[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:29

Ik voer tegenwoordig bij voorkeur nature's best als ruwvoervervanger. Eventueel samen met bietenpulp (ik voer liever arie blok pulpbrok, het suikergehalte ligt een fractie hoger maar ruim onder de 10% en het kost maar 0.50€/kg i.p.v. 0.90€/kg) gecombineerd met tarwezemelen (bij mijn leverancier ook van arie blok).

Bietenpulp:zemelen moet op gewicht in verhouding 4:1 gevoerd worden. Dus bij 800g bietenpulp moet je 200g zemelen voeren. Je moet het echt wegen, want een schep bietenpulp weegt tussen de 800 en 1200g afhankelijk van de manier van scheppen, de schep en de manier van persen/vlokken maken; en een schep zemelen weegt tussen de 250 en 400g.

Nature's best mag tot 1kg/100kg paard gevoerd worden zonder problemen. Dus in haar geval 5-6kg/dag. 6kg nature's best is 7-8 scheppen (maar ook hier geldt hetzelfde, eigenlijk moet je het gewoon wegen). Het kan goed geweekt worden, maar hoeft dat in principe niet, behalve als ze het anders niet weg krijgen. Ik heb een paard op stal die van droog voer last krijgt van slokdarmverstoppingen en een tandprobleem heeft waar hij overheen moet groeien. Die krijgt dus ook nature's best geweekt (op het moment 4kg voor een paard van 800kg, maar hij eet daarnaast ook nog flink voordroog, al dan niet met proppen, en krijgt er een ruime kg luzernebrok naast).

Ik zou zelf voor deze merrie beginnen met opbouwen naar 3x per dag 1.5 tot 2kg nature's best (afhankelijk of ze 600kg hoort te wegen). Dan krijgt ze in ieder geval al ongeveer 1% van haar lichaamsgewicht van voer binnen, ze zou dan al haar energie (100-110% adh voor een paard van dat gewicht), ruim al haar eiwit (vrep op 160% adh) en al haar vitaminen en mineralen binnen krijgen (jodium zit met 100% adh op de laagste waarde, maar geen overdoseringen).

Als dat niet voldoende blijkt te zijn naast het ruwvoer zou ik gaan naar 3x 1.25kg nature's best, 1kg bietenpulp en 250g zemelen. Dan krijgt ze 7.5kg voer binnen in totaal, dus 1.5% lichaamsgewicht ongeveer bij 500kg ideaalgewicht, zonder dat er verhoudingen scheefgetrokken worden.

Maar geef haar eerst even de tijd. Zolang ze niet verder vermagert mag je het op enkel nature's best echt wel een paar weken aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:37

@Weidebloem Als het inderdaad een cushing-paard is, is het paard gevoelig voor insulineresistentie / hoefbevangenheid. Dus ik zou voorzichtig zijn met merriebrok, omdat daar wat meer zetmeel en suiker in zit. Hoe dat men grasbrok zit weet ik niet. Kan je opzoeken op voervergelijk..

Wat ik me wel afvroeg: als een paard 30 jaar is, flink achteruit gaat en je wilt het niet laten onderzoeken en er niet aan dokteren met medicijnen, is het dan niet eerlijker om er afscheid van te nemen? Die vraag hoef je me hier niet te beantwoorden hoor. Maar om als overweging mee te geven aan de eigenaar.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:54

safina schreef:
@Weidebloem Als het inderdaad een cushing-paard is, is het paard gevoelig voor insulineresistentie / hoefbevangenheid. Dus ik zou voorzichtig zijn met merriebrok, omdat daar wat meer zetmeel en suiker in zit. Hoe dat men grasbrok zit weet ik niet. Kan je opzoeken op voervergelijk..

Wat ik me wel afvroeg: als een paard 30 jaar is, flink achteruit gaat en je wilt het niet laten onderzoeken en er niet aan dokteren met medicijnen, is het dan niet eerlijker om er afscheid van te nemen? Die vraag hoef je me hier niet te beantwoorden hoor. Maar om als overweging mee te geven aan de eigenaar.

Dank voor je oplettendheid! Suiker en zetmeelgehalte in relatie tot evt. cushing had ik nog niet aan gedacht. Dan is grasbrok makkelijker te vinden met een laag zetmeel en suikergehalte.

