Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:16

@SBravour: mijn voorkeur zou uitgaan naar Force. Daar hoef je in principe maar 50g van te voeren voor een pony, dit is een vitaminekorrel.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:43

Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker wat aan!
Ik heb nu bedacht dat ik Complete / Havervrij / Nuterell halve schep kan combineren met een kwart schep champion? (Per dag) Wat denken jullie hiervan? Ik denk dat als ik alleen force en champion ga voeren dat hij weer te veel energie en vitamine krijgt, of heb ik het bij het verkeerde eind?
Krijg je trouwens ook een klein maatbekertje bij de force, en hoe lang doe je daar mee? (Ivm de prijs in vergelijking met de andere zakken)
Ik denk wel dat het verstandig is om hem iets meer te geven dan vitaminekorrel?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:01

Er komt inderdaad een maatbekertje bij de Force, daar gaat 100-120g Force in. Hoe lang je met de Force doet hangt af van hoe je het voert. Omdat het een vitaminekorrel is probeer ik de tijd dat de zak/emmer aangebroken is, te beperken (daar kan ik geen onderbouwing van geven, maar het voelt zo). Dus ik zou ik proberen te kiezen voor een maat voor 3 maanden en dus bij een pony voor de emmer van 4kg, die kost 12€. Als je deels krachtvoer voert, kan je wat lager gaan zitten qua hoeveelheid. Dus bijvoorbeeld maar 30g Force voeren (bij ½-1kg krachtvoer). Dan doe je 4 maanden met een emmer, dus 3€/maand.

Let erop dat een schep muesli niet hetzelfde is als een kg krachvoer. Gemiddeld gesproken is een schep muesli tussen de 700 en 800g. Om het precies te weten, moet je het wegen. Qua energie is het lastig inschatten. Je kan beginnen met een halve schep champion en dan kijken of hij meer of minder nodig heeft.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:11

Ik ben overigens super tevreden over Faser Light. Dit voer ik aan mijn ruin die op rust staat. Ik weet niet of paarden die werken er ook voldoende energie uit kunnen halen (geen ervaring mee). Wellicht is de Vito dan meer iets voor jou, Shettepret? Daar zit iets meer energie in dacht ik.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:34

Sbravour, je kunt heel veel kanten op en soms moet je gewoon eens wat proberen.
Maar wat je nu wil gaan voeren is heel erg omslachtig.
De voeders van marstall zijn zo samengesteld dat je in principe met 1voeder uit de voeten kunt.
Een combinatie kan soms wenselijk zijn.
De champion gecombineerd met force is prima. Een handje champion en een 20- 30 gram force is dan een volledig voeder. Op dagen dat je niet rijd kun je alleen force geven ( als hij dat eet zonder wat anders).
Maar je kunt ook alleen de naturell voeren.
Ook daarmee krijgt hij binnen wat hij binnen moet krijgen en als dat voldoende energie geeft ben je ook klaar.
Omdat jezelf over de champion begon heb ik aangegeven dat dat prima kan, eventueel met force.
Eigenlijk denk ik dat je nu zo aan het zoeken bent dat je het je onnodig moeilijk maakt :)

Om even in te gaan op bovenstaande antwoorden: faser light zal voor deze pony niet voldoende energie leveren. Maar is wel een goede vitamine-en mineralenleverancier.
De vito is speciaal ontwikkeld voor paarden met een stofwisselingsziekte. Natuurlijk kan het gevoerd worden aan ieder ander paard, maar is zeker duurder.
Vito levert voornamelijk langzame, duurzame energie...net als ruwvoer, ruwvoer levert ook langzame energie.
Gebleken is dat paarden moeite hebben met het omzetten van de zetmeel/ suiker als er 1) overvoerd wordt. 2) als de granen niet ontsloten zijn en daardoor in het verkeerde deel van de darmen verteerd/ omgezet word.
Het omzetten van de zetmeel is bij marstall dus zelden een probleem. Behalve bij paarden met een stofwisselingsziekte of aanleg ervoor.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:25

Jelleee schreef:
Ik ben overigens super tevreden over Faser Light. Dit voer ik aan mijn ruin die op rust staat. Ik weet niet of paarden die werken er ook voldoende energie uit kunnen halen (geen ervaring mee). Wellicht is de Vito dan meer iets voor jou, Shettepret? Daar zit iets meer energie in dacht ik.

