Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

touchofpink

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 20:49

JOEHOEHHH IK BEN BLIJ

Vandaag de beentjes van mn paardje laten scheren ivm de mok. Er zaten namelijk allemaal klontjes/korstjes in de sokken (mijn paardje heeft best wel behaarde benen, beetje haflingersokken zeg maar). Wat blijkt nu. Aan 1 been na het scheren nog maar mok ter grootte van een speldenknopje en op het andere been is de mok ook zeker voor de helft gehalveerd. Kon het niet goed zien door de sokken heen maar het is echt veeeel minder. Zou dit komen doordat ik nu ongeveer een maand geen krachtvoer meer geef maar alleen grasbrokken en vitamines? Ik weet het niet maar ik ben wel gelukkig nu!

@ henla_tent: de wiesencobs vond mijn paardje in het begin ook niet zo. ze nam een paar happen en begon dan weer aan haar voordroog. Ze at ze wel maar steeds maar een paar happen per keer. Nu eet ze ze voortaan wel meteen helemaal op als ze ze krijgt. Ze kauwt ook goed en is veel langer bezig dan met het krachtvoer.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:14

ze moesten er bij mij ook aan wennen! maar nu eten ze het wel goed :) Ze zijn er idd wel langer mee bezig dan met krachtvoer.

Wat goed zeg dat de mok bijna weg is! Hmmz ik ben er inmiddels wel beetje van overtuigd dat krachtvoer meer kwaad kan doen dan bekend is. Mensen nemen het maar voor lief dat ze eten krijgen waar ze niet voor gemaakt zijn, maar als ik nu zie dat de mijne mooi aankomt en beter is gaan lopen en de jouwe ineens veel minder mok heeft? tsja ik weet t niet hoor! Zolang ze het bij mij goed doen zonder krachtvoer, waar ik inmiddels wel van overtuigd ben, hou ik ze lekker op wiesencobs of zo! :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:05

Weer maar even een update :D

Paarden krijgen nu alleen nog maar hooi en Equicobs.
Ze zien er allemaal goed en tevreden uit. Ze hebben echt wel het (zoete) voer gemist (vooral vreetzak Feline) maar lijken er nu echt gewend aan te zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:07

Ok dan Vera! Hier iedereen op hooi, Wiesencobs, Equilin en een paar wortels per dag ... gaat ook erg goed!

Hoeveel Wiesencobs of Equi Herbs of varianten daarop geven jullie per dag per paard?

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:49

ik geef 2 x per dag een klein beetje. s ochtends een beetje als de rest krachtvoer krijgt om de Force mee te mengen en s avonds een beetje omdat de rest dan ook krachtvoer krijgt (ik sta op pensionstal) en anders vind ik het zo zielig als ze niks in haar bak heeft.

Met een beetje bedoel ik de bodem van een voerschep. Als je dit nat maakt lijkt het nog best wel een hoop.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:27

Feline (Ijslanderachtige pony) krijgt een halve gele voerschep met volledig supplement en een flinke scheut zonnebloem olie.
Oki krijgt 3/4 schep met dezelfde toevoegingen en Bambi een hele schep met ook deze toevoegingen maar wel meer olie.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:11

Ok, ik zal morgen eens nameten hoeveel dat ongeveer is qua gewicht. Ik geef ze hier nu zo'n 100 gram aan Wiesencobs pppd. Dat lijkt niet veel, maar wordt idd aardig wat met water erbij :D .

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:59

Ik heb het eerst afgewogen en dat in een voerschep gedaan. Daar heb ik met een watervaste stift op gemarkeerd hoeveel dat voor elk paard is.
Zo geef ik precies de aangegeven hoeveelheid.
Het is ' amazing' hoeveel je uiteindelijk krijgt met het water erbij, he :D Ze zijn echt een tijdje zoet ermee.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:42

En die Wiesencobs van welk merk is die?
En hoe hebben jullie berekent hoeveel ze moeten hebben?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:45

Staat op de verpakking :D

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:46

Owke maar van welk merk is het?
Ik voer zelf nu al van St hippolyt de musli.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:49

@ Kido,
Je hebt Wiesencobs o.a. van Marstall, Equifyt, en Agrobs. St. Hippolyt heeft overigens ook Wiesencobs.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:49

Over de dosering:

Agrobs (Pre Alpin Wiesencobs)
Agrobs schreef:
- als Grundfutterersatz täglich 1,2 bis 1,5 kg je 100 kg Soll-Körpergewicht
- zur Aufwertung des Grundfutters Menge an Grundfutterangebot anpassen
1 kg Pre Alpin Wiesencobs ersetzt 1 kg Heu. Langsam anfüttern oder 1 kg mit 1,5 - 3 Liter Wasser einweichen
- als Kraftfutterersatz: 1,2 kg Pre Alpin Wiesencobs ersetzt ca. 1 kg Getreide

