[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:16

emma_evg schreef:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als @Vaallerie. Mijn pony heeft een bolle buik, ik dacht eerst dat het gewoon te dik was, maar na een poos dieeten kun je nu goed zijn ribben voelen, niet zien. Bolle buik is gebleven helaas. Wat ik al heb gedaan: meer hooi voeren, want ze at haar stal altijd aardig leeg. En aangezien stro moelijker verteerbaarder is dan hooi ben ik meer hooi gaan voeren. Daarnaast krijgt ze geen brood meer, eerst wel omdat de staleigenaar dat zijn paarden ook geeft. Helaas weinig verschil gemerkt. Over wormen wil ik de staleigenaar nog even vragen wanneer voor het laatst is ontwormt. In de mest is niets te zien, maar dan kan ze ze natuurlijk nog steeds hebben. Hebben jullie nog tips/ideeën hoe het komt en wat ik er aan kan doen? Zand ga ik ook ff testen. Ze is trouwens wel vrij winderig, niet super vaak winden maar wel regelmatig. En boeren. Ze heeft ook al een keer gaskoliek gehad, dus ik denk dat het gas is. Maar ze staat maar 5 uur per dag in de wei... dan kan het toch niet allemaal gas daarvan zijn?

Oja even qua voer, ze krijgt driekwart schep basisbrok per dag, 'sochtends een ruif hooi en 's avonds ook. Ze staat van ong 12 tot 17 uur op de wei. Ik rijd haar 5x in de week, best wel intensief.

Zou bij jou toch eens naar die schimmel kijken. Een bolle buik, maar ribben goed te voelen, hoort niet. Dan is er in de darm wel iets mis.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 10:06

Hoi allemaal,

Ik sta op een stal waar we gezamelijk voor alles moeten zorgen dus ook het weidebeleid, nu is er een probleem nl. de helft van de groep paarden is te dik en de andere helft gewoon op gewicht of juist wat mager.
Er zijn v.d. Week ruiven geplaatst zodat ze evt. kunnen bijeten.
Maar er is nu een draad gespannen en de ruiven gaan alleen snachts open en overdag dicht. Het sluiten draad gebeurd tussen 7:00-9:00 en het openen tussen tot 17:00-19:00 dicht. Dit hebben de mensen met de dikke paarden besloten dat het zo moet.

Dit betekent dat er sws 10 uur en misschien langer de ruif dicht is.
Nu heb ik een stal en gaat de mijne snachts naar binnen maar hij staat van 9:00-17:00 buiten.
Er staat straks weinig gras, zegmaar spriet met zand.
Wat vinden jullie hiervan?

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 12:57

@fabster ik heb er wat meer over opgezocht, en ik herken er wel aardig wat van. Moeite met verzamelen, regelmatig mesten en winden, bolle buik. Wat kan ik het beste veranderen aan het rantsoen? Ze krijgt 2 of 3 keer op een dag een ruif hooi (goede kwaliteit, gewoon mooi droog hooi wat lekker ruikt), 's ochtends krijgt ze 1/2 schep voer en 's avonds 1/4 schep. Ze staat van 12.30 tot 17.30 ong op de wei. Wei is gewoon kort gras, maar niet kaal.
De brok ik gewoon basisbrok. Ik verander dit liever niet, alle paarden op stal krijgen deze brokken en anders is het zo'n gedoe. Wat kan ik, behalve het rantsoen veranderen, nog meer aan die schimmel doen? Ik ga even verder zoeken op bokt en internet.

Haar mest is overigens wel helemaal goed, gewoon mooie hoopjes.

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:24

Microcomp en detox geven. Duurt wel even.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:03

Ik zou persoonlijk wel voorzichtig zijn met de microcomp. Mijn pony is daar extreem van aan de diarree gegaan en echt goed ziek van geweest. Ik zou dat niet meer zomaar voeren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:31

De vloeibare versie is volgens mij milder. Maar is jouw paard weer van de diarree af, sinds je bent gestopt? Want in dat geval kun je het proberen en als het niet goed gaat, dan stop je weer.

