Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:35

Welk voer geef je hen nu van marstall?

Mabotje

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:43

Oh sorry, ik noem t Marstall muesli maar het is de Western mix. Paard is quarab en ik rij Western ook toevallig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:44

Goed zeg!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:46

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:22

Is de western ook geschikt voor koudbloed, Snel heet en schrikkerig, 1x spierbevangen geweest zonder oorzaak. Krijgt magnesium en vitamine e bij met omega 369 v subli

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:14

@dianalamboo: dat zou ik niet weten, het was mij echt om voer met meer selenium te doen. Ik weet alleen dat mijn paard er wel een stuk actiever van geworden is.
Je moet alleen wel opletten, want een teveel aan selenium vergiftigd je paard. Dus als jouw paard geen tekort heeft en de waardes goed zijn, dan zou ik dit voer niet nemen.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:20

Voert hier iemand ook Marstall Mash? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:22

Ik weet niet hoe je vitamine E bijvoert Dianalamboo, maar als dit een vit. E+sel supplement (en dat zijn verreweg de meeste vit E supplementen), dan zou ik dat zeker niet combineren met het Westernvoer.

Selenium is één van de weinige supplementen waarbij je met weinig overdoseren toch je paard serieus kan vergiftigen (2-3x dagelijks aanbevolen hoeveelheid is al schadelijk).

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 23:25

Ik zou dan stoppen met het supplement en ook met omega 369.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 10:05

Odette_ schreef:
Voert hier iemand ook Marstall Mash? :)

Ja, mijn schatje krijgt alleen maar Mash. I.v.m. alle supplementen die hij moet krijgen, plus het probleem met zijn darmen, werkt Mash het beste. Hij vindt het heerlijk en ik kan het voer lekker nat maken ;) (dat slobbert zo lekker weg... :9 ).

Dit doen we nu al 3 jaar zo. Naast de Mash krijgt hij geen krachtvoer maar wel lucerne en ruwvoer.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:00

Die van mij krijgt in de winter altijd mash na de arbeid. Vind ie heerlijk!

Heb overigens wel een vraag. Mijn pony krijgt nu dagelijks een halve kilo Naturell met in de winter een handje Sinfonie en in de zomer een handje Exzem erdoor. Een vriendin van mij voert haar IJs de Champion. Ik denk erover om mijn pony Champion te gaan voeren ipv Naturell. Dit omdat er meer ingrediënten inzitten die goed zijn voor zijn zomerexceem (oa, biergist en omega 3).
Ook krijgt hij wat meer energie wat hij (vooral in de zomerperiode) goed kan gebruiken.
Ik rij hem echter recreatief elke dag fanatiek in het bos. Geen wedstrijdambities oid.
Is de Champion echt puur een sport muesli of denken jullie dat ik hem dit goed kan gaan voeren?
Hij heeft verder dagelijks weidegang (zomer 24/7) en krijgt in de winterperiode voordroog bijgevoerd. Geef ik hem hooi dan valt hij snel in. Hij krijgt dus best veel voordroog.
Ziet er nu goed uit, en is netjes op gewicht.
Zo laten of Champion proberen? Wat denken jullie?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:13

Als je voer in evenwicht is met de arbeid is de champion een goede muesli.
Ik heb een klant met een minihengstje. Tijdens het dekseizoen en de shows krijgt deze ook de champion ...hij doet het er erg goed op.
Maar let op je verhouding arbeid/ voer. Maar dit geldt voor ieder voeder. Te veel is niet goed, maar te kort ook niet.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 22:03

Dank voor je reactie. Vind het zeker de moeite waard om te gaan proberen! Kan ik dezelfde hoeveelheid aanhouden als ik nu met de Naturell voer denk je? Of kan ik beter beginnen met een handje en dan opbouwen?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:21

Ik zou het rustig aan opbouwen. Het is een sportvoeder...het zou best kunnen zijn dat hij wat pittiger wordt :D

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 09:03

Dank je wel! Tis al een draak van een pony (eigenwijs), maar hij mag toch wat meer energie hebben. Ga als de Naturell op is een zak Champion proberen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:51

Hoe zit het met het suiker en zetmeelgehalte in dat voer? Dat is meestal wat hoger toch in sportvoer? Dat is in ieder geval niet bevorderlijk voor een eczemer.

ZipporaTugwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:46

Ik had een tijd geleden raad gevraagd in dit topic en aan de mensen van Marstall zelf voor mijn paarden en geef sinds die tijd muesli en slobber van Marstall. De paarden nemen dit voer zo fijn op!

Ze lusten het goed en ze gaan er gelijk beter uit zien en nog steeds beter en beter uit zien. Ik wil niks anders meer voor ze. Van ander voer als Pavo kregen ze snel last van oa stalbenen, eiwitbulten, spoken... en dat is nu niet meer. Ik krijg van dit voer wat ik er van verwacht.

