Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:11

Vandaag de HH binnen gekregen, paardlief at het gelijk. Op zaterdag en zondag heeft hij ivm hitte en verweiden de hele nacht buiten gestaan. Ik ben bang dat dit toch de oorzaak is van zijn ontplofde staart en deel manenkam. Zieltje. Dat doe ik dus niet weer.

Edit: ik overweeg om hem die drainkuur nog te geven.. Is dat nu een slecht moment, kijkend naar het weer dat eraan komt?

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:50

Ik denk dat het juist een goed moment is

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:17

Ik heb vorige week een mail gestuurd naar HH met de vraag of ik gebeld kan worden of dat ik hun tel.nr. krijg zodat ik contact kan opnemen. Mailtje terug of het niet per mail kan omdat er anders zoveel tijd in gaat zitten en wat ik allemaal wil weten.
Geantwoord dat ik diverse vragen heb en voordat ik bestel (voor 4 paarden en 2 mini's) graag wat meer wil weten.
Niks meer gehoord. En dat vind ik niet correct.
Ik heb dus maar een proefzak besteld, toevallig gelijk met Jotoma. Jotoma heeft hem binnengekregen maar mijn zak is volgens track en trace nog bij het sorteercentrum.
Gisteren gebeld met DHL en ik kreeg een niet aardige jonge dame aan de telefoon die zei dat ik gewoon nog even geduld moet hebben.
Misschien moet voergezond overstappen naar een andere transporteur. Pakketjes die ik bestel via internet zijn normaal gesproken 2 a 3 dagen later in huis.

edit: volgens track en trace is mijn pakket nu onderweg naar een lolkaal verdeelcentrum, betekent waarschijnlijk dat ik het vandaag nog niet krijg.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:21

romeorowan schreef:
Ik heb vorige week een mail gestuurd naar HH met de vraag of ik gebeld kan worden of dat ik hun tel.nr. krijg zodat ik contact kan opnemen. Mailtje terug of het niet per mail kan omdat er anders zoveel tijd in gaat zitten en wat ik allemaal wil weten.
Geantwoord dat ik diverse vragen heb en voordat ik bestel (voor 4 paarden en 2 mini's) graag wat meer wil weten.
Niks meer gehoord. En dat vind ik niet correct.
Ik heb dus maar een proefzak besteld, toevallig gelijk met Jotoma. Jotoma heeft hem binnengekregen maar mijn zak is volgens track en trace nog bij het sorteercentrum.
Gisteren gebeld met DHL en ik kreeg een niet aardige jonge dame aan de telefoon die zei dat ik gewoon nog even geduld moet hebben.
Misschien moet voergezond overstappen naar een andere transporteur. Pakketjes die ik bestel via internet zijn normaal gesproken 2 a 3 dagen later in huis.

zo zie je maar dat ik niet de enige ben met communicatie problemen met HH :Y)
het zou HH sieren als ze gewoon iedereen netjes te woord staan :j

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:35

Dat is inderdaad niet heel netjes :n
Kun je het niet via een afhaalpunt regelen? Die hebben wel rechtstreeks contact.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:43

Taniya schreef:
Gelukkig is er tegenwoordig ook muesli, gras/kruidenbrok enz. waar alle "rommel"niet meer inzit.
De basis is en blijft goed ruwvoeder en daarnaast na behoefte kan je dit aanvulllen met wat in jouw ogen voldoet aan je eisen en de eisen van het paard.
Dus er is gelukkig nu meer aanbod om je paard gezond te houden, en dat zijn niet alleen de Healthy Herbs wat uit al deze reactie's bijna lijkt door al deze "promotie"hier op bokt.
De keuze is aan iedere eigenaar zelf, alles heeft zijn voor en tegens, ieder paard is anders.
Dus informeer jezelf goed wat de producten zijn, wat je er van verlangt qua ingredienten, vit/min enz kijk naar je paard, het "werk" en wat heeft hij nodig en dan kan je alleen een goede keuze maken.

