[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:10

emma_evg schreef:
@ual_95 heb je wat meer foto's? Dan kunnen we het wat beter beoordelen. Als een paard te dik is, kun je de ribben niet tot nauwelijks voelen. Hoe is dat met jouw pony? Ik zie dat ze wel een buikje heeft, maar dat kan ook hele andere redenen hebben dan vet, bijvoorbeeld wormen, gas of simpel weg volle darmen nadat ze hebben gegeten.

Ik heb helaas heel weinig foto's (ik maak ze meestal met mijn camera, maar helaas door een systeemherstel is alles kwijt :') ), dit was de beste die ik kon vinden. Ik kan haar ribben nog gemakkelijk voelen, en even voor het idee: ze is 1.58 (dus eigenlijk net een paard) en weegt volgens het meetlint 432 kilo. Deze foto is nadat ze net van de wei afkwam, dus ze had nog niet bewogen.

emma_evg

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 18:54

@ual_95 als je de ribben goed kunt voelen, is je pony zeker niet te dik. Op de foto heeft ze iets een buikje, maar dat zal wel komen omdat ze net van de wei af komt, dan zit ze natuurlijk vol gras. Als ze altijd zo'n buikje heeft, is er wel iets aan de hand, maar daar kun je in dit topic of op google genoeg over vinden. Naar mijn mening is ze dus niet te dik/zwaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:59

Inderdaad wat buikig, maar niet extreem. Zeker als ze net van de wei komt, kan dat heel goed daarvan zijn :j

Nouvel: gaat lekker. Ze zien er goed uit :j

Jim is verhuisd. Dat doet wonderen met de kilo's. Zelfs zo erg dat ik wat eiwitrijker ben gaan voeren, want als hij zo de winter ingaat, komt hij er nog minder uit. Hij is nu overigens mooi in model, maar is wat ingevallen op de bespiering. Na een maand rangorde bepalen mag hij ook gewoon met de groep mee eten (groepsstalling), maar de eerste maand heeft hij echt wel minder binnen gekregen dan normaal. Ondanks de verschillende eetplekken, hij werd echt van plek naar plek gestuurd door de andere paarden.
Maar goed, het gaat nu goed. Ik hou het goed in de gaten en voer nu dus iets meer bij met meer eiwitten. Beetje omgekeerde wereld ineens :D
Afbeelding

Ter vergelijk, dit was in augustus dit jaar
Afbeelding

Dit was in juni dit jaar
Afbeelding

December vorig jaar
Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:05

Gek dat ze dan ineens doorschieten in het afvallen he! Ik vond ze hier ineens zo mager, maar de dierenarts verklaarde me gisteren voor gek aangezien ze perfect op gewicht zijn. Ben het niet zo gewend om ribben te voelen, ruggengraat te voelen en een lekler soepel nekje :D
Fijn dat het met Jim zo lekker gaat! Wat geef jij voor de eiwitten?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:31

Nee precies dat inderdaad. Van de week stond hij ook nog met opgetrokken flanken na het rijden (stress, hij was flink geschrokken). Toen was het helemaal erg. In ontspannen toestand ziet hij er nu goed uit :j
Maar ik hou het wel in de gaten. Fijn dat ze bij jou ook goed gaan!

Momenteel geef ik Agrobs Fetura bij. Dat is een beetje vergelijkbaar met wiesencobs, maar dan hoger in eiwitten. En daarnaast muesli voor de smaak (anders moet hij het niet :x ), vitaminebrokje, magnesium en een lijnzaadbrokje. Dus op zich is het niet veel opgehoogd, maar net dat beetje meer om hopelijk de spieropbouw te ondersteunen. Hij blijft natuurlijk gevoelig op dik worden, dus ik ben er wel voorzichtig mee.
Eventueel staat er nog Pavo 18+ en Seniores Priores dat ik mag pakken. Maar ik hoop toch niet dat het zover gaat komen :D
Ze krijgen straks voordroog ipv hooi, dus dat zet ook al wat meer aan.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:07

Lastig he, om dan niet ineens te veel te geven waardoor ze gaan jo-jo'en. Hier staan ze nu zelfs af en toe een paar uurtjes op de wei, dus wacht even af wat dat voor effect heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:18

Jim staat niet meer op de wei, dus dat gaat niet lukken. Ik zit er wel aan te denken om hem regelmatig aan de hand even te laten grazen. Gras zat nog om het terrein heen.
Ik sta nu trouwens vlakbij jou :D

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:22

Ik doe je een pb om niet teveel off-topic te gaan :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:32

Hallo allemaal.

