hem zelf wat dun bij de flanken, alsof z'n heupen wat uitsteken. Of ligt dat aan de bespiering?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:02

Focussed schreef:
Netjes! Ze heeft nog wat vet achter op de hals (richting de schoft) en wat bij de schouder, maar niet erg veel! Billen zien er mooi uit! Zou haar een 2,7 schatten! gewoon goed dus!

Jeej!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 06:35

@ ella, maak je geen zorgen, Ferro is zeker niet te dun hoor... ik zou hem een dikke 3 á 3,5 scoren. echt vet is hij niet maar als je nagaat dat er nog maar weinig spier op zit, komen die rondingen toch ergens vandaan. gewoon lekker gaan trainen ermee, dan maken de vetjes plaats voor bespiering, mits je niet téveel bij gaat voeren uiteraard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:12

Mizsz_Kitty schreef:
Ik ga er niet op in omdat ik het niet zo "ernstig" vind dan jullie reactie.
Tuurlijk kan ze nog slanker, maar een masker en een paddockdieet vind ik niet echt paardwaardig. Stro/graszaadhooi vind ik dieethooi, prima als je paard veel moet afvallen maar voor vaste opname erg mager, paarden krijgen alleen maar maagvulling waardoor je ook weer met andere tekorten te maken kan krijgen.

waar ga je tov vet hooi tekorten van krijgen bij arm hooi?
vit/min is kwa inhoud niet echt heel verschillend tussen de hooisoorten , vet hooi is naar alle waarschijnlijkheid net zo arm of rijk aan vit/min als arm hooi,
dus idd, lekker voor die buikvulling gaan en en vit/min korrel erbij want naar alle waarschijnlijkheid heb je met vet hooi dezelfde eventuele tekorten als met arm hooi

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:27

merrieveulen schreef:
@ ella, maak je geen zorgen, Ferro is zeker niet te dun hoor... ik zou hem een dikke 3 á 3,5 scoren. echt vet is hij niet maar als je nagaat dat er nog maar weinig spier op zit, komen die rondingen toch ergens vandaan. gewoon lekker gaan trainen ermee, dan maken de vetjes plaats voor bespiering, mits je niet téveel bij gaat voeren uiteraard.

Je zegt dat ze vetjes dan plaats maken voor bespiering, betekend dit dat hij eigenlijk al wat te dik wordt? Rondingen lijken mij niet vreemd, dat is ook rasgerelateerd. Op de foto's toen ik hem net had, had hij ook zeker al rondingen, maar vet.....?
Edit: Hier een foto van september, hij was toen al heel wat aangekomen. Goddd wat was hij toen trouwens overbouwd :+
Afbeelding

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:41

Wat een interessant topic! Ben al een tijdje aan het meekijken en vind het zelf moeilijk om de scores te geven. Waar ik een 4 geef geven anderen een 3 en andersom :+
Zal ik zo een foto mogen plaatsen van mijn verzorgpony? Ben benieuwd wat jullie van haar vinden :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:19

@ ella ja ik vind van wel, zeker ook omdat je aangeeft dat er nog maar weinig aan bespiering op zit. op je laatste foto vind ik hem aardig mooi voor een jong paard met weinig bespiering, 'gewoon' schraal. de ribben een beetje zien is dan echt niet erg. we gaan nu het seizoen in waarin paarden eigenlijk altijd wel aankomen, helemaal als ze ook op het land komen. daarom zou ik een paard in deze tijd liever aan de schrale dan aan de dikke kant zien.
echt te vet vind ik ferro niet, maar ik zou zelf wel een beetje het dieet in de gaten houden.

@ inney, natuurlijk waarom niet?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:49

Zyalda ziet er erg mooi en goed uit voor zover ik kan beoordelen!

Ben benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden nu.

Even wat informatie, Ze is bijna 5 en is nu pas 4 maanden onder het zadel, ik rij zo'n 3 keer in de week, maar omdat ik nu geen zadel heb train ik lekker aan de pessoa zo'n 5 keer in de week.

