[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:49

Sorry hoor, mijn pony kreeg een 1.5 zak pulp van de welkoop per week en kreeg alleen een bolle ruwvoer buik. Hij werd er echt niet vet van. Ik moest voer gaan toevoegen om hem aan te laten komen dus ik ben vervolgens gestopt met de pulp.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:16

Mag ik hier inbreken met een vraag? Ik heb wat pagina's doorgelezen, maar het zijn er zoveel...

Mijn paard moet extra bijgevoerd worden sinds ze véél te mager was na een fikse worminfectie (ik was langere tijd in Australie en mijn bijrijdster is na de eerste week niet meer op komen dagen... -:(- -:(- ) en dit deed ik met Subli Seniores Priores. Ze is al mooi aangekomen, ik zie geen ribben meer van een kilometer afstand. Maar we gaan zo langzaam weer aan het werk, grondwerk, om ook de spieren weer te ontwikkelen die waren "weggevreten", dus ik wil nog even bij blijven voeren.

Nu gaat dat helaas niet meer met de Subli, we hadden (en misschien nog "hebben") ratten die zich gaten naar de zadel/voerkamer gevreten hebben, dus al het voer staat in onze vrieskisten. De Subli wordt enorm warm in die afgesloten ruimte, er komt binnen een dag schimmel op te staan (gisteravond klaargemaakt, vandaag schimmel erop, maar het moet toch echt urenlang weken...) en de helft kan steeds weggegooid worden. Het gaat stinken. En de andere voersoorten in de vriezer worden ook heel warm. Ik zoek dus iets wat droog gevoerd kan worden, of nat gemaakt maar wel direct gevoerd kan worden, wat aanzet. En gezond is.

In welke hoek kan ik het beste gaan zoeken?
Mijn paard krijgt nu 4 keer per dag enorm veel hooi (s avonds zoveel dat er s morgens nog een restje over is, dus ze kan de hele nacht knagen) en nu als vervanging van de beschimmelde, hete Subli tijdelijk een schep Vollwert brok van St. Hippolyt. De brok hoeft niet te blijven dus...

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:55

Mijn ervaring met zowel sp als pulp is dat je het binnen afzienbare tijd kunt voeren wanneer je het weekt in heet water (gewoon heet uit de kraan, dus geen kokend water)
Anders is wellicht merriebrok of veulenkorrel een goede optie?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:05

Er wordt aan alle kanten gewaarschuwd tegen te kort inweken... dat durf ik niet aan.

Merriebrok zal ik eens naar kijken wat er allemaal in zit! ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:13

Even voelen of alles zacht is, het zijn enkel de harde stukjes die nog moeten opzwellen en of kunnen blijven steken. Heet water (thermosflessen), goed roeren, zodat alles meteen al met water in aanraking komt en dek je emmer af met een dikke handdoek oid, warmte stijgt op en die wil je juist voor snel weken in de emmer houden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:17

Nee, ze waarschuwen niet voor niets. De merken zelf ook. Zit ik straks met een kapot paard... ik zoek echt vervanging :j

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:59

Gaat het nu om dik worden of echt om spieren?

Omega 3-6-9, coolstans copra en/of extra olie. Je zou merriebrok kunnen overwegen maar daar zit wel veel suiker in. Luzerne en een müsli met hoog vetgehalte.. (sport müsli dus) maar die is vaak ook hoog in het suiker.
En ik zal die brok voor je opzoeken met hoog eiwit en laag suiker/zetmeel gehalte.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:13

No_No schreef:
Gaat het nu om dik worden of echt om spieren?

Omega 3-6-9, coolstans copra en/of extra olie. Je zou merriebrok kunnen overwegen maar daar zit wel veel suiker in. Luzerne en een müsli met hoog vetgehalte.. (sport müsli dus) maar die is vaak ook hoog in het suiker.
En ik zal die brok voor je opzoeken met hoog eiwit en laag suiker/zetmeel gehalte.

Was dit voor mij?
Die van mij moet voller worden en als het een bijdrage aan bespiering kan geven, dan dat graag. Maar als je een paard niet kan trainen vraag ik me af of het zin heeft om een product te geven dat aanzet bij de spieren.
Ik ga vanmiddag even een foto maken :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:20

Meer voor gamblers, jouw paard mag geen suiker toch jotoma?
De eerste 3 kan jij wel voeren. Merrie brok en müsli kan jij niet geven.

Hebben jullie gehoord van why poeder? Is een supplement. Wel de paarden variant dan uiteraard.

