[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 13:09

Fabster schreef:
Valt nog best mee, hoor, Esaqar. Het is natuurlijk wel echt balen van je arm.

Kun je niet met haar aan de hand wandelen? Of los werken in een longeerring? Moet met 1 arm ook nog wel te doen zijn.

Ik longeer haar nu los in een longeerring, longeer met z'n 2en en ben van plan te wandelen (maar dat ook met z'n 2en)... bootcamp begon vandaag haha! 20 minuten longeren en paard was zeiknat van het zweet. :')

horsii

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 03:46

Hier helaas nu ook twee te dikke haflingers.
Vooral de jongste.
Ze lopen gemiddeld zes keer per week.
Waarvan twee x een buitenrit van minimaal 1,5uur.
Voorheen kregen ze hooi. Echter door het rot seizoen is de kwaliteit niet denderend en eten ze het hooi niet.
Hierdoor moeten besluiten over te gaan op voordroog.
Ze hebben hun voordroog van 17-09.00 in netten met maaswijdte 2x2
En overdag in een ruif. Hier zijn de mazen wel iets groter.
Verder krijgen ze per dag drie kleine handjes equi magic. En krijgen ze magnesium.
Afbeelding
Afbeelding

Ik lees graag mee voor afval tips.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 10:14

Wat ik nog zou kunnen bedenken voor jou paardjes is minder hooi/kuil, heb je 't wel eens afgewogen? of mengen met stro/ graszaadhooi/ het hooi wat ze niet lusten?
Verschillende netten, zodat ze moeten lopen, doe je denk ik al?
Als ze nog gras hebben, dat beperken.

Langer rijden, longeren?

Verder niks mis met hoe je het doet volgens mij, moeilijk hoor die sobere paardjes, succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:15

Is het een optie om stro door je voordroog te mengen?
Stro is meer vulling dan voeding dus dat lijkt me wel iets om te proberen. Moet je allen wel even opzoeken wel stro want ze eten niet alle soorten stro.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 11:57

Gras hebben ze niet meer en was dit jaar amper aanwezig.
Stro mag ik er helaas niet doorheen mengen.
Mengen met het hooi kan ik nog wel proberen.
Ze hebben oo twee plekken eten.
Afwegen kan ik nog wel doen. Overdag eten er ook nog twee shets mee.

De jongste en dikste zijn we her rijden eb longeren in de bak aan het uitbouwen.
Door een spierbevangenheid twee jaar geleden hebben we weinig in de bak gedaan. Sinds twee maanden zijn we hiermee aan het opbouwen en ook weer aan het lessen.

Bedankt.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:13

Ik ga vande week een slowfeeder proberen te maken. Meneer is nu licht aan het werk en da helpt wel. Wandelen en met mij hardlopen. Is ook wel goed voor zijn opvoeding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 10:50

Helaas geen weegschaal om te wegen, maar gisteren voor het eerst voordroog met hooi gemengd en ze hadden her vanmorgen zo goed als op.
Hopelijk blijft dit goed gaan.
Want bij alleen het hooi eten ze max een halve plak van een kleine baal mrt zijn tweeën.
Van 17.00/09.00

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:11

horsii schreef:
Helaas geen weegschaal om te wegen, maar gisteren voor het eerst voordroog met hooi gemengd en ze hadden her vanmorgen zo goed als op.
Hopelijk blijft dit goed gaan.
Want bij alleen het hooi eten ze max een halve plak van een kleine baal mrt zijn tweeën.
Van 17.00/09.00

Jeetje die van mij eten elke nacht een ibc bak leeg met zijn 2en, daar gaat een hele plak van een enorme baal in. Ik meng nu maar met stro anders eten ze me arm :')

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:03

Mijn veelvraten van hafs krijgen altijd hooi en vreten altijd alles op. Echter her nieuwe hooi moeten ze niet, slechte oogst ook ook heel stoffig dus moet ook echt nat gemaakt worden. Dus om koliek te voorkomen ivm stil liggende darmen uit wanhoop voordroog gaan voeren. Maar vooral de jongste is te dik dus ben sinds gisteren met het hooi asn het mengen eb hoop dat ze hun haflinger trek blijven behouden haha.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:33

