[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:27

Heeft iemand een idee waar je zo een hartslagmeter kunt kopen?
Hoe gebruiken jullie dit?
Zijn er hier mensen bekend met supplement obesitas stop van sensipharm?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:33

Ik heb van de week ook maar besloten dat er écht wat moet gebeuren aan de buik van mijn shet.

Afbeelding

Plan is om vaker te gaan longeren en te mennen. Meestal is hij snel verveeld tijdens een 'training' en dan stop ik. Voor mezelf dus ook een uitdaging om wat creativiteit in de trainingen te gooien.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 23:05

@ Kcinarual -> veel succes met het slank krijgen van je shetlander. Soms moet je inderdaad even doorzetten ookal vind je maatje dat niet altijd even leuk.

Ik ben heel blij met hoe mijn fjord er nu uitziet, maar een groot nadeel van gewichtsvermindering van je paard is dat hele scala aan singels die ik nu heb. Heb net mijn 6e singel besteld 8)7

hier het bewijs
April 2015
Afbeelding
Maart 2017
Afbeelding

Is hier nog iemand geinteresseerd in thorowgoodsingels met elastiek 105-115-125 of (ander merk) singel zonder elastiek 105-115? Alleen de elastische 105 singel is goed gebruikt, de rest is nog in prima staat

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 01:04

Wow die is wel heel mooi geworden, ik vind fjorden zo leuk :D

Vinden jullie mijn merrie te dik? Ze is 6 jaar en rond 1m60. De laaste tijd is ze niet zo intensief gereden, vooral wandelingen. Ze staat 24/7 buiten in de paddock, morgen gaan ze terug de weide op. Het is gelukkig niet zo'n vette wei anders kan ik ze binnekort rollen.
Haar buik is erg rond, ik vind dat het niet bij de rest van haar bouw past. Ze word regelmatig ontwormd, dit is deze maand nog gedaan. Ik denk dat ze rondgeribt is met een grasbuik, en ze mist denk ik ook wat bespiering?

Afbeelding
Afbeelding
http://tinypic.com/r/f37yar/9 geen standfoto

alvast bedankt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:49

Ja dat van die singels ken ik. Nu heb ik wel het geluk dat we veel maten op stal hebben liggen dus heb er zelf weinig hoeven kopen. Ik had een 70 cm (dressuur)singel en heb een aantal maanden geleden een 55 cm gekocht. Moet zeggen dat het wel fijn is dat je het resultaat echt merkt en dat singels te lang worden. Dan wordt het harde werken toch beloont. Vooral leuk om ze naast elkaar te leggen dan lijkt het verschil helemaal groot.

Hier gaat het met beide paarden goed maar we zijn er nog niet. De wei is in ieder geval al weer gehalveerd want het gras begon weer goed te groeien en ik wil echt voorkomen dat er weer kilo's bijkomen.

Paard hierboven. Ze heeft wel wat buik dus denk wel dat er iets af kan maar volgens mij valt het nog best mee. Denk als je wat intensiever gaat rijden dat al verschil gaat maken, beter in de spieren en wat minder buikig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:05

Zijn er nog meer mensen al met een graasmasker bezig?
Ik laat ze nu in de ochtend 1,5 uur en in de avond 1,5 uur grazen maar het gras is zo mooi dat ik bang ben dat kim ontploft zonder masker. En ze vind hem zo gruwelijk dat het gewoon zielig is Y;(

Maar goed, ze is wel lekker (geleidelijk) afgevallen van de winter op haar hangbuik na maar dat kon ik ook niet echt verwachten.
Afbeelding
Ter vergelijking met vorig jaar zomer :o
Afbeelding
(rood om aan te geven waar ze last heeft van vliegjes van ander topic

Rowenaduke

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:12

Ik ben vandaag begonnen met de glucobalance, dus ik ben benieuwd of dit gaat helpen

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:14

Het weideseizoen komt er weer aan, ze dan op gewicht houden blijft toch een ding.
Zag op equitana de kieffer graaskorf, vond 'm te duur maar wel echt een heel mooi ding. Zoveel beter dan alle andere graaskorven die ik tot nu toe heb gezien.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:48

Ziet er toch al beter uit nu. Hopelijk krijg je er nog wat af deze zomer maar dat valt vaak wel tegen met gras.
Ik gebruik geen graasmasker. Wel over nagedacht maar ik ga mijn paard daar echt niet blij mee maken.
En ik moet zeggen dat het vorig jaar ook aardig is gelukt om ze in de zomer wat te laten afvallen. Helaas geen paddock dat had het een stuk makkelijker gemaakt. Maar door de wei kleiner te maken kom ik een heel eind.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:30

Hey iedereen!