Ik kan het niet uitstaan dat ik die brok niet meer weet en niet kan vinden .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:29

Ik heb het zelf vervangen voor pavo nature's best. Het is een heel gebalanceerd voer waarvan je tussen 0.5 en 1kg per 100kg lichaamsgewicht kan geven (staat niet op de zak, maar heb ik doorgerekend).

De hoeveelheid zetmeel is dusdanig dat dat ook veilig kan, bij maximaal 0.5kg/100kg paard per portie (dan kom je uit op 1g zetmeel/kg paard. De literatuur houdt als maximum 2-4g zetmeel/kg paard aan. Alleen bij paarden met IR moet het maximaal 0.3g zetmeel/kg paard zijn).

Hierin zijn ook de eiwitten, mineralen en vitaminen op orde (er zit alleen te weinig ijzer en mangaan in om als compleet ruwvoervervanger te geven, maar dat is bij jou niet aan de orde. Met 0.5kg hooi of grasbrok per 100kg paard is dat tekort al opgevangen).

Ja, een paard kan gewoon spieren aanzetten als hij niet traint, mits hij niet 24/7 op stal staat.

Echt Waar (Echt Wel x Test) was eind december veel te mager vanwege een tandprobleem (weekend voor kerst gekocht). Zijn hoofd was compleet uit verhouding met zijn lichaam, zo groot was het. Iel nekje en windhondenmodel.

Dit was 3 dagen nadat we hem kochten en al seniores priores bijgevoerd kreeg.
Afbeelding

Dit was recent, waarbij hij ook nog 12/7 onbeperkt rijk voordroog krijgt (12/7 schraal voordroog in de groep). Nog wel 4kg pavo nature's best (paard weegt ±800kg). Het paard werd totdat wij hem kochten 5 dagen in de week getraind. Sinds hij van ons is wordt hij zo af en toe met een grondwerkles ingezet, maar dat is zeker niet meer dan eens per week. Verder staat hij alleen 12/7 buiten, 12/7 binnen en is het dus allemaal het resultaat van voer (en vrije beweging).

1 van de 4x dat ik erop heb gezeten:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mizora op 08-06-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:08

@ Mizora, een mooi verschil al! Maar weet je zeker dat hij wel rond de 800 kg zit?

Drie weken geleden ging mijn KWPN ruin (1,73 en breed gebouwd en vol in training) op de weegschaal en bleek 590 kg te wegen. uit bodyscore bleek hij ook een te laag vetpercentage te hebben, het vlees dat om zijn lijf zat waren alleen maar spieren voortkomend uit training.

Hij stond eerst op onbeperkt hooi, 1,5 kilo Mijten dressuur+ muesli, een pavo summerfit koek en 150 ml zonnebloemolie.

Nu verandert naar onbeperkt hooi, 1,8 kilo Vitalbix+, 3 scheppen Vitalbix Lucerne, 1/2 schep (droog) Vitalbix Nutrimash, 150 ml zonnebloemolie en 60 ml lijnzaadolie.

En jeetje wat een enorm verschil nu al na 3 weken. Ik ben er zo blij mee. Ik vond het erg lastig om een dieet voor hem te vinden wat laag in zetmeel en suikers was (wordt hij nerveus van), maar wat wel aanzet en voor voldoende energie zorgt zodat hij op Lichte Tour niveau getraind kan worden!

Heb iedere week een foto gemaakt, je ziet het resultaat heel duidelijk!

Afbeelding
Start

Afbeelding
na 1 week

Afbeelding
na 2 weken

Afbeelding
na 3 weken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:13

Ik weet het niet 100% zeker, maar hij is als 2-jarige op de kliniek gewogen op ruim 700kg en de dierenarts schat hem ook rond de 800kg, dus ik ga er vanuit dat het wel ongeveer klopt.

Wat een verschil zeg in 3 weken, hij heeft een stuk meer body gekregen. Maar ik wil hem absoluut nog eens laten wegen, dan weet ik het zeker.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:31

Mizora schreef:
Ik weet het niet 100% zeker, maar hij is als 2-jarige op de kliniek gewogen op ruim 700kg en de dierenarts schat hem ook rond de 800kg, dus ik ga er vanuit dat het wel ongeveer klopt.

Wat een verschil zeg in 3 weken, hij heeft een stuk meer body gekregen. Maar ik wil hem absoluut nog eens laten wegen, dan weet ik het zeker.