Ik had trouwens iets soortgelijks met joint comp bij mijn hond. Sommige dieren reageren er niet goed op. Maar aan de andere kant: dat heb he met alle medicijnen. Maar 1 manier om erachter te komen. Ik heb er 3 op de microcomp en geen enkel paard met diarree.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:33

De diarree is inmiddels over, maar ze is nog niet helemaal opgeknapt.
Eerlijk gezegd begin ik niet meer aan de microcomp, ik durf het niet aan. Blijkbaar is het te heftig voor mijn pony.

Edit: het heeft zeker 6 tot 8 weken geduurd voordat de mest weer redelijk was en 10 wekem voordat het weer normaal was.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:41

Maar is dat wel het resultaat van Microcomp? Of is er iets anders aan de hand? Ben je bij Laarakker geweest om het te laten controleren?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:53

Het enige wat toen veranderd is, is het bijgeven van microcomp. Ik heb toen op de paardendrogist dag een praatje gehad met de mevrouw van Phytonics en die gaf aan dat je het zo kan voeren. Mijn pony heeft namelijk last van meerdere van de symptomen, dus ik dacht: proberen kan geen kwaad. Nou, wel dus.

Vandaag een heel interessant gesprek gehad op paard en koets met de eigenaar van Hugho. Ik denk dat ik daar mee verder wil gaan. Hij zei zulke rake dingen, dat ik bereid ben om dat te proberen.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:54

Jeetje wat is die micro comp duur, ik denk niet dat ik mijn vader zo ver ga krijgen om dat te bestellen. Detox denk ik wel, is dat alleen ook genoeg om zo'n schimmelinfectie te bestrijden?

Het is trouwens niet heel enorm erg die bolle buik, ik heb even wat foto's van afgelopen week:
Dit is dinsdag
Afbeelding
En een foto van gisteren, hier is het minder omdat dit was voordat ze de wei in ging.
Afbeelding

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:22

Hoi, ik kom even binnen vallen.
Ik heb een 15 jarige D-pony ruin van 1.48, het is een kruising van hoogstwaarschijnlijk een haflinger x quarter horse. Hij is gisteren op de echte paarden weegschaal geweest, die was hier toevallig in de buurt en hij weegt 482 kilo. Ik vind hem wel wat te zwaar, vind hem niet heel dik ofzo maar er zou eigenlijk wel wat af mogen.. Hij heeft vooral een flinke buik en hier en daar wat vetophopingen, z'n hals is wel mooi zacht en niet dik, ook bij zijn schouder heeft hij weinig vet zitten. Ik heb ooit zijn bloed laten testen op insulineresistentie, dit kwam niet uit het bloed. We zijn ook op kliniek den hoek geweest bij Eric Laarakker en daar hebben ze door middel met het meten van de lecherantenne wel insulineresistentie gemeten.

Voorheen was hij altijd een stuk slanker maar toen had hij een hele andere leefsituatie, stond in een box, kreeg 2x per dag ruwvoer..en toen gaf ik hem bio ron bij.

Hoe ziet zijn leefsituatie er nu uit:
- Hij staat 24/7 buiten met een ander paardje, overdag op de wei en s'nachts in een paddock met een grote schuilstal. Hij krijgt inprincipe 24/7 onverpakt ruwvoer tot zijn beschikking. Ik voerde hem eerst de granulaat van je paard gezond en fit, maar sinds vorige week geef ik hem nu hayster healthy herbs.

Ik rij vooral buiten met hem, soms ook langere ritten over het strand. Ik doe veel grondwerk (parelli), en ik doe werken aan de hand met hem.