Het lijkt wel een verkoop praat maar ik raad het dan ook iedereen aan is te proberen. Het zal natuurlijk per paard verschillen maar ik heb het dus bij verschillende paarden kunnen zien dat het positief is.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:40

Ik zou idd ook wel willen weten hoe het zit met suiker en zetmeel gehalte. Nu weet ik dat dat in Marstall voer toch al bijna niet aanwezig is maar wil niet dat het miss toch te veel is voor mijn pony. Hij is geen extreme exzemer meer (staat onder gewone vliegendeken en 2 zomers terug zelfs 'naakt') en wil dit graag zo houden.
Toch zou ik hem iets meer voeren dan alleen Naturell. Heb er ook een tijdje vitaminekorrels bijgevoerd maar dat deed niet zoveel voor hem.
Hij is nu mooi op gewicht en was eerder veel te dik.
Wat voor muesli raden jullie mij aan? Toch de Condicion?
(biergist, omrga 3 en iets meer energie staan mij erg aan vandaar die eerste keuze).
Is dit geschikt voor hem? Want hoewel ik fanatiek rij (dagelijks flinke bosritten) levert hij geen topsport prestaties.
Ik weet niet wat ik moet doen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:26

Ik ben acht jaar dealer van marstallvoeders.
En heb ervaring, vanuit mij zelf en vanuit mijn klantenkring, met de marstallvoeders.
Als arbeid en voer met elkaar in evenwicht is, het paard geen stofwisselingsaandoening en allergieën heeft, zetten ze het voer prima om in energie.
Als je het 'eng' vindt om champion te gaan geven kun je altijd een handje geven naast de naturell en kijken hoe hij het erop doet. Dit kan je dan langzaam op gaan voeren.
De marstall voeders zijn allen uitgebreid getest en heel zorgvuldig samengesteld in samenwerking met een vooraanstaand paardenarts...

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:37

Dank je wel! Had zelf dit idee allemaal ook hoor maar ben erg voorzichtig met hem. Hij ziet er nu goed uit en doet het goed en ben dan toch iets angstig om het verkeerd te doen. Ik ga je advies opvolgen en het met een handje proberen en langzaam opbouwen.
Is het niks dan kan ik hem altijd nog terug zetten op Naturell.
Heb ook nog gekeken naar de IJslander muesli
(Pony is kruising welsh x ijslander) maar heb niet het idee dat daar meer energie inzit en lees ook niks over omega 3 en biergist!
Ga je nog even een pb sturen Mirim!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:38

Wat moet ik mijn NRPS pony van 1.47 en 11 jaar voeren? We zijn net begonnen met wedstrijden, en willen verder komen in de spring sport. Hij krijgt nu Pavo Nature's Best maar het het idee dat hij toch was mist kwa vitamines. Hij wordt 6 keer per week gereden, 1x per week uurtje springen en 2x per week 45 min Dressuur ongeveer. 1x per week dressuurles of springles. En 1- 2x per week buitenrit van een halfuurtje of een Lange van ander half uur.
In principe heeft hij genoeg energie, maar zoek een muesli waar alle vitamines in zitten. Ik wil geen Kilo's voer geven, omdat ik maar mogelijk heb tot 1 keer voeren per dag van krachtvoer.
Voor de rest krijgt hij Kuil (onbeperkt). En moet zeker niet dikker worden!!
Ik hoor heel graag van de kenners hier wat geschikt is! ;)
Champion en condiciòn spraken mij aan, maar zie het haveraandeel en de high energie niet echt zitten :+ hij moet namelijk niet heet worden..

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:52

SBravour schreef:
Wat moet ik mijn NRPS pony van 1.47 en 11 jaar voeren? We zijn net begonnen met wedstrijden, en willen verder komen in de spring sport. Hij krijgt nu Pavo Nature's Best maar het het idee dat hij toch was mist kwa vitamines. Hij wordt 6 keer per week gereden, 1x per week uurtje springen en 2x per week 45 min Dressuur ongeveer. 1x per week dressuurles of springles. En 1- 2x per week buitenrit van een halfuurtje of een Lange van ander half uur.
In principe heeft hij genoeg energie, maar zoek een muesli waar alle vitamines in zitten. Ik wil geen Kilo's voer geven, omdat ik maar mogelijk heb tot 1 keer voeren per dag van krachtvoer.
Voor de rest krijgt hij Kuil (onbeperkt). En moet zeker niet dikker worden!!
Ik hoor heel graag van de kenners hier wat geschikt is! ;)
Champion en condiciòn spraken mij aan, maar zie het haveraandeel en de high energie niet echt zitten :+ hij moet namelijk niet heet worden..

Champion is havervrij: http://www.marstall.nl/producten/sport- ... duct_id=12

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:44

Kijk eens naar Faser Light.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 14:48

De faser light zal hoogstwaarschijnlijk niet de gewenste energie leveren.
De champion is een goede keuze. Dit voer bevat ook het juiste aminopakket . Het ondersteund de spieropbouw.
Je kunt er ook voor kiezen om wat minder champion te voeren en dit aan te vullen met force.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:05

Geeft mijn paard meer dan voldoende energie naast onbeperkt kuil en hooi. ;) Maar ik geloof ook niet in energierijk krachtvoer voor paarden die maar een uurtje per dag werken. Marstall heeft mij dit voer ook geadviseerd en mijn paard werkt minimaal 1 uur per dag, 7 dagen per week.

Energie halen ze wel uit ruwvoer mits voldoende gevoerd. Tenminste, pony's en koudbloeden hebben daar over het algemeen voldoende aan. Warmbloedpaarden hebben wellicht wat extra's nodig, dat weet ik niet.