Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:28

groot gelijk ellepel

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:20

ik ben ook weer gestopt met dieetmix.
net zoals al het ander voer dan brok en hooi at lester het in het begin erg goed en na een tijdje eet hij het nog met lange tanden.
lester heeft gewoon het allerliefst gewoon hooi en daarnaast een beetje gewone brok (basisbrok van subli, 18% suiker zetmeel) dus ik ga niet meer moeilijk doen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:53

Wij zijn met de dieetmix begonnen omdat marstall moeilijk verkrijgbaar was hier en we de paarden een ander dieet voor wilden zetten om af te vallen maar wel alles binnen te krijgen.
Ze eten het graag (zijn hier weinig zoets gewend dus dat scheeld misschien ook) in combi met voldoende ruwvoer bevalt het nu goed.Afwachten hoe ze het gaan doen als de training intensiever word maar we geven nu 1/3 schep dus ophogen kan altijd nog.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:58

Ik was het ook gaan geven ivm moeilijk leverbaar zijn van marstall. Dat moest ik altijd speciaal bestellen en dat kwam vaak moeilijk uit met mijn werk.

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:38

Wie kan mij nou vertellen wat voor voederadvies er op de zak staat?? Daar ben ik erg nieuwsschierig naar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:17

ben trouwens ook wel benieuwd wat de ruwvoergift is naast de dieetmix bij de dieren die er futloos van werden?
gewoon nieuwsgierigheid hoor, ook of dat het hooi of voordroog is
en wat voor paard het is (groot klein, robuust type, wat minder robuust

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:21

even een vraagje over de dieetmix, staat er op de verpakking welke E nummers er in zitten?
ik dacht dat subli bha, bht etc vrijw as, maar er wel e310 in zat, is dit bij de dieetmix ook zo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 09:02

geen idee,maar je kunt subli altijd mailen daar over.
ze zijn wel vrij snel in hun antwoord

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:13

klopt, maar was soort van op weg naar werk dus dacht , als iemand het toevallig weet dan lees ik het straks wel :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:00

Sonja_vR schreef:
ben trouwens ook wel benieuwd wat de ruwvoergift is naast de dieetmix bij de dieren die er futloos van werden?
gewoon nieuwsgierigheid hoor, ook of dat het hooi of voordroog is
en wat voor paard het is (groot klein, robuust type, wat minder robuust

Die van mij hebben vrijwel onberkt ruwvoer tot hun beschikking.
Alleen s'nachts raakt het op den duur op, maar die wordt heel vroeg alweer aangevuld.
Het is afwisselend hooi en kuil.
Bij mij betreft het een fjord.
Nu hij enige tijd op het nieuwe voer staat is hij de futloosheid weer kwijt en zit ook veel mooier in zijn vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:50

wel jammer,op zich lijkt het fijn voer voor mensen die granenvrij willen.

wat voer je nu dan silence?

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:01

Ik voer de dieetmix al vanaf het begin maar die van mij is niet futloos geworden, die is eerder aan een 2de jeugd begonnen en die voelt zich beter dan ooit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:09

bij mij hetzelfde.
de tinkermerrie die ik verzorg die stuitert het land door haha. *\o/*
maar goed ze krijgen maar een paar keer per week(4x) en dan dus met vitaminesupplement er door,maar toch..
ik had nog even het voer vergeleken met andere voeders op voevergelijk,maar ik zie toch dat dit voer met een anatal andere merken en soorten wel wat hoger in de vitamines zit :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:55

mijn merrie kreeg ook subli dieet en werd ook vlutteloos, minder energie en kreeg mok.
weet natuurlijk niet dat het allemaal aan de dieetmix ligt maar nu 8 dagen weer op oude voer en mevrouw is meer helder,vol energie en mok is weer rustig aan het worden.
kwa hoeveelheid krijgt ze nu gewoon hetzelfde
beide mengde ik met force .
ieder paard verschillend denk ik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:01

