[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe_bz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:06

Hoi iedereen,
Ik kom me ook even melden.
Heb zelf een dikke haflinger. Ze is wel al meer afgevallen het laatste jaar. Ik geef haar na de training altijd pavo natures best en ze staat in de zomer met een graasmasker op het weiland. Heb er een met neusgaten zodat ze nog goed kan ademen. Ook tot nu toe de enige die het langer dan 2 dagen volhield (zelfs de hele zomer vorig jaar). ze heeft hem gewoon dag en nacht om op het weiland.

Afbeelding
Dit is een foto van hoe ze bigin vorig jaar was en hoe ze eind vorig jaar was.^

Nu ziet ze er zo uit (foto's van deze week)
mijn vraag is is ze nog steeds te dik?

Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:14

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:28

Marcella schreef:
Of een paard te dik is niet vanaf foto te beoordelen. Zou het filmpje van bodyscore even goed kijken en zelf oordelen of je paard te dik is.

Op deze foto zou je namelijk ook niet zeggen dat hij nog te dik, maar het wel was (ribben nog steeds spoorloos).
https://myalbum.com/photo/QFLaptGUxCle/med.jpg

En poos later toen hij te mager is geweest.
https://myalbum.com/photo/N6cS3qHvvHmh/800.jpg

Op die eerst foto is hij toch vrij duidelijk te rond hoor, ribben zichtbaar is ook niet per direct te mager imo maar hij ziet er niet echt gezond uit op die foto. Dat kan dan wel weer een momentopname zijn natuurlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:35

Ging op de laatste foto inderdaad niet helemaal goed later is toch ook duidelijk cushing eruit gekomen. En laatste foto vertekend ook een beetje had hier ook uitstekende heupbotten. ;)

Op de eerste foto val dik echt nog mee hoor en dat met 24/7 grasmasker en 7 dagen in de week rijden. :')

Dit was pas echt dik. :=
https://myalbum.com/photo/52JgCJXZnikO/med.jpg

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:45

Marcella schreef:
Ging op de laatste foto inderdaad niet helemaal goed later is toch ook duidelijk cushing eruit gekomen. En laatste foto vertekend ook een beetje had hier ook uitstekende heupbotten. ;)

Op de eerste foto val dik echt nog mee hoor en dat met 24/7 grasmasker en 7 dagen in de week rijden. :')

Dit was pas echt dik. :=
https://myalbum.com/photo/52JgCJXZnikO/med.jpg

Dat is obesitas :o

Is wel het type paard wat makkelijker te dik word dan te dun natuurlijk, heb er ook zo een staan.
Nederlanders vinden ribben meteen te dun, heb in Australie gewoond en daar was het eerder uitzondering als ze te dik stonden gezien er gewoon weinig of geen rijk gras was.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:49

Dit was niet alleen op de ribben, maar om de een of andere reden wil je toch altijd je paard zo voordelig mogelijk op de foto zien te krijgen. Ook al is je paard eigenlijk broodmager. :o

Gelukkig sta ik ook niet meer op die stal toen, want op die stal krijgen ze ieder paard wel mager. :')

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:04

Ontzettend interessant topic! Ik lees hier graag mee, mijn paard mag ook wat kilo's kwijt. Het valt niet mee maar ik hoop uit dit topic een hoop tips, inspiratie maar vooral motivatie te vinden.

mimeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 10:49

Wat ben ik blij met dit topic! Ik heb (helaas) ook een dikkerdje dap die alles wel wil eten wat los en vast zit...

We zijn al flink bezig met afvallen, maar helaas had ik nog fijn groen hooi wat zeer goed smaakte en ze eigenlijk niet op afviel.

Nu heb ik zeer grofstengelig hooi, en ouder hooi waar bijna geen voedingsstoffen inzit. Ik merk nu dat ze iets afvalt. Dus hier ga ik mee door.

Verder las ik in dit topic tips wat betreft magnesium. Dit ga ik proberen, wie weet helpt dit mee.

