Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:50

Ik heb mijn pony sinds gister op de amino sport, wel even spannend gezien het een druktemaker kan zijn. Ik voer nu nog build en glow bij. Met het weer op stal staan en wat meer werken is hij teveel terug gevallen, waar ik al bang voor was. Kijken of we hem nu weer wat meer in conditie krijgen. Vandaag even voor foto's maken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:43

Mijn pony staat nu sinds een maand weer op de champion. Ze doet het er erg goed op. Krijg veel complimenten ook de laatste tijd over hoe ze eruit ziet. Ik ben tevreden!
Ik lees ff mee Cemlys over jouw pony op de amino sport, ik zat nog eventjes te denken om dit ernaast te gaan voeren in tijden van veel trainen en wedstrijden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:46

Ik heb ook nog over champion getwijfeld maar die aminozuren voor spieropbouw spraken me wel aan. Hij staat niet extreem zwaar in het werk verder

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:09

De mijne staat nu op Marstall force, dat ik meng met faser light. Nu is het nogal een zeikerd en ik heb het idee dat hij de structuur niet lekker vindt. Hij laat het gruis liggen namelijk. Zonder muesli eet hij de force niet. Dus ik zoek wat anders, met veel geur, wat niet aanzet (aanleg voor overgewicht) en geen energie geeft. Is de vito een idee?
Ik heb wel op de site gekeken naar de specificaties, maar wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen deze 2 muesli's? Beiden zijn geschikt voor sobere paarden, maar verder?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:27

Kan iemand mij helpen?
Onze 2 koudbloeden krijgen per paard 8,5 kg hooi v natuurland, 50 gr force, 2 handjes pavo speedibeet.
Daarnaast magnesium beide en 1 krijgt er vitamine e en selenium bij ivm tekort en 1x spierbevangen geweest onverklaarbaar.

Nu las iK over het supplement amino plus, een supplement v marstall waarbij op de site staat dat hooi v natuurland een tekort heeft aan bepaalde aminozuren.
Zit dit dat niet in de force?
Zou het wat zijn voor onze paarden? Rijden recreatief

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:10

Zijn er hier gebruikers van de Marstall Lein-distel-olie? Zit hier alleen omega 3?
Mijn primeval 3-6-9 is bijna op en wil dus nieuwe olie gaan kopen. Ik hoorde van iemand dat omega 9 (en 6) helemaal niet nodig zijn... Iemand hier die weet hoe een wat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:16

Het gaat om de verhouding 3-6-9, maar veel paarden (en ook mensen) krijgen al zat (een overschot) omega 6 binnen. Omega 9 weet ik niet zo goed meer. Maar de conclusie was van wat ik kon vinden, dat alleen omega 3 voeren voldoende is. Zowel voor paard als mens.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:17

Toevallig net een stukje gelezen over 3 6 9

Idd zou alleen omega 3 nodig zijn

ging over onbeperkt hooi voeren bij dikke paarden. In vet zit leptine. Dit hormoon zorgt voor het vol zijn gevoel. Hoe meer vet hoe meer leptide in het bloed, hoe meer kans op leptideressistentie. Omega 6 was niet nodig (hoe precies weet ik niet meer omdat het in het engels was). Omega 3 was wel belangrijk om vetontstekingen tegen te gaan. Zal het even opzoeken

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:20

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:24

Dat was inderdaad wat ik hoorde. Omega 6 krijgen de paarden (en wij) al zat binnen een omega 9 is helemaal niet nodig. Mijn Duits is te slecht om de website van marstall te lezen en uit te maken wat voor omega in de Lein-distel-olie zit :P

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:34

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 23:01

Nee helaas. Als je op "meer informatie" klikt dan krijg je een pdfje in het Duits.

Informatief stukje trouwens van je link!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:42

Ik voer nu de Force en voerde een tijdje de Faser Light maar ben overgegaan naar de westernmix. Mijn pony doet het uitstekend op deze combinatie. Ik blijf Marstall een fijn product vinden, mijn pony doet het er goed op en ziet er goed uit. :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:02

Even gekopieerd van mijn topic. Ik werd hierheen verwezen voor ervaringen van voer.

Mijn paard heeft enige tijd last van diarree gehad. Na verschillende onderzoeken wijst alles erop dat ze een extra gevoeligheid van de darmen heeft voor snel verteerbare kuilen i.c.m. zand. Advies is om zand te blijven bestrijden en het rantsoen aan te passen door alleen nog maar droog hooi met weinig suiker te voeren, zodat de darmflora zich kan herstellen. Geen wortels/appels en bietenpulp. Gering brok en muesli.

