Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 01:31

Wat is nu het wezelijk verschil tussen de vito en de naturel ? Twijfel, heb pony, wil niet dat ze te dik wordt en ze heeft al energie voor 10 en dan is er nog angst voor hoefbevangenheidt natuurlijk, heeft ze niet eerder gehad hoor, maar is zowiezo een angstaanjagend vooruitzicht, maar dat voorkom je natuurlijk niet alleen met marstall, dat snap ik. Wat ik ook voer ze krijgt maar heel weinig, ze krijgt ruwvoer 3x dgs niet onbeperkt want dan gaan we niet de goede kant op :D

mirim

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:40

Dan kun je je pony ook force geven voor de benodigde vitaminen en mineralen.
Maar ik zou je aanraden om gewoon lekker te genieten van je pony en niet krampachtig bezig zijn met ziektes of aandoeningen die hij helemaal niet heeft of gehad heeft.
Naturell en vito zijn beiden lekkere voeders, maar ook de faserlight.
Keus genoeg, het is wat jij wilt. :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:09

Ik heb de Force besteld als aanvulling.

Had voorheen de balancer van je paardfitengezond, maar financieel gezien kan dat gewoon even niet uit. Hoop dat dit een goede vervanger is.

Ben benieuwd!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:40

Waarmee vullen jullie de force aan?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:45

Die van mij krijgt nu een combi omdat dat nu het beste werkt: Fiberforce en gewoon brok van Pavo gemengd.

In de zomer kan ze alleen met FF af en gras.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:08

De force is niet compleet?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:39

Ik voer de force naast onbeperkt hooi en af en toe een wortel, ze heeft genoeg energie en heb ook niet het idee dat ze verder wat mist :) Misschien dat jouw paard er niet genoeg energie uit haalt, dat is per paard verschillend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:44

Fiberforce is van Cavalor. Dat is iets anders dan de Marstall Force. Marstall Force is een complete vitaminebrok en daar zou je niets naast hoeven voeren, behalve ruwvoer.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:46

Ik ga uit van wel, maar in de winter haalt ze er niet voldoende energie uit. Olie wil ik niet geven want ze is dik zat.

Ze heeft cushing en met voeren is dat lastig. Ook omdat ze niet meer alles lust. De brok is puur makkelijk en goedkoop voor in de winter. Ze krijgt max een kilo verdeeld over de dag. (en ze eet het! Ook niet onbelangrijk)

Ben benieuwd hoe ze het er op gaat doen, met name herstel na een zware les. Daar heeft ze nu best lang de tijd voor nodig vind ik. Daarin hoop ik het te gaan merken.

Even aanvulling:
Die van mij krijgt dus én Fiberforce én Marstall Force ;)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:38

Ah ik wil alleen marstall force gaan voeren daarnaast krijgt ie al onbeperkt hooi. Gaat om een vierjarige tinker licht in het werk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:45

Die van mij krijgt ook alleen Force. Okee, met een handje vito er door gemengd, omdat hij het anders niet eet :roll:
En verder hooi.
Hij doet het hier prima op. Hij loopt 5/6 dagen in de week, waarvan vaak 2x een buitenrit van tussen de 10 en 25km en de rest westerntraining in de bak.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:18

Apart dat ik zo vaak lees dat paarden de Force niet lekker vinden, die van mij is er gek op! Ze lijkt er meer van te genieten dan de Metazoa die ze eerst kreeg.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:24

Die van mij lust het jammergenoeg ook niet...zelfs niet door muesli. Mischien een verbeterpuntje voor marstall?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:51

Een verbeterpuntje? Dat zou dan inhouden dat er toevoegingen bij komen en dat willen we juist niet, toch?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:16

Ik gaf m'n vorige peerd metazoa en die vond dat niet echt lekker. Die ik nu heb is echt een vreetmonster dus verwacht dat ie het wel eet. Dus de force alleen is genoeg ve paardje met lichte arbeid denken jullie?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:21

Mits je er voldoende ruwvoer naast geeft.
Die van mij krijgt zo'n 15 kilo hooi per dag, daar haalt hij zijn energie uit. Force geef je er naast geven voor de vitamines. Meer is dan niet nodig.

Ik heb zelf gekozen voor Faser Light ipv Force omdat dat beter past in het voerbeleid op stal (3 x per dag een bakje muesli).

