Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:14

De optimaal is een prima advies. ( je kunt er ook vanuit gaan dat alles in ogenschouw is genomen bij het afgeven van dit advies :) )
Het is een heel goed voer wat kan volstaan voor jouw pony, ook met de arbeid die hij verricht.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:52

Mijn paard (Tinker) krijgt dagelijks beweging en ik geef de Faser Light icm grasmix. Bij sobere rassen hoef ik geen voer met meer energie. En hij doet het hier super op (je kent hem wel, Mike ).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:12

Mirim; Ik zag ergens 35% zetmeel en 5% suiker. Geen idee hoeveel kwaad die zetmeel kan bij shetlanders? 35% klinkt niet bepaald weinig.

Er is weinig info in het Nederlands te vinden over dit voer helaas.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:40

Suiker en zetmeel zijn de nieuwste modewoorden daar waar het eerst eiwitten waren die taboe waren begint nu iedereen te stuiteren bij het woord zetmeel.
Natuurlijk is overvoeren, met wat maar ook, niet goed.
Zetmeel wordt omgezet in suikers , maar dat zijn andere 'suikers ' als suiker.
De kleine hoeveelheid die je maar hoeft te voeren van de optimaal, omdat dit voer een hoge dosis vitaminen en mineralen bevat om in de behoeften van de pony te voorzien, kan hij prima verwerken. Sterker nog, hij heeft ze waarschijnlijk nodig om te kunnen ' presteren '.
Wil je het niet voeren kun je de faser light of de vito geven.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:46

Vraagje..Mijn oudere merrie krijgt de vito omdat ze ir heeft..Maar nu begint ze wat teveel in te vallen en denk ik dat ze er niet genoeg aan heeft..Kan je dan in de winter de corn voeren en in de zomer weer de vito?Of is iets als de naturell aan te raden,of komen ze daar niet van aan?Ik wil zowiezo een voer met een laag percentage aan tarwe,want daar reageert ze erg slecht op..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:54

Omdat jouw paard insuline resistent is zou ik zeker geen corn geven.
Je kunt misschien meer vito geven en anders lein/distelolie bij geven.
Je zegt dat het een oudere merrie is...het valt niet mee om een ouder paard met ir op gewicht te houden.
Zorgen dat ze meerdere keren per dag gevoerd wordt, minimaal vijf keer per dag, is een aanrader.
Ook zorgen dat ze geen energie moet verbruiken met zich warm houden, dus een deken op die dik genoeg is, is ook belangrijk.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:09

Dank voor je antwoord..Ze is 21,maar voor het eerst dat ik haar wat moeilijker op gewicht houd..Ik ga in elk geval nu geen Corn geven,de lijn distel olie toevoegen aan haar dieet en misschien vito verhogen..Ze krijgt twee keer daags wat speedibeet met lucernebrok,lijnzaad en kokosvezel geweekt en twee keer daags vito met sinds kort de wiesen fasern..Gewone lucerne krijg ik er niet in en de wiesen fasern is ook niet heel laag in eiwit,kan droog gevoerd worden en ze krijgt het goed weg..Erg fijn spul vind ik..Verder krijgt ze de hele dag door ruwvoer(wat ze goed eet)en heeft een 200 gr deken op..Ze heeft geen hele dunne vacht dus ik heb het idee dat dit wel voldoende is?Vooral omdat het niet echt koud is op het moment..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:18

Heb je al eens Senior Priores geprobeerd? Dat is dan wel geen Marstall maar ideaal voor paarden die wat moeten aankomen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:24

Bedankt Mirim voor je antwoord.
Je hebt gelijk dat iedereen het nu iedereen hier over heeft, maar het blijft ook wel een moeilijk iets; goed voeren !

Het is natuurlijk wel een shetlander dus het risico op hoefbevangenheid is natuurlijk wel altijd aanwezig. Of het krijgen van jeuk erdoor etc.