Diezelfde vraag had ik ook al door mijn hoofd gaan. Ik denk ook dat we nu ze opeens zo sterk afvalt eerst gaan kijken of ze met meer voer weer een beetje op knapt. Ik hoop namelijk dat het deels aan een slecht gebit te wijten is. Het hooi krijgt ze namelijk ook slecht weg. Is dat niet het geval dan kan ze de winter ook niet aan en is het eerlijker voor het beestje om afscheid te nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:01

Tanden kan, zeker op die leeftijd is het mogelijk dat ze gewoon te weinig binnen krijgt qua hooi en gras door proppen maken ipv doorslikken. Ga er dus een paar uur naast lopen en kijk wat ze er echt mee doet. Maar wormenbesmetting is ook optie, insecten zijn nu flink actief en daar loopt de wormencyclus aardig gelijk mee.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:07

Ik meld mij hier ook..
Ik ga straks het topic helemaal doorspitten

Ik heb een 10 jarige ruin vab 176.
Staat van 07.15 tot ongeveer 19.00 buiten en met mooi weer natuurlijk langer en bij heet weer dag en nacht buiten in de paddock.

Hij heeft 3 vriendinnen waar hij 2 slowfeeders mee deelt. Beide helemaal vol met hooi. In de avond krijgen de merries nog een plukje op stal maar Che krijgt gewoon een grote hoop met kuil.
Al zijn vriendinnen ontploffen bijna

In de ochtend krijgt Che 1/2 havens coolmix 1/2 koenis basisbrok en 1/2 draversbrok. Dit gaat in een klein emmertje en dat emmertje wordt tot boven aan gevuld met grasmix ( luzerne lust hij niet). Het zelfde krijgt hij in de avond.
Na het rijden krijgt hij ook nog 1 kg draversbrok
Met circa 60 ml lijnzaadolie

4 kg krachtvoer op een dag dus

Ze staan in de avond 2,5 uur op het grasland. Langer kan niet want dan is het gras met een week op.

Van de week bloed laten prikken. Ché is kern gezond. Geen insuline resistentie. Niks.

Toch blijft hij invallen...

Tanden zijn vorig jaar electrisch gedaan.

Ehm.. help? Dierenarts gaf als advies zonnebloem olie erbij te doen. Ik mag in totaal 100ml aan olie geven. Daar start ik vandaag mee

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:26

Cheminee, je kan beter sojaolie of lijnzaadolie geven dan zonnebloem olie. zonnebloemolie is rijk aan omega 6 en werkt ontstekingsbevorderend waar lijnzaadolie en sojaolie juist meer omega 3 bevatten en werken ontstekingsremmend.

Ik zou persoonlijk juist helemaal stoppen met krachtvoer en alleen vitaminekorrel voeren. Grote kans dat zijn systeem juist overbelast raakt door alle balaststoffen die hij binnen krijgt. Al die suikers en hoeveelheden zetmeel zijn ook niet goed voor een paard.

Reageert hij wel goed op de kuil? Misschien dat hooi beter aanslaat?

Edit: Kijk anders eens naar senioren proires. Is laag in suikers en zetmeel maar met voldoende vitamine/mineralen en bietenpulp om dik te maken.
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 27-07-17 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:28

tamary schreef:
Tanden kan, zeker op die leeftijd is het mogelijk dat ze gewoon te weinig binnen krijgt qua hooi en gras door proppen maken ipv doorslikken. Ga er dus een paar uur naast lopen en kijk wat ze er echt mee doet. Maar wormenbesmetting is ook optie, insecten zijn nu flink actief en daar loopt de wormencyclus aardig gelijk mee.

Ja klopt, hooi eet ze slecht. Ze maakt geen proppen maar heeft wel moeite om het weg te krijgen. Ontwormen zouden we sowieso weer moeten doen, misschien wel goed om dit te vervroegen. Het is ook echt een vliegenexplosie bij ons, gelukkig vallen de dazen nog mee.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 15:46

Zijn hier nog mensen die soja schroot nodig hebben? Ik heb veel over

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:22

Weidebloem schreef:
Cheminee, je kan beter sojaolie of lijnzaadolie geven dan zonnebloem olie. zonnebloemolie is rijk aan omega 6 en werkt ontstekingsbevorderend waar lijnzaadolie en sojaolie juist meer omega 3 bevatten en werken ontstekingsremmend.