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:36

Mischien kan er ook op een andere manier een fijnere smaak aan gegeven worden? Bedoel niet direct met suiker oid

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:51

Hij krijgt onbeperkt hooi. Wat is het verschil tussen force en faser?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:04

Faser is een muesli en force een vitaminekorrel.
Vitaminekorrel geef je zo'n 80 gram van, faser zo'n 500 gram tot een kilo..

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:07

@dimple, hoeveel geef je dan van de ff en van de force? Ga je zo niet dubbelop?

Ik geef in de ochtend een handje pavo basisbrok (voor het idee dat ze iets heeft) en in de avond de force gemengd met wat speedibeet en lucerne met wat zonnebloemolie. Daarnaast voldoende hooi en tarwestro.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:51

Beetje speedibeet bij de force voor extra energie. Kan gevoerd worden aan cushing paarden.

Hier eten ze force gewoon. Ik geef ze een handje dagelijks en ze eten het zo uit de hand. Nu krijgen ze wat fokkerijmuesli bij ivm dracht en groei maar zonder zou ik weinig aan toevoegen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:53

Ik had verleden week mijn vraag voorgelegd aan Marstall en nu kwam de Marstall Optimaal eruit om te voeren aan mijn shet ipv vitaminebrokje en luzerne (voer nu Metazoa, maar wilde daar weer vanaf en de Force eet hij niet).

Nu vraag ik me alleen af of het wel echt geschikt voer voor een shetlander is..... Hij adviseert 270 gram per dag.
Ik kan er niet heel veel info over vinden op internet.....

hier iemand die er meer vanaf weet ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:55

Ik ken de Optimaal niet. Wat doet je shet? Ik zou eerder aan de Faser Light denken eigenlijk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:02

4/5 x per week longeren/aan de fiets/lange teugelen/vrij rennen

faser light is meer toch voor paarden die helemaal niets doen ?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:47

Zakken voer worden door ons niet verzonden. Deze kunnen opgehaald worden in de winkel, mits op voorraad.
Wilt u zeker weten of wij een bepaalde voeding op voorraad hebben? Neem dan contact met ons op.

De muesli ter optimalisatie
Om het rantsoen in evenwicht te brengen, afgestemd op het seizoen!

- uitgebalanceerde optimaliseringsmuesli
- havervrij, met kruiden en structuur
- geconcentreerde vitaminen en mineralen in organische vorm
- 750 gram per dag reeds voldoende
- ter completering van opwaardering van het dagrantsoen
- in een zomer- en wintervariant
- 45% ontsloten graan, zomer (0/30/15), winter (0/25/20)
- zomer: RE 10,0%, RC 7,0%, EWpa 0,87,
- winter: RE 10,5%, RC 7,0%, EWpa 0,87

marstall Optimal – de Struktur-muesli rijk aan vitaminen, mineralen en andere werkzame stoffen en kruiden in natuurlijke vorm. Ter aanvulling en opwaardering van het dagelijkse rantsoen. Per seizoen aangepast aan de wisselende behoeftes.

Paarden krijgen vaak een overvloedig verzadigd rantsoen van hooi, kuilvoer plus gerst en pellets.Dit rantsoen verzadigt, maar leidt vaak tot een eiwitoverschot van 50-70% en tegelijkertijd een tekort aan vitaminen, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen.
Voor de paardenhouder is het de vraag waarmee het rantsoen van een relatief verzadigd paard nog op een nuttige manier opgewaardeerd kan worden.
marstall Optimal zorgt voor smakelijke afwisseling in een dergelijk verzadigd rantsoen en daarnaast voor een individuele aanvulling. Vanwege de hoge concentratie voedingsstoffen en andere werkzame stoffen, is een kleine portie al voldoende om de ontbrekende stoffen zo goed mogelijk aan te vullen, zonder daarbij energie en eiwitgehaltes negatief te beïnvloeden. Een kleine hoeveelheid stimuleert de stofwisseling al en voorkomt bv spijsverteringsproblemen.

