Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:40

scoxxx schreef:
....

Haverzemelen week ik wel. Wellicht kan Nouvel de Luzerne tesaam geven met zemelen, wel geweekt (ter voorkoming van slokdarmverstoppingen).
Verhoudingen? Durf ik niet te zeggen. Mede vanwege het feit dat zemelen zoveel zetmeel bevat, hetgeen bij te veel niet zo goed is.

...

Zemelen bevatten toch juist weinig zetmeel en veel vezels?

_Do_ schreef:
Alternatief voor brokken zijn granen en hooi.
Ik rij een paard wat niet tegen suiker kan in de brokken, muslie, ect dus die krijgt een granen mix en verder weidegang en hooi, 4 x per dag 1 a 2 plakken per paard, ligt aan de hoeveelheid gras te beschikking.
Je kan pavo koeken voeren voor vit en mineralen, maar bevatten ook suikers.

Maar tegen welke suikers kan het paard dan niet? De melasse? Want het zetmeel dat in de muesli en brok zit, zijn de granen....

Aimee schreef:
Eleonoor schreef:
Dus is het lijstje van D&H niet te vergelijken met de waardes die in NL worden gegeven. Zeker omdat aantal van D&H zijn producten met hele granen zijn, geloof ik gewoon niet dat die onder de 30% zitten.

Die eerste zin klopt. Het energiegehalte wordt ook met een andere waarde uitgedrukt. Verder zijn de waardes met name niet vergelijkbaar omdat andere ingrediënten gebruikt worden.
Hele granen ben ik nog nooit tegen gekomen in D&H, daar kan een paard niets mee. Net als dat je een haverpletter moet hebben om haver te kunnen voeren. Hoe het zetmeelgehalte omlaag is gebracht, weet ik niet. Maar ik zou zeggen: bel met de importeur zodat je het zeker weet en niet hoeft te geloven.

....

Dat vroeg ik me ook af. Hoe ze het zetmeelgehalte zo naar beneden hebben gebracht. Op de site van Rene Wielens staan wel de ingredienten van een aantal D&H varianten (alleen geen percentages). Volgens mij is de truc vezels toevoegen en een hoog oliepercentage.

Voorbeeld:

Safe & Sound
Haverdoppen, tarwe, tarwedoppen, vol vette sojameel, plantaardige olie, vol vette lijnzaad, granen stro, gehakseld gras, gehakseld granenstro, gras, suikerriet melasse, ongemelasseerde suikerbiet, kalksteen, dicalcium fosfaat, zout, Calcineerde Magnesite, Yea-Sacc, vruchten en kruiden.

Pasture mix
Haverdoppen, Gerst, Tarwe, Granen stro (gehandeld), rietmelasse, maïs, tarwedoppen, erwten, plantaardige olie, gepelde sojabonen meel, kruiden, kalksteen, dicalciumfosfaat, zout, gedroogde wortelen, lijnzaad, vol vette soja, mineralen, vruchten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:42

Even een nadenkertje.

Kan het zijn door goed en voldoende gras/ruwvoer zijn dat je paard dunner in zijn vacht blijf (en sinds eind mei geen biks meer).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:48

ik denk zelf eigenlijk dat het allemaal wel een beetje meevalt...

kijk in de regen die nu naar beneden valt zit ook veel vervuiling..dat valt op ons gras en dat eten de paarden...die eten dus zure regen gras Knipoog

als je allemaal dingen gaat stapelen en je immuunsysteem werkt niet optimaal dan kun je van al die vervuilingen bij elkaar ziek worden..

maar is net als bij mensen, de een kan eten wat ie wil en de ander word van teveel vet ziek en krijgt hoog cholesterol of van teveel koolhydraatrijk eten suikerziekte.....

teveel is nooit goed,dus denk ik dat dat bij paarden ook geld, prop je je paard vol met kilo's krachtvoer dan is dat bij sommige paarden gewoon funest ,dan worden ze ziek....

paarden voeren is rekenen ,zo heb ik het vroeger ook op school geleerd.
bereken wat er in je grasland zit, wat er in je ruwvoer zit, en wat je dan bij moet geven om alle vitamines te komen.
houd je niet van veel krachtvoer dan koop je een supplement..krijgt je dier alleen dat wat nodig is zonder al teveel suiker,sojaschroot,en weet ik veel wat ze in paardenvoer stoppen Haha!

