Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Agrobs schreef:- als Grundfutterersatz täglich 1,2 bis 1,5 kg je 100 kg Soll-Körpergewicht
- zur Aufwertung des Grundfutters Menge an Grundfutterangebot anpassen
1 kg Pre Alpin Wiesencobs ersetzt 1 kg Heu. Langsam anfüttern oder 1 kg mit 1,5 - 3 Liter Wasser einweichen
- als Kraftfutterersatz: 1,2 kg Pre Alpin Wiesencobs ersetzt ca. 1 kg Getreide
Marstall schreef:Voorbeeldrantsoen voor een paard met 550 kg LG:
Pony 4,0 – 4,5 kg per dag
Volbloed 5,0 – 5,5 kg per dag
Geen arbeid
Groot paard 6,0 – 6,5 kg per dag
Pony 4,5 – 5,0 kg per dag
Volbloed 5,5 – 6,0 kg per dag
Bij arbeid
Groot paard 6,5 – 7,0 kg per dag
Om het paard te laten wennen, raden wij aan het rantsoen marstall Wiesen-Cobs uit de
Allgäu langzaam op te bouwen of in water te laten weken en als brij te voeren.
Per kg Wiesen-Cobs in ca. 2 tot 3 liter water ca. 15 tot 20 minuten laten weken.
Dagrantsoen over meerdere voergiften verdelen.
Opmerking:
Om in de dagelijkse behoefte aan vitaminen en mineralen te voorzien, is het noodzakelijk
om het rantsoen aan te vullen met een marstall muesli of het mineraalvoer marstall Force.
St Hyppolit schreef:1–2 kg täglich als Ergänzung der Tagesration oder als Heuersatz mit ca. 1–1,5 kg je 100 kg Körpergewicht
Equifyt schreef:Tot 500g per 100kg lichaamsgewicht waarvan 80 % Equi Herbs en 20 % Natural base en onbeperkt ruwvoeder.
Tinkerlady schreef:Francis schreef:Want hooi en gras bevat in Nederland onvoldoende vit. en mineralen om 100% volledig te zijn.
Lijkt me handig om weer 100% volledig te willen gaan voeren, als het paard in eerste instantie van haar overgewicht af is.
Ze heeft daardoor nu meer dan reserves genoeg. Pas als ze het juiste gewicht weer heeft zou ik eens uitzoeken om die 100% te willen halen. Bovendien bekijken wij het rantsoen van paarden, alsof wij met ze aan de tafel zitten en voor ze moeten 'koken' het zijn paarden, die komen zelf een heel eind als ze hun basis kostje bij elkaar kunnen sprokkelen, lekker buiten in de groep met voldoende (normaal en niet te vet) gras (of door beschikbaar hebben van goed stengelig paardenhooi) en je zult verbaasd staan van het basic voeren, hoe ver ze het daarmee redden. Hoe snel ze zich zelfs beter voelen zonder die extra kilo's, zonder mok, jeuk en andere narigheid.
Ik heb hier 5 tinkers prachtig op gewicht, mooi niet te dik, niet te dun. En ik voer heel basic, geen toevoegingen, een heel sobere brok als ik ze flink in het werk heb staan, anders niet eens. En dat 2x per dag naast weidegang (ik doe aan strip begrazing). Geen stalgedrag, geen voernijd, geen overgewicht, geen mok, geen 'suikerpatienten' enzovoort. En ook dat voerbeleid uitstippelen was een hele zoektocht. Er is maar 1 motto wat zo waar bleek als een koe: bereik meer met minder!
Succes!
SuperSmurf schreef:volgens mij reageert tinker lady hie niet meer zo veel? ( kan het mis hebben) dus dan kan je haar misschien beter een pb sturen.
Wat vind jij behoorlijk werken? Je zegt nl eerst recreatief berijden en daarna behoorlijk werken? Ik ben persoonlijk van mening dat paarden heel lang af kunnen met gewoon hooi ( dan wel aangevuld met supplement, juist om wat je boven in de quote aanhaalt ). Dus is er een reden dat je perse brok bij wil voeren?
De koeken zijn waardeloos, zitten echt heel veel suikers in.. ( 1/3 ) Pavo ben ik persoonlijk ook al geen voorstander van ( zelfde reden )