Hoi, ik lees in dit topic ook af en toe mee om wat tips te lezen. Mijn paard heeft ook nogal last van een bolle buik. Hij is niet heel vet, hij heeft gewoon een hele bolle buik. Als ik met mijn hand over zijn buik ga, voel ik ik zijn ribben maar die zijn normaal gesproken niet te zien :Y) De hoefsmid noemde het gisteren: als het een mens zou zijn zou het een typische bierbuik zijn. Nu is hij wel rondgeribt, maar daar kan ik het nu echt niet meer op afschuiven.

Hij krijgt een kilo brok per dag (1/2 basis, 1/2 sport) en onbeperkt hooi en na het rijden een handje brokken met biotine. Een slowfeeder oid is helaas niet mogelijk omdat hij met een kudde in de wei staat. Ik heb een tijdje een slowfeeder in zijn stal gehangen maar het is zo'n veelvraat.. Hij schrokt zijn hooi echt naar binnen. Wat dus tot 3x toe resulteerde in een verstopte slokdarm. De laatste maand hebben we wat minder kunnen rijden ivm mijn vakantie, tandarts en een slecht passend zadel. Maar normaal rijd ik hem 5 dagen per week en hebben we om de week les.

Wat zou ik kunnen doen om die dikke buik toch een beetje af te slanken? Ik kan natuurlijk vragen aan de staleigenaar om hem op stal wat minder hooi te geven maar ben dan bang dat hij het te snel opvreet en weer z'n slokdarm verstopt of dat hij op de wei weer een stuk meer te vreten. Uiteraard is hij negatief getest op wormen.

Even voor de beeldvorming:
Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:03

Waar ik van schrik is de kilo brok. Waarom krijgt hij dat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:07

@ Vaaleriee: dit is OF gas, OF zand, OF zijn bouw.... en dus een combi van. Dit is niet omdat hij te dik zou zijn. Onbeperkt hooi is een goede stap, daar zou ik niets aan veranderen. Zijn darmflora kan wat van streek zijn. Je zou de sportbrok eens een poosje kunnen staken, en in plaats daarvan een goede multivitamine en een goede pro-biotica voeren (Audevard bijvoorbeeld). Dan kun je eens kijken of die buik wat rustiger wordt.
Verder misschien eens een week de mest op zand testen?
En tot slot buikspieren trainen.....
Je paard is namelijk absoluut niet te dik.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:17

SIEMxFUNNY schreef:
Waar ik van schrik is de kilo brok. Waarom krijgt hij dat?

Waarom schrik je hiervan? Vind je dit een enorme hoeveelheid?
Waarom hij dit krijgt? Eigenlijk heel stom, maar dit heb ik overgenomen van zijn vorige stal en eigenaar, toen kreeg hij dit ook altijd. Wat raad jij aan qua brok dan? Een stuk minder of helemaal geen brok?

Ninx: Zijn bouw is inderdaad een factor. Ik ga zijn mest inderdaad eens testen op zand, hier heb ik al een aantal keer over nagedacht en over gelezen. Dat zal zeker geen kwaad kunnen. Bedankt voor de tips. Ik ga me eens verdiepen in multivitamine en pro-biotica :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:28

Ik vind de brok ook veel hoor, ik zou de helft minderen.

Het hooi gemengd met kuil ging goed, ze aten het goed.
Nu al twee dagen dit over im de netten.
Afbeelding
Afbeelding
Lastige eters die dikkies vsn mij.
De netten worden om 1700 gevuld en mrt afvoeren worden ze altijd over geslagen. Hebben dan nog genoeg.
Vanmorgen om 0700uur zaten de netten nog zo vol.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:03

Bedankt, ik ga eens proberen met het halveren van de hoeveelheid brokken. En een zand weg kuur geven :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:06

vaaleriee schreef:
Bedankt, ik ga eens proberen met het halveren van de hoeveelheid brokken. En een zand weg kuur geven :)

Je kunt de brok ook vervangen door vitaminekorrel, te weinig brok geven kan wel tekorten geven natuurlijk ookal worden ze er alsnog dik van.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:11

Hoi allemaal.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen als zogenaamde experts ;)
Mijn IJslander heeft nu 9 maanden een peesblessure en moet in een klein weitje staan. Daardoor loopt hij minder wat natuurlijk goed is voor z'n been maar niet voor z'n buikje. Hij staat nu ongeveer 5 weken in dat weitje en zowel de DA als ik vinden hem al aankomen. Snoepjes krijgt hij amper, af en toe wat brokjes in z'n speelbal maar meer ook niet.