Overigens noemde de meneer van Marstall ook nog dat Faser Light en Vito voor paarden met stofwisselingsproblemen zijn en dat dat niet van toepassing was voor mijn shetlander.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:45

xSogno schreef:
Heb je al eens Senior Priores geprobeerd? Dat is dan wel geen Marstall maar ideaal voor paarden die wat moeten aankomen.

Ja dat heb ik al eens geprobeerd,maar daar reageert ze niet goed op..Ze krijgt er dunne mest van en dikke benen..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:51

Ingrid, dat is ook zo...vito en faser zijn bedoeld voor paarden met stofwisselingsziekte. Maar mensen kunnen nog altijd zelf kiezen wat ze willen voeren.
De adviezen gegeven door marstall of een marstalldealer met verstand dan zaken kloppen , maar niet iedereen luistert ook naar de gegeven adviezen :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:01

Nee haha dat is waar :-)

Ik had zelf NOOIT aan de normall gedacht omdat iedereen het voor shets het maar heeft over de faser of de vito :-)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:25

mirim schreef:
Ingrid, dat is ook zo...vito en faser zijn bedoeld voor paarden met stofwisselingsziekte.

Dat heb ik toch nooit zo opgevat. Faser Light is voor paarden met weinig tot geen arbeid. En voor paarden die suikers niet goed verdragen.

Het is bekend dat koudbloeden slechter zijn in het verwerken van suikers. Daarnaast valt 1 uur per dag werken m.i. onder weinig arbeid.

Ik heb Marstall nog maar eens om advies gevraagd, eerder vonden ze Faser Light een prima keus. Heb nu de vraag iets anders geformuleerd dus ben benieuwd.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:29

Mara2000; dit werd mij vandaag verteld door 1 van de adviseurs van Marstall, wat je hierboven lees over Vito en Faser.

had ik ook nooit zo opgevat.......

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:55

Vito is ontwikkeld voor paarden met stofwisselingsziekte.
Faser light is een heel ander voer, maar door zijn samenstelling ook uitstekend geschikt voor paarden met stofwisselingsziekten.
Het is niet direct een voer voor alleen paarden die niets doen. Het is ook geschikt voor paarden die gemiddelde arbeid verrichten en aanleg hebben voor stofwisselingsziekten.
Maar het is geen muesli waar ze direct energie van krijgen...als je dat wilt zul je moeten kijken naar een sportmuesli van marstall.
Mara paarden die suiker niet zo goed verdragen zijn dus eigenlijk paarden ( met aanleg voor) stofwisselingsziekte.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:09

van de Optimal zullen ze ook eerder meer energie krijgen dan van de Vito of Faser. Want zetmeel is toch ook energie. Toch ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:13

Anders.
Een en ander heeft ook te maken met de hoeveelheid.
Energie hebben we allemaal nodig, niet alleen om te werken, maar ook om te leven, je warm te houden.
Als je zwaar traint en een topsport beoefend met je paard zul je kijken naar een ander voer.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:02

Dat lijkt me logisch maar daar zijn deze alle 3 niet geschikt voor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:15

Maar wat is topsport?

Ik heb een haflinger, niet gevoelig op HB of IR, geen stofwisselingsprobleem. En hij deed het prima op de combi Force/Faser light en veel hooi.
Hij loopt 5/6 dagen per week, waarvan 2x per week een flinke buitenrit en de overige dagen een uur in de bak. Hij deed het prima. Geen energie teveel of te weinig en voor het mooie wat te dik.

Een koudbloed haalt 80-90% van de energie die in het voer zit eruit. Waar een warmbloed dit maar voor 40-60% doet. Daarom hebben die energierijker voer nodig dan een koudbloed. Een koudbloed is gemaakt om uit het armste voer alle energie te halen dat er in zit. Dit vertelde een voerleverancier mij tenminste.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:17

Amanda schreef:
Maar wat is topsport?

Ik heb een haflinger, niet gevoelig op HB of IR, geen stofwisselingsprobleem. En hij deed het prima op de combi Force/Faser light en veel hooi.
Hij loopt 5/6 dagen per week, waarvan 2x per week een flinke buitenrit en de overige dagen een uur in de bak. Hij deed het prima. Geen energie teveel of te weinig en voor het mooie wat te dik.