Heeft iemand tips hoe ik hem wat meer zou kunnen laten afvallen? Sowieso kan ik het hooi niet minderen, het is of 2x per dag of onbeperkt en dan kies is voor onbeperkt (in slowfeeder) omdat de darmen dit gewoon nodig hebben..Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:23

Is dat net op de foto je slowfeeder? Die ziet er niet zo slow uit :o

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:43

Azmay schreef:
Is dat net op de foto je slowfeeder? Die ziet er niet zo slow uit :o

Nee dat is niet de slowfeeder, de slowfeeder die we hebben is heel fijnmazig.
Dit net niet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 19:44

emma_evg schreef:
Jeetje wat is die micro comp duur, ik denk niet dat ik mijn vader zo ver ga krijgen om dat te bestellen. Detox denk ik wel, is dat alleen ook genoeg om zo'n schimmelinfectie te bestrijden?

Het is trouwens niet heel enorm erg die bolle buik, ik heb even wat foto's van afgelopen week:
Dit is dinsdag
[ [url=m/5olMCg.jpg]Afbeelding[/url] ]
En een foto van gisteren, hier is het minder omdat dit was voordat ze de wei in ging.
[ [url=m/6Fx1v4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Detox doet niks voor de schimmel.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:39

Wat jammer dat niemand op mijn bericht reageerd :-((

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 20:49

Maar wat wil je horen? Als je paard overdag zonder eten staat en 's nachts op stal? Ik denk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven. Mijn keuze zou het niet zijn.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:06

Nou ik zocht naar een beetje steun, want het schijnt hier op stal dus heel gewoon te zijn dat ze op deze manier hun paard willen laten afvallen ik vind het persoonlijk heel slecht voor het paard en de maag en vroeg me af of jullie het ook op deze manier deden? Of het normaal vinden hoe hun het doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:31

Elias7 schreef:
Hoi allemaal,

Ik sta op een stal waar we gezamelijk voor alles moeten zorgen dus ook het weidebeleid, nu is er een probleem nl. de helft van de groep paarden is te dik en de andere helft gewoon op gewicht of juist wat mager.
Er zijn v.d. Week ruiven geplaatst zodat ze evt. kunnen bijeten.
Maar er is nu een draad gespannen en de ruiven gaan alleen snachts open en overdag dicht. Het sluiten draad gebeurd tussen 7:00-9:00 en het openen tussen tot 17:00-19:00 dicht. Dit hebben de mensen met de dikke paarden besloten dat het zo moet.

Dit betekent dat er sws 10 uur en misschien langer de ruif dicht is.
Nu heb ik een stal en gaat de mijne snachts naar binnen maar hij staat van 9:00-17:00 buiten.
Er staat straks weinig gras, zegmaar spriet met zand.
Wat vinden jullie hiervan?

Het blijft altijd lastig als je meerdere paarden op dezelfde weide hebt staan die verschillende behoeftes hebben. Hier is het eigenlijk ook een beetje zo maar ik doe en regel alles zelf. Maar blijf het toch best lastig vinden het is zoeken naar de juiste midden weg. Paarden die (veel) te dik zijn is gevaarlijk. Wij hebben er hier 5 op de wei. 2 zijn te dik en 2 goed en 1 is wat mager.
Ik weet natuurlijk niet hoe de weide er verder bij jullie uitzien. Maar hier krijgen de paarden ook alleen in de avond wat voordroog en verder moeten ze het ook met de wei doen. Eventueel in de winter wel in de ochtend wat voordroog maar zeker niet onbeperkt. Meestal is er toch nog genoeg gras om de hele dag wat te grazen en zoeken. Ik kies er zelf voor om degene die wat mager is apart bij te voeren.
Dus als ik het zo lees klinkt het niet zo slecht. Maar verder kan ik er weinig over zeggen omdat ik ook veel dingen niet weet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 09:18

Elias7 schreef:
Nou ik zocht naar een beetje steun, want het schijnt hier op stal dus heel gewoon te zijn dat ze op deze manier hun paard willen laten afvallen ik vind het persoonlijk heel slecht voor het paard en de maag en vroeg me af of jullie het ook op deze manier deden? Of het normaal vinden hoe hun het doen?

