[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:22

15-4 2017

Afbeelding

15-6-2017
Afbeelding

Afbeelding

24/7 weide 1schep pulp 1 basisbrok en een halve sojaschroot.

Marvel

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:04

Wauw, die trekt mooi bij!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:16

Jotoma schreef:
Ik lees sojaschroot.... hoe is dit qua zetmeel/suikers?
Van luzerne krijgt mijn paard jeuk, maar dat was in de periode overgewicht. Is dat een optie met een IR/HB gevoelig paard?

Ik heb het even opgezocht, Helaas niet geschikt voor jouw paard i.v.m. te veel suikers

http://www.weidseblik.nl/producten/gron ... hroot-44/7

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:29

Ah good to know, thanks, ga ik daar niet aan beginnen.
Ik verwacht morgen de wheypoeder, blijkt dat mn paard niet voldoende aminozuren krijgt, dus dan gebeurd er ook niet veel met de eiwitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:09

Mijn paard ging dus schuren van lucerne. Mijn ervaringen twee keer eerder is dat dit stopte ba een paar dagen, nu doet hij het nog steeds. Vitalbix attendeerde me erop dat er lactose in de wheypoeder zit en dat sommige paarden daar ook op reageren. Dus ik ga na vandaag even stoppen.
Meer mensen die hiermee bekend zijn bij gevoelige paarden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:45

Geen ervaring mee, maar ik kan me zeer goed voorstellen dat paarden moeite hebben met het verteren van melk(bestanddelen) en daarvan dan klachten krijgen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 01:37

Hoi allemaal even een update vanuit hier. Paard is 15 mei op de weegschaal geweest, 590 kg en te licht. Had een bodyscore neigend naar mager en de rondingen op het lijf van puur spieren. Geen vetreserves.

Vanaf toen overgestapt op Vitalbix+ en hun lucerne. Je zag hem met de week groeien en uit de weging van vandaag blijkt hij 643 kg te wegen wat er voornamelijk in spieren aan is gekomen! Ben hier zo blij mee! Dat is 53 kg in ruim een maand!

Afbeelding
Na 1 week voeren

Afbeelding
Na ruim een maand

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:35

Ziet er goed uit stitchlover!
Hier nu drie weken op vitalbix, vierde week start nu. Hier vliegt het er helaas niet aan, maar dat heeft er mee te maken dat mijn paard nu op de aangeboden eiwitten gaat schuren :(
We hebben opgebouwd en paard staat vanaf vandaag op het volgende:
700gr pulp
600gr nutrimash
150ml olie
400gr vitalbix
Extra magnesium, gluco/msm en vit e/sel
Ik voerde nog lucerne bij, maar daar gaat mn paard op schuren. Op de wheypoeder ook lijkt t, maar dat kan ook nog vd lucerne zijn. Dat probeer ik vanaf woensdag weer opnieuw.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:08

Hee jotoma, wat jammer dat jouw paard zo gevoelig reageert. Die van mij voer ik nu ook voor het eerst in zijn leven luzerne als eiwitten supplement en daar reageert hij heel goed op. Ieder paard kan natuurlijk anders reageren! Ik hoop voor je dat het toch niet de luzerne is waar hij op schuurt.

Is het echt begonnen na het voeren van de eiwitten? Het paard van een vriendin van mij ging 's zomers ook ineens heel erg schuren. Die heeft ook alles uitgeprobeerd met voeding en bleef voor verlichting vliegenspray spuiten. Bleek het die vliegenspray te zijn waardoor hij ging schuren uiteindelijk. Het is zo jammer dat het paard niet gewoon kan vertellen waardoor hij jeuk heeft.

Qua hoeveelheden voer ik nu
1,8 kg vitalbix+
4 scheppen luzerne
1/2 schep nutrimash (droog)
60 ml lijnzaadolie
150 ml zonnebloemolie

Mijn paard wordt getraind op lichte tour niveau qua arbeid.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:43

Ja, dat weet ik helaas zeker. Derde keer in zes jaar dat ik het getest heb.
Maar los van de spieren blijft hij ook ribbig, terwijl hij onbeperkt toegang heeft tot hooi.
Het lastige is dat hij door ir en hb (6 maanden geleden) niet meer op gras kan en ook kuil/voordroog durf ik niet aan.
Terwijl hij tot een half jaar geleden dik werd van lucht. Enige wijziging (naast verhuizing van stal) is mijn weegschaal kapot bleek, waardoor hij drie maanden maar 6 ipv 12 kilo hooi per dag kreeg.
En medisch niet in orde (bevangen, hoefzweer en gat in de zool).
Hij staat sinds 24 mei op onbeperkt ruwvoer en is sinds 20/6 pas echt weer hersteld van de hoefproblemen.
Wordt dagelijks gelongeerd, 20 min wat stappen en draven aan concord longe. Is nu nog te arm bespierd om op te rijden.
Einde vd wervels steekt nog uit en te ribbig, voordat dat weer ok is blijven we vanaf de grond aan het werk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:59