Hoi, ik zou me hier ook graag melden ook al heb ik nog niet het hele topic doorgelezen :) Sinds 2 weken voer ik ook de dieetmix aan mijn ruin (IJslander van bijna 13) Eerst voerde ik hem basisbrok, ook van Subli, maar wil toch liever iets zonder granenzooi erin. Hij vindt het, vooralsnog, erg lekker. Of hij er futlozer of juist stuiteriger van wordt durf ik niet te zeggen, te veel veranderingen in korte tijd: nu voor de 2e keer in 3 maanden inscharen in nieuwe groep :(:) , ander ruwvoer en nasleep van ruige winter met allerlei fysieke narigheid.
De muesli, voorheen brok, ben ik gaan voeren als carrier voor zeewier en vitaminebrokjes (Pavo vital), en af en toe krijgt hij een klodder gekookt lijnzaad :r of een scheut bier erdoorheen :9k Hij krijgt 2 (flinke) handjes per dag, ongeveer 5 dagen per week.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:05

Ik voer het nu een week of 3 aan onze te dikke New Forest, ze vindt het heeeerlijk en ik vind het zelf ook erg lekker ruiken. Ze krijgt 2x dgs een halve kilo en daarnaast 24/7 op schrale wei en onbeperkte voordroog. Mevrouw is erg kieskeurig (als de voordroog net uit het pak komt eet ze het graag, is het een dag oud nou dan met moeite hoor...)

Voor zover ik er al iets over kan zeggen na 3 weken vind ik dat ze het er prima op doet, lekker actief in de paddock p in aanbouw, vrolijk, lijkt al wel wat afgvallen (he he) en ze glimt je tegemoet!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:58

Hier ook geen duf/sloom paard :) maar dat is ook haar karakter niet.. Heb haar ook wel een periode helemaal zonder krachtvoer gehad, vol in het werk, en daar werd ze ook niet anders van.
Ze is de laatste weken wel iets afgevallen, ik weet alleen niet of dit door de dieetmix komt, ik heb sinds 6 weken ook ander hooi. Opzich ben ik daar wel heel blij mee hoor, want er mocht nog wel wat vanaf.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:33

Wil er toch weer even nieuw leven in slaan :D

Hoe zij de ervarigen op dit moment, ik overweeg toch over te gaan van de faser light op de dieetmix, de faser light is bijna 2x zo duur en eigenlijk merk ik geen verbetering door het voer bij de darmproblemen van mijn fjord, maar goed zeker weet ik dat natuurlijk pas als ik stop en het slechter word.

De haflinger haalde ook niet genoeg uit de faser light toen hij in het werk stond, daarom wilde ik weer terug op de vito maar daar kreeg de fjord een ernstige slokdarmverstopping van dus dat doen we ook niet meer......dandaar mss toch de dieetmix ?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:50

Ik ben nog steeds erg tevreden!
Paard doet het er erg goed op!
Verre van duf/sloom!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:38

ik ga er mee stoppen!

en dat is vanwege de kosten van het voer en ik stap toch liever weer op het oude voer wat ik appie eerst gaf.
appie is de afgelopen weken nogal ziek geweest door verminderde weerstand,maar dat had niks met de dieetmix te maken.
op zich vind ik het een prima voer,maar ik stap over op de equiral structuurmix.
daar zitten ook wat kruiden in en kwa kosten is het even duur en ik vond eigenlijk toch dat appie het er beter op deed :j

wat misschin nog een goede tip is:
als je de dieetmix flink nat maakt heb je een hele goede slobber welke ook door paarden met gebitsproblemen heel goed gegeten word.
dus dat is wel een aanrader :j

loes:
vergelijk de faser en de dieetmix even met elkaar op voervergelijk en kijk waar de meeste vitamines in zitten.
denk dat dat ook wel belangrijk is

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:52

@ellepel: wow, verbaasd me dat jij er mee stopt. In welk opzicht doet Appie het beter op Equiral dan op dieetmix? En omdat het gelijk is aan kosten.. ben ik benieuwd naar een verdere uitleg.

