[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:40

Oh ik ben wel benieuwd naar die NutriMash. Al houdt mijn welsh nog steeds niets binnen kwa voer, alles wat ik probeer resulteert onmiddellijk in diarree. Ze zit nu ook slecht in haar vacht en is lusteloos. Morgen bel ik de dierenarts voor een bloedonderzoek. Ook bij beide meteen maar de cushing test laten doen, is momenteel toch gratis.

Ze ziet er momenteel zo uit:

Afbeelding

Rare lichte haren bovenop haar zomervacht, veel 'happen'. Ze wordt ook best wel opgejaagd door mijn shet moet ik zeggen. Ze staan al 8 jaar samen maar dikke vriendinnen zullen ze niet worden. Mijn shet is nogal vreemd namelijk. :+

Haar nek lijkt bovenop nog aardig dik, maar hij is echt heel soepel vergeleken met wat het was. Sowieso lijkt ze afgevallen te zijn, maar die hangbuik blijft een beetje.

Dit is mijn shet nu:
Afbeelding

Zij heeft erg last (gehad) van een zelling net voor haar ene uier. Dierenarts laten komen en die gaf aan dat het een soort vetontsteking was. Daar is niets aan te doen, behalve afvallen. Toevallig viel me gisteren op dat het al een stuk verminderd was. Nog wel iets hard, maar niet meer zo enorm gezwollen.
Laatst bijgewerkt door LinSa op 11-09-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:42

Misschien schimmel of zand?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:44

Fabster schreef:
Misschien schimmel of zand?

Zandkuur heeft ze gehad, maar daar kwam geen verbetering op. Ik heb toen die brokjes ZandWeg gevoerd, want mengen kan niet aangezien ze overal (behalve van hooi) echt heel erg aan de diarree gaat.
Mest is ook onderzocht, lichte besmetting, ontwormd maar had ook geen resultaat. Wil echt een uitgebreid onderzoek voor haar want ze is echt totaal zichzelf niet. Begin me echt zorgen te maken. -O-

Edit: ze heeft ook een tijd MicroComp van Phytonics gehad, maar dat moet ook gemengd worden dus daar ben ik ook mee gestopt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:52

Maar alshet wel schimmel is, dan komt het niet uit de bloedtest en heb je wel microcomp nodig. En dat duurt best even voor dat weer goed is. Microcomp heb je trouwens ook in vloeibare vorm. 2 x per dag 2 ml gaf ik en dat kun je op een klein stukje brood doen. Vaak heb je bij de microcomp ook wel detox comp nodig om de afval stoffen af te voeren.

Bloedonderzoek kan trouwens nooit kwaad. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:56

Ik heb net een vitamine brok besteld. Hopen dat het afvallen dan wat sneller gaat.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:58

Oh vloeibaar klinkt erg goed! Al lijkt het me ook niet normaal dat haar darmen niets meer accepteren. Tot 3 maanden terug ging alles prima, zag er goed uit, actief, blije pony.

Hoe wordt de diagnose 'schimmel' gesteld? Wordt daar een kweek van gedaan of is dat meer een 'gok'?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 13:58

Yenni schreef:
Ik heb net een vitamine brok besteld. Hopen dat het afvallen dan wat sneller gaat.

Afvallen gaat niet perse sneller met een vitamine brok, maar je weet zo wel dat de kans op tekorten door het dieet kleiner is. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:05

LinSa schreef:
Oh vloeibaar klinkt erg goed! Al lijkt het me ook niet normaal dat haar darmen niets meer accepteren. Tot 3 maanden terug ging alles prima, zag er goed uit, actief, blije pony.

Hoe wordt de diagnose 'schimmel' gesteld? Wordt daar een kweek van gedaan of is dat meer een 'gok'?

Bij Laarakker kwam het er toen uit bij mijn pony. Die had ook zo n buik, werd steeds doffer, ging ineens heel vaak liggen en kreeg regelmatig koliek. Geen diarree dan weer.