Succes met de afvalrace van jullie paardjes!!

danielleV78

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:25

intressant topic.. ik lees al een tijdje mee, ik heb een shetlander die te dik is.. dus moet afvallen, hij zit tegen bevangheid aan, dus niet meer op t gras, dat is ook logisch, hij krijgt nu ook arm hooi en staat de hele dag buiten en snachts binnen. ik ben begonnen met vitamine korrel. mijn vraag is of ik t een beetje kan mengen met luzerne, welke is dat het beste, of welke heeft iemand goede ervaringen.
alvast bedankt!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:32

danielleV78 schreef:
intressant topic.. ik lees al een tijdje mee, ik heb een shetlander die te dik is.. dus moet afvallen, hij zit tegen bevangheid aan, dus niet meer op t gras, dat is ook logisch, hij krijgt nu ook arm hooi en staat de hele dag buiten en snachts binnen. ik ben begonnen met vitamine korrel. mijn vraag is of ik t een beetje kan mengen met luzerne, welke is dat het beste, of welke heeft iemand goede ervaringen.
alvast bedankt!

Ik zou het juist niet mengen met luzerne, dat lijkt me alleen maar extra/onnodig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:50

LinSa schreef:
E_J, wauw dat is nog eens een verschil. Goed gedaan zeg! _/-\o_

Starbreeze, is het een optie om te minderen in krachtvoer? En anders eens kritisch kijken naar de hoeveelheid suiker/zetmeel/melasse in je brok?

Jessol, ik heb een zomer lang de maskers 24/7 omgehad, toen zijn de tanden wel stevig gesleten. Sindsdien gebruik is ze nog maar sporadisch. Mijn pony's komen niet meer op de weide.

Ik dacht dat ik zo goed bezig was. Pony's zijn beide mooi afgevallen, werden zelfs wat schraal in de winter. Maar nu.  ;( Ze staan op een kapot gelopen paddock waar helaas nog wel wat sprietjes gras staan die ze ijverig maaien. Verder krijgen ze beperkt hooi en wat Vitalbix. Ze zijn ook niet echt dik, maar zo ontzettend bol (opgeblazen?). Volgens de dierenarts is het gewoon vulling, maar ik twijfel daaraan. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

En met bol bedoel ik ook echt bol. :(:)

[ [url=m/181gL3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/kqbVln.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit; op de laatste foto zie je een beetje hoe de paddock eruit ziet. Helft gras, helft sprietjes.

Sorry, late reactie! Hij krijgt al bijna geen krachtvoer, voor de vorm krijgt hij 2x een kwart schepje zodat hij niet 'overgeslagen' wordt. En savonds krijgt hij een klein beetje muesli om zijn supplementen mee te mengen.

Inmiddels krijgt hij 1 voerbeurt zijn hooi in een net en dat lijkt te werken: hij gaat langzamer eten! Ook wanneer hooi op de grond aangeboden wordt, doet hij er al wat langer mee. Ik weeg het net af. Zijn buik is al wat platter op de zijkant :)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:35

In het begin van dit topic ooit wat gepost.
Zelfde merrie jog steeds in bezit.
En met haar leeftijd nam ook vetzucht toe.
Twee weken geleden liep het de spuigaten uit. Ze was en is nog steeds in begin van drachtigheid.
Veulen wordt februari 2018 verwacht.
Op 22 april weidegang met graaskorf gegeven, sindsdien alle dagen op het gras met graaskorf.
Resultaat is verbluffend. In 12 dagen behoorlijk geslonken.
Ze krijgt wel vitamine brok, hooi en handje lucerne op stal.
Deken singel zat strak, inmiddels meer dan 10 cm korter en dikke vette en harde manenkam is ook verdwenen.
Graasmasker is na 3 dagen wel vervangen door gevoerde versie, comfort de luxe van Shires. Deze wil de prima op hebben. De standaard veroorzaakte wonden.

Eerste foto's na 3 dagen, volgende foto's na een week, en met deken van vandaag. Afbeelding

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:38

danielleV78 schreef:
alvast bedankt!