Ja dus, zie mijn vorige post ;) Mijn Tinker staat vol in het werk (dagelijks een uur rijden of longeren).
Nadeel van Vito vond ik dat je veel meer moet voeren om genoeg vitamines te geven, of moet aanvullen met een vitaminebrok.
Als Marstall zelf aangeeft dat de FL prima geschikt is voor het werk wat mijn (en dus de meeste) paard doet dan snap ik niet waarom er geroepen wordt dat er niet voldoende energie uitgehaald wordt.

Nou ja, ik hou me aan de aanbeveling van Marstall. Verder moet natuurlijk iedereen zelf weten wat hij geeft. :j
Laatst bijgewerkt door Mara2000 op 07-02-15 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:32

Wat denken jullie dat ik het beste kan geven aan een 3 jarige arabier welke nog niet tot heel weinig werkt (nog niet ingereden, af en toe grondwerk en even aan de longe) maar wel iets aan zou mogen komen.
Ik kan zijn krachtvoer wel verhogen maar dit is ook veel energie en dat heeft hij opzich niet nodig. Hij krijgt nu een halve kilo cornmuesli, 250 gram pavo speedibeet (droog gemeten) en een schep luzerne.
Ik zou ook de speedibeet kunnen verhogen naar 1 kilo per dag en daarnaast alleen de force voor de vitaminen voeren.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:40

Hoeveel ruwvoer krijgt hij? Misschien kun je dat eerst verhogen. En dan 500 gr speedibeet ipv 250 gram.
Laat hem niet teveel aankomen, hij zal nu nog niet veel bespiering hebben en daardoor mogelijk wat iel tonen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 17:46

Hij krijgt onbeperkt kuil, dus dat kan ik niet verhogen, haha.
Ik wou alleen juist graag de cornmuesli weg halen omdat dit wel veel energie geeft. Vandaar de grote verhoging van de speedibeet en dan voor de vitaminen de force.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:17

Ik weet zeker dat de Faser Light niet voldoende gaat zijn. Zoals ik eerder al postte krijgt hij nu een halve kilo Naturell per dag icm voordroog en daar haalt hij al niet voldoende uit. Probeer dus liever de Champion. Had mijn vader even langs de dealer gestuurd maar heb hem per ongeluk Condicion laten meenemen. Oeps!
Gelukkig kan ik de zak ruilen en is er nu een zak Champion besteld.
Tot die tijd maar iets meer Naturell voeren...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:27

Heeft marstall ook iets voor hete paarden? Magnesium bij? Mijn pony stond op aminosport wat goed ging, doordat hij zo nu en dan wat water bij de mest had heeft hij even een zak sanequi colon gekregen. Nu heb ik niet gereden de laatste maand. Hij kwam wel in de paddock en stapmolen. Alleen nu was de colon op en heeft hij 2x daags een halve schep gekregen van de aminosport. Zonder werk. 2x gelongeerd waarbij hij na kwartier 20min longeren nog zn energie niet kwijt is. Vandaag hetzelfde waarbij ik hem zelfs moest loslaten. Zucht. Ik heb gelijk doorgegeven om de hoeveelheid te halveren. Met rijden is het ook op het randje, zat looplust en net de concentratie er bij te houden.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:10

Shettepret ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen op het nieuwe voer, laat je het weten over een poosje?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 22:35

mirim schreef:
Sbravour, je kunt heel veel kanten op en soms moet je gewoon eens wat proberen.
Maar wat je nu wil gaan voeren is heel erg omslachtig.
De voeders van marstall zijn zo samengesteld dat je in principe met 1voeder uit de voeten kunt.
Een combinatie kan soms wenselijk zijn.
De champion gecombineerd met force is prima. Een handje champion en een 20- 30 gram force is dan een volledig voeder. Op dagen dat je niet rijd kun je alleen force geven ( als hij dat eet zonder wat anders).
Maar je kunt ook alleen de naturell voeren.
Ook daarmee krijgt hij binnen wat hij binnen moet krijgen en als dat voldoende energie geeft ben je ook klaar.
Omdat jezelf over de champion begon heb ik aangegeven dat dat prima kan, eventueel met force.
Eigenlijk denk ik dat je nu zo aan het zoeken bent dat je het je onnodig moeilijk maakt :)