Mijn paard is ook super bijgetrokken met de volkorenbrok, lucerne, subli senioren priores en enorm veel hooi. De seniores priores laat ik sinds vorige week weg, straks wordt ze nog te dik :') (en ik moest naar Zweden, dat voer weekte en voerde ik zelf)
Brok en lucerne hou ik nog even vol, en er is gisteren weer een nieuwe lading hooibalen geleverd wat ik extra bijvoer naast het hooi wat "bij de stal zit". Ze is weer mooi rond, geen gratenpakhuis meer. Alleen nog wat "schonkig" op de rug en kont, maar dat zijn de spieren die opgebouwd moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:16

Ik kom hier ook even langs als ik mag. Een topic wat ik altijd hebben laten voorbijgaan (zat eerder aan de andere kant :Y) ) maar misschien nu toch wel op z'n plaats.

Ik heb 2 iets oudere pony's (21 & 24 jaar) die altijd te dik zijn geweest maar de laatste tijd zat mij hun figuur toch niet lekker. Niet dat ze mager werden maar toch .. Het is vooral de bovenlijn die het laat afweten. Mij afvragende of daar nog wat aan te doen was heb ik wat in het voerpatroon verandert en vroeg me af of jullie aan de hand van foto's verschil zien.

De foto's zijn niet het beste beeldmateriaal heb ik ontdekt, ik dacht "neem gewoon om de 2 weken foto's van elke kant en dan komt het wel goed" maar met het bij elkaar zetten ontdekte ik dat dit niet zo was. Ik ga dus even kijken om duidelijkere foto's te maken op een vaste plaats in een vaste positie, maar dat moet ik nog even uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen ;)

Voorlopig moeten we het met dit doen ...

Pony van 24 jaar
Afbeelding

Pony van 21 jaar
Afbeelding

Wil nog wel meer info geven maar ben zo eens benieuwd of jullie ergens verschil zien of niet :)
(moesten grotere foto's handiger zijn wil ik die uiteraard ook plaatsen, moet je even zeggen welke)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:03

Mijn paard zit aan de Daily complete van vitalbix. Daarnaast krijgt hij luzerne en seniores priores van Subli en lijnzaadie om weer wat ronder te worden... nog niet veel effect. Hoeveel SP voeren jullie per dag aan een paard dat echt te dun is?
Hij krijgt nu per dag 1.5 schep ongeweekt zeg maar, verdeeld over 2 voerbeurten en 350 gram daily complete 30 ml lijnzaadolie en 1 schep luzerne per voerbeurt.
Met schep bedoel ik de gele voerschep.

Ik kan de SP, luzerne en olie opvoeren. DC zit ie redelijk aan de max voor zijn gewicht.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:09

Mijn dunne D-pony krijgt twee scheppen SP op een dag. En dan nog twee scheppen luzerne, een schep zemelen en een schep pavo 18+ (die ga ik vervangen voor de DC). Het heeft even geduurd, maar hij zit nu weer op gewicht. Ik zou de SP gewoon opvoeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 10:23

Retlaw, waar is je paard te dun ? Bovenlijn is vaak te weinig spieren = eiwitten tekort = b.v lucerne.
Op de ribben = meer of betere kwaliteit ruwvoer /seniores priores

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:55

Bovenlijn is kaaltjes en ribben zichtbaar. Niet extreem hoor. Zal morgen foto maken.
Zal eerst de SP opvoeren naar 3 scheppen ongeweekt per dag. (Uiteraard geweekt voeren)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:31

Paard groeit op de SP!
Nu wil ik dit straks afbouwen. Maar wil wel een aanvulling op de vitalbix dc geven om dit te voorkomen.
Ik dacht aan merriebrok. Wie voert dit ook?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:08

Ik voer de merrie muesli van cavalor (probreed). Wordt met smaak gegeten. Aangezien ik ook nog allerlei andere dingen voer (luzerne, lijnzaadolie, onderhoudsbrokje, halve schep SP) kan ik niet goed zeggen wat het effect ervan is.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:53

Afbeelding

Dit is Jairo in 1,5 maand tijd. We hebben opgebouwd naar:
Onbeperkt schraal biologisch kruidenhooi
400gr vitalbix dc
600gr vitalbix nutrimash
700gr pavo speedibeetpulp
150ml vitalbix lijnzaadolie
Extra magnesiumcitraat, glucosamine/msm en vit e/selenium

Sinds vorige week heb ik hem overgezet naar het nieuwe rantsoen wat nu hopelijk zo blijft. Dan zit ik met alle waarden goed en ben ik benieuwd of we ook de winter goed doorkomen. Anders verhoog ik de pulp:
Onbeperkt hooi
300gr vitalbix dc
100gr vitalbix nutrimash
300gr pulp
50ml olie

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:11

Wat een verschil zeg!

