[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:36

Hoi bokkers, ik kom me hier ook even melden. Wie weet heb ik komende tijd nog wat aan alle tips die langs komen.

Mijn merrie is altijd al erg slank geweest, maar in voorjaar 2016 werd het extreem. Onderzocht bij de kliniek en wees uit op een darmontsteking icm maagzweren. Is behandeld en 3 maanden later zag ze er top uit. Helaas zodra de medicatie is gestopt heeft ze regelmatig kleine terugvallen gehad en ging het met erg veel schommelingen. Vorige week begon ze weer slechter te eten en dat kan ze er echt niet bij hebben. Dierenarts erbij, vertrouwde het niet dus we zijn doorverwezen naar kliniek. Andere dan de vorige keer.

Ze heeft gister van allerlei onderzoeken gehad, maar de belangrijkste punten zijn dat ze géén maagzweren heeft, maar vrijwel geen voedingsstoffen opneemt. De uitkomst van de glucose opnametest was 21% (waar dat van 'normale' paarden tussen de 80 en 100% moet liggen)... De opties waar de arts nu vooral naar kijkt zijn óf de teruggekeerde darmontsteking óf EMND. Ze noemde het zelf een 'EMND-paardje' en verwacht die uitkomst zelf wel volgens mij.

Morgen komen de uitslagen van de darmbiopten en donderdag heeft een EMG test voor de EMND.

Dit is hoe ze er nu uit ziet. Ze is vrijdag gewogen op 486 kg. In haar slechtste periode in 2016 woog ze 418 kg. Is een KWPN'er van 1,68, slank gebouwd.

Afbeelding

Haar rantsoen thuis was:
- Onbeperkt ruwvoer
- 1 kg luzerne
- 1 kg bietenpulp
- 3 kg krachtvoer

Mizora

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:41

Wat voor krachtvoer krijgt ze? En krijgt ze echt 3kg of 3 scheppen (idem dito met de bietenpulp en de luzerne)? Heb je enig idee hoeveel kg ruwvoer ze eet en is dit ruwvoer getest (pavo quickscan is ook goed)?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:46

Mizora schreef:
Wat voor krachtvoer krijgt ze? En krijgt ze echt 3kg of 3 scheppen (idem dito met de bietenpulp en de luzerne)? Heb je enig idee hoeveel kg ruwvoer ze eet en is dit ruwvoer getest (pavo quickscan is ook goed)?

Krachtvoer wat ze kreeg is (gewogen) 1 kg Equifyt Pre Active en 2 kg Equifyt Greenpower (valt niet helemaal in de smaak, dus op iom dierenarts gaan we na alle onderzoeken wel weer over op iets anders). Maar is eigenlijk geen verschil met de periode da ze 3 kg Havens Draversbrok of Havens Gastro+ kreeg.

Bietenpulp en luzerne in gewogen kilo's inderdaad. Ik weet niet wat ze precies hier at aan ruwvoer, maar op de kliniek hebben ze het dit weekend bijgehouden. Ze kreeg onbeperkt aangeboden, at zo'n 10-12 kg. Ons ruwvoer is niet getest.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:52

mijn 1ste merrie ( engels volbloed ) bleef ook vaak mager.
Kreeg ook kilo's krachtvoer per dag, achteraf is gebleken dat zij van al dat krachtvoer zichzelf zo aan het opfokken was van energie die zij niet kwijt kon.
Ik heb toen het krachtvoer gehalveerd en meer hooi, pulp en luzerne gaan voeren, de kilo's kwamen er zo weer aan

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:31

Zeker met een maaggevoelig paard zou ik het krachtvoer minderen of vervangen voor een vitaminebrokje.
Verder zou je meer lucerne kunnen geven en zorgen voor onbeperkt goed voedzaam en makkelijk verteerbaar hooi of voordroog.
Door je voer kun je een schepje omega 369 mix mengen voor de energie en het aanzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:20

Ik meld me hier even.
Te dun is wel wat overdreven maar mijn fjord zou wel een laagje terug mogen hebben...
Heb m pas net een maand.

Hiervoor: 24/7 op de weide maar wat rijker gras en hooi denk ik want voor t mooie mocht t ietsje pietsje minder. Kreeg niks bij!

