[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:22

Is dat een hele rare schiefel dan? Van een schiefel merken paarden meestal niks. Is gewoon een bult op het bot. Niet mooi, maar meestal ook niet pijnlijk ofzo. Of zit het bij jouw haf op een hele rare plek?

Als hij niet veel kan, worden het kange wandelingen, denk ik. Veel meer wordt dan lastig. Behalve streng voerbeleid, dan.

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:33

Fabster schreef:
Is dat een hele rare schiefel dan? Van een schiefel merken paarden meestal niks. Is gewoon een bult op het bot. Niet mooi, maar meestal ook niet pijnlijk ofzo. Of zit het bij jouw haf op een hele rare plek?

Als hij niet veel kan, worden het kange wandelingen, denk ik. Veel meer wordt dan lastig. Behalve streng voerbeleid, dan.

Zo zag de schiefel in het begin eruit, hij is nu iets kleiner:

Afbeelding

Afbeelding

Dichtbij de sprong dus. Vandaar dat ik voorzichtig wil zijn met wat wel/niet kan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:56

Maar heeft iemand gezegd dat hij niet veel mag, of heb je dat zelf verzonnen (niet denigrerend bedoeld, trouwens). Want meestal hebben ze nergens last van. Ziet er alleen raar uit. 1 van mijn paarden heeft t ook. Merk je niks van.

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:02

Fabster schreef:
Maar heeft iemand gezegd dat hij niet veel mag, of heb je dat zelf verzonnen (niet denigrerend bedoeld, trouwens). Want meestal hebben ze nergens last van. Ziet er alleen raar uit. 1 van mijn paarden heeft t ook. Merk je niks van.

Ik heb dat meegekregen van stalgenoten. En hij liep er in het begin ook kreupel mee.
Als de schiefel dichtbij pezel etc zit, kan je met door rijden behoorlijke schade aanrichten.....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:17

Mss moet je er dan eens een DA naar laten kijken. Schade is nooit goed. Dan moet je inderdaad uitkijken. Maar zo niet, dan kun je gewoon weer aan de slag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 12:20

Gewoon Da even laten kijken erna makkelijkste is als die toch al voor stalgenoot er is en dan heb je kans ook nog dat het niks kost, omdat hij dan ook niet speciaal ervoor naar je toe hoef.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:04

Uiteraard voer ik melasse vrije luzerne.

Maar voeren jullie nog speciaal voor de eiwitten?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:06

Ik voer echt alleen hooi(of gras) en wat vitaminekorrel aan mijn dikke dame, meer hebben ze niet nodig volgens mij.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:10

Dat deed ik eerst ook inderdaad, maar toen werd ik gewaarschuwd door de dame van Equilin (die ook diergeneeskunde heeft gestudeerd) dat ik echt aanvullend eiwit moest voeren.

Ergens wel logisch ook. Te dikke paarden of IR paarden worden vaak heel schraal gehouden maar wel stevig getraind om weer in vorm te komen. Maar ik weet niet of dat haar beweegredenen waren om mij dat aan te raden.

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:14

Qua voeding zat ik eraan te denken om (heb ik namelijk nog staan) Equi Magic (luzerne) en Metazoa bij te laten voeren 2x per dag. En dan per keer 1 hand luzerne en 1 hand Metazoa.

Op mijn nieuwe stal wordt sportbrok bijgevoerd, maar ik ben bang dat mijn haflinger daar nog meer van gaat aankomen, dus zoek een alternatief dat hij iig op gewicht blijft (het liefst afvalt) en het idee krijgt dat hij op stal net als de rest ook wat te eten krijgt. ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:17

LinSa schreef:

Ik weet niet of deze link hier al eens gedeeld was maar ik vond hem voor mezelf erg nuttig.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Als ik echt super actief ging trainen zou ik misschien wat bij gaan geven maar dat beetje hobbelen zal nog geen tekorten geven bij de mijne vermoed ik zo.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:27

Azmay schreef:
LinSa schreef:

Ik weet niet of deze link hier al eens gedeeld was maar ik vond hem voor mezelf erg nuttig.
http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergelijken

Als ik echt super actief ging trainen zou ik misschien wat bij gaan geven maar dat beetje hobbelen zal nog geen tekorten geven bij de mijne vermoed ik zo.

Van de zelfde site en past mooi bij bovenstaande link: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... ergieeiwit

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:37

LinSa schreef:
Dat deed ik eerst ook inderdaad, maar toen werd ik gewaarschuwd door de dame van Equilin (die ook diergeneeskunde heeft gestudeerd) dat ik echt aanvullend eiwit moest voeren.

Ergens wel logisch ook. Te dikke paarden of IR paarden worden vaak heel schraal gehouden maar wel stevig getraind om weer in vorm te komen. Maar ik weet niet of dat haar beweegredenen waren om mij dat aan te raden.

Eiwitten zijn nodig om spieren op te bouwen. Die fout maakte ik zelf ook. Waardoor Jim ging interen op de spieren ipv op te bouwen. Nu krijgt hij lijnzaadbrokjes bij, in de zomer gras en de winter voordroog. Dat was voor hem alweer voldoende om spieren op te bouwen.

Balen van de schiefel. Lijkt me wijs om er even naar te laten kijken. Laat je niet gek maken door je stalgenoten. Die hebben ook geen röntgenogen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:58

En betreffende schiefel het paarden lichaam kan veel hoef en gebeur niet altijd. ;)

Schiefel linksvoor die aangetekend staat op klinische keuring als bijna 4 jaar is nu niks meer van terug te vinden (hij is nu 19 jaar). Als 5/6 jarige gebroken griffelbeentje gehad en paar jaar terug controle foto laten nemen, omdat ik het wilde weten. Eigenlijk nog maar bar weinig van te zien dat zijn griffelbeentje ooit gebroken is geweest en stukje bot dat ingekapseld was was ook weg. Heb wel als ongeveer 15/16 jarige een keer hard wit stukje wat eruit kwam. Niet bij nagedacht en weggegooid, maar zeer waarschijnlijk is dit het afgebroken stukje griffelbeentje geweest.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:54

Ik moet me hier helaas ook meldrn haha..