Marstall (Wiesen-Cobs uit de Allgäu)
Marstall schreef:
Voorbeeldrantsoen voor een paard met 550 kg LG:
Pony 4,0 – 4,5 kg per dag
Volbloed 5,0 – 5,5 kg per dag
Geen arbeid
Groot paard 6,0 – 6,5 kg per dag
Pony 4,5 – 5,0 kg per dag
Volbloed 5,5 – 6,0 kg per dag
Bij arbeid
Groot paard 6,5 – 7,0 kg per dag
Om het paard te laten wennen, raden wij aan het rantsoen marstall Wiesen-Cobs uit de
Allgäu langzaam op te bouwen of in water te laten weken en als brij te voeren.
Per kg Wiesen-Cobs in ca. 2 tot 3 liter water ca. 15 tot 20 minuten laten weken.
Dagrantsoen over meerdere voergiften verdelen.
Opmerking:
Om in de dagelijkse behoefte aan vitaminen en mineralen te voorzien, is het noodzakelijk
om het rantsoen aan te vullen met een marstall muesli of het mineraalvoer marstall Force.

St Hyppolit (Pre Alpin Wiesencobs):
St Hyppolit schreef:
1–2 kg täglich als Ergänzung der Tagesration oder als Heuersatz mit ca. 1–1,5 kg je 100 kg Körpergewicht

Equifyt (Equi Herbs):
Equifyt schreef:
Tot 500g per 100kg lichaamsgewicht waarvan 80 % Equi Herbs en 20 % Natural base en onbeperkt ruwvoeder.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:18

Ik zou het dus ook niet precies weten :D maar je komt al snel op een kilo of wat per dag als je het als krachtvoer wilt zien. Da's best veel, ook financieel gezien := .

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:22

Nou dat valt wel mee, wij zijn veel goedkoper uit dan met Pavo.
Nu voer ik alleen hooi, 1 schep Cobs p.d. en volledig vitamine supplement.
MEt Pavo had ik 2x 1,5 voerschep p.d.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 12:44

ik geef ze ook maar een bodempje en ze eten het allebei prima :) Niet in 1 keer, ze doen er even over, maar ach, das inet zo'n probleem, ze hebben immers de hele nacht! Hoop alleen dat ze t zomers wel wat sneller eten, want dan moet ik er op wachten :+

@ mac, als je de aangegeven hoeveelheid moet geven kost het idd nogal wat ja! Dat zou dan 5 kilo per dag moeten zijn per paard, das 10 kilo per dag voor 2. Dan doe ik dus maar 2,5 dag met een zak :+ Lijkt me niet helemaal de bedoeling :+ Maar geloof dat dat is als je geen ruwvoer bij geeft toch?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:35

das idd als ze geen ruwvoer krijgen kel.

hier krijgen ze 1 kilo geweekt als warme maaltijd en ook voor supplementen. Verder krijgen ze hier voldoende hooi. Is ook een beetje een extra dat ik zeker weet dat ze genoeg binnen krijgen en voor de afvallers om wat aan tekomen

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:44

samenstelling: Calciumgluconaat, chondroitinesulfaat 90%, glucosaminesulfaat2KCl, magnesiumcitraat, mangaancitraat, methylsulfonylmenthaan, ascorbinezuur, boswelia serataextr, L alfatocopherol, selenium, lysine, L-carnitine, biotine, Vit. B1, B2, B6, B12, E, niamin, volsuren, koper, ijzer, mangaan, zink, kalium, phospor, natrium en aminozuren

ik kan deze pot souplesse overnemen, maar nu zie ik dt er ook allerlei vitamine/mineralen inzitten. Alleen weet ik dan weer niet in welke samenstelling. Dan ga ik wel twijfelen of dat wel gecombineerd kan worden met het supplement van NAF, want ben bang dat ik nu de samenstelling door de war ga gooien!
En hij zal vast ook niet voldoende zijn als enig supplement? ( dus dat ik de NAF achterwege laat? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:53

Tinkerlady schreef:
Francis schreef:
Want hooi en gras bevat in Nederland onvoldoende vit. en mineralen om 100% volledig te zijn.

Lijkt me handig om weer 100% volledig te willen gaan voeren, als het paard in eerste instantie van haar overgewicht af is.
Ze heeft daardoor nu meer dan reserves genoeg. Pas als ze het juiste gewicht weer heeft zou ik eens uitzoeken om die 100% te willen halen. Bovendien bekijken wij het rantsoen van paarden, alsof wij met ze aan de tafel zitten en voor ze moeten 'koken' het zijn paarden, die komen zelf een heel eind als ze hun basis kostje bij elkaar kunnen sprokkelen, lekker buiten in de groep met voldoende (normaal en niet te vet) gras (of door beschikbaar hebben van goed stengelig paardenhooi) en je zult verbaasd staan van het basic voeren, hoe ver ze het daarmee redden. Hoe snel ze zich zelfs beter voelen zonder die extra kilo's, zonder mok, jeuk en andere narigheid :+ .