Mijn ervaring is dat zeker shetlanders (ik verzorg shetlanders) er vrij snel flink dik van worden. Ik zou het persoonlijk niet doen als je pony moet afvallen. Wij geven het in de winter omdat ze dan ondanks onbeperkt hooi toch altijd wat dunnetjes zijn (vooral 4-jarige) en dat werkt wel heel goed.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 13:02

Mijn fjord kan dus echt nog veel eten met zijn graasmasker. :( Echt een professional. Hij heeft het bloempotmodel ook nog eens afgekregen, en nu is het spoorloos. Ik heb nu sinds vandaag een nieuw maar ik hoop echt niet dat hij het weer telkens afkrijgt en het onvindbaar is. Het zou echt geen doen zijn om hem zonder masker op de wei te zetten, hij is nu al dik, en begint ook te schuren.
Moeilijk, hij is zoooo gelukkig op zijn wei met zijn maatje.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:02

Jessol ik heb er een met neusgat uitsparing, deze is in mijn inziens slijtvaster als de andere bloempot modellen
Ik weet het merk alleen niet meer.
Ze hebben het masker nu voor het tweede seizoen om en nog helemaal heel terwijl ze andere merken binnen een maand kapot vraten.

Mijn hafs blijven nu voor de tweede nacht buiten na de opbouw periode en zijn dolgelukkig met hun korf. Hebben er absoluut geen hinder van.
Helaas de jongste in elkaar getrapt/gebeten.
Ze zijn nog wel dik maar zonder korf worden ze nog veel dikker en hebben ze echt last van gun eigen lijf.
Afbeelding

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:15

Afbeelding

Zo ziet mijn kerel er nu uit! Maar ik denk dat het ook snel zal uitgaan :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:44

Hoe gaat het met je paard met de korf om jessol?

Hier gaat het goed, vannacht een nachtje af gehad.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 16:47

horsii schreef:
Hoe gaat het met je paard met de korf om jessol?

Hier gaat het goed, vannacht een nachtje af gehad.

Hier heeft hij het al een week aangehouden maar door het rollen zit er al aarde op de velcro dus kvrees dat dat snel niet meer gaat plakken. :(

Hij weet wel do dondersgoed hoe hij ermee moet eten, dus hij gaat niet meer af, want hij wordt nu al dik. Ik ga wel elke dag voor hem te poetsen/rijden dus dan is het natuurlijk af!

Leuk dat het bij de jouwe zo goed gaat!

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:26

Afbeelding
Zo ziet hij er momenteel uit en ik hoop echt dat ik dit kan behouden want vorige zomer liep het echt de spuigaten uit.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 17:44

Nu vrij netjes, mag nog iets af.

Klittenband verbaas je je over hoelang het blijft plakken met gras en zand ertussen enzo.

Mijne mogen nog wel wat gewicht kwijt, maarja we doen ons best
Afbeelding

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 18:59

De mijne staat nu weer in de kudde met onbeperkt hooi en gras met graasmasker, maar ze wordt nu langzaam weer dik ;(
Ik rij haar 5x in de week, maar toch merk ik dat ze boller aan het worden is. Hartstikke gek word ik ervan. Binnenkort maar weer apart zetten dus :(

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:21

Balen zeg, als je zo je best doet en ze toch dik blijven worden.
Paarden gaan over 2 weken 24/7 de wei op, ik ben nu al bang...

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:07

Willen jullie eens meedenken?

Gisteravond was de da bij 1 v onze paarden. Liep gevoelig en werd verdacht van hoefbevangenheid of toch gevoelig na het verwijderen van ijzers en zere voeten gekregen. Helemaal nagekeken en foto's en geen hoefbevangenheid gelukkig.

Nu is het paard te dik en de afgelopen tijd ging het afvallen goed. Dierenarts gaf aan dat er zeker 100kg af moest.
Hebben ruwvoeranalyse gedaan en hooi is geschikt voor te dikke paarden, hoefbevangen paarden enz en krijgen hooi in netten, 8-10 kg per paard en dan was een vaak nog ove.
Gras is echt heel weinig en dat was prima gaf hij aan.

Hooi moest minder naar 5 kg per paard. Dan krijgt hij weer porties.
Nu is de ervaring dat porties alleen maar groei gaf, gefixeerd op eten enz.

Wat is nu wijsheid?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:54

5 kg per paard is te weinig volgens mij. Vanuit de kliniek kreeg ik het advies om mijn tinker van 1m47 op 10-12 kg hooi te zetten

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 23:58

Dat klinkt beter.
Het gaat om haflinger v 1.40 en ouderwets type en tinker v 1.55 en zouden dan samen 10 kg hooi moeten krijgen