Mijn fjord heeft aanleg om dik te worden, shocking. :Y)

Afbeelding

Momenteel staat hij er zo bij maar het weideseizoen komt er bijna aan, waar hij dus 24/7 op de wei komt. En ik vrees dat hij gewoon gaat ontploffen na een week op vers gras. We zijn pas gestart met het opbouwen van beweging na zijn ziekte dus ik kan hem nog niet volle gas aan het werk te zetten.
Daarom zou ik toch graag werken met een graasmasker. Maar ik heb er helemaal geen ervaring mee. Zijn er hier mensen die mij wat meer kunnen vertellen over hoe zij het gebruiken? Ik heb niet de mogelijkheid om bv 2x per dag te gaan om het aan en af te doen jammer genoeg.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 17:57

Hoi :)
Wie kan mij helpen, mijn kwpn'er van 1.60 is wat aan de dikke kant.. ik ben al bezig gegaan met een hooinet sinds deze week zodat hij wat langer met zijn voordroog doet.

Hij krijgt max 1kg krachtvoer op een dag, aangevuld met vitamine. Ik schat dat hij 475-500 kg weegt.

Arbeid 3/4x in de week Z niveau, 2x lekker rennen in de cirkel. Voor de rest vrij.

Hoeveel voordroog zou hij dan per dag mogen hebben? Ik sta op een pensionstal dus ik kan wel aangeven hoeveel hij mag, maar ik kan niet bv bepalen dat er hooi gevoerd moet worden. Hij staat trouwens op een dik pak stro, dus hij heeft altijd wel wat te knabbelen.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 18:41

Mijn pony is een maand of 2 geleden hoefbevangen geweest, maar gaat nu al flink de goede kant op

Dit was ze in februari:
Afbeelding

En dit is ze nu:
Afbeelding

Er mag nog wat vanaf maar ze ziet er al best goed uit, vind ik :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:54

Jessol; gasmasker kan gewoon 24/7 om

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 08:13

SIEMxFUNNY schreef:

Zelf vind ik dat wel heel veel beperken op sociaal gebied dus ik wil hen niet langer dan 12 uur om hebben.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:06

Starbreeze schreef:
Wie kan mij helpen, mijn kwpn'er van 1.60 is wat aan de dikke kant.. ik ben al bezig gegaan met een hooinet sinds deze week zodat hij wat langer met zijn voordroog doet.

Hij krijgt max 1kg krachtvoer op een dag, aangevuld met vitamine. Ik schat dat hij 475-500 kg weegt.

Arbeid 3/4x in de week Z niveau, 2x lekker rennen in de cirkel. Voor de rest vrij.

Hoeveel voordroog zou hij dan per dag mogen hebben? Ik sta op een pensionstal dus ik kan wel aangeven hoeveel hij mag, maar ik kan niet bv bepalen dat er hooi gevoerd moet worden. Hij staat trouwens op een dik pak stro, dus hij heeft altijd wel wat te knabbelen.

1.5 % hooi/kuil van het gewenste lichaamsgewicht, en hangt er ook vanaf welk hooi het is, grof stengelig mag je wat meer van geven, wegen dus!, succes!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:20

Azmay schreef:
SIEMxFUNNY schreef:

Zelf vind ik dat wel heel veel beperken op sociaal gebied dus ik wil hen niet langer dan 12 uur om hebben.

Mijn ervaring is dat ze juist met een halve dag enorm gaan schranzen wanneer ze hem af hebben.
Kroelen doet die van mij ook met kap.

