[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:16

Deze zomer was ponylief perfect op gewicht, maar ik merk dat ze nu weer wat buikig wordt.
Zou het kunnen dat ze aankomt van het olie supplement dat ik haar sinds oktober voer?
Verder is er eigenlijk niets veranderd, nouja ze krijgt in de winter iets meer hooi omdat er natuurlijk ook minder gras is.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:55

Josien_ schreef:
Deze zomer was ponylief perfect op gewicht, maar ik merk dat ze nu weer wat buikig wordt.
Zou het kunnen dat ze aankomt van het olie supplement dat ik haar sinds oktober voer?
Verder is er eigenlijk niets veranderd, nouja ze krijgt in de winter iets meer hooi omdat er natuurlijk ook minder gras is.

Wat voor olie is het?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:02

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:08

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:22

Azmay schreef:
Josien_ schreef:

Hoeveel geef je er van? Zit natuurlijk wel vrij veel energie in.

1 pompje per dag, dat zou volgens de site ongeveer 30 ml zijn.
Heb aan haar energielevel niet echt iets gemerkt moet ik zeggen, wel dat ze een zichtbaar glanzendere en zachte vacht kreeg.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:11

Ik kom even binnenvallen!

Mijn 6 jarige New Forest d-pony merrie is een tijdje veel te dik geweest, nu is me opgevallen dat ze de laatste tijd best is afgevallen. Mijn vraag is of ze nog (veel) meer moet afvallen? De spieren zijn aardig
'weg' doordat ik een tijdje niet actief heb kunnen rijden.
Afbeelding
Afbeelding

edit: ik kom net een oude foto van haar tegen, ze moet nog wel wat afvallen :o
Afbeelding

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:35

NoaHD schreef:
Ik kom even binnenvallen!

Mijn 6 jarige New Forest d-pony merrie is een tijdje veel te dik geweest, nu is me opgevallen dat ze de laatste tijd best is afgevallen. Mijn vraag is of ze nog (veel) meer moet afvallen? De spieren zijn aardig
'weg' doordat ik een tijdje niet actief heb kunnen rijden.
[ [url=m/yqLe4Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/olYnf6.jpg]Afbeelding[/url] ]

edit: ik kom net een oude foto van haar tegen, ze moet nog wel wat afvallen :o
[ [url=m/YKIMlJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind haar best wel op mooi gewicht nu, eigenlijk zelfs slank. :o maar ik ben dan ook koudbloeden gewend.

Edit: oh de onderste foto was de oude foto.. wat dom hahaha. Ja oké dan snap ik je wel. Maar ze is zeker niet veel te dik

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:42

Even een schopje omhoog!

Ik ben druk bezig mijn paard te laten afvallen en wou graag Pavo VitalComplete gaan voeren.
Heeft iemand hier ervaring mee? Word een paard er juist dik van en is het verstandig om dit te voeren als je je paard wil laten afvallen? (paard is overigens 21 jaar)

edit: lees nu ook dat je de Marstall Force kan voeren, wat is verstandiger?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:52

Die 2 komen op hetzelfde neer maar de Vitalbix wordt meestal iets beter gegeten.
Je hoeft er maar weinig van te voeren en zo krijgen ze toch alles binnen wat ze nodig hebben. Ik vind het perfect (vitalbix hier) :-)

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:59

Ik val even binnen..

Ik heb namelijk een vraag over mijn pony.
(sorry als deze vraag al gesteld is)
Ze is namelijk best wel dik maar ik voel haar ribben wel als ik ben mijn hand over de zijkant vaar haar buik streel.
Het is een merrie, ze is 24 jaar en 1.42.
Heeft iemand misschien tips?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:06

Nora_lovely schreef:
Ik val even binnen..

Ze is namelijk best wel dik maar ik voel haar ribben wel als ik ben mijn hand over de zijkant vaar haar buik streel.

Is ze echt goed ontwormd?

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:13

Bedankt voor je snelle antwoord!
We ontwormen haar ong. 2x per jaar.
Als ze weer de wei opgaan en als ze er vanaf komen.
Ze staat overdag altijd buiten zolang het niet stormt, In de zomer op het land en in de winter in de paddock.
En snachts op stal.
Ze moet dus binnenkort weer ontwormt worden.
Is het nodig om dit dan eerder te doen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:57

Nora_lovely schreef:
Ik val even binnen..

