Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:51

merrieveulen schreef:
@ levita, deze bestaan wel. diverse merken hebben inmiddels likstenen op de markt gebracht die aangepast zijn aan de gemiddelde Nederlandse bodem. zo bevatten betreffende stenen bijvoorbeeld geen ijzer. onder andere Paardnatuurlijk heeft ze, en voergezond ook als ik me niet vergis.

Die van paard natuurlijk heeft inderdaad een lager zout percentage 92,8% (de meeste stenen 98%) Is dus iets meer ruimte voor andere mineralen. Klink goed wat ik daar lees, maar ik mis de vitaminen........

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:17

merrieveulen schreef:
staartwortel, hals en schouder zijn idd typische plekken om vet op te slaan. mijns inziens wel punten om extra in de gaten te houden, omdat dit ook de alarmzones zijn voor bijv. IR.

Zit nu te bedenken dit zijn de standaardplekken waar paarden dik worden. Paarden met overgewicht zijn gevoeliger voor IR en zullen daar gerust vet opslaan. Maar het is toch niet zo dat alle paarden die daar vet opslaan ook met IR zijn?

Nadeel van likstenen is dat je afhankelijk bent van je paard dat hij daar aan gaat likken. Mijn paard likt zelden tot nooit aan een liksteen. Bij een handje vitaminekorrels, die daarbij ook nog eens vitamines bevatten, kan je wel controleren hoeveel en wat ze naar binnen krijgen.

Levita30

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:33

@ fransje23 Toen ik jaren geleden een liksteen in de stal hing was hij met een week weg..... Ik dacht, dat gaat wel over en dan doet ze wat rustiger aan, maar nee hoor, week twee weer een (andere soort) steen weg, week drie net zo snel. Toen maar mee gestopt, lijkt me ook niet zo gezond. En de stal nat, ongelooflijk! Arme nieren! En toe de tijd voerde ik nog heel wat kilo brok (zn 3 kg dravers brok) en 10 kg hooi. Een zwaar tekort waarvoor ze die hele steen nodig zou hebben leek me ook niet... Denk dat ze het gewoon lekker vond.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:36

heb je gelijk in ja... nou goed, ik geef de mijne sowieso aanvullend voer voor de vit. min. en spoorelementen. voer met minder dan 10% suiker en zetmeel overigens... ze hebben wel likstenen (Rockies Rood en himalaya), maar die gebruiken ze de laatste maanden nauwelijks.

@ fransje, inderdaad en dat is dan zo 'niet netjes' van een aantal voerfabrikanten tov de consument. er staat bijvoorbeeld met grote letters op de zak 'suikervrij'. ondertussen barst het voer in kwestie van het zetmeel maar mensen hebben geen idee he... laatst ééntje, 0% suiker maar 42% zetmeel in betreffend voer. mensen weten niet dat zetmeel eenmaal in het lichaam ook wordt omgezet naar suikers. beetje jammer wel. mijns inziens is het overigens gigantisch verschillend in hoeverre koolhydraten wel of niet een probleem zijn. ik heb twee pony's (Welsh A en kruising shet) waarbij ik wel op moet letten wat ze krijgen. mijn kruising New Forest/ Engels Volbloed kan ik te vreten geven wat ik wil, maakt niet uit. overigens waren mijn dieren de enigen met binnen de waarden blijvende bloedwaarden afgelopen zomer, van de negen geteste dieren. best wel leuk dus. verder hebben we bij ons op stal twee shetten die even oud zijn en hun hele leven samen gegeten hebben, vanaf hun derde. de één zit vol klachten, is moddervet en al diverse keren hoefbevangen geweest, en heeft zomereczeem (althans, niet de muggenallergie vermoed ik, eerder IR. maar hij schuurt zich helemaal kaal). de ander heeft niets. een weelderige bos manen, geen jeuk, is niet moddervet en nooit hoefbevangen geweest. zo zie je maar wat een groot verschil het individu kan maken.
meestal zegt het ras ook al eea, althans ik hou zelf wel rekening met sober voer voor sobere rassen...

@ marian, merrie is zeker afgevallen. kwaliteit van de foto's is jammer genoeg niet zo duidelijk, maar toch duidelijk genoeg om te zien dat ze zeker een stuk gezonder is zo.