breggeltje83:
wij hebben een stel 2,5 jarigen lopen,vanaf deze week krijgen die zo'n 3x per week een halve schep onderhoudsbrok ..
worden ze groot mee hoor!
wij voeren onbeperkt ruwvoer dus krijgen ze al heel wat vitamines binnen...
supplementen krijgen ze bij ons niet,wel zo af en toe een bak slobber van havens( havens -slobber mash)

wil je toch extra vitamientjes voeren dan is bijvoorbeeld young stock een goed supplement:
http://www.jordenshippo.com/estore/cont ... taal_ID=NL
geef een beetje muesli, scheutje zonnebloem olie er op en dan wat vitaminepoeder,dat blijft dan mooi plakken ana de olie en blazen ze het niet weg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:51

Marcella schreef:
Even een nadenkertje.

Kan het zijn door goed en voldoende gras/ruwvoer zijn dat je paard dunner in zijn vacht blijf (en sinds eind mei geen biks meer).

Voor zover ik weet wordt de vacht bepaald door de daglengte en een klein beetje de temperatuur.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:06

Needje schreef:
Voor zover ik weet wordt de vacht bepaald door de daglengte en een klein beetje de temperatuur.

Maar ook door het voer Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:10

en ook soort,leeftijd, etc......

hoog in het bloed staande dieren hebben vaak een hele korte vacht..maar worden die oud dan word die vacht ook een stuk voller en langer....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:14

Mijn paard ging in mei van de ene op de andere dag wintervacht aanmaken toen zijn voedsel drastisch veranderde.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:17

mijn pony is altijd laat met verharen geweest.
toen gaf ik hem vorig jaar en kuur probiotica om te kijken hoe dat zijn zomereczem zou beinvloedden en toen ging hij verharen..
en ineens op tijd!!!!
dat heeft dus ook invloed

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:19

Uiteraard speelt de conditie van je paard mee. En dat heeft dan idd indirect ook weer met voeren te maken.
Maar van de natuur uit wordt vachtaanmaak geregeld door het licht. Vanaf dat de dagen langer worden gaan paarden richting zomervacht en vanaf dat de dagen korter worden richting wintervacht.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:21

Ja, gekookt lijnzaad kan ook dat effect hebben.
Heb weleens een paard daarmee de winter doorgeholpen met een zomervacht en alleen een ongevoerde regendeken, terwijl hij het jaar daarvoor geschoren moest worden en twee dikke dekens op.

Hier mijn paard in maart:
Afbeelding
Anderhalve maand later stond hij er als een teddybeer bij.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:26

Needje schreef:
Uiteraard speelt de conditie van je paard mee. En dat heeft dan idd indirect ook weer met voeren te maken.
Maar van de natuur uit wordt vachtaanmaak geregeld door het licht. Vanaf dat de dagen langer worden gaan paarden richting zomervacht en vanaf dat de dagen korter worden richting wintervacht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me inmiddels afvraag of dat wel klopt Bloos
Ik heb te veel vachtsveranderingen gezien die niets met licht te maken konden hebben.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:20

Het is een 11 jarige fjord die vorig jaar rond half/eind september geschoren moest worden vanwege een dikke teddyberen vacht en toen onder 200/250 grams al stond (hopeloos dus).
Voer vorig jaar veel pavo sportbrok en weinig ruwvoer en met dit weer stond alles binnen. En anders overdag buiten en 's avonds binnen (goede verlichting in de stalgang).

Dit jaar pavo aura koek met 1 handje subli luzerne (met niks doen) of 2/3 handjes pavo sportfit met 1 handje subli luzerne (met training) en tot afgelopen woendsdag 24/7 buiten. Op het moment 's avonds binnen met heel veel hooi/stro (moest eigenlijk boxrust van da wegens verdraaien kogel).
Hij staat tot nu toe onder een rhino turnout wug lite deken met daaronder een HH Blanket "Balance" Acorn deken. En zit nu gewoon nog heel dun in zijn vachtje.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:26

In hoeverre heeft voer invloed op de wintervacht dan ? Kan iemand me dat vertellen ? Waardoor groeit een wintervacht meer of juist minder ?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:23

Aimee schreef:
Needje schreef:
Wat voor een problemen?
Mijn paard is de laatste tijd nl weer wat aan de spuitpoep ineens.
En er is niet echt wat veranderd aan zijn rantsoen.

