scoxxx schreef:....
Haverzemelen week ik wel. Wellicht kan Nouvel de Luzerne tesaam geven met zemelen, wel geweekt (ter voorkoming van slokdarmverstoppingen).
Verhoudingen? Durf ik niet te zeggen. Mede vanwege het feit dat zemelen zoveel zetmeel bevat, hetgeen bij te veel niet zo goed is.
...
Zemelen bevatten toch juist weinig zetmeel en veel vezels?
_Do_ schreef:Alternatief voor brokken zijn granen en hooi.
Ik rij een paard wat niet tegen suiker kan in de brokken, muslie, ect dus die krijgt een granen mix en verder weidegang en hooi, 4 x per dag 1 a 2 plakken per paard, ligt aan de hoeveelheid gras te beschikking.
Je kan pavo koeken voeren voor vit en mineralen, maar bevatten ook suikers.
Maar tegen welke suikers kan het paard dan niet? De melasse? Want het zetmeel dat in de muesli en brok zit, zijn de granen....
Aimee schreef:Eleonoor schreef:Dus is het lijstje van D&H niet te vergelijken met de waardes die in NL worden gegeven. Zeker omdat aantal van D&H zijn producten met hele granen zijn, geloof ik gewoon niet dat die onder de 30% zitten.
Die eerste zin klopt. Het energiegehalte wordt ook met een andere waarde uitgedrukt. Verder zijn de waardes met name niet vergelijkbaar omdat andere ingrediënten gebruikt worden.
Hele granen ben ik nog nooit tegen gekomen in D&H, daar kan een paard niets mee. Net als dat je een haverpletter moet hebben om haver te kunnen voeren. Hoe het zetmeelgehalte omlaag is gebracht, weet ik niet. Maar ik zou zeggen: bel met de importeur zodat je het zeker weet en niet hoeft te geloven.
....
Dat vroeg ik me ook af. Hoe ze het zetmeelgehalte zo naar beneden hebben gebracht. Op de site van Rene Wielens staan wel de ingredienten van een aantal D&H varianten (alleen geen percentages). Volgens mij is de truc vezels toevoegen en een hoog oliepercentage.
Voorbeeld:
Safe & Sound
Haverdoppen, tarwe, tarwedoppen, vol vette sojameel, plantaardige olie, vol vette lijnzaad, granen stro, gehakseld gras, gehakseld granenstro, gras, suikerriet melasse, ongemelasseerde suikerbiet, kalksteen, dicalcium fosfaat, zout, Calcineerde Magnesite, Yea-Sacc, vruchten en kruiden.
Pasture mix
Haverdoppen, Gerst, Tarwe, Granen stro (gehandeld), rietmelasse, maïs, tarwedoppen, erwten, plantaardige olie, gepelde sojabonen meel, kruiden, kalksteen, dicalciumfosfaat, zout, gedroogde wortelen, lijnzaad, vol vette soja, mineralen, vruchten.