Mijn fjord is in een korte tijd echt moddervet geworden, maar mag nog niet vol im de beweging.

Welk trainingschema houden jullie aan?
(hij heeft een graasmasker die hij er steeds afwurmt en krijg t metazoa broxx en lucerne met daarbij glucobalance en staat 24/7 buiten oo kort gras)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:38

Imke86 schreef:
Dichtbij de sprong dus. Vandaar dat ik voorzichtig wil zijn met wat wel/niet kan.

Bij mijn paarden zit het spronggewricht aan de achterbenen... dit is toch een voorbeen?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 00:54

Ik om me ook melden voor mijn dikkertje.
@amyyy55: mijn paard is hoefbevangen (en op medicijnen) en ik loop elke dag een half uur aan de hand Ik kan niet echt advies geven, wat voor beweging krijgt hij nu?

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:04

KootMiraDrum schreef:
Imke86 schreef:

Bij mijn paarden zit het spronggewricht aan de achterbenen... dit is toch een voorbeen?

Ja sorry, je hebt gelijk. My bad! ;)

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 08:09

amyyy55 schreef:

Mijn fjord is in een korte tijd echt moddervet geworden, maar mag nog niet vol im de beweging.

(hij heeft een graasmasker die hij er steeds afwurmt en krijg t metazoa broxx en lucerne met daarbij glucobalance en staat 24/7 buiten oo kort gras)

Wat grappig, ik voer mijn haflinger precies hetzelfde! Glucobalance was ik nog van plan om erbij te halen, een vriendin met een Ijsco heeft daar heel veel aan, haar Ijs doet het goed erop.

Ik ben begonnen met een half uur wandelen. Gisteren heb ik weer eens een buitenrit gemaakt (staprit) van 50 minuten ongeveer.
Ik ga nu opbouwen naar 45 - 60 minuten wandelen of een staprit per dag, even kijken hoe dat gaat.
Gaat het allemaal goed, ga ik ook per 5 minuten per week opbouwen met een drafje erbij om vervolgens hetzelfde met galop te doen.

Ik rijd endurance (lange afstanden dus), er zijn diverse endurance sites waar wel opbouwschema's staan voor de endurance, misschien kun jij die ook wel gebruiken! :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:19

HippoLogic schreef:
Ik om me ook melden voor mijn dikkertje.
@amyyy55: mijn paard is hoefbevangen (en op medicijnen) en ik loop elke dag een half uur aan de hand Ik kan niet echt advies geven, wat voor beweging krijgt hij nu?

Nu niks ivm hoefkneuzimgen en hoefzweer. Vanaf maandag mag ik weer rustig opbouwen. En hij krijgt waarschijnlijk hoefschoenen.
Maar ik wil de dagen dat ik er ben (4dagen) twee keer buitenrijden, 1keer dressuur rijden en een keer longeren of een rustdsg met een rustige wandeling.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 11:20

Imke86 schreef:
amyyy55 schreef:

Wat grappig, ik voer mijn haflinger precies hetzelfde! Glucobalance was ik nog van plan om erbij te halen, een vriendin met een Ijsco heeft daar heel veel aan, haar Ijs doet het goed erop.

Ik ben begonnen met een half uur wandelen. Gisteren heb ik weer eens een buitenrit gemaakt (staprit) van 50 minuten ongeveer.
Ik ga nu opbouwen naar 45 - 60 minuten wandelen of een staprit per dag, even kijken hoe dat gaat.
Gaat het allemaal goed, ga ik ook per 5 minuten per week opbouwen met een drafje erbij om vervolgens hetzelfde met galop te doen.

Ik rijd endurance (lange afstanden dus), er zijn diverse endurance sites waar wel opbouwschema's staan voor de endurance, misschien kun jij die ook wel gebruiken! :)

Klinkt goed, ik wil ook heel graag endurance rijden!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:54

Hallo!

Ik heb al eerder mijn vraag hier gesteld en mijn pony is te dik. We gaan vitaminebrok voeren als deze zak leeg is maar aan het hooi kan ik helaas niets veranderen. Hij krijgt rijk hooi van eigen land en hij staat op een hele korte wei.

Mijn hoefsmid zei dat ik hem minder hooi moest voeren en minder brok.
Mijn pony staat op stro.
Zou het kwaad kunnen als mijn pony stro eet als zijn hooi op is?

Mvg Yenni.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:03

Nee hoor. Fijn juist. Heeft hij wat te knabbelen. Scheelt in maagklachten, als hij lang zonder hooi staat. Je moet er wel mee oppassen dat hij niet verl meer stro dan hooi krijgt. Anders kunnen er verstoppingen komen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:12

Fabster schreef:
Nee hoor. Fijn juist. Heeft hij wat te knabbelen. Scheelt in maagklachten, als hij lang zonder hooi staat. Je moet er wel mee oppassen dat hij niet verl meer stro dan hooi krijgt. Anders kunnen er verstoppingen komen.

Hij staat op stro maar hij zal niet zijn hele stal opeten. Bedankt!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:38

Ben erg benieuwd naar de Vitalbix NutriMash die vanaf morgen leverbaar is.
Je kan op HE een proefzakje (350 gram), voor €1,- kopen.

Heb gevraagd of er een optie; om ook op de site aan te bieden voor degene die niet naar HE kunnen.
En daar zijn ze mee bezig! :D