In Beweging

Afbeelding

Vooraanzicht
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:29

lastig te zien zo, heb je geen standfoto vanaf de zijkant?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:09

Ik wil jullie mening ook nog eens graag horen, ik heb namelijk constant discussie met degene die mijn paard voert. Hij vindt mijn paard namelijk te vet, ik vind hem goed. Dus misschien kunnen jullie mijn een eerlijk beeld geven. Ik zou hem zelf een 3 geven.

Afbeelding

Kont:

Afbeelding

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:27

Ik vind hem prachtig! een 2,5/3, ik zie vrij weinig vet...

SharonIndezz ookk een 2,5/3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:59

Suzanne: wat me opvalt aan jouw paard is dat ik vooral spier zie, maar dat hij wel een appelkontje begint te krijgen... Ik vind hem niet te dik, maar ook zeker niet te dun. Een 2,5 echter zou ik hem absoluut niet geven, eerder een 3,5 oid.

SharonIndezz:
Op zich vind ik hem mooi, er mag natuurlijk wel nog wat spier op.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:50

jeetje ella wat ziet die er goed uit! echt verbetering!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:13

Haha bedankt! Hij is ook echt zoooo vooruit gegaan! Het verbaasd me eigenlijk wel dat hij op een 3.5 wordt geschat, dat zou dus betekenen dat hij dus eigenlijk al te dik is...

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:15

Goh wat een interessant topic. Ik heb het gisteren meteen even geprobeerd. Toen ik haar in 2009 kocht was ze echt te dik! Ik denk wel een 4,5. Maar ik vind haar nu wel goed. Ik denk toch wel een 3 nu. Wat vinden jullie en zien jullie het verschil?

2009:
Afbeelding
Afbeelding

2012:
Afbeelding
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:15

SuzanneJ: Mooie balans tussen droge en gespierde delen en hier en daar een laagje vet :j Zou hem een 3 geven. Wat me wel opvalt is een erg lege en opgetrokken buik. Het kan zijn dat hij die dag voor de fotoshoot niet veel had gegeten of misschien structureel te weinig krijgt. Hoeveel kg hooi krijgt hij per dag?

Femke_K: Wauw die is ook goed opgeknapt! Wat ik vooral mooi vind om te zien is die droge ruggegraat die bovenop ligt. Een 3 of misschien net een 3,2 schat ik hem!

Die van mij is echt weer aangekomen, baal er zeer van... Had haar een paar weken geleden BIJNA op een 3... Nu schat ik haar een 4... Vraag me niet hoe want ze krijgt niet meer voer... wellicht is deze baal veel rijker aan suiker en eiwit dan de vorige (eiwit wordt omgezet in vet als ze het niet gebruiken en de mijne staat op rust...)
Afbeelding
Afbeelding

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:01

Ik ben blij dat iedereen hem over het algemeen goed van gewicht vind, toen ik hem ging kopen dacht ik dat ik naar een drachtige merrie ging kijken, dus hij is toen veel afgevallen. Maar doordat hij hoefbevangen was vorig jaar, was hij weer erg mager geworden. Dus ik ben blij dat hij nu goed gezond is.
Vinden jullie hem alleen niet ingevallen billen hebben? Of vind ik dat nu alleen zo? :+
@focussed: Ik denk dat het kwam door die dag te weinig eten. Hij heeft normaal onbeperkt hooi, maar de nacht voor de fotoshoot stond hij binnen, en dan eet hij niet goed, en s'ochtends had hij ook niet meer kunnen eten. Dus op een bepaald moment begon hij op de shoot zelfs takken te eten, dus ik denk dat hij gewoon honger had :(:)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:16

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:05

Focussed, soms lijkt het wel of ze dik worden van de lucht :D Maar het is wel lastig als de jouwe met rust staat, dan kun je er ook niet zoveel aan doen.