Heb je de verschillende producten wel afgebouwd? Want vaak zie je dat ze een overgangsperiode nodig hebben om op gewicht te blijven als je naaar een minder energierijk rantsoen toe gaat. Voer je nu geen magnesium, glucosamine, vit. E en selenium meer bij?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:58

Mizora schreef:
Wat een verschil zeg!

Heb je de verschillende producten wel afgebouwd? Want vaak zie je dat ze een overgangsperiode nodig hebben om op gewicht te blijven als je naaar een minder energierijk rantsoen toe gaat. Voer je nu geen magnesium, glucosamine, vit. E en selenium meer bij?

Ik ben nu idd aan het afbouwen, met de pulp, nutrimash en daily complete zit ik al wel op dit aantal grammen. De magnesium, vit e/sel en gluco (die blijf ik bijvoeren btw) geef ik nu nog tot ze op zijn. Ook de olie zit ik nog op 120ml en gaat ook heel langzaamaan terug. Heb t nog genoeg liggen, dus bouw t rustig af.

Hij is een half jaar niet fit geweest (hb) en ik merk sinds deze week dat hij energie teveel heeft. Terwijl ik al een week minder voer. Nadeel is dat hij geblesseerd is en we nog even op rust staan. :(

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:25

Ik heb een 4 jarige (nerveuze) ruin die te mager blijft. Hij krijgt nu onbeperkt hooi en staat 24/7 op de wei in kuddeverband. Hij krijgt 2 kg onderhoudsmix van Best mix, een halve emmer bietenpulp, een schep luzerne en een halve schep zemelen. Wat kan ik nog meer doen om hem dikker te krijgen ? Hij is volledig onderzocht door DA, tandarts en osteo. Ik heb al geprobeert om een portie slobber met lijnmeel extra te geven maar dit lust hij niet

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:28

Een halve emmer bietenpulp, is dat droognof geweekt? In t laatste geval zou ik de bietenpulp verdubbelen.
Hoe lang ben je nu bezig met bijvoeren?

Edit: medische oorzaken zijn uitgesloten? Bijv wormen en dergelijke?

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:30

Dat is geweekt. Hij is nu 1,5 maand bij mij. Medisch volledig onderzocht maar ik ga hem morgen met de rest mee ontwormen

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:58

Zouden jullie mij kunnen helpen met advies voor een oud paard van een stalgenoot van mij? Het gaat om een 30 jarige KWPN merrie die tot een half jaar geleden nog wekelijks buitenridjes onder het zadel maakte. Ze is nog steeds erg opgewekt en maakt gerust een galopje richting de wei, kortom nog erg fris in het koppie. Alleen sinds afgelopen maand is ze erg aan het afvallen. De botten beginnen uit te steken en de spieren teren weg.... De huidige eigenaar heeft haar 2 jaar geleden gekocht en daar is ze voor het eerst van haar leven naar de tandarts gegaan! Gebit is er dus erg slecht aan toe. Binnenkort komt de tandarts weer, maar of dat nog veel gaat helpen vraag ik mij af.

Haar voerschema was:
- savonds voerschep geweekte speedibeet + olie + halve schep basisbrok
- op stal onbeperkt hooi
- van 8:30 tot 21:00 op de wei waar nog genoeg gras staat

Nu heb ik aangegeven om de speedibeet naar het maximale op te voeren dat ze mag: 2,2 kilo ongeweekt, dus twee emmers geweekt. Daarnaast zat ik te denken aan een voerschep merriebrok of grasbrok. En bij iedere voerbeurt scheutje olie.

Dit kan natuurlijk niet in 1x gevoerd worden dus gaan we voor dat ze de wei op gaat voeren, in de middag op de wei voeren en savonds op stal. Hebben jullie een idee hoeveel we per voerbeurt kunnen voeren en wat een goed voerschema kan zijn? waar doen we beter aan grasbrok of merriebrok? of misschien nog senioren priores?

De kans is groot dat ze cushing heeft, maar de eigenaar wil er niet allerlei medicijnen in gaan gooien en mee gaan dokteren. Misschien als de tandarts komt dat ze dan wil laten testen, eerst maar eens een goed voerschema