Faser light leek mij inderdaad ook te weinig kwa energie voor hem. Klopt helemaal :+ heb alle voerderzakken op de site bekeken, bij alles info en ervaringen op gezocht dus heb het me inderdaad heel moeilijk gemaakt en véél te veel gezocht haha..
De combi die u nu aanraad lijkt mij super, voor de energie, herstel, spieren en de lekkernij een handje van de champion en dan voor alle vitamines 30 gram force er door gemengd.
Denkt u dat 1 handje Champion echt genoeg is? (Ten opzichte vd hoeveelheid Force en Klinkt zo weinig) Heeft u hier misschien ook de hoeveelheid in gram van, iedereen ziet een handje namelijk anders, zo ook de stalbaas :+
De Force kosten vallen me zo inderdaad reuze mee, dacht dat je maar een maandje met zo'n zak deed.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:13

Cemlys schreef:
Heeft marstall ook iets voor hete paarden? Magnesium bij? Mijn pony stond op aminosport wat goed ging, doordat hij zo nu en dan wat water bij de mest had heeft hij even een zak sanequi colon gekregen. Nu heb ik niet gereden de laatste maand. Hij kwam wel in de paddock en stapmolen. Alleen nu was de colon op en heeft hij 2x daags een halve schep gekregen van de aminosport. Zonder werk. 2x gelongeerd waarbij hij na kwartier 20min longeren nog zn energie niet kwijt is. Vandaag hetzelfde waarbij ik hem zelfs moest loslaten. Zucht. Ik heb gelijk doorgegeven om de hoeveelheid te halveren. Met rijden is het ook op het randje, zat looplust en net de concentratie er bij te houden.

Ze hebben een supplement voor hete paarden, pianissimo heet het geloof ik, bestaat ook voor een deel uit magnesium.

Je zou ook gewoon magnesium kunnen proberen, bij veel paarden haalt dat net ff het scherpe randje er af.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:13

SBravour schreef:
Wat moet ik mijn NRPS pony van 1.47 en 11 jaar voeren? We zijn net begonnen met wedstrijden, en willen verder komen in de spring sport. Hij krijgt nu Pavo Nature's Best maar het het idee dat hij toch was mist kwa vitamines. Hij wordt 6 keer per week gereden, 1x per week uurtje springen en 2x per week 45 min Dressuur ongeveer. 1x per week dressuurles of springles. En 1- 2x per week buitenrit van een halfuurtje of een Lange van ander half uur.
In principe heeft hij genoeg energie, maar zoek een muesli waar alle vitamines in zitten. Ik wil geen Kilo's voer geven, omdat ik maar mogelijk heb tot 1 keer voeren per dag van krachtvoer.
Voor de rest krijgt hij Kuil (onbeperkt). En moet zeker niet dikker worden!!
Ik hoor heel graag van de kenners hier wat geschikt is! ;)
Champion en condiciòn spraken mij aan, maar zie het haveraandeel en de high energie niet echt zitten :+ hij moet namelijk niet heet worden..

Ik heb n pittige hete merrie die ik ook champion voer. Veel voersoorten geprobeerd maar werd van bijna alle te heet. Met de champion Hebben we geen last gelukkig.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:48

Def schreef:
SBravour schreef:
Wat moet ik mijn NRPS pony van 1.47 en 11 jaar voeren? We zijn net begonnen met wedstrijden, en willen verder komen in de spring sport. Hij krijgt nu Pavo Nature's Best maar het het idee dat hij toch was mist kwa vitamines. Hij wordt 6 keer per week gereden, 1x per week uurtje springen en 2x per week 45 min Dressuur ongeveer. 1x per week dressuurles of springles. En 1- 2x per week buitenrit van een halfuurtje of een Lange van ander half uur.
In principe heeft hij genoeg energie, maar zoek een muesli waar alle vitamines in zitten. Ik wil geen Kilo's voer geven, omdat ik maar mogelijk heb tot 1 keer voeren per dag van krachtvoer.
Voor de rest krijgt hij Kuil (onbeperkt). En moet zeker niet dikker worden!!
Ik hoor heel graag van de kenners hier wat geschikt is! ;)
Champion en condiciòn spraken mij aan, maar zie het haveraandeel en de high energie niet echt zitten :+ hij moet namelijk niet heet worden..

Ik heb n pittige hete merrie die ik ook champion voer. Veel voersoorten geprobeerd maar werd van bijna alle te heet. Met de champion Hebben we geen last gelukkig.