Ik moet mij (helaas) aanmelden in dit topic. Mijn Haflinger Nick is veel te dik!
Sinds juni heb ik mijn Haflinger Nick. En de laatste tijd is hij te dik geworden. Hij staat 24/7 buiten en ik dacht, laat ik hem wat extra geven nu de kou er aan komt... Maar dat beestje extra had hij dus absoluut niet nodig! Resultaat, veel te dik! Ik voel zijn ribben niet meer.
Hij kreeg ponybrok en nagenoeg onbeperkt ruwvoer.
Sinds dit weekend laat ik de ponybrok achterwege. Op nog een heel klein handje na, want anders weet ik niet zo goed hoe ik hem zijn magnesium moet geven elke dag.
En ik geef ook wat minder ruwvoer. Eens kijken hoe dat gaat. Verder staat hij op dit moment op een kale weide.
Op deze foto kan je goed zijn vetjes op de rug zien zitten.
Afbeelding

Ik rij nog niet zo heel vaak met hem, omdat ik nog niet alleen met hem op pad durf. Dus ben helaas altijd afhankelijk. Wil dat wel szm meer gaan doen!
Afbeelding

En we zijn begonnen met springen, goed voor de conditie, maar ook voor zijn (veel te slappe) achterhand. Als de vorst weer uit de grond is gaan we daar weer lekker mee verder :D
Afbeelding

Denk je dat hij gaat afvallen nu hij (nagenoeg) geen brokken meer krijgt en minder ruwvoer? Ik vind het heel lastig met zo'n nieuw paard voor het eerst in de winter 24/7. Ik heb hem overvoert, omdat ik bang was dat hij te kort kreeg... :+ :+

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:45

Opzich snap ik best waarom je hem meer heb gevoerd hoor, dat is logisch!
FF nog een vraagje, voer je het ruwvoer in slowfeeders? Dit zou ik namelijk wel doen, dan hebben ze altijd wat te knabbelen maar het eten gaat dan veel langzamer. En je kunt het best heel droog, stengelig hooi voeren, daar worden ze het minst dik van.

Qua brok, in dat beetje wat je hem nu geeft zit niet genoeg qua vitaminen en mineralen enzo, maar meer moet je ook niet gaan geven want er zitten ook dingen waarvan ze dikker word. Daarom zou ik overschakelen naar een vitamine brok, zoals Vitalbix. Want echt krachtvoer heeft ze toch niet nodig, aangezien ze niet heel zwaar wordt gereden.

En ja verder probeer hem gewoon veel beweging te geven, want hij zal waarschijnlijk niet afvallen door dit nieuwe dieet. Hij zal alleen niet meer dikker worden. Ik snap dat je mogelijk heden beperkt zijn met beweging geven, maar probeer hiermee creatief te zijn. Voorbeeldjes: longeren, grondwerk (met balkjes enzo), springen aan de hand, etc.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:51

Hoi Chasey, welkom hier tussen de dikkertjes. Kreeg je hem wel slank binnen? Als hij geen IR heeft, zou hij wel weer snel moeten afvallen. Zeker nu in de winter. Ik zou wel zijn hooi wegen. 2% van zijn (gewenste) lichaamsgewicht aanhouden. Dat heeft hij natuurlijk heel snel op, dus dan zijn er 2 mogelijkheden:
Of je voert hem heel vaak kleine plukjes per dag.
Of je mixt je hooi met stro.
En inderdaad in slowfeeders.

En beweging is alles. Dus als je nog niet zoveel met hem durft te rijden; ga wandelen, fietsen, hardlopen of weet ik het wat met hem. Meteen goed voor jullie band. Kun je onderweg gehoorzaamheidsoefeningen doen: tempo wisselingen, bochtjes, even op de cirkel longeren. Kan allemaal buiten. Ik nam zelf vaak mijn honden nog mee. Waren die ook meteen uitgelaten. Heel gezellig. We leken wel een circusgezelschap :+ . Maar inmiddels wel een slanke pony :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:02

Bedankt voor jullie tips! :)
Ik heb even wat foto's terug gekeken. En hij was al niet de slankste toen hij bij ons kwam, maar wel minder dik dan dat hij nu is. En hij heeft nu ook nog een wintervacht, dus lijkt nog boller :')
Dit is een foto van de eerste dag bij ons.

