Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:56

Ik heb de Vito geprobeerd bij een paard dat slecht reageert op suiker en zetmeel en tegelijkertijd snel invalt. Dat was absoluut geen succes :n

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:57

Waarom niet als ik vragen mag?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:34

Het paard viel in korte tijd heel erg af. Raakte bespiering kwijt. Terwijl daar verder geen aanleiding voor was, behalve het krachtvoer was er niets veranderd. Hij kreeg overigens onbeperkt ruwvoer.
Het enige dat hielp was het switchen naar een andere muesli.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:43

Aimee schreef:
Het paard viel in korte tijd heel erg af. Raakte bespiering kwijt. Terwijl daar verder geen aanleiding voor was, behalve het krachtvoer was er niets veranderd. Hij kreeg overigens onbeperkt ruwvoer.
Het enige dat hielp was het switchen naar een andere muesli.

Wat apart! Welke muesli voer je nu?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 12:57

Dit is vrij apart, maar dit zal zoiets zijn als uitzondering bevestigd de regel?
Wel vervelend voor je en gelukkig gaat het beter nu je anders voert.
Ik verkoop zelf heel veel vito en mijn vorige paard heeft het ook gevoerd gekregen, maar ik heb hier niet eerder van gehoord. Ook niet van collega's.
De vito is een fijn voer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:22

Geen idee of het de uitzondering op de regel is.
Ik voer geen Vito meer :n
Had twee paarden. Totaal verschillende paarden en om totaal verschillende redenen beide behoorlijk gevoelig op het voer.
De ene is het hierboven beschreven geval. Die ben ik de 16+ muesli van D&H gaan voeren.
De andere had maagproblemen. Ook Vito gevoerd om zo min mogelijk suiker en zetmeel te geven, maar vreemd genoeg gaf dat geen verbetering. Hij viel wel behoorlijk af. Overgestapt op Optimal en probleem verholpen. Hij kwam weer aan, kwam mooier in de bespiering en de maagproblemen werden aanzienlijk minder.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:58

Maag en leverproblemen zijn niet altijd op te lossen met suiker en zetmeelarm voer.
Optimaal is juist voor paarden met leverproblemen. Dus dat het nu beter gaat klopt wel :)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:54

Leverproblemen had ie niet hoor :n
Ik voerde Optimal omdat daar veel in zit in relatief kleine hoeveelheden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 16:08

Leverproblemen worden niet altijd (h)erkend, maar kunnen de oorzaak zijn van maagproblemen en andere buikklachten. Dus vandaar mijn reactie.
En als nu blijkt dat hij zo opknapte van de optimaal zou ik er toch een beetje vanuit gaan dat hij wel degelijk problemen had.
Het niet goed functioneren is niet direct in het bloed te zien. Pas als de problemen ernstiger of groter zijn is het meetbaar in het bloed.( dit heb ik mij tenminste laten vertellen door zowel een dierenarts als een alternatieve genezer)

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:34

Sinds een paar dagen wordt er (onbeperkt) voordroog gevoerd omdat we nu echt geen gras meer hebben op de wei. Helaas blijkt mijn paard hier slecht tegen te kunnen want hij heeft weer veel vocht bij de mest en daardoor een hele vieze kont :( .

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Darm-Regulator van Marstall? Is dat een kuurtje of iets wat je continue moet blijven geven (redelijk prijzig dan of niet)?

Naast 24/7 op de wei met voordroog krijgt hij 0,5 kg Faser Light per dag en met intensieve trainingen (endurance) of baktraining 1 of 2 handjes Sanequi Muscle erbij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:47

mirim schreef:
Leverproblemen worden niet altijd (h)erkend, maar kunnen de oorzaak zijn van maagproblemen en andere buikklachten. Dus vandaar mijn reactie.
En als nu blijkt dat hij zo opknapte van de optimaal zou ik er toch een beetje vanuit gaan dat hij wel degelijk problemen had.
Het niet goed functioneren is niet direct in het bloed te zien. Pas als de problemen ernstiger of groter zijn is het meetbaar in het bloed.( dit heb ik mij tenminste laten vertellen door zowel een dierenarts als een alternatieve genezer)