Nu: 24/7 buiten op schraal land met schraal voordroog. ( vrijwel onbeperkt)Heeft moeite gehad met wennen.
Ons ruwvoer is sowieso arm aan eiwit.
Verder ongeveer 250 gram vitalbix en 600 gram fibra en wat magnesium.
Voer hem dus zelf bij elke dag!
Hij staat in de kudde.

Mag dus wat meer op, hij wordt te schraal zo.
Mager is ie niet.
Meer fibra lost volgens mij weinig op.
Zit normale luzerne( evt luzerne brok) hoger in eiwit?
Ik dacht zelf aan bietenpulp erbij, met luzerne ( of fibra a) evt aangevuld met wat granen voor de fosfor( die kan ik zo op stal pakken).
Moet verder alle voer thuis opslaan dus teveel zakken en tonnen gaat niet..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:39

Je zou het inderdaad kunnen proberen met extra lucerne en bietenpulp, zelf geef ik dan ook altijd nog omega 369 mix van subli erbij.
Met dat alles bij elkaar zetten ze vaak wel weer vlot aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:43

Maar dan nog meer luzerne bij de fibra?
Want dit zijn al twee volle scheppen en is qua bak vol toch aardig wat...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:46

Oké dan houd je dat zo en doe je er wat bietenpulp en omegamix bij evt, of je kijkt eerst wat ‘ie doet op de lucerne.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:52

Zou even wegen hoeveel fibra je nu geeft. Misschien kan je er gewoon meer van geven, want je kan daar best veel van geven hoor! Anders bietenpulp, grasbrok, lucerne, olie etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:57

600 gram.
Ja kan wel meer geven, maar dat gaat ie niet meer met smaak opeten denk ik.
Dat is al een fikse bak vol...
Olie krijgt ie al was ik vergeten te melden.

Ik denk dan maar bietenpulp erbij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:30

Ik twijfel over bietenpulp erbij of geweekte grasbrok..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:05

Ik zou Arie Blok luzernebrok proberen. Het is melassevrij, dus niet alle paarden vinden het even smakelijk, maar één schep is al 1.1-1.2kg, en hij hoeft de extra lange vezels niet te hebben, dus dat het fijn gemalen is geeft niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:07

Maar naast de fibra en vitalbix?
Die zijn nog niet op...
Anders stuur ik je straks een pb, kan je evt even meedenken met me...

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:11

Ik meld me hier aan. Mijn merrie Fara van 16 is altijd al een 'moeilijke' eter geweest. Op een gegeven moment stopt ze gewoon met hooi eten, dus onbeperkt ruwvoer doet niets ter zake - hoe lekker ook. 's Zomers was ze altijd mooi op gewicht, maar elke winter was het weer moeilijk om haar rond te houden. Ze stond dan ook in de winter met een deken erop.

Vorig jaar was ze de winter erg mager uitgekomen en kreeg ik haar heel moeilijk terug op gewicht. Doordat er een nieuw paardje bij kwam, begon het mij pas op te vallen hoe traag ze ook zat. Blijkbaar heeft ze melanomen in de mond ontwikkeld, waardoor het eten moeizamer gaat. Op aanraden van de dierenarts geven we nu All-in Soup van AVEVE (verkrijgbaar in België). Een mash waarvan ze 2x daags 800 g krijgt. De resultaten zijn spectaculair, ze blijft super mooi rond. En - ook belangrijk - ze wordt er niet te heet van (wat altijd een moeilijke evenwichtsoefening was).

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:48

Hebben er hier mensen ervaring met lijnzaad olie over het voer dat vooraf al klaargezet moet worden? Op advies van de DA krijgt mijn paard een tijdje lijnzaad olie over zijn eten en ik zet dan bakjes met voer klaar. Nu verwacht ik dat het misschien een beetje zompige brokjes worden of een beetje een klont maar dat maakt niet uit want hij vindt het toch lekker. Ik ben alleen bang dat het vies (schimmelig) wordt doordat de brokjes nat worden? Omdat ik het soms een dag niet kan komen moet ik het dan de dag van te voren al klaarzetten. Hoe lang van te voren kan ik dat doen zonder dat het bederft oid?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:53

Je zou kunnen kiezen voor omega 369 mix van subli, dat kun je probleemloos van te voren door het voer doen.
Of anders lijnzaadbrokken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:34

Het belangrijkste is om de bakjes goed schoon te houden, dan moet het tot 3 dagen wel goed gaan. Maar ik gebruikte zelf omega 369 toen ik het nog klaar moest zetten omdat ik geen zin had om iedere keer de emmers schoon te maken en zette ze dan voor 4 dagen klaar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:27

Mizora schreef:
Het belangrijkste is om de bakjes goed schoon te houden, dan moet het tot 3 dagen wel goed gaan. Maar ik gebruikte zelf omega 369 toen ik het nog klaar moest zetten omdat ik geen zin had om iedere keer de emmers schoon te maken en zette ze dan voor 4 dagen klaar.