Ik zou persoonlijk juist helemaal stoppen met krachtvoer en alleen vitaminekorrel voeren. Grote kans dat zijn systeem juist overbelast raakt door alle balaststoffen die hij binnen krijgt. Al die suikers en hoeveelheden zetmeel zijn ook niet goed voor een paard.

Reageert hij wel goed op de kuil? Misschien dat hooi beter aanslaat?

Edit: Kijk anders eens naar senioren proires. Is laag in suikers en zetmeel maar met voldoende vitamine/mineralen en bietenpulp om dik te maken.

Hij staat al op lijnzaadolie en daar valt hij vanaf.

Vitamine korrel met een halfje muslie ook al geprobeerd.. viel alleen maar nog meer af. Ook geen optie dus

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:52

Dat is spijtig te horen Cheminee. Een gezond paard zou in principe genoeg moeten hebben aan goed hooi/gras en vitaminekorrel. Als je zeker weet dat je paard genoeg hooi krijgt van goede kwaliteit en daar niet van aankomt, zou ik het huidige krachtvoer langzaam omzetten naar eiwitrijk voer wat laag is in suikers en zetmeer. Zelf vind ik senioren priores een mooi voer waar je veel van kunt geven, dit zou je nog kunnen combineren met voer wat rijk is aan eiwitten bv. merriebrok of wat hier ook wel wordt geadviseerd is sojaschroot, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:28

Weidebloem schreef:
Dat is spijtig te horen Cheminee. Een gezond paard zou in principe genoeg moeten hebben aan goed hooi/gras en vitaminekorrel. Als je zeker weet dat je paard genoeg hooi krijgt van goede kwaliteit en daar niet van aankomt, zou ik het huidige krachtvoer langzaam omzetten naar eiwitrijk voer wat laag is in suikers en zetmeer. Zelf vind ik senioren priores een mooi voer waar je veel van kunt geven, dit zou je nog kunnen combineren met voer wat rijk is aan eiwitten bv. merriebrok of wat hier ook wel wordt geadviseerd is sojaschroot, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Hij heeft eiwitrijk voer :j draversbrok heeft enorm veel eiwit.. en de suikers kan hij wel verdragen met het werk wat hij verricht

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:56

Oke, draversbrok ken ik niet. Maar al wel eens nagedacht over iets als speedibeet of seniores priores te voeren? Blijkbaar werkt eiwitrijk voer dus ook niet...

En maagzeren al uitgesloten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:14

Welk merk draversbrok voer je?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 18:32

Havens, paard is kerngezond

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 19:07

Havens draversbrok bevat 91g VRep en 0.85ewpa, het is eigenlijk een soort tussenvorm tussen basisbrok en sportbrok. EWPa zit bij krachtvoer gemiddeld gesproken tussen de 0.80 en 1.05, VReP is gemiddeld gesproken tussen de 85 en 110g.

Over de Koenis brok kan ik niets vinden, kan je de ingrediëntenlijst en de analyse voor me kopiëren. Als deze gelijk is aan de gemiddelde havens-brok, dan kan een dergelijke hoeveelheid krachtvoer wel degelijk problematisch zijn voor je paard. Ik schat dat hij zo'n 550-650kg weegt, dat betekent dat hij 550-650g zetmeel per maaltijd mag hebben maximaal.

Gebruik je halve kg's of halve scheppen? Want een schep brok is vaak 1.1-1.2kg. En een halve schep is vaak ruim, waardoor het in ieder geval 600g is en vaak zelfs nog meer.

600g havens cool-mix+600g havens basis-sportbrok + 600g havens draversbrok levert 1.75ewpa, 158vrep, 616 suiker+zetmeel (102g suiker, 514g zetmeel). Als het zetmeel niet zorgvuldig ontsloten is, en van havens weet ik dat niet zeker (pavo en marstall ontsluiten zorgvuldig), dan komt er al zo veel zetmeel in de blinde darm terecht zelfs al mag hij die 616g hebben (wat afhankelijk is van zijn gewicht en van zijn verteringsstelsel) dat dit de blinde darm ontregelt waardoor de vertering van het ruwvoer verslechtert en dus eigenlijk een flink deel van de toegevoegde energie teniet doet.

Ik zou zeker gaan naar lagere zetmeelgehaltes, dat heeft niets te maken met hoe hard een paard werkt, maar alles met hoe het darmstelsel van een paard werkt. Olie is inderdaad een goede om toe te voegen, maar verwacht er geen wonder van. Olie bevat 2.5epwa/L. Dat betekent dat het een mooie manier is om wat extra ewpa toe te voegen, maar dat het ook niet zo hard gaat.