Iedereen zegt "van hooi en kuil worden ze niet dik" maar zowel mijn konijnen als paarden worden dat wel ;)

Moet ik nu gewoon toekijken hoe mijn IJslander dikker en dikker wordt, of is er wat aan te doen? Slowfeeder heeft hij al (maar hij eet t nog steeds vrij snel op).

Thx!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:12

Hoe groot zijn je mazen vsn je slowfeeder?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:59

@ Vaallerie: het kan ook nog schimmel in de darmen zijn. Dan is de romp peervormig: dus schraal aan de bovenkant en bol bij de buik. Daar doet die hoeveelheid brok geen goed bij, inderdaad. Is hij ook heel scheterig? Dan is de kans op schimmel
Groot en zou ik eens Microcomp aanschaffen. Schimmel uit de darmen krijgen is een lang proces.

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:13

Fabster schreef:
@ Vaallerie: het kan ook nog schimmel in de darmen zijn. Dan is de romp peervormig: dus schraal aan de bovenkant en bol bij de buik. Daar doet die hoeveelheid brok geen goed bij, inderdaad. Is hij ook heel scheterig? Dan is de kans op schimmel
Groot en zou ik eens Microcomp aanschaffen. Schimmel uit de darmen krijgen is een lang proces.

Nee hij is gelukkig niet winderig en zijn romp is niet peervormig. Bedankt voor het meedenken.

Heb een zandkuur besteld en ben verschillende vitamine en mineraalkorrels aan het bekijken en vergelijken. Ik denk dat ik voor Marstall Force ga!

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:25

horsii schreef:
Hoe groot zijn je mazen vsn je slowfeeder?

Ik geloof 4x4cm

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:25

Dat is niet zo slow :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:26

Fabster schreef:
Dat is niet zo slow :=

Nee inderdaad, ze schrokken hier al uit een 3x3 :+

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:20

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als @Vaallerie. Mijn pony heeft een bolle buik, ik dacht eerst dat het gewoon te dik was, maar na een poos dieeten kun je nu goed zijn ribben voelen, niet zien. Bolle buik is gebleven helaas. Wat ik al heb gedaan: meer hooi voeren, want ze at haar stal altijd aardig leeg. En aangezien stro moelijker verteerbaarder is dan hooi ben ik meer hooi gaan voeren. Daarnaast krijgt ze geen brood meer, eerst wel omdat de staleigenaar dat zijn paarden ook geeft. Helaas weinig verschil gemerkt. Over wormen wil ik de staleigenaar nog even vragen wanneer voor het laatst is ontwormt. In de mest is niets te zien, maar dan kan ze ze natuurlijk nog steeds hebben. Hebben jullie nog tips/ideeën hoe het komt en wat ik er aan kan doen? Zand ga ik ook ff testen. Ze is trouwens wel vrij winderig, niet super vaak winden maar wel regelmatig. En boeren. Ze heeft ook al een keer gaskoliek gehad, dus ik denk dat het gas is. Maar ze staat maar 5 uur per dag in de wei... dan kan het toch niet allemaal gas daarvan zijn?

Oja even qua voer, ze krijgt driekwart schep basisbrok per dag, 'sochtends een ruif hooi en 's avonds ook. Ze staat van ong 12 tot 17 uur op de wei. Ik rijd haar 5x in de week, best wel intensief.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:06

Mijn welsh is ook ontzettend bol terwijl zij helemaal niet op gras staat. Ze is schraal van boven en bol van onder. Cushing is getest maar was negatief, over half jaartje toch opnieuw testen.