Nee ik vind dat niet normaal. Zelf heb ik mijn hooi gemengd met stro en een 3x3 net erover. Langer dan 4 uur zonder eten staan vind ik erg zielig.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:54

@Elias7 Sowieso moet je, als je je paard wil laten afvallen, niet beginnen met minderen van het ruwvoer. Bij afvallen moet je goed hooi(dus geen kuil), niet te veel brok en vooral veel beweging. Dus naar mijn idee is dat inderdaad niet goed wat er bij jou op stal gebeurd.
Advies kan ik je niet geven, ik weet natuurlijk niet om wat voor een mensen het gaat, maar ik zou niet zomaar accepteren wat zij hier doen.

@Rowenaduke zoals je al zegt zou ik het ruwvoer gewoon zo laten. Hoeveel van dat brok voer je je pony? Je zou hier in kunnen minderen, maar je pony heeft zijn vitamientjes natuurlijk wel nodig. Ik denk dat je je pony het best kunt laten afvallen door de trainingen te intensiveren. Dus veel lange ritten, en misschien het grondwerk ook meer met draf enzo (misschien doe je dat ook al, weet niet precies wat parelli precies inhoud)

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:30

Azmay schreef:
Elias7 schreef:

Nee ik vind dat niet normaal. Zelf heb ik mijn hooi gemengd met stro en een 3x3 net erover. Langer dan 4 uur zonder eten staan vind ik erg zielig.

Goede tip het mengen met stro, voor mijn paard alleen weer niet goed want hij stikt in stro ivm slokdarmprobleem het stro is te grof.
Bedankt voor je steun.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:33

emma_evg schreef:
@Elias7 Sowieso moet je, als je je paard wil laten afvallen, niet beginnen met minderen van het ruwvoer. Bij afvallen moet je goed hooi(dus geen kuil), niet te veel brok en vooral veel beweging. Dus naar mijn idee is dat inderdaad niet goed wat er bij jou op stal gebeurd.
Advies kan ik je niet geven, ik weet natuurlijk niet om wat voor een mensen het gaat, maar ik zou niet zomaar accepteren wat zij hier doen.

@Rowenaduke zoals je al zegt zou ik het ruwvoer gewoon zo laten. Hoeveel van dat brok voer je je pony? Je zou hier in kunnen minderen, maar je pony heeft zijn vitamientjes natuurlijk wel nodig. Ik denk dat je je pony het best kunt laten afvallen door de trainingen te intensiveren. Dus veel lange ritten, en misschien het grondwerk ook meer met draf enzo (misschien doe je dat ook al, weet niet precies wat parelli precies inhoud)

Bedankt voor je reactie, idd zo denk ik er dus ook over. Er zijn er meer op stal die het met mij eens zijn en ook echt kwaad zijn op de situatie, het loopt bijna uit de hand.
We gaan met de staleigenaar praten hopelijk komt er een oplossing uit voor iedereen.
Bedankt iig nu weet ik dat ik iig niet gek ben :D

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:22

Ik kom even binnenvallen, ik zou graag jullie mening willen weten! Mijn E-pony staat zomers 24/7 op de wei (gras!), en in de winter op stal. Ze staat nu vanaf midden oktober op stal. Vandaag kwam de osteopaat langs, en die vond dat ze een beetje zwaar is. Aangezien ik nogal panisch ben op dat gebied, zou ik graag willen weten wat jullie vinden.

Afbeelding

Ze is niet heel afgetraind, maar echt dik toch ook niet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:41

Hier krijgen ze ook alles in fijnmazige netten en een groot deel stro ipv hooi/voordroog.
Ene is inmiddels keurig op gewicht en ben ik zelfs ook weer wat meer gaan voeren, andere moet nog wel wat af, is ook erg kort en dan steek die buik helemaal zo snel uit...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:24

@ual_95 heb je wat meer foto's? Dan kunnen we het wat beter beoordelen. Als een paard te dik is, kun je de ribben niet tot nauwelijks voelen. Hoe is dat met jouw pony? Ik zie dat ze wel een buikje heeft, maar dat kan ook hele andere redenen hebben dan vet, bijvoorbeeld wormen, gas of simpel weg volle darmen nadat ze hebben gegeten.