[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:42

Kan btw iemand mij nog helpen? Staat ong. boven aan de pagina

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:04

jester: voor iedereen geldt in principe t zelfde: ruwvoer is de basis. daar moet een paard genoeg aan hebben op mineralen na.

bij een mager of dun paard zou ik dus in eerste instantie t ruwvoer ophogen...

maar als t niet jouw paard is... kun je weinig doen zeg je zelf al...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:11

mee eens,je kunt nooit een paard dik krijgen zonder ,of met onvoldoende ruwvoer..
er zijn zoveel soorten fastfood op de markt,de fabrikanten lachen zich helemaal rot,weer een nieuw soort musli,en iedereen koopt het massaal,terwijl iedereen vergeet dat een paard in de natuur absoluut geen granen eet of biks. eet..zijn darm gestel is gemaakt voor ruwvoer ....gras/hooi.
en dan verbaas ik me nog het meest over alle kilo's krachtvoer die in pony's gaan en in paarden die niets doen op een dag...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:29

Probleem is dus, ze eet het ruwvoer niet op. Dan gooit ze hjet over haar stal, pist erover en denkt ze; lekker bedje!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:40

misschien vindt ze de kwaliteit niet goed?
wel raar hoor,een paard wat hooi niet lekker vindt...heeft ze misschien moeite met eten?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:41

De tanden zijn in orde. Ze vind het wel lekker, maar als ik haar meer geef, hoeft ze dat niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:44

dan denk ik dat je voldoende hooi geeft,zodra ze erin gaan piesen ligt er teveel....mijn shet doet dat ook...viespeuk.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:50

jaa, dat doet ze dus ook. En dan vind ik het zonde van het hooi, en kost het mij extra werk met uitmesten Tong uitsteken

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:55

geerke; hij heeft iets gelijkaardigs al gehad. Dat heeft alleen geleid tot wat andere waardes(maar nog steeds afwijkend). Ik heb vanmorgen nog even naar de DA gebelt om tevragen of we niet eerder met echo moesten beginnen, dus daar kunnen we vanmiddag naartoe. We zien wel

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:32

als het niet smakelijk is eten ze er ook niet veel van... evt kun je kijken of je ander hooi kunt proberen. mss dat ze daar wel meer van eet. ook kun je proberen luzerne bij te voeren... ook ruwvoer, en dus normaler voor een paard dan bix...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:33

Oke, maar dan vind ik het wel raar, ze eet het wel, maar nie zoveel. Maar iig, als het goed is, komt er binnenkort weer kuilvoer, winterperiode namelijk

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:37

waarom is dat raar? ik houd er niet van om paarden met mensen te vergelijken, maar vooruit...

als jij honger hebt, en je moeder heeft gekookt. iets wat jij eigenlijk niet lust... wat doe je dan? dan eet je toch wel iets? (er van uitgaande dat het dat is, of niets eten) maar je zal niet zoveel eten als je eigenlijk op zou kunnen...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 15:42

Oja, als je het zo bekijkt Vork.

jaa, nou ik zal proberen er nu extra hooi te geven, als ze dat niet wil, moet ze nog maar even wachten, dan krijgt ze kuil, is ze gek op

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:45

Citaat:
Update van mijn kant; ik keek eens op de labouitslagen die ik in der haast ben gaan halen en zat ik me daar toch met een andere eenheid in mijn hoofd. Eerste blad wat ik gekregen had was ureum 4,9 en het mocht tot 4, maar het recente blad ging dus met een heid tot 40 en hij zat nu op 53. Dus ja het is wel verhoogd en wat andere waardes ook maar niet zo dramatisch als ze me gister hebben doen geloven. FIEUW!

Toch maar naar de kliniek gereden, waar meneer wat onrustig was en dan moet je die niet proberen stil te laten staan (lukt toch niet en dat verergert alleen maar), maar even wat rondjes laten stappen. Dus ik denk dat die meneer dacht dat ik hem niet goed kon houden en hij ging hem wel even in zo'n smalle box zetten... NOT! Hoofd vol in de lucht en naar achteren, ze wilden al gaan verdoven...dus ik zeg zo van, allee laat mij nog eens en hij loopt zo braaf, zonder enige vorm van verzet achter me aan die box in. (diene mens zo van;"allee, de weet ook wie zijn baas is") Maar in ieder geval, klinisch onderzoek, echo en rectaal onderzoek was volledig negatief. Zondagavond kunnen we terug om hem daar nuchter te laten overnachten en maandagmorgen gaat ze een gastroscopie doen en een glucosetolerantietest en maandagavond mag hij dan weer mee naar huis. Meer krachtvoer mocht niet geven, ik mocht wel sojaolie bijgeven voor de opname te verbeteren(schijnt erg goed te werken), maar als het alleen opnamevermindering zou zijn, zou je dat pas na een maand of drie zien dat dat verbeterd met die sojaolie. Dat overnachten op vreemd terrein zonder eten gaat hij niet leuk vinden, maar ik wil wel weten wat er aan de hand is en als er wel iets scheelt is 3 maand wachten een hele hoop tijd die verloren gaat.

