[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:05

Vreet ie ook niet tenzij ik er vanalles door mix

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:34

Ik doe de magnesuimpoeder nu oplossen in water. En met spuitje achterin de mond. Heeeel weinig water. Dat het niet de dun is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:41

Dat vind ik niet handig maar op zich wel een goed idee.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:05

Mijn shetlander is ook erg eh.. buikig..
Hij staat 's zomers op de wei, en 's winters in de paddock met onbeperkt hooi. Ik heb geen mogelijkheden voor stookbegrazing of meerdere porties hooi per dag geven (ipv onbeperkt). Zijn er manieren om hem af te laten vallen? Ik doe wekelijks een menrit, en verder grondwerk in de bak. Wandelen doen we ook wel eens.
Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:17

Kan hij in de zomer ook niet een aantal uur op de paddock?
En verder meer bewegen en minder eten in de zomer. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:52

Invind dat zelf altijd wel lastig. Als er geen tijd is voor meer beweging en geen mogelijkheden om vaker per dag minder te voeren of iets dergelijks, dan wordt t echt lastig. Dat is net als bij mensen: wel dlank willen zijn, maar niet minder willen eten of meer willen bewegen. Tja, dat lukt meestal niet. :=

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:36

Ja precies! Dat lukt niet zo goed. Eindelijk helemaal niet haha.

Ik heb het idee dat Nick al iets minder vet is. Geef hem al een hele tijd geen brokjes meer en ik geef ze minder voer.
Maarja... nu is Bliksem te dun!!! Hij vreet zo snel dat hij Blikems eten erbij op eet. En Bliksem eet zo langzaam dat alles voor zijn neus opgevreten wordt. Dus Nick eet voor 2 en Bliksem krijgt niks...
Nu voer ik Bliksem bij met flink wat ponybrok. Maar hij eet dat ontzettend langzaam! Zijn begit is vorige week bijgewerkt, dat was ok. Hij eet gewoon langzaam denk ik... Maar hij doet alles eigenlijk wel langzaam :') Dus dat past dan ook wel weer bij hem.
Ik heb Nick geleerd dat hij Bliksem's brokken niet op mag eten. Eerder duwde hij Bliksem gelijk weg bij zijn brokken. Maar nu weet hij dat hij er niet aan mag komen. Hij blijft ook braaf van de brokken af, zolang ik erbij sta. Dus voor Bliksem blijf ik soms 15/20 min gewoon bij de brokjes wachten totdat hij ze op heeft.
Wat ik dus eigenlijk moet doen is apart voeren. Maar weet nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken.
Bliksem heeft wat meer nodig en Nick wat minder.
Ik zat te denken aan een afgezet stuk weide waar Bliksem onderdoor kan lopen om daar te komen en Nick dus niet bij kan. Is dat een idee? Want ze staan nooit op stal.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:50

Dat zou wel kunnen werken. Wel oppassen dat Nick niet heel erg slim wordt en ook een manier vindt om er op te kunnen :=

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:59

T'is inderdaad een beetje een lastige 'situatie', maar sinds we op onze nieuwe plek staan, is hij wel al afgevallen! De singel van het tuig kan 2 gaatjes strakker, haha. Hij krijgt hier geen brokken meer (2 handjes vitalbix daily complete).
@chasey Ik had in het weiland voor Nick ook zijn eigen zone op de manier hoe je t zegt! :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:06

Is misschien sowieso wel een idee voor Bliksem, zodat hij zich ook eens kan terug trekken. Als dat nodig is.
Ze kunnen super goed samen hoor!

Hier kan je zien dat Nick al wel wat kwijt is.
Afbeelding

Zal morgen of van de week even betere foto's maken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 13:38

Bij Kim gaat het afvallen eindelijk heel goed *\o/*
Onbeperkt hooi/stro en een hapje pulp en vitaminebrok. Het gaat niet hard maar ze valt toch netjes af.
Vergelijking toen ik haar kreeg anderhalf jaar terug
Afbeelding
En gisteren
Afbeelding

Onderhals weg :Y)
Nu de schoudervetjes nog :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:02

Ah dat is inderdaad wel al een verschil. Vooral die onderhals.

Nick begint ook weer een beetje vorm te krijgen :')

Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:38

Nadat mijn paard eindelijk is genezen van haar peesblessure kunnen we weer opbouwen en dat betekend:
AFVALLEN!

Heb vandaag haar buik omtrek gemeten op verschillende plekken en daar het gemiddelde van genomen. Toen via een site haar gewicht daarmee bepaald (Ik weet dat het een schatting is maar we hebben op stal geen weegschaal)
Ik hoop dat ze eind 2017 weer op normaal gewicht is.

Haar schofthoogte is 160 cm.
Buikomtrek: 203 (singelplek: 196 cm, dikste punt: 224, achterste punt: 216.)
Haar gewicht bleek via de site: 567,9 kg en en ze hoort tussen de 500 en 550 kg.