Mijn trekpaard had wel echt vette diarree. Niet normaal. Ook zo n bolle buik en dof. Dan weer geen koliek. Bij hem kwam uit de bloedtesten ook niks, maar Laarakker er naar laten kijken en bij hem kreeg ik Clear Intestin. Ook van Phytonics. Als je daar wat water bij gooit, gaat het plakken en kun je er een balletje van maken. Ik doe er wel een klein beetje brok bij voor de smaak (echt maar 10 ofzo), maar sindsdien alles onder controle. Alhoewel hij wel op een onderhoudsdosis blijft.

Dus als er uit het bloedonderzoek niks komt, zou ik eens een afspraak maken bij Den Hoek. Wie weet wat dat oplevert. Bij mij meestal wel heel goed resultaat.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:00

Maar dat is dus niet op basis van een bevinding, maar op het uiterlijk?
Ik laat haar sowieso eerst via het bloed doorlichten voordat ik verder kijk. Hopelijk is het iets simpels en is het zo gevonden en opgelost. :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:38

Nee, op basis van een bevinding. Ik reageer nu meer op het uiterlijk. Maar ik ben natuurlijk geen DA. Kan alleen de overeenkomsten met mijn paarden en hun kwalen zien, zo op de foto. Verder laat ik het aan een DA over (wat de mensen van Den Hoek ook zijn).

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:00

Interessante en handige tips worden er weer genoemd.
Zo ziet mijn fjord er nu uit.(gisteren) We mogen sinds een week weer werken dus dat is heel fijn.
Hij krijgt nu ook sinds een week phytonics glucobalance, lever compositum(tegen schimmel) en ik behandel zijn hoeven tegen de schimmel. Vanmiddag komt de chiropractor en dan kan dikkie ook weer lekker lopen. *\o/* (Oja! hoefschoenen komen ook deze week. :+ )
Gamble word 5-6 keer in de week gereden of gelongeerd.. Soms zelfs 7 dagen in de week. 3-4x per week is echt te weinig (m.i.) om af te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:56

Zo goede voornemens voor je fjordje dus. Ben benieuwd hoe die er over n paar maanden uitziet. Die van mij staat momenteel nagenoeg stil tot ik het een & ander heb uitgezocht (DA komt vanmiddag voor een bloedje). Maar moet zeggen dat ik d'r niet dikker vind geworden ondanks wat minder beweging. Ga nog wel lekker stukken met de wandelen & wat VD.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:19

Hier hetzelfde. Pony gaat niet echt lekker dus na onze lekkere start van bijna 60 km in augustus blijven we nu op een kilometerof 5 hangen. Hopelijk snel duidelijkheid.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:36

LinSa schreef:
Hier hetzelfde. Pony gaat niet echt lekker dus na onze lekkere start van bijna 60 km in augustus blijven we nu op een kilometerof 5 hangen. Hopelijk snel duidelijkheid.

Sorry verkeerde topic :o

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:55

Kasmir schreef:
Zo goede voornemens voor je fjordje dus. Ben benieuwd hoe die er over n paar maanden uitziet. Die van mij staat momenteel nagenoeg stil tot ik het een & ander heb uitgezocht (DA komt vanmiddag voor een bloedje). Maar moet zeggen dat ik d'r niet dikker vind geworden ondanks wat minder beweging. Ga nog wel lekker stukken met de wandelen & wat VD.

Weet niet of dit voor mij was, maar zoja. Ik hoop inderdaad dat hij afvalt en ik zal wel posten hoe hij er over een tijdje uitziet. Lastig om een paard op gewicht te houden wat stilstaat.. Hoop dat het met die van jou ook lukt :(:)

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:24

Ik ben te blij om dit niet te delen. Mijn shet heeft nog nooit zo goed op gewicht gestaan. Je kan zelfs haar ribben voelen! Sinds april/mei krijgt ze elke dag een stukje beperkt gras, waar eigenlijk niet zoveel in zit. Af en toe een beetje krachtvoer voor koudbloeden. Werken doet ze ongeveer 3x per week maar in augustus was het wel minder. Veel recht richten en mennen, 1x per maand doen we echt een grote buitenrit.