@ liljebo, zoals capopjekop ook zegt, er kan alsnog wel een behoorlijk verschil in zitten. desondanks denk ik eerder dat het ligt aan het feit dat ze minder stro eet. stro is flink werken voor het verteringssysteem, het blijft lang in de darmen en veel paarden worden er wat boller van (was voor mij reden om het niet meer te geven, ik had ineens twee skippyballen ipv pony's). ze laat nu haar stro staan en eet in de plaats daarvan sprietjes, wat er ook nog eens heel weinig zijn. dat is een stuk minder volume dan het stro. ik dénk eerlijk gezegd dat het daaraan ligt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:38

chips jullie posten alweer voor ik mijn typsel af had, haha!

@ Fransje, nee klopt helemaal. de meeste paarden pakken vetjes aan op die plekken. bij IR worden de vetjes vaak stug/ hard en krijg je ze amper weg. dit gaat vaak samen met een Mg tekort.

@ levita30, apart is dat he... mijn pony's hebben ook een periode gehad dat ze de stenen veel gebruikten, momenteel dus amper meer. afgelopen zomer zijn we overgegaan op ander voer, misschien dat dat het verschil maakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:04

Afbeelding
De stevige shet van de 2 ;)

Afbeelding

En de slanke;
Afbeelding
Platen zijn uiteraard al weg

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:09

@merrieveulen, ik weet dat de kwaliteit niet erg goed is van de fotos (ben een zeer slechte fotograve en degene die de fotos gemaakt heeft ook hahahah) maar je kunt wel zien hoe ze was na het ongeluk en hoe ze nu ong is en dat was mijn opzet.
Van een dikke molige merrie naar een redelijk slanke den.
Ze is nog nooit zo slank geweest hahaha ( ze heeft aanleg om dik te worden jammer genoeg)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:38

zoals de meeste Friezen eigenlijk wel, helaas... maar ze ziet er nu toch prima uit?

@ bizzybijtje, jouw onderschrift, hahahah!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:42

capopjecop (geloof ik...) dat klopt natuurlijk. Laat ik het zo stellen... ik betrek al jaren hooi van dezelfde boer, dus globaal genomen zal het vergelijkbaar zijn, maar er zitten natuurlijk altijd verschillen ivm maaitijd en weer.

Fransje, de tanden worden jaarlijks nagekeken. Ze heeft een goed gebit.

Merieveulen, ja dat klopt. Dat beetje gras heeft minder volume dan stro. Maar ze at niet veel stro en ze krijgt toch nog ruim hooi.

Sorry dat ik niet met iedereen meeklets. Ik brak even in omdat hier mensen zitten die best intensief met voeding e.d. bezig zijn, dus maak ik hier alleen even misbruik van jullie.
Klein aanvullend vraagje... ik heb ook aan een of ander tekort gedacht, omdat ze ook wat 'kriebelig' is. Ze schrikt wat sneller en is snel geirriteerd door de andere paarden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:45

merrieveulen schreef:
@ suus19, hij lijkt er geen last van te hebben, maar dat kan je moeilijk zeggen eigenlijk he. je hebt je paardje nooit slank meegemaakt, dus heb je geen vergelijkingsmateriaal. daarnaast kan overgewicht voor overmatige slijtage aan gewrichten zorgen, en de enige manier om daarvan zeker te zijn is met röntgenfoto's. overgewicht is nu eenmaal ongezond, dat is algemeen bekend. jouw paard is nota bene hoefbevangen geraakt. persoonlijk neem ik dergelijke zaken zéér serieus en zou er dan ook niet voor kiezen 'het maar zo te laten'...

Dat is wel erg kort door de bocht en ook absoluut niet wat ik zei.. We hebben er alles aan gedaan om hem slank te krijgen. Voer veranderd, gras veranderd, veel beweging gegeven zodat hij goed in conditie bleef.. En die hoefbevangenheid is niet vanzelf overgegaan hoor en dat nemen wij heel erg serieus. Naar schatting is hij in een half jaar meer dan 100 kilo kwijtgeraakt (eerst gemeten met zo'n meetlint, niet erg nauwkeurig maar kwam op zo'n 400-450 kilo, later op een weegschaal gestaan, 320 kilo). Toen zag hij er goed uit. Alleen die graaskorf hebben we weggedaan op een gegeven moment, en hierdoor is hij weer een beetje aangekomen, maar absoluut niet zoals het was. Hij is dus nogsteeds dik, maar wel in goede gezondheid en niet zo dik dat hij in de gevarenzone zit voor bevangenheid.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:14

merrieveulen schreef:
zoals de meeste Friezen eigenlijk wel, helaas... maar ze ziet er nu toch prima uit?