Ik heb hier 5 tinkers prachtig op gewicht, mooi niet te dik, niet te dun. En ik voer heel basic, geen toevoegingen, een heel sobere brok als ik ze flink in het werk heb staan, anders niet eens. En dat 2x per dag naast weidegang (ik doe aan strip begrazing). Geen stalgedrag, geen voernijd, geen overgewicht, geen mok, geen 'suikerpatienten' enzovoort. En ook dat voerbeleid uitstippelen was een hele zoektocht. Er is maar 1 motto wat zo waar bleek als een koe: bereik meer met minder!

Succes!

Mag ik vragen welke brok jij voert? Ik heb ook een tinker en die heeft zomereczeem. Van muesli (cerevit van Pavo, summerfitkoek of Liga brok) gaat hij vreselijk schuren in de winter. Tja, zonde, heb je je best gedaan om in de zomer de jeuk kwijt te raken, moet dat natuurlijk niet in de winter door voer weer beginnen.
Hij krijgt nu alleen a kwaliteit hooi en een mineralen liksteen. Hij gaat recreatief bereden worden, dus dan zou ik eventueel dan wel iets willen geven. Dus ik ben ook op zoek naar een brok, zonder poespas, voor de momenten waarop hij straks behoorlijk moet werken. Hij heeft ook geen mok/mijt en is verder goed gezond en glanst als een appel.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:07

volgens mij reageert tinker lady hie niet meer zo veel? ( kan het mis hebben :+ ) dus dan kan je haar misschien beter een pb sturen.

Wat vind jij behoorlijk werken? Je zegt nl eerst recreatief berijden en daarna behoorlijk werken? Ik ben persoonlijk van mening dat paarden heel lang af kunnen met gewoon hooi ( dan wel aangevuld met supplement, juist om wat je boven in de quote aanhaalt ). Dus is er een reden dat je perse brok bij wil voeren?
De koeken zijn waardeloos, zitten echt heel veel suikers in.. ( 1/3 ) Pavo ben ik persoonlijk ook al geen voorstander van ( zelfde reden )

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:11

Hoe vinden jullie die voerkoeken van Pavo dan? Die worden mij geadviseerd om naast 24/7 uur weidegang te geven. Toch iets te knabbelen als er gevoerd word en voorzien van vitamientjes?

Christel

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:12

die vind ik dus helemaal niks :n Kijk maar eens naar de samenstelling, bestaat voor 33% uit suikers. As ik wil dat ze suiker krijgen kan ik ze zo ook wel een suikerklontje geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:15

SuperSmurf schreef:
volgens mij reageert tinker lady hie niet meer zo veel? ( kan het mis hebben :+ ) dus dan kan je haar misschien beter een pb sturen.

Wat vind jij behoorlijk werken? Je zegt nl eerst recreatief berijden en daarna behoorlijk werken? Ik ben persoonlijk van mening dat paarden heel lang af kunnen met gewoon hooi ( dan wel aangevuld met supplement, juist om wat je boven in de quote aanhaalt ). Dus is er een reden dat je perse brok bij wil voeren?
De koeken zijn waardeloos, zitten echt heel veel suikers in.. ( 1/3 ) Pavo ben ik persoonlijk ook al geen voorstander van ( zelfde reden )

Ik houd van lange ritten van enkele uren. Tja en ook in de bak zal hij toch wel aan het werk moeten, om zijn lichaam wat te bespieren en in conditie te krijgen. Hij moet nog ingereden en hij wordt in juni 5.
Hij krijgt nu alleen hooi en een liksteen. Nee, ik heb geen reden om perse brok te willen voeren, ik wil gewoon dat hij niet te kort komt aan voedingsstoffen en mineralen en vitaminen. Vaak is veel gecombineerd in een brok of muesli, met daarbij de benodigde rommel en vaak moet je er aardig wat van voeren wil ie middels dat allles binnen krijgen. Een supplement vind ik ook prima, dus als je eentje aan kunt raden?
Ik zat qua brok anders te denken aan de Marstall naturel en in de zomer de eczeemvariant alleen als hij hard gewerkt heeft, maar een supplement zou alleen maar bter zijn. Want hij is zwaar zat, maar niet dik.

@Christel1164, rommel, mijn paard schuurt er van en hij is niet de enige.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:25

dan zou je kunnen overwegen om marstall force bij te geven. Ik geef zelf nu wiesencobs ( die van marstall ) en het supplement van NAF. maar ik stap straks ook over op marstall forse ( veel goedkoper ) en een kennis heeft nu de pre alpin uuh.. aspero geloof ik en zij vind die weer veel fijner dan de cobs.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:37

@ mindim

Voorlopig rij je dus nog niet, hou het dan op de wiesencobs met marstall force of een ander supplement, bv van st. Hippolyt.

Als je wel met hem gaat werken kan je altijd nog kijken naar een aanvullend krachtvoer mocht hij dit nodig hebben maar vaak kom je met wiesencobs en een olie al een heel eind als je recreatief rijdt.