Need staat nog in de wei overdag?
Dan komt het waarschijnlijk doordat het gras is veranderd Lachen
Vorig jaar had Zot rond deze tijd ineens mega mok (weerstandsprobleem) nu heeft hij ineens een schimmelinfectie (weerstandsprobleem). Heeft kennelijk echt te maken met de voedingswaardes van het gras, want beide keren stond hij 24/7 buiten en beide keren zat hij tot half september perfect in zijn vel.

Om de weerstand een flinke boost te geven geef ik een paar x per jaar een brandnetelkuur van een dag of 10-12. Bij Bregh werkt het, mok droogt in, ze gaat even meer plassen (brandnetel geeft de nieren een boost waardoor afvalstoffen sneller uit het systeem zijn) en drinken en daarna gaat het echt een langere poos goed. En als er dan weer een zeer natte en koude periode aankomt of de mok toch weer opspeelt, geef ik er nog eentje. Uiteindelijk zijn het iets van 2-3 kuren per jaar, najaar, winter, voorjaar. Het zuivert het bloed ook.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:13

breggeltje83 schreef:
wauw wat een verhalen allemaal, ik heb inmiddels alles gelezen.
Toch ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik heb mijn ruin nu net van het land gehaald.
Is nu 2.5jr. oud en tot nu toe 24/7 op het land gespeeld.
Denk er overna om hem wat bij te gaan voeren.
Vind dat hij nog wel wat mag groeien en wil van de winter wat gaan beginnen met zadelmak maken enzo.
Vandaag is het zo slecht dat hij meteen binnen moet blijven. (het land is al te nat)
Uiteraard krijgt hij krachtvoer. (hooi en kuil)
Is het wel verstandig om al meteen te beginnen met extra voeding? en wat raden jullie dan aan?

Ik heb mijn jonkies altijd sober gevoerd.
Maarja, het zijn mijn jonkies die aan de diarree gaan wanneer ik kuil voer wat te suikerrijk (of wellicht ook te eiwitrijk?) is.
Ik heb geen Pavo Podo of iets dergelijks gegeven, geen extra calcium-toegevoegd-brokken....
Een basisbrokje/muesli en hooguit een kwart tot half kilootje per dag. Exact dezelfde hoeveelheid als mijn sportpaarden.

Toen ze wat magerder werden, was dat omdat ik toen hooi voerde waar niet veel inzat... zal maar zeggen.
Maar de sportpaarden werden duidelijk magerder dan de jonkies.
Ander hooi gekocht + kuil en de hele bups werd al rap een stuk dikker.

Kortom, ik persoonlijk zou eerlijk gezegd een jonkie niet bijvoeren. En waarom? Een te veel aan vitaminen en mineralen is schadelijker dan te weinig. En ik denk dat in Hollands ruwvoer (bemest weidehooi/weidekuil), over het algemeen, genoeg vitaminen en mineralen zitten voor een jonkie.

Oh ik lees ook nog over vacht....
Toen mijn jonkies enkel en alleen op kuil stonden.... hadden ze meer kriebel en schilfers. Mijn sportpaarden overigens niet.
Schilfers zijn weg nu ze sinds anderhalf jaar op hooi staan.
Nou ja, soms een klein heel klein beetje kuil erbij indien ze te mager worden.

@ Knoffer: granenzemelen is een granenproduct. Granenproducten = zetmeel= koolydraten= suiker. Nou ja, suiker (glucose) is dan een elementje. Een ketting aan elementjes maakt koolydraat en koolydraat is zetmeel.
Zie het als een soort ketting. Een enkel kraaltje is een glucose-molecuul (=suiker)
Ook in gras zit suiker/glucose en dus in hooi en kuil ook.

Tegen welke suikers een paard niet tegenkan? Wel, daar delen we onze ervaringen in op dit topic Knipoog
Hoe zwaarder in het werk, hoe meer energie er nodig is en dus ook suiker. Suiker is ook nodig om vet te kunnen verbranden overigens.
Mijn mijn mening? Wel ik voer zo sober mogelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:23

breggeltje83 schreef:
wauw wat een verhalen allemaal, ik heb inmiddels alles gelezen.
Toch ben ik benieuwd wat jullie zouden doen.