Ons plan:
- Veel bewegen (we zijn nog opbouwend van een peesblessure)
- geen extra snoepjes, hooi, biks etc.
- Ze krijgt nu weinig hooi en weinig biks. Ben aan het kijken naar goed voer (weet iemand nog goed voer voor een te dik paard?)
- Dit wordt voor mij ook lastig, vind haar snel zielig en dan geef ik haar een snoepje. Maar het is voor haar gezondheid.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van haar en hebben jullie nog tips?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:45

Hooi zou ik niet zomaar schrappen is het belangrijkste wat er is. :=

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:48

Ik schrap het niet hoor :) maar ze kreeg eerst altijd hele bergen hooi en nu krijgt ze precies genoeg.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:55

Lekker een vitamine korrel geven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:59

M_nouska schreef:
Ik schrap het niet hoor :) maar ze kreeg eerst altijd hele bergen hooi en nu krijgt ze precies genoeg.

Heb je het gewogen?
Korten in hooi vind ik eigenlijk maar niets.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:38

Azmay schreef:
M_nouska schreef:

Heb je het gewogen?
Korten in hooi vind ik eigenlijk maar niets.

Ja, ze krijgt nu rond de 9 kilo hooi. Waarschijnlijk niet precies 9 kilo maar de ene keer iets meer en de andere keer iets minder.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:10

Hoelang staat je paard dan zonder hooi?
En die 9 kilo in hoeveel porties word dat verdeeld per dag,

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:25

Ik heb een tijdje mee gelezen maar wil nu zelf ook wat vragen. Voor shetlanders wordt meestal 2% per 100 kilo gewicht aangeraden voor hooi te voeren. Dat zou zo'n 6 kilo zijn voor mijn shet. Voor grote paarden rekenen ze dacht ik met 1 a 1,5 %? Zou shet ook met minder kunnen om af te vallen of dat gewoon lekker niet doen? Ik vind ruwvoer niet zo fijn om op in te teren....
Het is overigens kuil maar wel mooi droog ik zou het zelf hooi noemen als ik het niet zou weten.
Wat zouden jullie doen?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 00:08

IngridM schreef:
Ik heb een tijdje mee gelezen maar wil nu zelf ook wat vragen. Voor shetlanders wordt meestal 2% per 100 kilo gewicht aangeraden voor hooi te voeren. Dat zou zo'n 6 kilo zijn voor mijn shet. Voor grote paarden rekenen ze dacht ik met 1 a 1,5 %? Zou shet ook met minder kunnen om af te vallen of dat gewoon lekker niet doen? Ik vind ruwvoer niet zo fijn om op in te teren....
Het is overigens kuil maar wel mooi droog ik zou het zelf hooi noemen als ik het niet zou weten.
Wat zouden jullie doen?

Kan je doen. In kuil kan veel eiwit zitten wat buikig maakt. Misschien wat minderen maar dan in kleinere beetjes verdelen over de hele dag?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 01:40

Bij mij helpt de winter enorm, het gras is een stuk minder voedzaam. Ze krijgt uiteraard 's nachts en 's ochtends wel hooi bijgevoerd en wanneer de boel bevroren is ook op de wei wat hooi bijgevoerd.
Ik merk nu ook heel erg het verschil tussen Luus die toch echt enorm veel aanleg heeft om dik te worden en het andere paard dat ik nu verzorg die ook dik was van de zomer maar het allemaal makkelijk kwijt raakt. Luus blijft een beetje chubby..

Zo is Luus nu, wat niet helpt is dat ze volledig afgekeurd is voor de sport en nu dus als grasmaaier fungeert.
Afbeelding

Hier kan ik echt van genieten <3
Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:48

IngridM schreef:
Wat zouden jullie doen?

Toen mijn pony's echt gevaarlijk dik stonden, heb ik in eerste instantie dat gewicht wel aangehouden. Wel in zoveel mogelijk porties verdeeld. Ik heb ze liever op meerdere keren per dag een portie dan op 24/7 hooi. Dat vind ik niet echt natuurlijk.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 10:56

M_nouska schreef:
Wat vinden jullie van haar en hebben jullie nog tips?

Ik zie bij jouw paard vooral een tekort aan bespiering op haar rug (lijkt een beetje verzakt) en ook haar buik. Maar je gaat haar nu weer oppakken. Als je haar op een goede manier traint zal je de buik langzaam zien verdwijnen omdat ze die spieren zal moeten aanspannen. Heeft ze verder geen wormen? Ik zou, zeker als je haar weer gaat oppakken, niet teveel op alles korten. Geef haar simpelweg het voer dat past bij de arbeid die ze verricht.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:47

Ja meerdere keren per dag is inderdaad stuk fijner dan alles in 1 x. Bij ons op stal krijgen ze 3 x daags. Ik heb het nooit gewogen maar ik denk dat hij niet haalt wat hij zou "moeten" hebben aan droge stof. Ik voer zelf regelmatig wat luzerne bij zijn vitalbix. Hij is ietsjes dik maar zeker geen zwaar overgewicht.