Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:47

Mizora schreef:
Nu je nog Nature's best hebt, zou ik eens een dagportie wegen. Dan weet je in ieder geval hoeveel (welk gewicht) je nu voert. Dan is het ook makkelijker te vergelijken straks met het voeren van de champion.

Hoe bedoel je, ik snap niet helemaal wat je bedoelt :o?
Bedoel je dat ik uiteindelijk dezelfde hoeveelheid-gewicht moet gaan voeren van de champion?
Wat kan je daar van af leiden?
Graag meer uitleg, leer graag wat van jullie! :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:51

Nou.......de marstall force werpt zijn vruchten af. Ze zit beter in haar vel!!
Ze oogt wat minder strak in haar lijf en over het totaal voller op de spieren.

Fijn spul!

RiannaB

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:00

Even een vraagje. Waar kun je Marstall Force het goedkoopst bestellen/kopen?
Tot nu toe heb ik Pavo gehad dat ik gewoon bij de Welkoop kocht, maar daar verkopen ze geen Marstall volgens mij? Waar halen jullie het vandaan?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:12

Bij een Marstall dealer hier in de buurt, even op de website kijken wat t t dichtste in de buurt zit, en anders een grote verpakking bestellen en laten bezorgen. Je doet zolang met de force, dat is best de moeite.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:01

Dankje, xSogno. Ik ga even kijken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:05

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:07

Ik bestel online. Wordt lekker thuis bezorgd en ik hoef nergens heen.
Ben met benzine kosten al meer dan bij DHL kwijt.

En je doet er idd lang mee. Ik geef volgens mij zelfs iets teveel dan moet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:51

Ik zou niet dezelfde hoeveelheid gaan voeren, maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden. Je kan pas echt vergelijken als je weet wat je eerder voerde en nu. In dit geval niet direct van toepassing, maar mensen zeggen vaak dat paarden minder druk worden van muesli in plaats van brok. De paarden krijgen nog steeds 3x per dag een schep, maar in plaats van dat ze 3.5kg krachtvoer krijgen (brok is vaak 1.1-1.2kg/2L), krijgen ze nog maar 2.5kg krachtvoer (muesli is ergens tussen 0.6-0.9kg/2L).

Tussen muesli's is het verschil vaak kleiner, maar het verschil is er ook. Je hebt een basisgegeven als je het weegt. Bij zoveel Nature's Best gedraagt hij zich zo en zit hij zo in zijn vel. En straks kan je dan zeggen, bij zoveel Champion gedraagt hij zich zo en zit hij zo in zijn vel.

Als hij er niet drukker van wordt maar wel beter in de spieren van raakt met dezelfde hoeveelheid, dan is het dus een slimme overstap geweest. Terwijl als hij er bij de helft van de hoeveelheid al drukker van wordt, dan weet je dat het misschien handig is om nog even verder te zoeken. Doordat je gewichts-eenheden vergelijkt in plaats van volume-eenheden, kan je de analyses ook vergelijken.

Een voorbeeld: Marstall Champion heeft 13.5MJ/kg, MJ is iets vergelijkbaars als kcal.
Pavo Nature's Best heeft 11.5MJ/kg, dus moet je voor hetzelfde aantal MJ/kcal 20% meer voeren.

http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... ampion.pdf productgegevens champion
http://www.pavo.nl/essentials/producten ... tures-best productgegevens nature's best

Nog wat vitamine-vergelijkingen (IE is een eenheid):
Vit A: Champion 22.500IE - Nature's 12.500IE
Vit D3: Champion 990IE - Nature's 2.100IE
Vit E: Champion 880IE - Nature's 165IE

De verschillen zijn dus best groot. Maar je moet weten hoeveel je voerde en nu voert om te weten hoe groot het absolute verschil is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:27

Ik gaf Force en nu de laatste tijden Faser Light. Heb voorheen Vito gegeven.

Heel eerlijk vind ik de Marstall dealers niet allemaal goed advies geven en ook niet goed op de hoogte van de producten. Daarnaast is niet alles goed op voorraad.

Ben nu even gestopt met de Force en heb de afgelopen weken gemengd met Fiber Force van Cavalor. Even zien hoe het daarop gaat. Is wel totaal anders, dus weet nog niet wat ik van de samenstelling vind.
Ik gaf ook westernmix en die meng ik nu ook met die van Cavalor, maar moet daar ook nog even over nadenken. Die lijken redelijk op elkaar en zit helaas in beiden wel veel suiker. ( geef er niet veel van, vehouding is 70/30 met de Fiber Force nu )

Heb de vorige keer wel besteld en wat meer afgenomen van Marstall, maar heb niet zoveel opslag ruimte en het ligt er ook best lang allemaal.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:28

Toch even een vraag aan jullie. Paard wordt gauw schraal in de winter en werkt een paar keer per week. Hij krijgt nu even faser light omdat ik dat voer aan mn pony op rust, maar voor hem wil ik er iets bij geven waar hij wat voller van wordt.

Ik heb m overigens nog maar kort en de oude eigenaar wees me erop dus zo doende ben ik alvast opzoek naar een geschikt voer. Krijgt onbeperkt hooi erbij.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:48

Je kunt , als de pony geen bijzonderheden heeft waardoor de vorige eigenaar hem op de faser light heeft gezet,de Havervrij geven.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:50

Hij staat bij mij op faser light omdat ik dat toevallig heb voor mijn andere pony, maar ik gok dat het voor hem niet genoeg is. Ik ga even kijken naar de havervrij.