Ik heb mijn ruin nu net van het land gehaald.
Is nu 2.5jr. oud en tot nu toe 24/7 op het land gespeeld.
Denk er overna om hem wat bij te gaan voeren.
Vind dat hij nog wel wat mag groeien en wil van de winter wat gaan beginnen met zadelmak maken enzo.
Vandaag is het zo slecht dat hij meteen binnen moet blijven. (het land is al te nat)
Uiteraard krijgt hij krachtvoer. (hooi en kuil)
Is het wel verstandig om al meteen te beginnen met extra voeding? en wat raden jullie dan aan?

Ik zou beginnen met vooral onbeperkt ruwvoer en heel veel beweging dus zo min mogelijk op stal. Zijn er dagen dat hij binnen moet blijven ga dan wandelen op een redelijk tempo. Is goed voor de benen en voor je eigen conditie. Iedere gehele dag in de box is er 1 teveel.
Daarbij dan misschien een half kilootje krachtvoer geschikt voor jonge paarden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:29

Haha Fransje, dat is inderdaad een veel beter advies dan het mijne.
Sober voeren houdt overigens voor mij in... onbeperkt hooi en een kwart/half kilootje krachtvoer per dag. Is 10 tot 12 kilo hooi per dag per paard. Is 50 tot 60 kilo hooi per dag.
En allen staan 24/7 a 365 dagen per jaar.

Indien te mager zoek ik mijn oplossingen in kuil. En indien prestatie Subli EM en bietenpulp.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:50

Paarden die onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer krijgen worden niet snel te mager is mijn ervaring. Alleen krijgen veel paarden te weinig ruwvoer en in verhouding teveel krachtvoer.
Jonge paarden kunnen met een groeispurt weleens wat ribbig worden maar met voldoende goede kwaliteit ruwvoer lost dat ook wel op.
Voor paarden die te dik zijn zou ik naar graszaadhooi gaan zoeken. Dan krijgen ze wel veel buikvulling maar niet de grote hoeveelheid energie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:03

Ik zou een jong paard wel altijd bijvoeren Ja
Een basis van onbeperkt hooi en zoveel mogelijk weidegang. Droge weidegrond, geen zachte modderbende. Daarbij naar behoefte een goede kwaliteit krachtvoer dat de vitaminen en mineralen aanvult. Zorg ervoor dat de bovenlijn gevuld blijft.
Bij een normaal gezond jong paard zonder problemen zal dat neerkomen op niet meer dan een kilo krachtvoer, een hele grote misschien anderhalve kilo.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:22

scoxxx schreef:
@ Knoffer: granenzemelen is een granenproduct. Granenproducten = zetmeel= koolydraten= suiker. Nou ja, suiker (glucose) is dan een elementje. Een ketting aan elementjes maakt koolydraat en koolydraat is zetmeel.
Zie het als een soort ketting. Een enkel kraaltje is een glucose-molecuul (=suiker)
Ook in gras zit suiker/glucose en dus in hooi en kuil ook.

I know. Maar wat ik dacht is dat zemelen een restproduct is van de meelwinning(?). Zemelen zijn naar mijn weten de schilfertjes die overblijven nadat het zetmeel juist uit de granen zijn gehaald. Dus weinig zetmeel blijft over en juist veel vezels. (Vezels zijn ook koolhydraten, de lange gecompliceerde ketens.)

scoxxx schreef:
Tegen welke suikers een paard niet tegenkan? Wel, daar delen we onze ervaringen in op dit topic Knipoog
Hoe zwaarder in het werk, hoe meer energie er nodig is en dus ook suiker. Suiker is ook nodig om vet te kunnen verbranden overigens.
Mijn mijn mening? Wel ik voer zo sober mogelijk.

Ik weet niet of je dit tegen mij had?
Maar ik vroeg _Do_ naar tegen welke suikers haar paard niet kon, omdat ze zegt dat haar paard alleen tegen granenmix kan en niet tegen brok of muesli. Terwijl granenmixen juist het hoogste percentage zetmeel hebben. Dus ik vroeg me af hoe dat dan zit. Kan alleen niet tegen enkvoudige suikers (melasse bijv.)...maar wel tegen zetmeel (wat omgezet wordt in suikers)?