Optimal bevat naast hydrothermisch ontsloten granen een grote hoeveelheid waardevolle, natuurlijke ingrediënten:
Biergist en gefermenteerde graanproducten ondersteunen de darmflora en zorgen voor vitamine B resp. essentiële aminozuren. Kieselgur is een belangrijke bouwstof voor bindweefsel en huid, lijnzaadextract voor huid en haar en goede spijsvertering. Pompoenpitten leveren Ω-3-vetzuren en natuurlijke vitamine E. Knoflook ontslakt en werkt insectenwerend.
Zeealgenmeel en algen-oerproducten dienen als zuurteregelaar en bio-activatoren en als voedingsbron voor organische mineralen en vitaminen met een hoge biologische beschikbaarheid. Een uiteenlopende melange kruiden in natuurlijke vorm (tijm, anijs, salie, koriander, kamille, jeneverbes, kummel, citroenmelisse, brandnetel, pepermunt, rozenbottel, heermoes, goudsbloem) garandeert een ideaal voedingsstoffenevenwicht, bevordert de stofwisseling en zorgt voor gezondheid en vitaliteit. Een speciale pellet met een aantal andere organische verbindingen is van zeer positieve invloed op de hoef (doorbloeding, groei).

Om aan de per seizoen wisselende behoeftes van het paard, dan wel aan het telkens wisselende rantsoen in zomer en winter te kunnen voldoen, is Optimal verkrijgbaar in een zomer- en wintersamenstelling. Bij deze aanpassingen gaat het voornamelijk om: •de kruidensamenstelling. Diverse samenstellingen helpen het dier zich aan te passen aan verschillende stressvolle situaties al naar gelang het jaargetijde (kou, hitte, insecten etc.)
•de vitaminetoevoegingen. In de zomer krijgt het dier andere vitaminen binnen als met het ruwvoer in de winter. Daarom moet een optimaal krachtvoer in dat opzicht aangepast worden aan de situatie.
marstall Optimal bevat voedings- en Vitalstoffen in de vorm van organische bestanddelen (op natuurlijke basis) Een portie van 500–750 gram Optimal per dag is al voldoende om te voorzien in alle benodigde vitaminen, mineralen en andere werkzame stoffen.

Optimal is het ideale aanvullende voer voor ieder rantsoen en kan ook bij een paard dat in „volpension“ staat gemakkelijk bijgevoerd worden.

Paarden die weinig krachtvoer nodig hebben en hoofdzakelijk ruwvoer krijgen, kunnen een krachtvoer rantsoen met uitsluitend Optimal krijgen.

Optimal kan in bijna elk reeds bestaand rantsoen worden ingepast ter opwaardering en optimalisatie, van een rantsoen voor een paard op rust tot een paard dat zware arbeid verricht.

Zomer Winter

Aanvullend voedermiddel voor paarden Aanvullend voermiddel voor paarden

Hydrothermisch ontsloten graanvlokken: Hydrothermisch ontsloten graanvlokken:
gerstvlokken (30 %), maïsvlokken (15 %) gerstvlokken (25 %), maïsvlokken (20 %)

Samenstelling: zomer (april-september) Samenstelling: winter (oktober-maart)
Ingrediënten: gerstvlokken (30 %), maïsvlokken (15 %), Ingrediënten: gerstvlokken (25 %), maïsvlokken (20 %),
tarwegrieszemelen (8 %), zeealgenmeel (6 %), appelpulp (6 %), lucernehooi (2 %),
tarweachtermeel (4 %), appelpulp (4 %), Fermentgetreidepulver (2 %), tarwegrieszemelen (4 %),
pompoenpitten (3 %), Kanne Tierpellets (3 %), biergist melasse (3 %), pompoenpitten (3 %), tarweachtermeel
(3 %), haverzemelen (2 %), melasse (2 %), (3 %), zeealgenmeel (3 %), haverzemelen (2 %), Kanne
lijnzaadschroot (2 %), lucernehooi (2 %), Tierpellets (2 %), biergist (2 %), lijnzaadschroot (2 %),
Fermentgetreidepulver (2 %), bietenpulp (2 %), bietenpulp (2 %), maïsglutenmeel
natriumchloride (1 %), monocalciumfosfaat (0,5 %), (1 %),calciumcarbonaat (1 %), natriumchloride (1 %),
magnesiumoxide (0,5 %), calciumcarbonaat (0,5 %), monocalciumfosfaat (0,5 %), magnesiumoxide (0,5 %),
speciale vitaminen- en sporenelementenpremix (2,5 %), knoflook (0,2 %), speciale vitaminen- en
speciale kruidenpremix (6 %), kieselgur (1 %) sporenelementenpremix (2,8 %), speciale kruidenpremix
(6 %), kieselgur (1 %)