Afbeelding

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:06

Dat ziet er keurig uit!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:08

Heerlijk als hard werken loont! Ze ziet er goed uit zeg!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:45

Zo was mijn pony +/- maandje voordat ik op vakantie ging;

Afbeelding

Vandaag terug gekomen van 2 weken vakantie, pony super verzorgd door super lief stalgenootje, en oooh wat ziet ze er goed uit! Merkte het ook zeker aan haar conditie vanochtend.
Maar natuurlijk mag er echter nog wel ietsje af van mij hoor!!

Afbeelding

Afbeelding

Ben ook zeer van mening dat de Vitalbix Daily Complete haar goed dit.
En de Lucerne+ & Slobber is vanochtend ook goed gekeurd!! :j

Mocht iemand de NutriMash van Vitalbix hebben, waarvan zijn/haar paard het niet eet of lekker vind.

Ik houd me aanbevolen! :)

Yes, Ik weet dat ik ook online kan bestellen! :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:16

wie o wie kan mij helpen met mijn jonkie die te vet begint te worden?

Ik ben sinds twee maanden in het bezit van een Paint van twee jaar, hengst en hij begint vet te worden. Hij was al een beetje pappig toen ik hem kocht maar nu begint hij echt dik te worden en ik weet niet waaraan dit ligt. Meneer staat op een vrij kale weide waar hij flink kan rond scharrelen. Heeft de hele dag beschikking tot ruwvoer(hooi) en een mineralen liksteen. Ook krijgt hij een musliemix( cool mix havens) een handje ,een klein handje basis brok en lysine.
de andere paarden staan er op goed gewicht bij. Dus ik weet niet zo goed waar ik met hem de fout in ga. Als ik hem in zijn ruwvoer ga beperken heeft hij niet de hele dag meer het tot beschikking omdat het dan op is.

Wie kan mij helpen?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:52

speedfiets_2 schreef:

Ik ben sinds twee maanden in het bezit van een Paint van twee jaar, hengst en hij begint vet te worden. Hij was al een beetje pappig toen ik hem kocht maar nu begint hij echt dik te worden en ik weet niet waaraan dit ligt. Meneer staat op een vrij kale weide waar hij flink kan rond scharrelen. Heeft de hele dag beschikking tot ruwvoer(hooi) en een mineralen liksteen. Ook krijgt hij een musliemix( cool mix havens) een handje ,een klein handje basis brok en lysine.
de andere paarden staan er op goed gewicht bij. Dus ik weet niet zo goed waar ik met hem de fout in ga. Als ik hem in zijn ruwvoer ga beperken heeft hij niet de hele dag meer het tot beschikking omdat het dan op is.

Wie kan mij helpen?

Misschien kan je met hem gaan wandelen? Dan krijg hij toch meer beweging.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 18:33

speedfiets_2 schreef:

Wie kan mij helpen?

Ik zou alle musli en brok weglaten en hooguit wat echt geconcentreerds geven voor de vitamines. Krijgt hij al hooi uit een slowfeeder?

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:37

@speedfiets_2 Ik denk dat je idd een slowfeeder moet gaan gebruiken als je dat nog niet doet. Dan eten ze veel minder hooi op een dag maar hebben ze het wel altijd tot hun beschikking. Opzich worden ze van hooi niet heel snel dik, maar als ze er veel van eten en het is aardig rijk hooi... tja.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:23

Wat vinden jullie van mijn té dikke paard?

Afbeelding

Lang leve een arm breken, geopereerd worden en vervolgens 2 maanden al niks kunnen doen...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:37

Valt nog best mee, hoor, Esaqar. Het is natuurlijk wel echt balen van je arm.

Kun je niet met haar aan de hand wandelen? Of los werken in een longeerring? Moet met 1 arm ook nog wel te doen zijn.