De oorzaak van de maagproblemen was bekend en dat was iets heel anders.
Daarnaast knapte hij niet specifiek op van de Optimal. Hij werd namelijk uitgebreid behandeld voor de maagzweren.
Het gaat er specifiek om dat ik bij beide paarden verschillende muesli's heb uitgeprobeerd en beide deden het ronduit slecht vanaf het moment dat ik Vito voerde en kwamen weer mooi op conditie bij de overgang naar een andere muesli.
Overigens heb ik ook nog wel andere dingen uitgeprobeerd, bijvoorbeeld de Ricebran. Dat was helemaal dramatisch, maar dat is niet echt relevant voor dit topic.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:44

RvT: Hooi naast de voordroog voeren helpt vaak al voldoende en dan hooi afbouwen zo ver dat mogelijk is. Sommige paarden moeten er hooi naast hebben.

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:09

Lante: Op stal krijgt hij hooi (bij het poetsen, opzaddelen, of ik laat hem gewoon een uurtje staan eten). Maat nu eet ie dat met lange tanden want kuil is natuurlijk veel lekkerder :roll: . Vandaag was het weer zo'n waterval van mestvocht :(

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:33

Waarschijnlijk moet je paard even wennen aan het nieuwe ruwvoer. Je kunt hem dan inderdaad helpen met een kuurtje darmregulator. Je heeft het niet te blijven geven. Zodra de mest weer vaster wordt kun je stoppen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:45

Mijn paard krijgt sinds kort ander hooi en 's ochtends voordroog. Zijn mest is nog wel goed maar hij heeft iets meer last van waterige mest. Alleen het eerste beetje dus, de rest is normaal.
Zou die darm regulator daar goed voor zijn of kan ik het gewoon zo laten en moet hij even wennen aan de omschakeling?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 21:36

Ik heb amino muscle plus besteld na overleg.beginnen met klein emmertje en eens kijken wat er gebeurd. Krijgen vogeltjesland hooi,force en magnesium.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:00

Mara, ik geef mijn paard ( die gevoelig reageert bij iedere nieuwe baal ruwvoer)nu alleen darmregulator als hij last heeft. En het werkt echt!
In het verleden heeft hij eens zo erge dunnemest gehad dat ik aan het geluid dacht dat hij stond te plassen. Toen heb ik hem darmregulator voor langere tijd gegeven. Nu volstaat een of twee dagen een schepje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:36

Wat zit er precies in de darmregulator? Het is dus een kuur die je zolang kan voeren als nodig is? Of eventueel steeds weer herhalen.
Het is een 20kg emmer? Hoeveel geef je hiervan?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 08:52

Voor de ingrediënten kun je even op de site van marstall kijken.
Het is verkrijgbaar in een emmer van 3,5 kilo en van 9 kilo.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:12

Iemand ervaring met de Senior Plus?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:59

Stalgenoot van mij voert het, is er wel tevreden over. Paard was erg ingevallen dus nu even de priores erbij.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:08

Na veel positieve ervaringen over de marstall cornmuesli over het aankomen wil ik deze toch gaan geven.
Hoeveel raden jullie aan dat ik per dag voer?

Arabier van 1.60 groot, wordt 3 a 4 keer in de week dressuurmatig gereden. Krijgt 12 kilo voordroog per dag, 2 scheppen luzerne door het krachtvoer heen om kauwen te stimuleren en 200 ml zonnebloemolie over het voer.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:56

Ik zou je willen adviseren om een voedingsadvies bij marstall aan te vragen.
Daar kun je precies aangeven wat je paard nu krijgt, wat je wilt bereiken met het voer en de bijzonderheden van het paard vermelden. Je krijgt dan een advies op maat :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:57

Dat heb ik al gedaan en die raden de havervrij aan maar dit zie ik zelf niet zitten.
Vandaar dat ik hier nu graag jullie mening zou willen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:04

De Havervrij is een prima voer. Cornmuesli past niet bij ieder paard namelijk, vandaar dat ik je aanraadde om het bij marstall zelf aan te vragen.
Jouw paard gaat met deze arbeid die je aangeeft snel te veel krijgen met de cornmuesli. De Havervrij is echt goed voer, ze blijven er mooi van op gewicht, zelfs bij zwaardere arbeid als wat jouw paard verricht.
Dus ik ga helemaal mee met het advies van marstall!