Ik ben zelf sinds een aantal weken weer over. Ik heb tijdelijk de HH weidebrok gevoerd, met als resultaat een dof uitziend paard die niet gelukkig was en waar naar bloedonderzoek bleek dat hij een vitamine/mineralentekort heeft gehad. Ik vind het ook raar dat bij HH bijv. biotine niet vast wordt gegeven en het is vrij onduidelijk welke vitamine/mineralen erin zitten, wat voor mij betekend dat het niet compleet is.
Mijn paard eet zn dieetmix goed, glanst weer goed en zit lekker in zn vel (kan ook komen doordat hij nu equitop forte erbij krijgt). Belangrijk: hij eet het ook. Hij is een moeilijke krachtvoereter, dus ik ga nog vergelijken wat het verschil is tussen de ponybrok en dieetmix (behalve de granen), want ik gok erop dat hij de ponybrok beter gaat eten.

Uiteindelijk dus toch een tevreden dieetmix-gebruiker (koper)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 14:59

Ik geef het nog steeds dagelijks aan mijn 23-jarige IJslander met eczeem en artrose, sinds afgelopen najaar. Hij staat op strookbegrazing en krijgt elke dag superflex van NAF door zijn drie handjes dieetmix. Hij doet het er prima op! Mijn merrie vond het niet zo lekker, zij krijgt basisbrok. Ze zien er allebei super uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:04

appie zit snel vol met afvalstoffen waardoor hij ziek word,
hij heeft eerder op de equiral gestaan maar doordat ik het toen steeds zo moeilijk krijgen kon hier ben ik er mee gestopt.
ik dacht dat dat wel kon.
hij had toen eigenlijk helemaal geen last van afvalstoffen problemen met de equiral
nu dus wel weer en zat ik toch te denken om dat voer weer te halen.

is wel zo dat er wel 32% suiker en zetmeel in zit,maar hij heeft daar dus geen last van!
hij heeft meer last van suikers uit teveel gras.dan raakt hij te vol en word dus ziek(eczeem,mok etc..)

weet je de ton is bijna leeg dus het word of een nieuwe zak dieetmix of een zak equiral structuurmix, en omdat er wat ontslakkende kruiden in zitten(brandnetel,paardenbloem,foenegriek en knoflook) en lijnzaad kies ik dan dus toch voor die laatste.

dit voer heeft 1 minpunt! er zit johannesbrood in en dat lust appie niet :D
het is ietsje durder de subli kost 15 euro geloof ik en de equiral zit op 17 geloof ik

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 15:15

Ahh op die manier, dan begrijp ik waar het vandaan komt, Appie is geen 'algemeen' gevalletje ;)

Heb het net nog even vergeleken, in de dieetmix zit echt veel meer vitamine A, E en Biotine. Vooral die laatste 2 zijn voor hem belangrijk. Er zit wel een stuk minder vitamine D in en gezien mijn paard altijd met een deken opstaat, zou dat het enige minpunt zijn (wordt dmv zon omgezet in vitamine d3). Verder is niet alles te vergelijken doordat van de dieetmix niet alles bekend is.

Na de lange zoektocht en de ervaringen blijf ik terugkomen op dieetmix. Hopen dat mijn paard het over een aantal maanden het er nog steeds goed op doet.
Overigens is de dieetmix nu in de aanbieding, ik meen 2 euro goedkoper bij de Welkoop.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:28

Mijn pony's doen het er ook super op en eten het graag.

Sloom zeker niet, rij er vrolijk ZZ dressuur en ZZ vaardigheid mee. Heb ze wel meer zien knetteren van hartog sportmulsi en Equifyt sportmuli, maar hier houden ze het zelfs langer mee vol (ipv even knetteren en dan moe zijn).