Dit geldt ook voor mijn paard en die is ook "oud". Misschien ligt dat aan de leeftijd?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:05

Nora_lovely schreef:
Bedankt voor je snelle antwoord!
We ontwormen haar ong. 2x per jaar.
Als ze weer de wei opgaan en als ze er vanaf komen.
Ze staat overdag altijd buiten zolang het niet stormt, In de zomer op het land en in de winter in de paddock.
En snachts op stal.
Ze moet dus binnenkort weer ontwormt worden.
Is het nodig om dit dan eerder te doen?

Waar ontworm je mee?
Het zou ook nog zand kunnen zijn of een reactie op voordroog.
Of gewoon een gekke verdeling van vetjes, neem ik zo aan :o

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 13:28

m_nouska, Dat zou inderdaad kunnen!
azmey, met ontworm pasta vd DA, ze krijgt ong. 2 a 3 plakjes hooi en nooit ander hooi gehad..
Ze heeft er verder ook geen last van dus het kan denk ik niet kwaad.
Ze heeft dit al de hele winter en stel ze zou wormen hebben zou ze dan geen andere symptomen krijgen?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:26

Ook hier een paard (Fries) die al dik wordt bij het zien van eten.

Ze krijgt nu gewoon biks, maar ik vind dat ze er te veel van krijgt. Stalhouder zegt dat dat nodig is om alles binnen te krijgen.
Daarnaast krijgt ze 4x per dag ruwvoer.
Nu kreeg ik van een stalgenoot de tip om met de biks te stoppen en over te stappen op Marstall Force (of Pavo Vitalcomplete maar nav wat ik gelezen heb zou ik dan voor de Force gaan).
Het is niet dat ons paard veel te dik is maar er mag wel 50kg af zegmaar :Y)

Ondanks dat hierboven de vraag ook al gesteld is zou ik graag nog meer ervaringen horen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 16:40

Het is zeker aan te raden om een vitaminebrokje te gaan voeren, ipv veel biks. Weet je hoeveel ze daar van krijgt?
Teveel hooi kan ook aanzetten, dus ook wel interessant om dat eens te wegen.
Hoeveel beweging krijgt ze?

Jim gaat nog steeds heel goed: [WN-ITP] Alpenquarter Jim @ trailclinic Beau Dandy's
We zijn in oktober verhuisd naar een Paddock Paradise en dat gaat super. Hij staat niet meer op het gras. De eerste weken viel hij enorm in, maar kwam redelijk snel daarna weer goed op gewicht. de rangorde moest bepaald worden en dat maakte dat hij én meer verbrandde én minder kans kreeg om te eten. Maar na een maandje ofzo was dat wel over en zag hij er weer beter uit.

Tot een paar weken terug stonden ze wel op onbeperkt ruwvoer, maar omdat een aantal kuddegenoten zich aan het over-eten waren (die aten zo'n 25 kg per dag := ), staan ze nu een paar uur per dag zonder hooi. Voor de andere paarden super. Jim at echter een goede hoeveelheid en gaat nu wat interen. Hij mocht wel afvallen, maar nu liever niet meer. Ik zie dat zijn ruggengraat wat meer tevoorschijn komt en dat zijn heupbotten wat zichtbaar zijn. Hij is nu goed op gewicht, maar ik wil zeker niet dat zijn bovenlijn er aan gaat. Het is nog niet enorm zichtbaar en hij heeft nog wel genoeg buikvulling en vlees op de botten, maar ik ken mijn paard goed genoeg om te zien dat ik het in de gaten moet houden. Singel is in 3 weken geleden 2 gaten korter gegaan (westernzadel, daar zit een cm of 7 tussen de gaten, dus best veel).
Ik ben nu dus opnieuw voer dat wat hoger in eiwitten staat aan het bijvoeren, zodat hij wel genoeg spieropbouw daar uit kan halen en niet verder invalt/afvalt.
Gek hoor, van een paard dat altijd te dik was, naar goed op gewicht en uitkijken dat het niet de andere kant op gaat :=
Afbeelding

Hij staat echt enorm strak in de spieren nu :~
Afbeelding

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:30

Ze krijgt vrij droog en grofstengelig kuilvoer, wat ook al enigszins ingeperkt is. Voorheen kreeg ze 1x per dag een heel voerbakje vol biks (wij hebben zulke kleine metalen voerbakjes aan de muur, die qua vorm en grootte lijken op waterbakjes) maar inmiddels is dat iets minder. In gewicht zou ik t zo niet weten eigenlijk.