Het is begonnen toen ik haar kocht; andere omgeving --> stress --> diarree
Even in het kort:
In het voorjaar was alles weg en leek het goed. In het najaar (toen ze op de paddock stond) begon het weer. Mestonderzoek gedaan, zat iets zand in, dag daarna koliek/koliekerig geweest. Dit is behandeld en daarna begonnen met zandweg en een probiotica kuur. Nooit meer symptomen gehad hierna, mest werd ook weer goed, niks aan de hand. Uiteindelijk begon het weer, zelf mest onderzocht; zand. Dierenarts gebeld, alvast met zandweg begonnen. Hij is langsgeweest en zei dat ik inderdaad moest doorgaan met behandelen.
Alleen nu geen verbetering, weer dierenarts gebeld en gevraagd om een bloedonderzoek. Hier zijn geen bijzondere dingen uitgekomen. Ze is met het mestonderzoek opgevoeld van achteren maar ook geen bijzondere dingen te voelen.
Al deze tijd heeft zij een normale temperatuur gehad, at goed, dronk goed, was vrolijk, zat goed in haar vacht. De dierenarts noemde haar ook een gezond paard, alleen die diarree klopte niet.

Hierna is de diagnose gesteld, bij geen verbetering na een aangepast rantsoen zou ik naar de kliniek gaan. Na 1.5 dag op droog hooi werd haar mest stukken beter, geen water meer wat eruit liep maar keutels! Haar billen/benen en staart zijn ook weer droog. Tevens heb ik haar een grasmasker opgedaan zodat ze ook geen zand meer binnen kan krijgen op de paddock. Ik hoop dat dit tijdelijk is.

Voor mijn paard, maar ook voor mij stukken fijner uiteraard. Nu kwam mijn pensionhouder met de vraag of het niet een idee was om (tijdelijk) ook suikervrije (iig niet met zoveel suikers) brokken te gaan voeren, totdat de darmflora compleet de tijd heeft gehad om te herstellen.

Ik kreeg de tip van Marstall faser light of Marstall vito. Wie heeft er ervaringen met welk voer? Had je paard eerder symptomen en zijn die veranderd etc.?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:01

Faser Light heeft als voordeel, boven Vito, dat je minder hoeft te voeren om genoeg vit./mineralen binnen te krijgen. Verder vond mijn paard beide lekker. Ik geef nu Faser Light 700 gr per dag. Van de Vito zou hij 2 kg moeten om voldoende vitamine binnen te krijgen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:37

Als marstalldealer maar ook uit eigen ondervinding met mijn paard kan ik je sterk de darmregulator van marstall aanbevelen.
Ik begrijp het idee van je pensionhouder wel, maar met alleen een suikerarm voeder krijg je de darmen niet zo goed op peil als met de darmregulator erbij. Mijn paard doet het nu erg goed, na een kuur darmregulator, op marstall condicion. Zijn mest blijft nu goed ondanks de steeds wisselende soorten ruwvoer, daar waar bij eerder altijd heel sterk op reageerde.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:51

mirim schreef:
Als marstalldealer maar ook uit eigen ondervinding met mijn paard kan ik je sterk de darmregulator van marstall aanbevelen.
Ik begrijp het idee van je pensionhouder wel, maar met alleen een suikerarm voeder krijg je de darmen niet zo goed op peil als met de darmregulator erbij. Mijn paard doet het nu erg goed, na een kuur darmregulator, op marstall condicion. Zijn mest blijft nu goed ondanks de steeds wisselende soorten ruwvoer, daar waar bij eerder altijd heel sterk op reageerde.

Van mijn dierenarts heb ik een probiotica gekregen om de darmflora verder ook weer op gang te krijgen. Dit wil ik eerst afwachten.

In het topic dat ik geopend werd werd mij wel aangeraden om Marstall force bij te gaan voeren voor de vitaminen en mineralen, zeker omdat ze nog zo jong (3 jaar) is.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 19:07

Kan iemand mij vertellen wanneer je de muscle plus gaat voeren? Op de site staat bij arm ruwvoer. Is de force niet voldoende?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 21:48

Muskel plus wordt voornamelijk gegeven aan paarden die kunnen ' verzuren' na het werk.
Force is een vitaminen, mineralen en electroluten supplement.
Dit kan ook voldoende zijn, maar soms is de Muskel plus meer aangewezen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:29

En geef je het dan samen?
Ik heb een tinker die vitamine e en selenium bij krijgt ivm 1x spierbevangen zonder oorzaak.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:05

Het kan. Je kunt ook een wat uitgebreider advies aanvragen bij marstall en de problematiek van je paard voorleggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:11

Kaitlyn, wat ik mij afvraag is waarom je paard geen bietenpulp zou mogen hebben. In de meeste soorten zit weinig suiker en de pectine ui het bietenpulp is zeer bevordelijk voor de darmflora!

Zie ook: http://annekehallebeek.com/tag/pectine/

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:17

Welke marstall muesli zouden jullie aanraden voor een paard die wel een extraatje kan gebruiken maar van suikers en zetmeel heel heet wordt? (Hij moet wel genoeg binnen krijgen omdat ik flinke buitenritten met hem maak en hij soms wel eens wilt invallen)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 07:50

Je zou dan de vito kunnen geven. Het geeft langzame energie, zorgt voor voldoende voeding, mineralen en vitamine. Eventueel met olie.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:27

Bedankt! :o