Suzanne_J, ik vind die van jou er goed uitzien. Hij zo idd wat rondere billen mogen hebben.

SharonIndezz, ik vind die van jou ook in goede conditie. Mooi paard hoor.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:51

Mijn haflinger is heel veel afgevallen. Ondanks dat ze tussendoor nog 2 weken stil heeft gestaan ivm kreupel zijn.
Gister
Afbeelding
Afbeelding
3 dagen geleden
Afbeelding

Foto's zijn niet heel duidelijk helaas maar krijg de andere er niet op.
Zou haar zelf een 3 tje geven denk ik? Jullie?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:12

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Helaas geen foto van Raiza's knappe kontje :o !
Rai heeft bloedworm gehad en is enorm mager geweest waardoor de traing op een zeer laag pitje stond. Nu zijn we op het punt dat ze weer spieren moet gaan krijgen en daar wordt hard aan gewerkt. Maar dikker moet ze nu niet meer worden! Hoe zouden jullie haar nu beoordelen? Zelf heb ik misschien een wat vertekend beeld omdat zij zo ziek is geweest en ik zoooo blij ben dat ze weer mooi vol is!

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:03

Dit is leuk!!! Nadat ik de filmpjes heb bekeken ben ik helemaal los gegaan en heb de helft van de paarden bij ons op stal gescored en al allerlei mensen lastig gevallen met mijn nieuw verworven kennis :P De reden dat ik zocht naar informatie over het juiste gewicht was omdat mijn paard nogal magertjes de winter is uitgekomen en de hele winter wat futloos was en ik me een beetje zorgen maakte. Vorig jaar zomer zag hij er zo uit:
Afbeelding

en op 16 april zo:
Afbeelding Afbeelding

De mottige wintervacht is er nu gelukkig af en dan ziet het er al wat beter uit. Maar goed, ik was blij verrast door de score: ik geef hem een 2.5 (voorhand 3, midden 2+, achter 2.5 omdat je de staartbeentjes heel goed kunt voelen). Dus een goede score, wel een beetje schraal, maar gelukkig geen reden tot zorg. Inmiddels is hij de wei aan het leegeten, en geef ik hem een 3-. Ik heb hem aan het einde van de winter PAVO health boost gegeven en daar knapte hij wel van op. Bloedwaarden waren verder goed. Verder is het menu: 3 kg havens sportbrok, 2 volle maten bietenpulp, hooi en een handje lijnzaad. Volgens de dierenarts meer dan genoeg voor wat hij doet.

Ik ben wel benieuwd naar wat jullie ervan vinden.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 09:51

Om eerlijk te zijn vind ik je paard op de eerste foto van vorig jaar juist een beetje te dik, laten we zeggen een voorzichtige 4. Nu vind ik hem goed, een 3-tje. Het lijkt vanaf de foto's dat hij niet zozeer meer vet, als wel een klein beetje meer spier zou kunnen gebruiken, kan dat?

Overigens mag ik niks zeggen, dit is mijn verzorgpaard nu:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Voor iedereen die zich af vroeg hoe een tinker (in dit geval kruising met fries, vandaar de dunne beentjes) er uit ziet als hij veeeeeeeeeeel te dik is, zo dus. Dit lijkt mij een (dikke) 5. Het goede nieuws: hij staat op dieet en wordt veel intensiever getraind nu, dus mijn hoop is dat ik over 3 maanden een 4-tje kan laten zien en over 6 maanden misschien zelfs wel een 3-tje.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:18

wow... die heeft zeker flink overgewicht :x

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:34

Ik weet het, ik ben er hard mee bezig en voel me er al rot genoeg over (ook al is het niet (volledig) mijn schuld). Niet dat ik nu wil horen dat het niet zo erg is (dat is het wel) maar ik heb de foto's geplaatst als waarschuwing voor iedereen hier, niet om me nog slechter te gaan voelen.