Lust hij bietenpulp? Voor hem hoef je niet de ongemelasseerde versie te nemen (max. 12% suiker, niet de variant met 20+% suiker). Want bietenpulp bevat 0.80-0.85 epwa per kg. Je kunt dus een kg basisbrok vervangen door een kg bietenpulp zonder dat je dan op energie inlevert terwijl bietenpulp met zijn pectines en andere vezels juist een positief effect heeft op het darmstelsel.

Grasmix erbij voeren (ik gebruik zelf dan die van hartog) is top. Maar denk wel in kg's. Een voerschep (1.5L) grasmix is zo'n 300g. Er gaat al ongeveer 2.5L brok in een kleine emmer met wat je nu voert, dus als een kleine emmer 5L is, blijft er slechts ruimte voor zo'n 500g grasmix over.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 23:49

No_No schreef:
Zijn hier nog mensen die soja schroot nodig hebben? Ik heb veel over

Ik voer het nog steeds, ligt er een beetje aan waar ik het dan weg moet halen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:22

Ik heb een vraagje. Mijn paard staat nu al bijna 2 jaar op een paddock Paradise met 14 paarden in een kudde. Ze is hierdoor wel wat afgevallen, je kan de ribben tellen. Ik heb het gevoel dat ze te weinig ruwvoer binnen krijgt als ze met veel paarden staat en uit een slowfeeder te eten krijgt. Want als een ander paard net wat sneller eet dan mijn ouwetje dan eten andere paarden het eten weg. Ze lust geen seniores priores. Merriebrok werd ze niet voller van en 18 plus kreeg ze jeuk van. Ik wil vragen aan de stal houdster of ze mijn paard apart haar portie in de morgen en avond wil geven en haar daarna weer gewoon bij de kudde in.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 17:31

Mijn paard is weer aan het invallen -O-
Ik moest even een ander net op mn frame van slowfeeder doen, vrijdag gedaan waardoor hij veel te traag eet en weinig binnen krijgt en ik heb misschien de nutrimash en pulp te snel afgebouwd want hij word op t oog echt alweer ribbig :(
Wat ook niet helpt is dat hij inmiddels weer alleen op paddock moet staan. Hij heeft buren waar die mee kan neuzen, maar dat is toch anders.
Merk dat hij vol energie zit en de paddock ook niet meer in wil :(

Maar goed, eerst maar hetgeen aanpakken waar ik nu direct invloed op heb, voer.
Even een lijstje met het voer, wat het was, wat het werd en wat het wordt (alles is in grammen/ml en is van vitalbix behalve de pulp):
Pulp: 700 - 350 - 500
Dc: 400 - 300 - 300
Nutrimash: 600 - 100 - 450
Olie: 150 - 120 - 120

Iemand zei al dat je echt moet afbouwen. Met de pulp en nutrimash misschien toch te snel gemindert. Morgen krijgt hij weer een slowfeeder die niet slowt maar waarbij t hooi gewoon in de feeder blijft (dat is enige doel).

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:40

Zijn er meer mensen met slechte ervaring met slowfeeders? Dat ze gewoon te weinig binnen krijgen en als ze met andere paarden staan dat de andere paarden die snel eten het eten van jou paard op eet?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:54

Mijn ervaring met beperkt voeren in slowfeeders is heel goed, met onbeperkt voeren krijgt hij met 3cm wel te weinig binnen.
Vraag me niet hoe het kan, maar met onbeperkt voeren moet ik dus een grotere maas ophangen.

Ik denk dat het andere probleem zowel met als zonder slowfeeder voorkomt en je daarom altijd meerdere plekken met voer moet aanbieden.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 17:20

Heeft iemand tips voor een (ex) hoefbevangen pony (is net over) die best dun aan het worden is?
De tanden zijn laatst nog gecontroleerd, en ze is reeds nav mestonderzoek ontwormd.
Ze krijgt nu alleen nog maar hooi en zeer beperkt/geen gras binnen ivm grasmasker.
Hiervoor voerde ik metazoa bij maar zag daar niet echt resultaat mee/bij.