Dankjewel, ga nu de Champion (handje) en force (30 gr) voeren zoals net werd aangeraden. Ben alleen nog even aan het wachten op de reactie voor de preciese hoeveelheid force.
Ga het waarschijnlijk morgen bestellen samen met stalgenootje, hopelijk heb ik het volgende week dan al binnen.
Ik laat jullie nog wel weten hoe hij het er op gaat doen! :D

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:01

Is het echt een handje? En dan met nog geen half bekertje force voldoende vitamines?
Zat te kijken naar de condition. Extra vitamine e zou dan niet meer nodig zijn. Omega 369 ook niet meer. Scheelt voer kopen. Maar ook voor koudbloed geschikt Die niet veel doet, arm hooi maar wel vitamine e extra nodig heeft?
Heb marstall voedingsadviezen gevraagd en wacht nog op antwoord

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:11

Jelleee schreef:
Shettepret ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen op het nieuwe voer, laat je het weten over een poosje?

Ja natuurlijk doe ik dat!! Ben zelf ook benieuwd!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:48

dianalamboo schreef:
Is het echt een handje? En dan met nog geen half bekertje force voldoende vitamines?
Zat te kijken naar de condition. Extra vitamine e zou dan niet meer nodig zijn. Omega 369 ook niet meer. Scheelt voer kopen. Maar ook voor koudbloed geschikt Die niet veel doet, arm hooi maar wel vitamine e extra nodig heeft?
Heb marstall voedingsadviezen gevraagd en wacht nog op antwoord

Ik bedoelde met precieze hoeveelheid force natuurlijk dat ik de hoeveelheid champion nog precies wil weten, foutje :D
Mij leek een handje ook weinig, maar is erg energie rijk voeder schijnt het en met een kleine hoeveelheid genoeg vitamines om de hoeveelheid force aan te vullen.

Zal maar niet te lang wachten daar op, ik heb mijn voedingsadvies nooit gekregen.. Je kunt het beter hier vragen als je snel informatie wilt, hier zitten ook mensen met veel verstand over voer.

Voor/na zware inspanning/wedstrijd mag je dan wel iets meer voeren van de champion? Stel hij heeft er iets meer van nodig ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:01

Omdat je maar een keer per dag kan voeren is een grote hoeveelheid muesli niet aan te raden. Met de force voldoe je aan de vitaminen/ mineralenbehoefte.
Je begint met een handje om te kijken hoe je pony reageert, want je wilde hem niet heter hebben. Daarna ga je verhogen
Je kunt dan waarschijnlijk volstaan met een halve schep, plm. 200 gram champion op 'rustige' dagen. Als je pony een zwaardere dag heeft of voor een wedstrijd mag hij best het dubbele hebben.
De force kun je gewoon dezelfde hoeveelheid blijven geven.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:43

Mirim, heb je een pb gestuurd

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:04

mirim schreef:
Omdat je maar een keer per dag kan voeren is een grote hoeveelheid muesli niet aan te raden. Met de force voldoe je aan de vitaminen/ mineralenbehoefte.
Je begint met een handje om te kijken hoe je pony reageert, want je wilde hem niet heter hebben. Daarna ga je verhogen
Je kunt dan waarschijnlijk volstaan met een halve schep, plm. 200 gram champion op 'rustige' dagen. Als je pony een zwaardere dag heeft of voor een wedstrijd mag hij best het dubbele hebben.
De force kun je gewoon dezelfde hoeveelheid blijven geven.

Super bedankt, is helemaal duidelijk nu! Handig zo'n topic met snelle antwoorden.
Ga het vanmiddag bestellen en dan in het begin hand champion + 30 gram Force. (En met nog een handje natures best want dat spul moet ook nog op :7 )
En als dat goed gaat langzaam naar een half schepje/200 gram champion per dag + de force.
Op uitzondering van wedstrijd of Lange buitenritten mocht ik mermen dat hij meer behoefte heeft.
Ik laat het nog weten ben benieuwd!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:11

Sbravour, gaf jij ook losse supplementen zoals bv vitamine e?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:16

Nu je nog Nature's best hebt, zou ik eens een dagportie wegen. Dan weet je in ieder geval hoeveel (welk gewicht) je nu voert. Dan is het ook makkelijker te vergelijken straks met het voeren van de champion.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:44

dianalamboo schreef:
Sbravour, gaf jij ook losse supplementen zoals bv vitamine e?

Nee, dat was ook de rede dat ik nu marstall heb besteld. Omdat daar alle vitamines in zitten. :)