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat je dan zelf voert, welke alternatief van healty herbs. Omdat je aangeeft dat er alternatieven zijn die ook ´puur´ zijn.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:54

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:04

jiperdepip@ misschien hebben ze wel een goede reden om niet terug te mailen

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:07

M.b.t. de alternatieven: het ligt eraan wat je bestempelt als natuurlijke voeding. TS heeft in het begin van dit topic aangegeven dat wat haar betreft granen daar eigenlijk niet in thuishoren. Vandaar dat bijv. de voeding van Bioron hier niet aan voldoet en ook de meeste andere niet.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:46

even mbt GMO; volgens voervergelijk zouden agrobs en bijv herbs van equifyt niet gmo vrij zijn?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:02

Caballos schreef:
jiperdepip@ misschien hebben ze wel een goede reden om niet terug te mailen

dan kunnen ze dat toch vertellen neem ik aan? ben wel erg benieuwd waarom ik en de andere mensen dan geen antwoord krijg......
wat zijn wij meer of minder dan de mensen die wel gewoon antwoord krijgen?
eerst werd het nog op een foutje in het mail systeem gegooid en nu word het persoonlijk
het ligt aan mij (ons eigelijk omdat meer mensen dit probleem hebben) en niet aan HH heel bijzonder ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:59

Ik ben wel benieuwd naar "die andere mensen"................

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:06

Ik voer mijn fjord alles van equifyt de zupa , natural base , red horse en de geperste grasblokken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:40

Jammer dat je geen reactie krijgt op je mail, ik heb ech 5x gemaild ofzo en iedere keer reactie, en snel ook!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:57

Ik heb vandaag per mail excuses gekregen voor de late reactie, dit was i.v.m. drukte. Dus wel correct afgehandeld.

Ook vandaag is mijn proefzak binnen gekomen. Ik laat hier weten wat de paardjes ervan vinden.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:15

Equi_libre schreef:
M.b.t. de alternatieven: het ligt eraan wat je bestempelt als natuurlijke voeding. TS heeft in het begin van dit topic aangegeven dat wat haar betreft granen daar eigenlijk niet in thuishoren. Vandaar dat bijv. de voeding van Bioron hier niet aan voldoet en ook de meeste andere niet.

Ze schrijft toch 'iets van granen/muesli zonder haver? Of begrijp ik je verkeerd :o (Het paard is in prima conditie en ik ben eigenlijk op zoek naar iets van granen/ muesli maar dan zonder haver, wat ik in bakjes klaar kan zetten zodat stalhouder die zo kan geven.)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:31

Dat klopt, maar later schrijft ze ergens dat ze liever helemaal geen granen geeft. Het maakt mij niet uit, wat ik bedoel te zeggen is dat het afhangt van wat je als natuurlijk definieert. Daarin zijn diverse nuanceringen mogelijk. Als granen er wel ondervallen bv, in hoeverre mogen die dan bewerkt zijn? En als granen er niet ondervallen, wat dan wel? Zo zijn er ook voeders zonder granen, met bietenpulp. Er zijn ook weer mensen die bietenpulp niet als natuurlijke voeding voor paarden zien. Dat bedoel ik. Meer als aanzetten tot 'nadenken' eigenlijk. Wat versta je onder natuurlijk en waarom.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:51

Ik voer mijn pony sinds deze week HH, de normaal plus brok. Ze is een langzame eter en ook met dit voer doet ze dus heel lang om het weg te kauwen. Ze lijkt het wel lekker te vinden, likt de bak goed leeg. Ben heel benieuwd hoe ze het erop gaat doen :)

Ik heb ze overigens eerst gemaild voor een advies en kreeg een hele lang uitgebreide mail terug van ze met voeradvies en algemene info over HH voer.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 14:37

Equi_libre schreef:
Dat klopt, maar later schrijft ze ergens dat ze liever helemaal geen granen geeft. Het maakt mij niet uit, wat ik bedoel te zeggen is dat het afhangt van wat je als natuurlijk definieert. Daarin zijn diverse nuanceringen mogelijk. Als granen er wel ondervallen bv, in hoeverre mogen die dan bewerkt zijn? En als granen er niet ondervallen, wat dan wel? Zo zijn er ook voeders zonder granen, met bietenpulp. Er zijn ook weer mensen die bietenpulp niet als natuurlijke voeding voor paarden zien. Dat bedoel ik. Meer als aanzetten tot 'nadenken' eigenlijk. Wat versta je onder natuurlijk en waarom.