Mizora, weet jij misschien wat over de suiker en zetmeel die in de subli 369 zit? Er zit 40% vet in. Rest is grotendeels tarwe.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:11

Bedankt voor de tips!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 18:06

De paardendrogist verkoopt ook lijnzaadvlokken, niet duur en makkelijk te voeren. Er zit wel iets verschil in vitaminegehalte volgens mij. Weet niet waar je het precies voor Wilt geven?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 21:28

Weidebloem schreef:
De paardendrogist verkoopt ook lijnzaadvlokken, niet duur en makkelijk te voeren. Er zit wel iets verschil in vitaminegehalte volgens mij. Weet niet waar je het precies voor Wilt geven?

Mijn paard krijgt in de winter snel schuurplekken in zijn vacht. Dierenarts heeft hem onderzocht en adviseerde lijnzaad olie over zijn voer omdat hij nogal een gevoelig huid heeft, sinds ie dat krijgt zijn alle schuurplekken verdwenen dus wil het voorlopig wel blijven geven :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 23:09

xMalibu schreef:
Hebben er hier mensen ervaring met lijnzaad olie over het voer dat vooraf al klaargezet moet worden? Op advies van de DA krijgt mijn paard een tijdje lijnzaad olie over zijn eten en ik zet dan bakjes met voer klaar. Nu verwacht ik dat het misschien een beetje zompige brokjes worden of een beetje een klont maar dat maakt niet uit want hij vindt het toch lekker. Ik ben alleen bang dat het vies (schimmelig) wordt doordat de brokjes nat worden? Omdat ik het soms een dag niet kan komen moet ik het dan de dag van te voren al klaarzetten. Hoe lang van te voren kan ik dat doen zonder dat het bederft oid?

kan je de olie niet in bv een schoolbker doen dat degene die voert het er even overheen giet.

overigens. Olie beschimmeld niet

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:02

Kom evenje binnen vallen. Twee dagen geleden enorm mager paard opgekocht is erg ziek geweest zou herstellen maar is daarna weer verhandeld en dus te weinif eten gekregen.

Staat nu uiteraard onder dekens 24/7 buiten op weiland met nog wat knabbelgras onbeperkt kuil.

Geef ze nu wat merrie brok bij em zoek naar meer voor haar. Ze staat nu ook nog met mok / stalbenen dus niet teveel eiwit

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:29

Ik zou een mengsel van bietenpulp en zemelen bij gaan voeren.

Hoe lang heeft het dier veel te weinig eten gehad? Want als het minimaal enkele maanden is geweest zou ik voorzichtig zijn met vitaminen en mineralen bijvoeren tot over 2 maanden.

Ik zou een mengsel van bietenpulp met zemelen bijvoeren, verhouding 3:1 (droog gewogen, nat gevoerd). Wel echt wegen, niet 3 delen meten op 1 deel meten.

Met deze verhouding zit je ongeveer gelijk qua eiwit aan hooi per kg, maar voer je wel 40% meer energie. Zetmeel+suiker blijft bij gebruik van ongemelasseerde pulpbrok (ik voer zelf arie blok pulpbrok, maar speedibeet kan ook) rond de 10%, dus gelijk aan hooi. En de mineralen en vitaminen zijn in balans en voor bijvoer niet veel hoger dan hooi. Alleen de vitamine D is nihil. Je hoeft dus niet bang te zijn voor scheve verhoudingen bij dit voer.

Ik zou rustig beginnen met 300g bietenpulp en 100g tarwezemelen en dan iedere 4 dagen deze hoeveelheid erbij doen, totdat het dier goed begint aan te komen (dan niet verder opvoeren).
Dus dag 1-4: 300g bp+100g tz.
5-8: 600g bp+200g tz
9-12: 900g bp+300g tz
etc.

Eventueel kan je na 2-3 weken ook rustig wat olie toevoegen, 30-50ml per 4 dagen omhoog.