Een koudbloed haalt 80-90% van de energie die in het voer zit eruit. Waar een warmbloed dit maar voor 40-60% doet. Daarom hebben die energierijker voer nodig dan een koudbloed. Een koudbloed is gemaakt om uit het armste voer alle energie te halen dat er in zit. Dit vertelde een voerleverancier mij tenminste.

Dat was ook mijn redenatie. Een koudbloed is over het algemeen zelfs beter af met alleen ruwvoer, aangevuld met een vitaminebrokje zoals de Force. En los van het wel of niet sober voeren als je een koudbloed hebt, vind ik 1 uur arbeid per dag voor geen enkel paard zware arbeid en krijgen de meeste paarden m.i. veels te energierijk voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:07

In grote lijnen hebben jullie gelijk.
De ervaring leert echter dat alle paarden anders zijn, ook onder dezelfde rassen is er toch een verschil. Daarnaast speelt het ook nog een rol hoe het paard gehouden wordt. Staat hij dagelijks op stal of loopt hij buiten. Hoe oud is hij, heeft hij moeite met zich warm houden enzovoort...
Kijk naar je paard en voer met verstand en met het oog.
De voedingsadviseurs van o.a. Marstall adviseren vanuit hun kennis van het voer, van het paard en vanuit ervaring. :)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:41

Ik heb vandaag met de meneer van Marstall gesproken en het zetmeel is echt geen probleem als je lekker met ze werkt. Ik vind echter dat die van mij er nog niet genoeg voor werkt.

Ik heb besloten toch weer een poging te gaan wagen met de Force. En daarbij werd mij de naturell muesli geadviseerd voor een paar handjes erbij. Hopelijk lust mijn monstertje het dan wel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:44

Ik ben opnieuw begonnen met de Force vandaag.
Dat was mijn eerste keus, maar shet lief moest het niet. Toen ben ik Metazoa gaan voeren maar de slechte berichten erover worden wel steeds meer dus het voelde niet meer lekker. Vandaag at hij dus wel weer echt met lange tanden en heeft zelfs wat laten staan.
Ik meng het met iets lekkers.

Maar ik ga nu even wat langer volhouden, deze brok is zoveel beter dan de Metazoa !

Als dit echt niets gaat worden ga ik misschien wel over op het voedingsadvies wat me gegeven was door Marstall; daar twijfel ik zelf nog beetje aan :-)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:12

Ik voer sinds sept 2014 Marstall muesli ivm ernstig selenium tekort. Heb daarvoor supplementen en ander voer geprobeerd, maar ander voer had niet genoeg resultaat en dat met de supplementen wilde ik niet de rest van zijn leven blijven doen.

Dus... Ben ik de Marstall muesli gaan voeren omdat daar veel selenium in zit (heb overleg gehad met Marstall).
Ik zag en voelde mijn paard zienderogen veranderen! Hij werd sterker en sterker en éindelijk, na 6 jaar heeft hij voldoende kracht om te verzamelen en bouwt hij spieren op!
Hij heeft nu al 2 singelgaten meer body en massa. Geen vet, nee massa! Ik kan heerlijk rijden nu.

Ook in zijn gedrag is hij veranderd: hij voelt zich sterk, verweert zich, staat zijn mannetje. En hij vindt t werken nu gewoon super leuk!
Volgens de laatste bloedwaarden in nov zat hij al niet slecht, maar het klinische beeld was gewoon niet goed. Nu wel en heb ik dus 15 jan. nogmaals (6e keer) bloed laten prikken.
Waardes met 25% gestegen! Van 190 naar 252 GSH.

Ik ga dus duidelijk door met het voer. Hij heeft het ook nog heel graag, maar ik moet zeggen dat mijn beide paarden makkelijke eters zijn.
Ondanks zijn 2 lekkende hartkleppen heb ik nu een krachtig en sterk paard.
Super blij ben ik!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:34

Goed bericht Mabotje ! Super wat goed voer kan doen !