Dus ik ben niet volledig gerust in, maar wel een heel stuk minder ongerust!

Ballerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:34

Maar geerke e.a., het schijnt dat in de graslanden (ook kruidenweides) van tegenwoordig niet voldoende vitamine en mineralen zitten. Met hooi kun je dit ook niet compenseren. Daarom voert men ruw/ krachtvoer bij en wordt er zelfs aanbevolen een gewoon rijpaard 3 kilo brok per dag moet krijgen om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Ik heb dit zelf gemerkt toen mijn pony op een stal stond met 24 uur weidegang, grote gekruide weides en waar ze alleen bix bijgevoerd kregen als het zware winter was (lees: december januari)
Nu sta ik op een stal met gewone koeieweides, paard krijgt elke dag kuil/ hooi bijgevoerd en minimaal 1,5 kilo brok. We rijden niet elke dag. Met als gevolg: paard zit beter in haar vel, komt beter uit haar vacht en haar hoeven zien er gezonder en sterker uit dan ooit.
Mijn mening over bijvoeren is dan ook bijgesteld, of je paard nu elke dag wordt bereden of niet, voer hem/haar bij.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:15

het enige wat er niet genoeg in zit sowieso is natrium. daar kun je een liksteen voor geven, of gewoon zout door t voer... verder geef ik wel af en toe een kuur magnesiumoxide bij, maar that`s it hoor. en bloedwaardes zijn prima...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:10

* Meld zich ook aan..

Heb een jonge ruin van drie, heeft tegenslagen gehad, zowel mentaal als fysiek in de vorm van wormen.

Flink ontwormd, kwam bij plek vandaan waar hij 7 scheppen voer kreeg per dag, hij was echter nog mager.

Hij krijgt bij ons 24/7 ruwvoer in de vorm van gras en kuil en drie scheppen biks en een schep maismeel met water gemengd en wat zonnebloemolie.

Aangezien het weinig zoden aan de dijk zet (gebit oke, paard verder oogt gezond, paard is niet heel druk aan het rennen) overweeg ik bietenpulp.

Iemand ervaring waar je dit haalt, hoe je het bereidt etc?

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:39

Hoi,

Vraagje ik zit met het zelfde probleem als de meeste hier.
Ik heb een paard telease deze staat overdag lekker op het land.
En heeft dus optijd 1 van de durdere wormenkuren gehad.

EquiMax tegen het gehele wormspectrum inclusief horzels, ook tegen de risico's van een lintworminfectie beschermt.
Oktober komt ze weer van het land en word ze weer ontwormt want dan moet ze weer dus komt goed uit.
Ook is ze 4 weken geleden naar de tantarts geweest.
Dus daar ligt het niet aan.

Nu is het best wel een stress kip ze was lekker bijgekomen van het land alleen de laatste week merk ik ineens dat ze onwijs invalt.
Ik voer haar al een tijdje bij soms een paar handjes slobber/zemelen/muslie meer als belonig voor na het werk maar dan ook echt handjes.
Omdat ze er goed uit zag en iets extra's eigenlijk nog niet echt nodig was.

Nu de laatste weken valt ze heel erg in...
Ze krijgt s'ochtends hooi s'ochtend een kilo biks dan gaat ze van half 12 tot half 6 op het land dan rond 6 weer een kilo biks en s'avonds hooi.
Nu heb ik dus al geregeld dat ze nu een halve kilo extra krijgt dus (3 kilo op een dag)
Plus dat ik haar nu altijd na het rijden ook al een halve kilo ongeveer slobber/zemelen/muslie bijvoer(geen handjes meer dus maar echt bijvoeren) Clown .

Ik las dat maismeel en mais middelen goed hielpen dat antwoord heb ik het meeste voorbij zien komen.
Nu vraag ik me dus af moet je dat ergens door heen mengen of is het aan temaken met water het gaat om een paard van 1,70m.
Kwa hoeveel heden wat tegeven?
Wie kan mij even het 1 en andere uitleggen?
Of heeft misschien nog andere tips?
Laatst bijgewerkt door x_Mliss op 01-09-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:41

x_Mliss schreef:
Hoi,

Vraagje ik zit met het zelfde probleem als de meeste hier.
Ik heb een paard telease deze staat overdag lekker op het land.
En heeft dus optijd 1 van de durdere wormenkuren gehad.