@ bizzybijtje, jouw onderschrift, hahahah!!!

Ze ziet er nu super uit en heeft nu ook een zeer goede conditie.
Voor het ongeluk was ze ook niet extreem dik maar wel te dik en ja als ze dan een ongeluk krijgt waardoor ze drie maanden stalrust moest hebben dan werkt dat niet echt mee voor haar gewicht.Maar ze is gelukkig aardig wat gewicht kwijt geraakt in de twee jaar dat ze nu weer onder het zadel is.
Wel heel langzaam maar het is er toch af en daar ben ik toch best wel trots op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:18

merrieveulen schreef:
mijns inziens is het overigens gigantisch verschillend in hoeverre koolhydraten wel of niet een probleem zijn.

Het verschilt zeker erg per ras en ook nog per individu. Eigenlijk net als bij mensen de een kan ook beter tegen suikers dan de andere.
Sobere rassen zijn, denk ik, wel gevoelig voor IR en dik worden.

Marian, ik vind je Fries er goed uit zien zo :j Is best lastig want vaak hebben die toch aanleg om snel dik te worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 07:50

@Suus19: Dat ging hier ook zo met mijn shet. Die was te dik, op dieet gezet en toen ze een stuk dunner was werd ze bevangen. Daarna ging het goed. Toch zo nu en dan weer op de wei in combinatie met werken. En tocht werd ze na 2 jaar weer bevangen. Een dier dat bevangen is geweest zal altijd gevoelig daar voor blijven daar ben ik van overtuigd. Daarom ben ik toen overgegaan op geen weidegang meer en een combi van graszaadhooi en voordroog. Toen viel ze wel goed af en was ze eindelijk op goed gewicht. Brok krijgt ze een klein beetje, met weinig suiker en zetmeel. Ze glanst en zit lekker in haar vel. Zo nu en dan mag ze eens een kwartier/half uur grazen als de omstandigheden goed zijn. Nu loopt ze alweer ruim een jaar helemaal goed.

Dus ik zou wel uitkijken als je fjord nu nog steeds te dik is. Ik zie het ook in mijn omgeving, vroeg of laat krijgen ze toch een terugval en zijn ze weer hb. Want hoe weet je dat hij wel of niet in de gevarenzone zit voor hb?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:27

Bij oude paarden ben ik echt heel blij als daar net voor de winter begint een beetje vet aanzit. Dat je de ribben nog wel heel makkelijk voelt maar niet zo ziet. Hier wel moeite met paard op gewicht houden, zeker in de winter. Ze kreeg dit jaar slobber bij en voor het eerst een 200 grams deken op, omdat ze een beetje begon af te vallen en ribben zijn altijd al te zien. Ze zit goed in der vel, wordt altijd gecontroleerd door de osteopaat. Staat 24/7 buiten en ze krijgen 2x per dag hooi, waar ze per keer ongeveer 4 uur mee doen (maar ze houden zelf wel pauzes).
Nou moet ik zeggen dat zij ook het meest doet van alle paarden die hier staan, de rest moet oppassen dat ze niet te dik worden. Ook mijn andere bijrijdpaard was te dik. Maar die is nu eindelijk perfect op gewicht! Heel klein laagje over de ribben heen. Maar nu het warmer wordt komt ze al iets aan. Dus ben wel bang voor het voorjaar, Normaal gingen ze dan op de hele grote grasweides maar dat passen we nu aan.
Iemand nog meer tips om het gewicht zo te houden? Zij krijgt geen krachtvoer bij hoor trouwens.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:39

_suus19_ schreef:
merrieveulen schreef:
@ suus19, hij lijkt er geen last van te hebben, maar dat kan je moeilijk zeggen eigenlijk he. je hebt je paardje nooit slank meegemaakt, dus heb je geen vergelijkingsmateriaal. daarnaast kan overgewicht voor overmatige slijtage aan gewrichten zorgen, en de enige manier om daarvan zeker te zijn is met röntgenfoto's. overgewicht is nu eenmaal ongezond, dat is algemeen bekend. jouw paard is nota bene hoefbevangen geraakt. persoonlijk neem ik dergelijke zaken zéér serieus en zou er dan ook niet voor kiezen 'het maar zo te laten'...