Voornamelijk de rust die het geeft wanneer ze hem gewoon altijd om heeft, dus zonder pieken van schranzen maakt dat ik hem oplaat.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:30

Mijn haflingers kunnen met korf ook prima sociaal doen en dragen hem tijdens het weide seizoen 24/7. Geen problemen mee

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:36

assebassie schreef:
Starbreeze schreef:

1.5 % hooi/kuil van het gewenste lichaamsgewicht, en hangt er ook vanaf welk hooi het is, grof stengelig mag je wat meer van geven, wegen dus!, succes!

Thx! Weger is besteld :)
Dat zou inhouden dat hij 7 kg op een dag mag. Hij krijgt echt veel meer nu :)) en is nog niet op de wei geweest. Ik zit eraan te denken om 2 netten over elkaar heen te doen want hij is behoorlijk handig ermee.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:59

E_J, wauw dat is nog eens een verschil. Goed gedaan zeg! _/-\o_

Starbreeze, is het een optie om te minderen in krachtvoer? En anders eens kritisch kijken naar de hoeveelheid suiker/zetmeel/melasse in je brok?

Jessol, ik heb een zomer lang de maskers 24/7 omgehad, toen zijn de tanden wel stevig gesleten. Sindsdien gebruik is ze nog maar sporadisch. Mijn pony's komen niet meer op de weide.

Ik dacht dat ik zo goed bezig was. Pony's zijn beide mooi afgevallen, werden zelfs wat schraal in de winter. Maar nu.  ;( Ze staan op een kapot gelopen paddock waar helaas nog wel wat sprietjes gras staan die ze ijverig maaien. Verder krijgen ze beperkt hooi en wat Vitalbix. Ze zijn ook niet echt dik, maar zo ontzettend bol (opgeblazen?). Volgens de dierenarts is het gewoon vulling, maar ik twijfel daaraan. Iemand hier die daar ervaring mee heeft?

En met bol bedoel ik ook echt bol. :(:)

Afbeelding
Afbeelding

Edit; op de laatste foto zie je een beetje hoe de paddock eruit ziet. Helft gras, helft sprietjes.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:08

Jeetje die lijken echt wel drachtig, je geeft echt hooi wat niet uit plastic komt?
Ik ken de bolle buiken veel van voordroog namelijk.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:11

Het is hooi wat geoogst wordt als hooi, vervolgens in plastic verpakt wordt zodat het buiten opgeslagen kan worden. Voordat het naar mij toe komt wordt het uit het plastic gehaald. Ik haal elke baal nog helemaal uit elkaar zodat het echt helemaal droog is. Dat is het ook echt, heel droog. Wel vrij groen. Ik voer dit hooi samen met grofstengelig hooi. Overigens hebben ze dit ook als ze op enkel grofstengelig hooi staan, maar dan ietsje minder.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:20

Poehee LinSa dat zijn flinke pony's.
Hier wordt zelfde soort ruwvoer gevoerd maar echt niet zo dik gelukkig.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:35

Ze zijn ook niet echt dik, maar vooral bol. Het is echt die buik die zo rond is, verder hebben ze geen vetkussens of harde nek. Daar let ik namelijk heel streng op.

Overigens lopen ze beide op de foto's waardoor de buik nog iets verder op bolt. Maar als ze stil staan zie je de buik ook links, rechts, van voor en van achter. :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:31

Zand? En dus gas? Ziet er idd meer uit als zoiets....
Misschien heb je ook foto's van opzij?
Ik ben altijd heel voorzichtig met kale sprietenveldjes. Zand
Test de mest eens

Kun je de pony's beweging geven?
Aan de fiets lekker duurbewegen?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:23

Geen wormen in ieder geval. Zand kuur hebben ze net achter de kiezen, dus zal de mest eens testen.

Normaal gesproken krijgen ze gewoon beweging, maar de welsh hoest dus staan ze tijdelijk even stil. We wandelen alleen. Ze gaat over 1,5 week naar de hengst, dus komende tijd krijgt ze niet veel beweging. Als ze terug is wordt dat natuurlijk weer opgepakt.