Ik ging in eerste instantie idd uit van granen of muesli omdat ik toen pas net met het hele onderzoek naar paardenvoeding begonnen was. En omdat ik met mijn (op dat moment nog) lekenverstand dacht dat granen en muesli normaal was voor een paard om te eten ging ik daarvan uit ipv de met melasse geperste brok of de brok met veel suiker erin.

Inmiddels door alle informatie ben ik erachter dat granen dus helemaal geen deel uitmaken van het natuurlijke rantsoen van een paard. Maar dat het iets is door mensen bedacht om te voeren hetgeen niet al te schadelijk leek, omdat het makkelijker was. En nu wil ik dus idd zo natuurlijk mogelijk voeren. Wat voor mij dus inhoud: kijken naar wat paarden in het wild eten en hoe dat het beste te benaderen is. Erin meegenomen dat paard geen tekorten moet krijgen aan bep vitaminen en mineralen.

Een graan die biologisch gekweekt is is dus wel puur natuur :j , maar NIET natuurlijke voeding zoals ik het bedoel :n

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:57

Ik voer nu sinds ruim een maand de weidebrok van HH. En voor het eerst in z'n leven schuurt mijn biefstuk niet meer aan z'n staart. *\o/*

Al zo lang als ik hem ken (12 jaar) schuurt hij aan z'n staart. Had er al van alles opgesmeerd. (Het is geen zomereczeem, hij deed het t hele jaar door.) En toen hij 5 jaar geleden van mij werd heb ik ook z'n voer veranderd. En ook dat hielp niet. Toen ik verhuisde naar een nieuwe stal heeft hij nog ruim een jaar Pavo Enjoy, Nature's Best gekregen. Maar ook daarmee schuurde hij vrolijk door.

De laatste keer dat Tines aan z'n staart heeft geschuurd is zeker 3 weken geleden. Hij heeft nu zo'n mooie gladde staartwortel. Ik hoop dat het nu eindelijk is afgelopen met het schuren. :D

Maar afgezien daarvan ben ik gewoon heel tevreden over het voer. Hij kauwt er beter op. Doet er langer mee en schrokt niet alles meer in 1x naar binnen. En hij ziet er goed uit. Hij heeft zelfs duidelijk zichtbare appeltjes ondanks z'n zwarte kleur. :j

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:36

Dat is heel goed om te horen!! Daar doen we het met zn allen toch voor? Dat het goed gaat met onze dierbare paarden!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:53

Wauw super zeg! :j

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:04

Dat is wel een succesverhaal in zo'n korte tijd!

Mijn hengst heeft helaas besloten het niet te eten, hij wilde het nog een paar keer iets proberen, maar komt nu met voeren al niet meer bij zn voerbak.. :')

Bij mijn luchtzuiger, die al jaren bijna geen lucht meer zuigt, maar wel tijdens het eten van krachtvoer merk ik dat hij bij dit voer geen lucht zuigt!
Ik hoop dus ook dat hij minder snel last van maagzweren zal krijgen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:23

SparklingApp schreef:
Mijn hengst heeft helaas besloten het niet te eten, hij wilde het nog een paar keer iets proberen, maar komt nu met voeren al niet meer bij zn voerbak.. :')

Dat kan meerdere oorzaken hebben maar als de oorzaak 'suiker- of zout verslaving' is, dan stug volhouden; ik heb een paar keer met dergelijke 'junks' te maken gehad en die moesten echt afkicken. Kan echt een week duren, in erge gevallen 2, maar wanneer het lichaam aangeeft meer energie nodig te hebben beginnen te echt wel HH te eten.
Stoppen met luchtzuigen heb ik ook vaker gehoord.
@ darkness: super!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:57

Ze geven het zelf goed aan, mijn merrie wil nu maar de helft eten...... Zo zal t goed zijn dan!

Goed resultaat dus met je biefstukje darkness!