Dat is wel erg kort door de bocht en ook absoluut niet wat ik zei.. We hebben er alles aan gedaan om hem slank te krijgen. Voer veranderd, gras veranderd, veel beweging gegeven zodat hij goed in conditie bleef.. En die hoefbevangenheid is niet vanzelf overgegaan hoor en dat nemen wij heel erg serieus. Naar schatting is hij in een half jaar meer dan 100 kilo kwijtgeraakt (eerst gemeten met zo'n meetlint, niet erg nauwkeurig maar kwam op zo'n 400-450 kilo, later op een weegschaal gestaan, 320 kilo). Toen zag hij er goed uit. Alleen die graaskorf hebben we weggedaan op een gegeven moment, en hierdoor is hij weer een beetje aangekomen, maar absoluut niet zoals het was. Hij is dus nogsteeds dik, maar wel in goede gezondheid en niet zo dik dat hij in de gevarenzone zit voor bevangenheid.

aha OK dan begrijp ik het beter... het kwam op mij over als dat ie nou weer vet was en er niks aan gedaan werd, vandaar! bedankt voor je uitleg.

@ liljebo, ja dat is natuurlijk altijd mogelijk. eventueel zou je bloedonderzoek kunnen laten doen voor meer zekerheid.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:49

@merrieveulen: sorry, dan was ik waarschijnlijk niet helemaal duidelijk :) mijn punt was meer van; er zijn ook heel veel dikke paarden waar mensen zich wel bewust van zijn en er wat aan proberen te doen, maar dat het gewoon heel moeilijk is :)

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:56

Mijn paard voelt zich aangesproken

Afbeelding

Dit was van de zomer, gelukkig is het er nu allemaal weer af maar zij was ook echt moddervet. Ze word al dik als ze gras ruikt, tegenwoordig gaat ze met een graaskorf het land op anders groeit ze de pan uit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:24

@ leslie, van die foto is nou écht nauwelijks te zien of het paard dik is of niet. ik zie een buikje, maar nogmaals: de buikomvang/ vulling zegt NIETS over de vetscore van het paard!!!!

om zo'n buikje weg te krijgen voer je twee dagen wat minder ruwvoer, en voilá! dit heeft NIETS met vet verbranden te maken.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:17

fransje23 schreef:
Het verschilt zeker erg per ras en ook nog per individu. Eigenlijk net als bij mensen de een kan ook beter tegen suikers dan de andere.
Sobere rassen zijn, denk ik, wel gevoelig voor IR en dik worden.
Dat klopt ook, daar is ook studie naar gedaan en pony's zijn veel meer insulineresistent bij dezelfde body conditie score dan paarden. Neemt niet weg dat er best ook paarden met aanleg zullen zijn, het is immers ook deels genetisch bepaald.

Sorry voor het binnenvallen - ik lees graag mee in zulke topics. Ben erg geïnteresseerd in voeding en heb bovendien ook een extreem sobere Haflinger die volledig zonder krachtvoer staat (krijgt mineraalsupplement) en 24/7 met graaskorf aan, en dan nog te dik is. Oplossing bij haar wordt meer trainen.

Ben het overigens prima eens met de openingspost, met inderdaad wat nuancering, maar grotendeels heb je zeker gelijk en overgewicht is een gigantisch probleem bij mens en dier...!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 00:03

Zijn er mensen in dit topic met goede ervaringen met Glucobalance, van Phytonics, voor het afvallen? Ik heb er zelf meerdere goede verhalen ove rgehoord van bekenden van mij. Dieren die ondanks een heel sober rantsoen wat vadsig en pafferig bleven raakten dat met de Gluobalance wel kwijt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 08:22

@ Fransje, ik zou eens informeren daarover in het topic over insulineresistentie. daar zitten sowieso meerdere bokkers die het gebruiken.