Ja dan zal het wel kunnen kloppen. Ik dacht dat die van mij ook wel rond de 700 zou wegen, maar dat bleek toch een stuk minder te zijn!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:18

Ik leer een boel hier! Zetmeelgehalte voor een ir paard tov gezond paard vind ik een nuttige.
En mijn paard staat 24u buiten, misschien dat zijn been- en bil pieren daarom nog redelijk ok zijn?

Ik heb besloten om de lijnzaadolie te verhogen naar 60ml per dag (ook even kijkend naar wat vitalbix adviseert), heb de luzerne en nutrimash van vitalbix gekocht. En ook maar de lijnzaadolie, die is daar meer dan 20% goedkoper dan paardendrogist eigen merk.
Ik ben nog even op t voeradvies van vitalbix aan t wachten, op de site kom ik wel redelijk ver, maar ik durf niet in een keer hele kilo's te gaan voeren.
Ik zal vanmiddag een foto van mn paard maken en vanaf morgen is zijn rantsoen volledig van vitalbix:
- 60 ml lijnzaadolie
- 500 gr nutrimash
- 500 gr luzerne
- 300 gr vitaminebrok
En na een weekje kijken of ik porties ga verdubbelen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:28

No_No, het gaat om dikker worden. Voor de spieropbouw heb ik een suplement van Pavo in combinatie met grondwerk.
Maar omdat ze nét aan mooi glad is (ribben net weg) en ze nu weer aan het werk gaat, wil ik voorkomen dat ze weer schraal wordt. Ze heeft duidelijk wat meer nodog dan alleen hooi.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:41

Gamblers, dan zou ik persoonlijk voor meer vet in de voeding kiezen samen met eiwit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:43

Ja, maar waar moet ik dat zoeken, brok of muesli of wat anders? Wat is beter?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 14:52

GamblersCup schreef:

zoals je bij mijn bovenstaande voorbeeld ziet werkt De Vitalbix luzerne, vitalbix+, lijnzaadolie en zonnebloemolie als een tierelier.

Luzerne voor de eiwitten en vitalbix+, lijnzaadolie en zonnebloemolie geven allemaal energie uit plantaardige vetten (dus niet uit zetmeel en suiker).
Ik vind het een fijn gevoel dat ik zo met 'gewoon voeren' het gewenste resultaat behaal in plaats van met supplementen te goochelen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:33

Dit is die van mij, overigens zie je zn ribben aan deze kant beter dan de andere kant. En op de foto's ziet het er de ene keer erger uit dan de andere keer. Strange.
Dit is na zo'n 4 weken onbeperkt arm hooi en vitalbix. Morgen dus luzerne en nutrismash bijvoeren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marvel op 08-06-17 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:57

GamblersCup schreef:

Brok, muesli, slobber, het is allemaal één pot nat (vermalen en tot brok geperst, niet vermalen, verlicht gemalen). De truc is om naar de ingrediënten en analyses te kijken.

Lijnzaadschilfers/lijnzaadvlokken valt in de categorie eiwit+vetrijk (33% eiwit, 11% vet gemiddeld, maar kijk op de zak).

Pavo topsport bevat 20% eiwit en 18% vet
Subli 369 bevat 9% eiwit en 40% vet
Subli atleet bevat 39% en 3% vet.

En als vervanging van Subli seniores priores blijf ik bij nature's best. Vrijwel gelijkwaardig, maar iets hoger in energie (0.8 vs 0.77 ewpa), eiwit (120 vs 114 g/kg), vet (52 vs 43 g/kg). Ook ruwe vezel (190 vs 189). Wel meer zetmeel (16.0% vs 7.7%) maar minder suiker (2.4% vs 5.3%) dus in totaal meer Z+S (18.4% vs 13%). Dat is voor IR-paarden een nadeel, maar voor de rest van de dieren niet.

Het zit dan ook nog eens hoger in de vitaminen en mineralen, want van subli SP moet je minimaal 1.5kg per 100kg lichaamsgewicht voeren (met 1kg voordroog per 100kg lichaamsgewicht) voor de vitaminen en mineralen terwijl je bij pavo NB al met 0.5kg/100kg paard op orde bent.

pavo NB kan geweekt worden, maar het hoeft niet en is binnen 15 minuten klaar. Ik heb namelijk een paard dat zeer gevoelig is voor slokdarmverstopping en daardoor zijn krachtvoer geweekt moet krijgen.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:26

Hoihoi, misschien kunnen jullie mij helpen, dus ik kom even binnenvallen.
September vorig jaar ben ik van mijn paard gevallen en heb een tijd in het ziekenhuis/revalidatiecentrum gezeten. Als het allemaal meezit mag ik volgende week weer van doktoren op mijn paard stappen.