EquiMax tegen het gehele wormspectrum inclusief horzels, ook tegen de risico's van een lintworminfectie beschermt.
Oktober komt ze weer van het land en word ze weer ontwormt want dan moet ze weer dus komt goed uit.
Ook is ze 4 weken geleden naar de tantarts geweest.
Dus daar ligt het niet aan.

Nu is het best wel een stress kip ze was lekker bijgekomen van het land alleen de laatste week merk ik ineens dat ze onwijs invalt.
Ik voer haar al een tijdje soms een paar handjes slobber/zemelen/muslie meer als belonig voor na het werk maar dan ook echt handjes.
Omdat ze er goed uit zag.

Nu de laatste weken valt ze heel erg in...
Ze krijgt s'ochtends hooi s'ochtend een kilo biks dan gaat ze van half 12 tot half 6 op het land dan rond 6 weer een kilo biks en s'avonds hooi.
Nu heb ik dus al geregeld dat ze nu een halve kilo extra krijgt dus (3 kilo op een dag)
Plus dat ik haar nu altijd na het rijden ook al een halve kilo ongeveer slobber/zemelen/muslie bijvoer.

Ik las dat maismeel en mais middelen goed hielpen dat antwoord heb ik het meeste voorbij zien komen.
Nu vraag ik me dus af moet je dat ergens door heen mengen of is het aan temaken met water het gaat om een paard van 1,70m.
Kwa hoeveel heden wat tegeven?
Wie kan mij even het 1 en andere uitleggen?
Of heeft misschien nog andere tips?

Anderhalve schep mais per dag is zat, je kunt het niet onbeperkt voeren nl. Je doet er zoveel water doorheen dat je het mengt tot het rul tot papperig wordt; het mag geen losse poeder zijn maar moet erg vochtig tot nat zijn. Anders kans op koliek (verstopping).

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:45

Ow wacht ik weet al wat dat is dat is dat licht gele achtige poederspul Clown
Zelfde als slobber teminste om aan temaken dan wat je zegt met water.
Dan zat ik even in de war met die gestampte mais denk ik.
Want dat is wel om ergens door heen te doen toch?
Sorry hoor is allemaal zo lang geleden ergens gaat er een lampje branden maar ff voor de zekerheid. Pling
Ga het morgen meteen halen. Clown

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:04

x-Mliss , kijk ook eens naar ruwvoer ophogen , mijn merrie deed het altijd goed op luzerne , in het begin wilde ze dit niet goed pakken , dan mixte ik het met wat krachtvoer.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:55

hoii, ik zou ook graag wat tips willen hebben.
ik heb op dit moment een merrie die aardig dun is. ze heeft een 2 maand oud veulen erbij lopen, en ze is drachtig. ze word op dit moment gelongeert 4x per week. (niet intesief, ze 'kent' het nog niet)
ze krijgt nu :
ochtend: 2kg basisbrok + hooi
avond: 2kg basisbrok + hooi
daarnaast krijgt ze ook nog een halve schep musli ná het werk. ze staat 'savonds op een aardig kaal 'weiland'(moet paddock worden)met inloopstal. en de rest van de dag op een vol weiland. Wat kan/moet ik bijvoeren zodat ze weer wat voller word?

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:26

ik meld me ook maar, ik heb dus ook een paardje dat na zijn ziekte mager is gebleven Scheve mond
hij is nu gezond, in zijn bloed is niets te zien, hij is netjes op tijd ontwormd en geënt dus dat kan het probleem al niet zijn..
je ziet zijn ribben en is nogal ingevallen.
zijn voerschema:
ochtend:
halve schep mengeling
halve schep slobber, speciaal voor maag en darmen waar ook energie inzit
halve schep geplette mais
halve schep spelt
1/4 schep haver
1/4 schep bietenpulp ( nog in korrelvorm dus dit zet nog heel wat uit)
daarnaast ook nog medicatie ter preventie van maagzweren en een koffielepel zout zodat hij voldoende blijft drinken..
's avonds is dit juist hetzelfde
hij heeft de hele dag door mogelijkheid om ruwvoer te eten, gras of hooi
tips die ik heb gekregen maar waar ik nog wat ervaringen van anderen zou willen weten zijn:
melasse
lucerne
vitamine-E kuur
hopelijk kunnen jullie mij nog helpen Scheve mond

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:42

ik wilde nog even melden: ook al gaat het nu goed met je paard, en geef je nu onbeperkt ruwvoer... dan nog moet je even heeeeeel veel geduld hebben. zo snel als dat het er af is, krijg je het er nooit aan.

indi is eindelijk op gewicht nu. maar dat heeft wel een half jaar geduurd... ruim!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:46

mijn paard was laatst ook wat afgevallen(door tanden)en toen zijn mijn va dat ik slobber kon gegeven of gewoon brok laten weken met een scheutje zonnebloemolie erdoor..,maargoed mn paard was niet veel te dun ofzo ..en dit was ook meer een tijdelijk iets..