Nu is ze dus dun (nooit dik geweest altijd al tamelijk schraal) en voel ik haar ruggengraat, ribben, kont bot daar heeel goed. Iemand ideeën wat haar weer beter opgewicht krijgt?
Bietenpulp van pavo lust ze in ieder geval niet..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 18:10

Lust ze luzernebrok? Bij voorkeur van Arie Blok in verband met een suikergehalte van 4%. Daarover kan je olie doen.

Hoeveel metazoa voerde je bij? Want qua energiewaarde is het eigenlijk gelijk aan ruwvoer, dus 300g metazoa doet voor dik maken geen wonderen.

Hoeveel weegt de pony? Qua richtlijn kan je aanhouden te beginnnen met 200g luzerne voor iedere 100kg paard. Dus als ze 400kg weegt, dan 800g luzerne.

Qua olie is het even zoeken. Bij voorkeur lijnzaadolie omdat de omega 3:6 verhouding ontstekingsremmend werkt. Ik gebruik zelf het liefst vitalbix lijnzaadolie om die reden. Het uiteindelijk maximum is 100ml/100kg paard, maar dat moet heel rustig opgebouwd worden. Ik start zelf met 10ml/100kg paard verdeeld over 2 maaltijden. En bouw dat dan rustig op. Zodra het paard goed aan het aankomen is, hoeft het niet verder omhoog.

Ik raad je wel aan om daarnaast ruim voldoende mineralenbrok te voeren. Bij metazoa broxxx is dat 100g/100kg paard, dat is het dubbele van wat zij adviseren maar anders voer je echt te weinig vitaminen en mineralen. Bij Marstall Force en Pavo vitalcomplete is het ieder 30g/100kg paard en vitalbix daily complete is 75g/100kg paard. Indien metazoa zou ik kiezen voor de timothee variant omdat je de hoeveelheid luzerne niet verder verhoogd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 21:40

Deni11 schreef:
Heeft iemand tips voor een (ex) hoefbevangen pony (is net over) die best dun aan het worden is?
De tanden zijn laatst nog gecontroleerd, en ze is reeds nav mestonderzoek ontwormd.
Ze krijgt nu alleen nog maar hooi en zeer beperkt/geen gras binnen ivm grasmasker.
Hiervoor voerde ik metazoa bij maar zag daar niet echt resultaat mee/bij.

Nu is ze dus dun (nooit dik geweest altijd al tamelijk schraal) en voel ik haar ruggengraat, ribben, kont bot daar heeel goed. Iemand ideeën wat haar weer beter opgewicht krijgt?
Bietenpulp van pavo lust ze in ieder geval niet..

Die van mij kan ik ook moeilijk op gewicht houden en aan laten komen, waar hij voorheen met zn IR totaal niet kon afvallen en het vet overal zichtbaar was.
Mijn advies: onbeperkt op hooi en (puur op eigen goeie ervaring) met de producten van vitalbix bij gaan voeren. De nutrimash valt hier heel goed in de smaak en kan ik prima mengen met de speedibeet, die wordt dan goed gegeten. Paarden moeten vaak wennen aan pulp, die moeten het leren eten.
Luzerne vind ik voor spieren goed om op bij te komen, maar vaak moet je er wel kilo's van voeren. Dus ik zou toch eerder neigen naar pulp. Aangevuld met bijv. lijnzaadolie.
Wat misschien een gulden middenweg is, is de Senior Priores van Subli? Dat is met pulp en vitamine en komen schrale oudjes vaak ook goed van bij.
Alle bovengenoemde producten zijn veilig voor HB paarden.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:53

Zou ik om mijn ouwetje van 27 jaar die moeilijk op gewicht te houden is, kuilmais extra kunnen bijgeven?
Ze staat op onbeperkt gras, 4 kiloscheppen masters senior met 4 kiloscheppen wiessencobs van Agrobs.
Hooi en gras maakt ze enorme proppen van. Ze heeft ook niet veel tanden meer in haar mond.
Wel is ze zo fit dat ze de leider van de groep is, en ze loopt nog 3 of 4 keer per week 1 tot 1 1/2 uur onder het zadel. Wel veel stap en wat draf werk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 22:54

Zou ik niet doen, mais verteren ze vaak lastig en kuilmais kan door de flinke fermentatie ook het darmstelsel juist door elkaar gooien. Hoeveel weegt ze en heb je de scheppen senior en wiesencobs wel eens gewogen? Een kg voer kan zowel meer als minder zijn dan een kiloschep namelijk.