Maar hij heeft dus een ruim half jaar vakantie gehad, hij was toen ik nog actief reed altijd te dun en kwam heel moeilijk aan, ook doordat hij te dun was ontwikkelde hij moeilijk spieren.

Nu in dit half jaar is hij een stuk aangekomen en hij ziet er echt fantastisch uit. We zijn in de tussentijd ook overgeschakeld van hooi naar voordroog kuil.

Hier een vergelijkingsfoto van toen en nu: Afbeelding

Hij krijgt nu op een hele dag dus vrijwel onbeperkt voordroog kuil, 2 hele scheppen pavo basisbrok, 2 hele scheppen pavo nature's best meusli en 2 scheppen luzerne.

Nu mag ik als het meezit volgende week weer rijden en ben ik bang dat hij weer gaat afvallen zodra hij weer helemaal terug in training is. Daarom vroeg ik af wat jullie zouden veranderen aan zijn voer als ik weer actief ga rijden? Hij hoeft in princiepe niet heel veel extra energie, opzich heeft hij dat genoeg. En ik zou echt graag willen dat hij even 'dik' (dik is die niet maar weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden :p) blijft als nu!

Hij is verder helemaal gezond en alles is gecontroleerd. Hij heeft puur gewoon moeite met aankomen!

Iemand tips? Zou echt super zijn!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:08

Ziet er inderdaad goed uit jipslewe!

Ik zou op zoek gaan naar extra calorieën uit plantaardige vetten.
Je kan aan het huidige rantsoen zonnebloem en/of lijnzaadolie toevoegen, de luzerne ophogen naar 3 scheppen op een dag en eventueel op zoek gaan naar een brok of muesli met een hoog aandeel aan plantaardige vetten.

Ik las in dit topic ook goede verhalen over sojaschroot, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:55

Mijn merrie is inmiddels van het magere af (seniores priores lijkt hiervoor geholpen te helpen). Ze mag nu nog wel wat erbij hebben en vooral spieren ontwikkelen. Beetje hetzelfde als jouw paard Jipslewe.

Ze krijgt nu op een dag 2 scheppen luzerne, 1 schep SP (geweekt uiteraard), 1 schep cavalor probreed muesli en ong 50 ml lijnzaadolie. Ben benieuwd of het gaat werken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:44

In overleg met degene die al 100 ( :') ) jaar ervaring heeft met paarden, staat mijn fries nu op het volgende: 1,5 kg Vollkorn brok en 1 voerschep luzerne per voerbeurt, vanaf vandaag ga ik ook lijnzaadolie erbij geven, langzaam opbouwen. Ik wilde niet 25 keer van voer veranderen en het relatief simpel houden. Wel dat supplement van Pavo erbij voor de spieropbouw. En dan 4 x per dag een berg hooi, s avonds worden ze erg laat afgevoerd en krijgt mijn merrie extra veel hooi, waarvan s morgens nog een restje over is. Nu afwachten en kijken wat er gebeurt. Ondertussen is mijn merrie helemaal happy dat ze zoveel te schransen krijgt :D , als ze mooi fit is krijgt ze geen krachtvoer.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:26

Ik heb zojuist advies van Vitalbix gekregen, uiteraard met hun producten, maar gezien mijn paard IR/HB is en ik de producten al in huis heb, vind ik het niet erg om het op die manier te proberen.
Ik ga in vier weken tijd opbouwen naar 800gr lucerne, 450gr daily complete, 120ml olie en 600gr nutrimash (slobber). Ik zal per week foto's maken om te kijken hoe hij gaat en na 4 weken kijken of ik zo verder ga of anders.

Mijn osteopaat is net geweest, tevens dierenarts en behandeld hem al 5 jaar. Ze vond hem er nu veel te mager uit zien (was geen nieuws natuurlijk) terwijl hij altijd te dik is en hij zit absoluut niet lekker in zn vel (waarschijnlijk door compensatie na die bevangenheid). Dus ik hoop dat hij met het aankomen en weer wat licht trainwerk weer wat beter gaat worden.
Zij adviseerde om toch naar een kilo bietenpulp te gaan overigens, maar dat duurt zo eeuwenlang met weken, dus ik ga het toch eerst met nutrimash proberen en anders weer speedibeet.

Dit is zijn goede kant op dit moment. Hij ziet er aan de ene kant ribbigee uit dan aan de andere kant. Zijn hals valt nog wel mee, maar je een deuk bij t einde vd rugwervels en ook bij zn billen allerlei deuken (ingevallen).
Verder is hij vooral buikig vh hooi.

Afbeelding