Ik dacht zelf aan de Complete.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:51

De complete kan ook, maar de Havervrij zet meer aan als de complete. Vandaar Havervrij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:54

Ah oké dankjewel voor de tip!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:13

En mocht je nu niet voldoende hebben aan een kg krachtvoer (vaak 1¼ voerschep), dan is het extra toevoegen van olie (ik gebruik zelf goedkope zonnebloemolie) vaak erg effectief. Tot 0.5mL/kg lichaamsgewicht (van het paard) kan je het voeren zonder supplementen over het algemeen, maar voor mijn paard (750kg) was 100-150mL al voldoende om op gewicht te komen. Het verteert anders en beter dan zetmeelbronnen, maar je moet het wel rustig opvoeren.

Als je met haverfrei en olie hem niet op gewicht weet te houden, kan je kijken voor cornmuesli. Dit is een muesli met een zeer hoog MJ-gehalte. Mij is het aangeraden omdat mijn paard wel dikker maar niet drukker mocht worden, maar af en toe worden er paarden wel druk van, dus het blijft uitproberen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:51

Ik heb hier nog een olie staan, omega nogwat olie. Zou ik dat kunnen proberen?

Opzich mag hij best wat voorwaartser worden ook, maar wie weet wordt hij dat vanzelf wel met het juiste voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:01

Ik zou gewoon de Havervrij gaan voeren. Je zal zien dat het paardje daar al baat bij zal hebben.
Olie kan natuurlijk, maar alleen de Havervrij geeft al vaak het gewenste effect. Naar supplementen en toevoegingen kun je altijd nog grijpen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:17

Jep ik ga de Havervrij sowieso proberen, het klinkt als een prima voer op de site (ben sowieso altijd zeer tevreden over Marstall).

Heb jij enig idee of hij hier ook voorwaartser van wordt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:39

Aangezien je vanaf Faser Light komt, is daar best kans op.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:36

Iemand ook ervaring met levertijd van het voer als je het besteld op de site van marstall zelf? :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:39

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:56

Gaat prima voor marstall via hun site.
Ik krijg het geleverd elke 2weken van lavor, omdat ik daar ook nog hondenvoer en zo bestel, geen verzendkosten hier, super handig

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:10

Dankjewel!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:17

Mizora schreef:
Ik zou niet dezelfde hoeveelheid gaan voeren, maar ik zou het wel in mijn achterhoofd houden. Je kan pas echt vergelijken als je weet wat je eerder voerde en nu. In dit geval niet direct van toepassing, maar mensen zeggen vaak dat paarden minder druk worden van muesli in plaats van brok. De paarden krijgen nog steeds 3x per dag een schep, maar in plaats van dat ze 3.5kg krachtvoer krijgen (brok is vaak 1.1-1.2kg/2L), krijgen ze nog maar 2.5kg krachtvoer (muesli is ergens tussen 0.6-0.9kg/2L).

Tussen muesli's is het verschil vaak kleiner, maar het verschil is er ook. Je hebt een basisgegeven als je het weegt. Bij zoveel Nature's Best gedraagt hij zich zo en zit hij zo in zijn vel. En straks kan je dan zeggen, bij zoveel Champion gedraagt hij zich zo en zit hij zo in zijn vel.

Als hij er niet drukker van wordt maar wel beter in de spieren van raakt met dezelfde hoeveelheid, dan is het dus een slimme overstap geweest. Terwijl als hij er bij de helft van de hoeveelheid al drukker van wordt, dan weet je dat het misschien handig is om nog even verder te zoeken. Doordat je gewichts-eenheden vergelijkt in plaats van volume-eenheden, kan je de analyses ook vergelijken.

Een voorbeeld: Marstall Champion heeft 13.5MJ/kg, MJ is iets vergelijkbaars als kcal.
Pavo Nature's Best heeft 11.5MJ/kg, dus moet je voor hetzelfde aantal MJ/kcal 20% meer voeren.

http://marstall.nl.dd5406.kasserver.com ... ampion.pdf productgegevens champion
http://www.pavo.nl/essentials/producten ... tures-best productgegevens nature's best

Nog wat vitamine-vergelijkingen (IE is een eenheid):
Vit A: Champion 22.500IE - Nature's 12.500IE
Vit D3: Champion 990IE - Nature's 2.100IE
Vit E: Champion 880IE - Nature's 165IE

De verschillen zijn dus best groot. Maar je moet weten hoeveel je voerde en nu voert om te weten hoe groot het absolute verschil is.

Dankjewel voor de informatie, zo te zien aan de bovenstaande enkele vergelijkingen denk ik dat het kwa vitamines sowieso al een goede overstap zal zijn. De energie en hoe hij reageert zal even afwachten zijn. En ik zal het even vergelijken met elkaar kwa gewicht en energie, dat is wel leuk om te zien!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:56

Heb net Marstall Mash gehaald met de bedoeling om dagelijks na het werk een portie te geven.
Nu lees ik op de verpakking dat dit maar 1-3 x per week gegeven mag worden.

Iemand een idee waarom? En zijn er mensen die de Mash ook dagelijks geven?