@ ponyzotje, heb je links naar publicaties van de onderzoeken? je ziet inderdaad vooral problemen met overgewicht, IR, hoefbevangenheid en dergelijke bij 'echte' ponyrassen en sobere rassen. om die reden voeren wij onze sobere rassen (welsh A, kruising shet en haflinger) alleen hooi en Healthy Herbs. De welsh krijgt er nog kwikbeet bij van Dodson&Horrell, anders wordt hij schraal.
mag ik vragen welk aanvullend supplement jij gebruikt om je paard z'n vitamine/ mineralen/ spoorelementen huishouding goed te houden?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 16:01

Ik heb geprobeerd, maar de artikels zijn niet publiek toegankelijk. Als je zoekt via google zie je wel titels en soms abstracts, maar meestal kan je er niet aan. Het ene artikel is van Carter R.A. uit 2009 (zal je de titel even pb'en maar je kunt er normaal niet aan) en gaat over de verschillende metingen. Maar hij heeft ook vergelijkende metingen gedaan tussen paarden en pony's en hij noteert dat pony's die eenzelfde BCS hebben als paarden, meer IR zijn...

Als supplement gebruikt ik momenteel bigs van Masterhorse, maar ik wil graag overschakelen naar Marstall (ook via Masterhorse), alleen moet ik nog even wachten op een gemeenschappelijke bestelling... Overschakelen wil ik omdat in de bigs van nu geen vetoplosbare vitaminen zitten wegens het risico op overdosering. En die wil ik er eigenlijk toch wel bij - doseren moet wel lukken ;-) .

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:43

Ik breek ook even in, ben druk aan het lezen gegaan en lees ook dat vet% weer anders is dan een dikke buik.

Kunnen jullie me helpen?
Mijn merrie van 11 jaar heeft 2 veulens gehad (nu 4 en 5 jaar alweer) maar haar buik is blijven hangen. Die lijkt gewoon best enorm. Ik krijg altijd de vraag op concour of ze drachtig is. (en ik kan ook niet meer zo aardig daarop reageren :o )

We trainen 4/5 x in de week. Vanwege mijn gezondheid (astma en allergie voor paarden :roll: ) en kleine kinderen ook wel eens wat minder, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken).
We zijn nu L2 startgerechtigd, merrie is energiek, harde werker. Staan sinds half maart op het land (geen vet land!) en daarbij krijgt ze half kilo brok en half kilo muesli (subli zonder) Nu nog een klein plukje hooi vanwege overgang stal/land.
In de winter gingen ze de paddock in. Heeft genoeg contact met andere paarden..............
Ik krijg de buik niet weg! Heb haar laten onderzoeken op wormen etc maar ze glanst je tegemoet, kreeg complimenten over hoe ze er uit ziet.

Nu stond er afgelopen zondag een behoorlijke botte opmerking over haar buik op het protocol. -O-

Wat kan ik nog meer doen of laten om haar te laten afvallen? Ze heeft een periode op minder voer gestaan, maar daar werd ze te mager van op de rest van haar lijf (ribben, heupen en flanken staken uit) DA heeft toen gezegd dat ze te mager is. Buik is weliswaar dik, maar op de rest van haar lijf was ze te mager. Ik had geen blij en vrolijk paard meer.

Dus .......behalve haar 7 dagen per week aan het werk zetten, heeft iemand nog advies voor voeding, oefeningen oid?

Bedankt alvast!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:49

Afbeelding
Modelletje sportpaard :+

Ik wou dat die van mij juist wat makkelijker dik werd, zeker in de winter vliegen de kilo's er af..hebben jullie dus ook tips voor andersom? :o Hij heeft deze winter maisvlokken gehad en hij kwam goed aan maar later hoorde ik dat dit gezien kan worden als een mc donalds dikmaker en dus niet gezond..Ik ga even beginnen met lezen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 10:54

@Percyleen ik ken het, ik heb ook een paard die lastig dik word, en die heb ik vorige(niet afgelopen) winter stil moeten laten staan om ook een beetje dik te worden.
Daardoor kon ik niet zo veel krachtvoer geven, dus veel hooi en een keer per dag kuil..