Afbeelding

Maar hij heeft ook echt dat vet boven de ogen, dus hij zou best nog wel eens suikerziekte kunnen hebben... -O- Als dat zo is, wat moet ik dan doen?
Ik ga eerst even kijken of hij gaat afvallen met minder voer en meer beweging. Morgen ga ik weer met hem naar buiten. Wil sowieso meer met hem gaan doen hoor, dat is mijn doel ook. Moet er alleen nog even een weg in zien te vinden. Met James* was het allemaal zo vanzelf sprekend...

edit. En een foto van de zijkant. Ik ga even kijken of ik morgen wat duidelijke foto's kan maken.
Afbeelding

Afbeelding

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:20

Vet bulten boven de ogen kan ook Cushing zijn. Maar als er geen andere symptomen zijn zou ik me daar echt niet druk om gaan maken. :)

Het is inderdaad een lekker dikkerdje :D ik denk dat je bij hem met een dieet en lekker beweging al een heel eind komt. Mijn merrie was echt baggervet en die is nu ruim een jaar later echt heel netjes op gewicht. Zolang je maar niet gaat crash-dieten, want dat kan echt schadelijk zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:26

Nee daar moet ik inderdaad voor waken dat ik hem niet té weinig geef. Ik vind het best moeilijk hoor! Lastig inschatten wat goed is.
Ik heb niet het idee dat hij cushing heeft. Heb daar inderdaad ook al eens aan zitten denken. Hij is wel snel moe na het springen, maar dat wijt ik aan een slappe achterhand en gewoon geen conditie en te dik zijn, want daar ben ik pas net mee begonnen. Hij wil het namelijk wel heel graag doen, maar merk wel dat het hem veel energie kost.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:54

Begin eerst inderdaad maar eens met dieet en beweging. En kijk dan na de winter maar eens verder. Die vacht vertekent echt heel veel. Vorig jaar dacht ik dat mijn merrie echt weer dikker was geworden. Maar de vacht ging eraf en dat was eht niet waar. Als hij alleen te dik is, moet hij met een jaar een stuk slanker zijn. Zit er IR bij, dan duurt dat echt wel een paar jaar. Maar ook dat lukt. Die van mij is dus IR en heeft 3 jaar gekost, maar is nu mooi slank.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 14:35

Ik wil graag jullie hulp inschakelen!

Ik heb een 23 jarige tinker die op wat stapritjes en wandelen met pensioen is vanwege een blessure. Vorig jaar is ze op de kliniek gewogen en woog ca. 600 kg. Zo'n 80 kg mocht er wel vanaf. Dat ging best goed, van de zomer de wei op gegaan en ze is nu ook wel weer aangekomen. Eerste weken na de wei gingen goed, maar we staan nu stil en ik weet niet zo goed wat ik moet veranderen. Misschien hebben jullie tips?

Voer;
- 09.00: 2 kg hooi + pavo vital complete en handje fiber force
-12.00: 2 kg hooi
-17.00: 2 kg hooi
- 21:00: 1,5 kg hooi + handje fiber force met supplement
-23:00: 1,5 kg hooi

Beweging:
4x per week ca. 30-45 minuten wandelen
2x per week ca. 1 uur stapritje
1x vrij

Paard staat van 's ochtends half 9 tot 's avonds half 9 in de paddock met 3 andere. Dus het kan zijn dat ze dan meer hooi eet.

Hooi minderen wordt overdag lastig en 's avonds vind ik echt al beperkt tot volgende dag.

Hebben jullie nog tips of ideeën?

Alvast bedankt!

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:00

Ik denk dat je goed bezig ben, ik zou eigenlijk niet weten wat je anders/beter zou kunnen doen.
Word het hooi gevoerd in slowfeeders? En het helpt ook om het hooi op verschillende plekken te hangen/leggen zodat ze heen en weer moeten lopen. Tja en normaal zou ik zeggen meer/intensiever beweging, maar dat gaat niet vanwege die blessure.
Veel succes!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:44

Ik kom mijn melden met mijn te dikke fjordenmerrie.

Ik wil met haar de endurance in en ze moet dus wel wat afvallen.
Ze krijgt 's ochtends in de paddock, een hoop met 3 andere paarden.
's avonds krijgt ze een handje dieetmix met lijnzaadjes, zonnebloemolie en magnesium.

Ze staat met die 3 paarden in een groepsstal op zand en deel stro. Daar gaan ze ongeveer 8 uur in. En krijgen dan 2 slowfeeders, niet heel vol maar ook niet te weinig, het is nu iets natter voordroog.
Verder probeer ik haar elke dag te rijden, maar vaak is dat maar wat hobbelen en zaterdag les en zondag vaak een buitenrit.