Analyse (per kg) Analyse (per kg)

ruw eiwit (RE) 10,00 % ruw eiwit (RE) 10,50 %
verteerbaar ruw eiwit 7,00 % verteerbaar ruw eiwit 7,20 %
ruw vet 3,80 % ruw vet 4,00 %
ruwe celstof 7,00 % ruwe celstof 7,00 %
ruwe as 10,00 % ruwe as 9,00 %
energie 12,00 MJ energie 12,00 MJ

Electrolyten Electrolyten

calcium 1,20 % calcium 0,90 %
fosfor 0,40 % fosfor 0,50 %
natrium 0,80 % natrium 0,80 %
magnesium 0,56 % magnesium 0,50 %

Aminozuren Aminozuren

lysine 0,37 % lysine 0,41 %
methionine 0,12 % methionine 0,14 %

Vetoplosbare vitaminen Vetoplosbare vitaminen

vitamine A (vitamin-A-preparaat) 30.000,00 I.E. vitamine A (vitamin-A-preparaat) 45.000,00 I.E.
vitamine D3 1.800,00 I.E. vitamine D3 2.100,00 I.E.
vitamine E (vitamine-E-preparaat) 700,00 mg vitamine E (vitamine-E-preparaat) 720,00 mg
vitamine K3 (menadion- 9,50 mg vitamine K3 (menadion- 10,00 mg
nicotinzuuramide-bisulfiet-preparaat) nicotinzuuramide-bisulfiet-preparaat)

Wateroplosbare vitaminen Wateroplosbare vitaminen

vitamine C 150,00 mg vitamine C 160,00 mg
(L(+)-ascorbinezuur-Reinsubstanz) (L(+)-ascorbinezuur-Reinsubstanz)
vitamine B1 30,00 mg vitamine B1 40,00 mg
(thiaminmononitraat-Reinsubstanz) (thiaminmononitraat-Reinsubstanz)
vitamine B2 (riboflavine-preparaat) 17,00 mg vitamine B2 (riboflavine-preparaat) 18,00 mg
vitamine B6 20,50 mg vitamine B6 22,00 mg
(pyridoxolhydrochloride-Reinsubstanz) (pyridoxolhydrochloride-Reinsubstanz)
vitamine B12 (vitamine B12-preparaat) 78,00 mcg vitamine B12 (vitamine B12-preparaat) 80,00 mcg
biotine (biotine-preparaat) 600,00 mcg biotine (biotine-preparaat) 670,00 mcg
foliumzuur (foliumzuur-preparaat) 13,00 mg foliumzuur (foliumzuur-preparaat) 13,00 mg
cholinechloride 530,00 mg cholinechloride 550,00 mg
(cholinechloride-preparaat) (cholinechloride-preparaat)
pantotheenzuur 31,00 mg pantotheenzuur 32,00 mg
(calcium-D-pantothenaat-preparaat) (calcium-D-pantothenaat-preparaat)
nicotinezuur (nicotinezuur-preparaat) 57,00 mg nicotinezuur (nicotinezuur-preparaat) 59,00 mg

Sporenelementen Sporenelementen
ijzer (ijzer-(II)-sulfaat, monohydraat) 390,00 mg ijzer (ijzer-(II)-sulfaat, monohydraat) 400,00 mg
koper (koper-(II)-sulfaat, pentahydraat) 65,00 mg koper (koper-(II)-sulfaat, pentahydraat) 64,00 mg
zink (zinkoxide) 330,00 mg zink (zinkoxide) 320,00 mg
mangaan (mangaan-(II)-oxide) 295,00 mg mangaan (mangaan-(II)-oxide) 295,00 mg
jood (calciumjodaat, hexahydraat) 3,20 mg jood (calciumjodaat, hexahydraat) 3,00 mg
selenium (natriumselenit) 0,80 mg selenium (natriumselenit) 0,90 mg

Toevoegingen Toevoegingen

kieselgur 10,00 g kieselgur 10,00 g

Optimal ter optimalisering van het rantsoen:
alle paarden van alle rassen: ca. 150 g per 100 kg LG/dag

Optimal als optimaliseringsvoeder naast krachtvoer
en hooi (de gegeven hoeveelheid Optimal wordt
van het overige krachtvoer afgetrokken)

Voorbeeld optimaliseringsrantsoen per dag voor
een paard met 550 kg lichaamsgewicht:

Optimaliseringsvoedering: ca. 0,75–1,25 kg/dag

Optimal als dagelijkse aanvulling: