Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:39

Ik heb ook de western mix besteld. Lees er goede verhalen over.

En sinfonie besteld.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:29

Ik ben ook wel erg benieuwd naar jullie voeradvies voor mijn paard aangezien ik niet weet of ik het voeradvies van Marstall zelf wil gebruiken.

Mijn arabische ruin van 5 jaar en 1.60 groot is een aantal maanden onder het zadel en wordt nu 4 a 5 dagen in de week gereden. Hij komt niet snel aan en je ziet nog steeds wat rib bij hem. Ik zoek voer waar best wel wat energie in mag zitten, maar niet zo dat hij er heet van wordt. Hij krijgt zijn krachtvoer door 1,5 schep lucerne.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:42

@Calimero_: ik zou cornmuesli gaan voeren, eventueel i.c.m. zonnebloemolie. Rustig opbouwen.

Ik ga er vanuit dat je paard al onbeperkt ruwvoer krijgt van goede kwaliteit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:20

Hier ook aan het twijfelen tussen vrschillende mueslis. Ik heb een 15jarige ruin die straks weer op stal komt, rij 4-5x in de week, niet zwaar. Hij kan heet worden, echte diesel, hoe langer je bezig bent, hoe fanatieker hij wordt. Nu wou ik een muesli waar hij dus wel voldoende uithaalt voor spieropbouw, liefst zo weinig mogelijk suiker, ev met lucerne te combineren, vorig jaar reageerde hij wat gevoelig op het voordroogkuil, met natte mest, met lucerne is dat beter. Iemand suggesties. Vorig jaar eind de winter vond ik hem iets schraal

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:28

Mizora schreef:
@Calimero_: ik zou cornmuesli gaan voeren, eventueel i.c.m. zonnebloemolie. Rustig opbouwen.

Ik ga er vanuit dat je paard al onbeperkt ruwvoer krijgt van goede kwaliteit.

Hij krijgt inderdaad onbeperkt ruwvoer in een fijnmazig hooinet, staat overigens 24/7 buiten.

Ik zat ook aan de cornmuesli te denken maar daar staat wel bij dat het eiwitgehalte verlaagd is, terwijl eiwitten wel erg goed voor de spieropbouw zijn, dus ik daarom een reden voor mij om toch misschien voor iets anders te kiezen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:37

Omdat je ook al extra luzerne voert, zou ik me niet te druk maken over de eiwitten. Zeker omdat hij ook onbeperkt hooi krijgt. Met 10kg hooi en 1.5kg luzerne krijgt hij al ruim 2x de benodigde hoeveelheid eiwitten. Een paard kan een teveel aan eiwitten goed verwerken, maar meer is in principe niet nodig.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 13:41

Mizora schreef:
Omdat je ook al extra luzerne voert, zou ik me niet te druk maken over de eiwitten. Zeker omdat hij ook onbeperkt hooi krijgt. Met 10kg hooi en 1.5kg luzerne krijgt hij al ruim 2x de benodigde hoeveelheid eiwitten. Een paard kan een teveel aan eiwitten goed verwerken, maar meer is in principe niet nodig.

Hij krijgt voordroogkuil en ongeveer 1 kilo lucerne. Dan moet het dus wel mee vallen met de eiwitten?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:00

Mag ik vragen mizora, hoe jij kunt bepalen hoeveel eiwitten het hooi of de voordroeg bevat zonder het gemeten te hebben?
Het is belangrijk om alle bouwstoffen in evenwicht te hebben, maar omdat we vaak niet helemaal kunnen nagaan wat ons ruwvoer bevat ( analyseren is het beste maar vaak ondoenlijk in b.v. een grote stal omdat er vaak verschillende soorten hooi gevoerd worden uit verschillende partijen) is dit wel moeilijk.
Calimero:
Voor een jong paard wat rustig aan beleerd gaat worden zou ik je de Havervrij of de complete adviseren.
De Havervrij zet wat meer aan, dus in jouw geval zou de Havervrij beter voldoen.
Zodra je meer van je paard gaat vragen zou je er bijvoorbeeld een sportmuesli van marstall naast kunnen zetten of overstappen op een sportmuesli .

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 08:16

Cemlys, je zou naturell kunnen geven in combinatie met procaval vanwege de natte mest.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:58

Ik ga uit van gemiddeld hooi. Indien je op het randje gaat voeren wordt het een ander verhaal. Met 1kg cornmuesli voer je 70 vrep, dat is bij lichte arbeid ongeveer 20% en bij zware arbeid ongeveer 15% van de dagelijkse behoefte. Er zit in mijn ogen dus voldoende speling, zelfs als het hooi onwaarschijnlijk laag zit in eiwitten. Zelfs al bevat het hooi maar de helft van de verwachte hoeveelheid eiwitten, dan is het nog ruim voldoende.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:43

Ik ben een tevreden marstall (naturel/force) gebruiker : ) ik heb even een vraagje via via van een niet bokker . . Wat voer je een 11 jarige haflinger merrie met voldoende eigen energie ? Op stal krijgt ze genoeg ruwvoer aangeboden dus wilde brok/ muesli sober houden ! (Ze krijgt nu beetjes basis-biks) Ik zou zelf zeggen de Naturell maar denk vraag het ook even hier : ))

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:45

Ik heb voor de quarter die bij mij staat de western mix gekocht, ben erg benieuwd hoe dat bevalt.
En voor alle 3 sinfonie gekocht, ook voor het eerst.

Vroeger voerde ik force, top voer, maar mijn pony werd ouder en had daar niet genoeg aan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:24

Room10 voor de viavianietbokker :) zou de naturell inderdaad een goede keus zijn. De IJslander robuust muesli zou ook nog kunnen.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:23

Mirim. ik kreeg eerder van jou het advies voor de Condicion. Ik heb me er nog even over gebogen, maar ik wil deze niet voeren vanwege de haver en eiwitten. Hij is deze week weer redelijk gaan schuren, dus ik wil toch maar oppassen met de eiwitten (ondanks dat hij nog groeit). Dus geen of weinig melasse, suiker en weinig eiwitten zijn van belang. Ook weinig Lucerne dus. En geen haver omdat meneer toch al pittig zat is.. Nu twijfel ik dus tussen de Faser Light, Naturell en Isi Robuust. Ik wordt nog teruggebeld door Marstall maar wil het ook graag hier nog even in de groep gooien :-) Momenteel staat hij nog op de ExZem Plus en Muesli.

Belangrijk; sober ras, wordt snel te zwaar, weinig arbeid, in de groei

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:55

Waarom niet gewoon een vitaminebrok (force) met eventueel een handje muesli? Met goed kwaliteit ruwvoer heb je daar meer dan genoeg aan voor een sober ras zonder werk.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:02

Kan ook. Ze krijgen allemaal een voerzak om 's ochtends dus ik vind het fijn dat hij wel iets 'mee kan eten'
Verder blijkt uit de ruwvoeranalyse van de staleigenaresse dat het (duits kruiden)hooi op het randje zit met de suikers (had ietsjes minder gemogen voor onze paarden) en er wat weinig magnesium in zit.
En over welke muesli heb je het dan xSogno? Hij is ook in de groei, dus 12 maanden rond de ExZem Muesli biedt hem misschien niet voldoende bouwstoffen?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:12

Maar een eczeem en sober ras moet je niet maar gaan voeren om het voeren, uiteindelijk is dat alleen maar minder prettig voor het paard, de jeuk, en te dik zijn. Dat krachtvoerzit alleen maar in ons hoofd.
Nederlands ruwvoer heeft inderdaad niet voldoende vitamines en mineralen, dat klopt helemaal. Maar voor heel veel paarden (sobere rassen/weinig tot geen arbeid verrichten) is een aanvulling met een vitaminebrok meer dan genoeg.
Mijn paard is tweeënhalf die krijgt de vitaminebrok, met een klein handje marstall fraser light, gemengd met wiesenfasern (fijn gehakkeld kruidengras van marstall) voor het kauwen. Hij is bijna 1.60 glimt als een spiegel, harstikke gezond en eerder te dik dan te dun. Waarom zou je er dan kilo's krachtvoer induwen? Als je gewoon een volledige portie vitaminenbrok geeft heb je geen muesli nodig, als je paard sober is en geen arbeid verricht. Het kan ook een aanvulling zijn op je krachtvoer zodat je geen kilo's hoeft te geven om je paard toch de benodigde vitamines te geven indien je paard maar 500 gram krachtvoer krijgt.

In jouw geval zou je eventueel nog een eetlepetje magnesium over het voer kunnen doen.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:25

Nergens staat dat hij kilo's krachtvoer moet krijgen toch? :?
Ze eten ook maar een aantal minuten 's morgens maar ik heb geen zin in knokpartijen e.d. Ik bedoel daar niet mee dat hij meteen maar een emmer vol moet..
Daarom keek ik ook naar de Faser Light of Naturell.. Ik wil hem niet over-voeren en overbelasten.
Neemt niet weg dat inderdaad in het ruwvoer ook niet altijd voldoende zit, en hij ook positieve baat kan hebben bij juist gekozen ('kracht')voer. Denk aan zink en selenium voor zijn huid en jeuk.
Het gaat om de balans.
Faser light en Force met een eetlepel magnesium is dus zeker een optie :j

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:36

Dan mijn volgende vraag... :D
Is dit niet een beetje dubbelop aangezien de Faser Light en Force beiden complete aanvullingen zijn?
En hoeveel zouden jullie dan aanraden bij een pony van 450 kg met zeer weinig arbeid?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:43

Faser light krijgt ie bij mij een handje van. Puur voor de smaak, niet voor de vitaminen, daar krijgt hij de force voor. Ik zou een paard in jouw situatie gewoon geen krachtvoer een, kijken hoe hij daarop doet. Waarschijnlijk heeft hij het helemaal niet nodig.
Als je van marstall fraser light meer dan een halve kilo a 750 gram gaat geven dan is de force idd dubbelop.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 12:51

OK, thnx! Duidelijk.

Hij heeft pas een fikse verkoudheid gehad die alleen maar met AB over ging, en een lichte groeiachterstand dus ik ben steeds bang dat hij iets tekort komt. Jeuk en exczeem is in principe ook een defect in de weerstand en darmhuishouding, dus in mijn ogen kan hij best baat hebben bij ondersteuning. Maar wel het minimale. Een paard wat weinig doet heeft weinig nodig. Simpel zat.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 13:39

Oh ja zeker wel hoor! Maar de force is al ondersteuning, en goede ook. Alleen in onze hoofden lijkt het zo weinig omdat we meer gewend zijn aan veel kracht. Ieder z'n, ding maar voor zulke paardjes is krachtvoer vaak echt niet nodig.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:34

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar misschien is iemand hier wel geinteresseerd :)

Ik heb een ongeopende zak Stall Riegel van 20kg die voor 40 euro opgehaald kan worden in Katwijk aan Zee. Nieuwwaarde is 57 euro dacht ik.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:28

Wie weet het suiker en zetmeel gehalte in de stal riegel? Vriendin van me wil het voeren aan haar fjordenveulen . Ze heeft zeer slechte ervaring met speciaal opfok voer. Haar vorige veulen is er te snel door gegroeid en heeft daardoor groeipijn gekregen met vergroeiingen aan de benen.

ze wilde pavo koek voeren maar die zitten zo vol suiker. Nu geeft voervergelijk niks vrij over de stalkoek

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:39

Je vriendin zou eventueel suregrow kunnen voeren van dodson & horrell, dat is een opfoksupplement met alleen de benodigde vitaminen en mineralen, ik vrees dat id stallriegel mss te weinig zit aan bv koper en derg, wat in de groei toch essentieel is. Een soort van force maar dan voor opgroeiende dieren