Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
safina schreef:@Weidebloem Als het inderdaad een cushing-paard is, is het paard gevoelig voor insulineresistentie / hoefbevangenheid. Dus ik zou voorzichtig zijn met merriebrok, omdat daar wat meer zetmeel en suiker in zit. Hoe dat men grasbrok zit weet ik niet. Kan je opzoeken op voervergelijk..
Wat ik me wel afvroeg: als een paard 30 jaar is, flink achteruit gaat en je wilt het niet laten onderzoeken en er niet aan dokteren met medicijnen, is het dan niet eerlijker om er afscheid van te nemen? Die vraag hoef je me hier niet te beantwoorden hoor. Maar om als overweging mee te geven aan de eigenaar.
tamary schreef:Tanden kan, zeker op die leeftijd is het mogelijk dat ze gewoon te weinig binnen krijgt qua hooi en gras door proppen maken ipv doorslikken. Ga er dus een paar uur naast lopen en kijk wat ze er echt mee doet. Maar wormenbesmetting is ook optie, insecten zijn nu flink actief en daar loopt de wormencyclus aardig gelijk mee.
Weidebloem schreef:Cheminee, je kan beter sojaolie of lijnzaadolie geven dan zonnebloem olie. zonnebloemolie is rijk aan omega 6 en werkt ontstekingsbevorderend waar lijnzaadolie en sojaolie juist meer omega 3 bevatten en werken ontstekingsremmend.
Ik zou persoonlijk juist helemaal stoppen met krachtvoer en alleen vitaminekorrel voeren. Grote kans dat zijn systeem juist overbelast raakt door alle balaststoffen die hij binnen krijgt. Al die suikers en hoeveelheden zetmeel zijn ook niet goed voor een paard.
Reageert hij wel goed op de kuil? Misschien dat hooi beter aanslaat?
Edit: Kijk anders eens naar senioren proires. Is laag in suikers en zetmeel maar met voldoende vitamine/mineralen en bietenpulp om dik te maken.
Weidebloem schreef:Dat is spijtig te horen Cheminee. Een gezond paard zou in principe genoeg moeten hebben aan goed hooi/gras en vitaminekorrel. Als je zeker weet dat je paard genoeg hooi krijgt van goede kwaliteit en daar niet van aankomt, zou ik het huidige krachtvoer langzaam omzetten naar eiwitrijk voer wat laag is in suikers en zetmeer. Zelf vind ik senioren priores een mooi voer waar je veel van kunt geven, dit zou je nog kunnen combineren met voer wat rijk is aan eiwitten bv. merriebrok of wat hier ook wel wordt geadviseerd is sojaschroot, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Deni11 schreef:Heeft iemand tips voor een (ex) hoefbevangen pony (is net over) die best dun aan het worden is?
De tanden zijn laatst nog gecontroleerd, en ze is reeds nav mestonderzoek ontwormd.
Ze krijgt nu alleen nog maar hooi en zeer beperkt/geen gras binnen ivm grasmasker.
Hiervoor voerde ik metazoa bij maar zag daar niet echt resultaat mee/bij.
Nu is ze dus dun (nooit dik geweest altijd al tamelijk schraal) en voel ik haar ruggengraat, ribben, kont bot daar heeel goed. Iemand ideeën wat haar weer beter opgewicht krijgt?
Bietenpulp van pavo lust ze in ieder geval niet..