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:51

Okee super bedankt voor de reacties.
Dus zo min mogelijk krachtvoer en lekker hooi en kuil eten.
En de weide gang. Ja dat word waarschijnlijk wel de paddok voor dit moment. Het land is behoorlijk nat. Ik hoop dat het deze dagen afzakt en hij gewoon weer op het land kan.
Gelukkig is het vandaag droog en gaat hij zo weer lekker buiten spelen. Wandelen is idd een goede optie, alhoewel ik op het moment zelf niet zo goed ter been ben, ga ik dit op pakken zodra ik dat wel weer ben. Wil hem dan meteen wat meer verkeersmak maken.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:42

Terugkomende op de opmerking dat mint positief uit de dopingtest komt Dan zou je al behoorlijke hoeveelheden moeten gaan voeren..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:49

Zo! Interessant topic dit Lachen ! Heb al heel wat linkjes open gegooid om zo eens goed voor te gaan zitten.

Ik voer ook mijn eigen mengseltje omdat ik van de granen en de suikers af wilde en ik heel moeilijk aan een goed compleet voer kon komen wat voldeed aan mijn wensen en ook nog eens verkrijgbaar is in Nederland. Wat ik WEL wilde voeren waren voldoende vitamines en mineralen en voldoende voedingsstoffen voor het goed kunnen functioneren van een paard onder zadel (goede vetten voor extra inspanning ipv suikers/zetmeel).

Naast vrijwel onbeperkt hooi voer ik ze een geweekt mengsel van:
- 250 gram ongemelasseerde bietenpulp (D&H)
- 250 gram Ursonne Premium (Dr Schaette)
- 150 gram lijnzaad (plaatselijke fouragehandel)
- 150 gram rice bran (Muehldorfer Pferdefutter)
Dit is overigens voor VIER paarden, dus zelf even terugrekenen Knipoog .
Voor de winter zou ik nog BOSS (Black Oil Sunflower Seeds) bij kunnen voeren voor extra vetten, maar ze doen het hier al zo goed op dat ik denk dat dat niet eens nodig is. Alleen mijn oudste merrie (22) krijgt 's nachts ook nog luzerne van Subli omdat ze daarmee beter op gewicht blijft. Overigens heb ik nog nooit kiezels in de luzerne gevonden Verward .

De samenstelling heb ik gemaakt aan de hand van een mooi voer dat ik vond in Duitsland. Ik heb de percentages teruggerekend naar het aantal grammen per dag per paard voor elk ingredient Slim Nerd Haha! . Bietenpulp is rijk aan calcium en rice bran rijk aan phospor, dus daar ligt in dit mengsel de balans.

Vwb de lijnzaad: verschillende paardenmedici hebben me verteld dat je een paard zonder problemen tot 80 gram lijnzaad per dag zo kunt voeren, zonder koken of malen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:05

breggeltje83 schreef:
Okee super bedankt voor de reacties.
Dus zo min mogelijk krachtvoer en lekker hooi en kuil eten.
En de weide gang. Ja dat word waarschijnlijk wel de paddok voor dit moment. Het land is behoorlijk nat. Ik hoop dat het deze dagen afzakt en hij gewoon weer op het land kan.
Gelukkig is het vandaag droog en gaat hij zo weer lekker buiten spelen. Wandelen is idd een goede optie, alhoewel ik op het moment zelf niet zo goed ter been ben, ga ik dit op pakken zodra ik dat wel weer ben. Wil hem dan meteen wat meer verkeersmak maken.

Voor een jong paard op zo'n cruciaal punt in de groei is alleen hooi/kuil niet genoeg. Zeker als hij overdag in de paddock staat en geen gras kan eten. Gras is heel energierijk, daar zou hij veel uit kunnen halen. Hoeveel hooi je ook geeft, daar voer je niet tegenop. Ik zou zeker een goed krachtvoer bijgeven, want de problemen die je krijgt van ondervoeding zijn nauwelijks te overzien. Zie de problemen die ik met mijn paard heb Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:05

mehlika schreef:
Terugkomende op de opmerking dat mint positief uit de dopingtest komt Dan zou je al behoorlijke hoeveelheden moeten gaan voeren..

Wat is de stof in mint die positief getest wordt?