Nu wil ik haar met bewegen en evt minder dieetmix? af te laten vallen. Ik wil een hartslagmeter voor gebruiken, zodat ik precies weet wanneer ze vet verbrand, maar wanneer is dat eigenlijk?

Meest recent foto
Afbeelding

Ze is dikker geweest dit was 29 mei (toen stond ze 24/7 buiten)
Afbeelding

Ik heb haar 13 december gemeten met een meetlint voor wormkuren (is niet 100 goed)
ze woog toen 545 kilo
Van het zomer woog ze tegen de 600 kg aan.
Ik wil denk naar ongeveer 500 kg gaan.
Ik ga haar daarom 1x per maand wegen met dat lint

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:48

@Joycexenya als ik je verhaal zo lees krijgt ze niet te veel voer ofzo binnen. ik denk ook niet dat minder dieetmix zou helpen, ze krijgt al erg weinig. FF iets anders, hoe is ze zo dik geworden? Zo gekocht? Of lang stilgestaan?

En verder meer/langer en intensiever rijden. Je zegt dat je doordeweeks vaak maar wat rond hobbel, dat kan heel leuk zijn maar ik zou denk ik een doel stellen waar je dan aan ga werken, dan worden de trainer snel intensiever(en leuker :j ). Gewoon dressuurmatig verbeteren en spieren trainen, daar heb je met endurance ook profijt van. Als je rijd, hoe lang rijd je dan?

Maar je bent goed bezig hoor als ik het zo lees

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:19

Ze is van zich zelf al best stevig, van de zomer is het het ergst door 24/7 op de wei.

Ik probeer nu vaker in de bak intervaltraining te doen. En buiten lang maar langzaam of kort en snel. Ik probeer haar elke dag te rijden, maar dat gaat helaas niet of ik heb geen zin om te rijden.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:52

Welkom! Vervelend is dat he dat dit soort paarden soms van de lucht dik lijken te worden?
Mijn Haflinger is ook dik, terwijl hij best weinig krijgt.
Hij krijgt geen brok meer, enkel 3 tot 4 keer per dag een plukje hooi. Staat op een kale weide of in de paddock. Nooit op stal.
Zo'n meetlint is ook wel een idee!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:22

Mijn merrie heeft ook jarenlang in de zzomer 24/7 op het gras gelopen en ze is altijd erg dik geweest in de zomer, maar ze viel in de winter altijd wel weer af. Laatste paar jaar bleef ze dik. Nu heeft ze ruim anderhalf jaar op enkel hooi en vitaminebrok gestaan, en nu komt er weer wat vorm in. Ze loopt nu overdag weer op de weide, maar zodra het een beetje voorjaar wordt gaat ze weer van de wei af. Ze kan dat gewoon niet meer aan. Ook 4 uurtjes per dag wordt ze enorm dik van. Ik zou dus echt opletten met pony's die permanent te dik zijn, want die zijn echt niet zomaar 1, 2, 3 weer op gewicht en daar moet je altijd scherp bij blijven!

Edit: wat ik dus probeer te zeggen :D : als je paard in de zomer 24/7 buiten gelopen heeft (op gras dus), dan kan het best zijn dat ze nu niet meer zoveel binnenkrijgen, maar dat vet is er niet zomaar vanaf. Daar gaat echt veel tijd overheen.

Bij de Fjord is de dieetmix dus het probleem waarschijnlijk niet, maar is het gras van afgelopen zomer de boosdoener.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:36

helemaal mee eens linsa, gras is de dikmaker en afvallen duurt even, die koudbloeden hebben zo weinig nodig, erg he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:32

Wat vinden jullie prettig on poeder door te mengen?
Ik geef wat vitaminekorrel ( merk wil weleens wisselen).
Geef ook glucosamine en dat moet wel ergens door
Granen wil ik niet geven dus muesli valt af.

Verder is meneer een gruwelijke zeikerd..
Agrobs fetura brok: alleen met olie en kruiden erdoor
Wiesencobs is idem,
Luzerne lust ie niet
Marstall bergwiesern lust ie niet
Healthy herbs slokdarm verstoppingen
Dieetmix vind ik wel wat troepjes inzitten..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:58

Bietenpulp? Klein handje dan. Meng ik alles doorheen. Maar wordt ook niet door alle paarden even goed gegeten.