Ik rij haar wel om de dag (meestal lukt dat maar af en toe lukt t niet of t komt niet helemaal uit en dan doe ik bv 2 dagen wel en dan 2 dagen niet) waarvan 1x in de week privéles die toch altijd net iets intensiever is.
De dagen dat we niet rijden longeer of wandelen we een stuk, en 1 dag in de week heeft ze vrij.
Omdat ze eigenlijk naast het ruwvoer en de biks ook heel weinig tot niks meer aan snoep enzo krijgt vroeg ik me af wat ik nog meer kan proberen :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:58

Rijd je alleen in de bak of ook buiten?
Buiten maakt vaak het verschil. Lange stukken net boven tempo stappen en dat echt wel minimaal een uur heeft onwijs veel effect. Niet op korte termijn, maar langere termijn wel.

En meten is weten. Dus ik zou je kuilvoer ook eens wegen. Gewoon om te weten wat ze nu binnen krijgt.

Heb je een foto van haar?

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 19:17

Ook buiten, ook al vind ik dit zeker niet ideaal omdat we totaal geen geschikte buitenrij omgeving hebben :Y) Maar wij vinden buitenrijden en een beetje dressuur oppakken tijdens buitenritjes toch altijd leuker dan in de bak rijden. In de zomer rijden we bijna alleen maar buiten.

Ik zal eens kijken hoe ik dat kan gaan wegen, ze zullen me wel voor gek verklaren want zo gaat dat vaak bij ons op stal als er 1 iemand is die iets anders doet dan de rest :')

Even kijken of ik een goede foto kan vinden. Bedankt in ieder geval voor het meedenken :D

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 19:26

Deze foto is van vandaag. Ik begin te twijfelen of 50 kg eraf niet wat te drastisch is :Y) Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:18

hierboven ziet er prima uit!

Ik maak me opeens ontzettend zorgen omdat mijn paard vanaf januari 2017 ongeveer 60 kilo is afgevallen (dit heb ik gemeten door schofthoogte + buikomvang dus of het echt 60 kilo is weet ik niet zeker) en dit lijkt mij niet goed te zijn. Is dit erg?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:21

M_nouska schreef:

Ik maak me opeens ontzettend zorgen omdat mijn paard vanaf januari 2017 ongeveer 60 kilo is afgevallen (dit heb ik gemeten door schofthoogte + buikomvang dus of het echt 60 kilo is weet ik niet zeker) en dit lijkt mij niet goed te zijn. Is dit erg?

Ziet je paard er voor je gevoel slecht uit? Misschien heb je een voor en na foto? Daarbij is spiermassa natuurlijk ook zwaarder dan vet, misschien heeft ze een poos stil gestaan?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:45

Ja, ze heeft hele jaar 2016 stil gestaan en zijn sinds januari 2017 weer aan het opbouwen.
Heb nu geen goede foto maar ze heeft ook flink wat spieren gekregen hoop ik

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:20

M_nouska schreef:

Dankjewel :)

Maar toch vind ik zelf (en hoor ik van meerdere mensen) dat er voor het mooie nog wel iets af mag. Ze is al best wel afgevallen, ze was een beetje formaatje tank (niet een uitstekende buik maar wel een hangbuik en daarbij is ze ook nog breed gebouwd) doordat we beide in de lappenmand zaten. Maar de laatste kilo's willen maar niet lukken dus vandaar mijn vraag hier :D

Ik denk dat ik Marstall Force maar eens ga proberen.

Edit: dit was ze eerst

Afbeelding

--

In 2 maanden tijd 60 kilo (of iig genoeg om het te zien) verliezen is wel bizar ja..
Ik zou zo niet weten waar het van kan komen, ik heb daar geen ervaring mee (gelukkig?)