[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:14

langzaam vertrouwen winnen, ga eerst eens wandelen voor je wil longeren, leuke (ongedwongen) dingen doen met de pony, borstelen bijvoorbeeld, je kan niet verwachten dat je van de ene op de andere dag kan longeren met zo'n dier.
staan ze in hoog gras? heb je evt de mogelijkheid om een stukje af te zetten?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:15

Longeren is ook eng Knipoog
Begin eens met wandelen, dan went ze ook wat aan je!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:17

er worden stukken afgezet, dus elke keer andere stukken, wanneer ze in een ander stuk komen is dat gras heel hoog

jaa we waren al lekker bezig, wandelen en alles (nu niet want halster is af en krijg je niet meer om) maar borstelen enzo deden we echt heel vaak enzo

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 22:01

Misschien kun je een stukje afzetten en gaan freestylen, hoeft ze geen halster om en ook geen longeerlijn aan zeg maar. Jammer dat ze zo bang is, komt ze nu helemaal niet meer naar je toe?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:33

@ angelax, gewoon hetzelfde doen als je zou doen met een jong veulen dat geen mensen gewend is. beweging is voor dikke paarden gewoon heel belangrijk, wandelen is daarin een heel goede, en als je tijdens een wandeling van een uur een graaspauze doet van een minuut of 5 á 10, dan heeft ze toch extra beweging, minder graastijd op de betreffende dag maar wel een lekker hapje, waardoor ze er sneller plezier in zal krijgen. verder is het vertrouwen natuurlijk belangrijk, longeren is bij mij beslist NIET de eerste keuze als het gaat om werken met angstige/ schuwe paarden, of paarden die niet zo dol zijn op mensen. het is te afstandelijk en met longeren kan zéker zo'n soort paard een heel verkeerde boodschap krijgen.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:28

komt niet meer naar je toe nee.
maar het halster is niet om dus nu kan je echt niks ermee doen en met lopen begint hij ook te happen en alles

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:13

eueueue....tja dingen gaan niet vanzelf. Wil je zelf nog wel iets met dat paardje vraag ik me dan af. Kllinkt hard maar je wijst alles af wat wordt voorgesteld. Kijk, als het halster niet om zit dan regel je toch een paar mensen om haar te vangen en dan dat halster om te doen? Snap het probleem niet hoor of ben ik blond (inderdaad Knipoog )

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:00

haha Tong uitsteken
ze krijgt daar enorme wondjes van niet meer normaal.
we hebben al veel geprobeerd dat is het probleeem maar soms gaat het goed en soms slecht..
maar ook voor de fjord hoe zit dat met overgewicht wat kan je eraan doen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:13

Het halster hoeft toch niet dag en nacht om? Maar goed, begrijp dat het een probleem is. Kijk afvallen gaat niet vanzelf.
Minder eten, meer beweging, soms is er iets anders aan de hand (insulineresistentie e.d.). Geldt voor Arabier t/m Zebra zeg maar Knipoog

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:30

nee maar die is bang ervoor snap jee? dus op en af gaat niet

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:23

Een veulen vind het ook niet gelijk leuk, daar moeten ze aan wennen.
Aaien aaien, het lichaam, het hoofd, met halster in je hand aaien, tegen hoofd houden, weer stoppen. Weer opnieuw, aaien, heel rustig, tot het halster om kan en na een paar minuten weer af. Eerst aaien het lichaam en hoofd weer, voorzichtig afdoen gelijk weer aaien. Zo supervaak mee aan de slag.

Maar ontopic, beweging is zo superbelangrijk. En op een kale wei kunnen ze wat blijven knabbelen maar worden er als t goed is niet dik van.
Mijn pony staat nu op een vrij kale wei en we kunnen na een lange blessure weer lekker aan het werk. Singel gaat steeds weer een gaatje strakker!

Kan de fjord ie niet in een nieuw stuk als de andere paarden het al wat afgegraasd hebben? Dat hij wat langer in de 'oude' wei blijft?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:28

angelax schreef:
nee maar die is bang ervoor snap jee? dus op en af gaat niet

oefenen. toen ik mijn veulen net had wilde hij ook niet komen, aangeraakt worden was doodeng, laat staan een halster aandoen. kwestie van geduld en het dier de ruimte en het initiatief laten nemen die hij nodig heeft, jezelf niet opdringen en niet gelijk vervelende dingen vragen. mijn veulen is nu in de wei niet meer van me af te slaan, en steekt zelf zijn neus in het halster.

bovendien neem ik aan dat ook de shet bekapt, ontwormd en geënt wordt, dus het lijkt me wel noodzakelijk om het dier goed handmak te maken...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:45

jahwel maar de shet en fjord gaan dan samen in ander stuk. ze staan hier met zijn 2en

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 17:44

Dus....gewoon stripbegrazing elke keer heel klein stukje erbij. En veel oefenen. I rest my case.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:04

angelax schreef:
jahwel maar de shet en fjord gaan dan samen in ander stuk. ze staan hier met zijn 2en

wij hebben kuddes van minimaal vier, ik snap niet wat dat er mee te maken heeft? handmak is handmak, het aantal paarden in een groep doet er dan verder niet toe.

x__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 09:45

Ik had ook nog een vraagje Lachen

Mijn paard heeft nl een hooi-/grasbuik. Ik zal de situatie even schetsen, ze staat overdag op de wei, zo'n 8u per dag, er staat voldoende gras op de wei om hen bezig te houden maar het is geen vette weide. 's nachts staat ze op stal, ze krijgt twee kruiwagens hooi, wat ongeveer overeen komt met onbeperkt aangezien het vaak niet op is wanneer ik haar naar de wei breng.

Ze krijgt 1kg krachtvoer per dag, verdeeld over twee beurten (Equifyt).

Nu heeft ze toch echt een hooibuik gekregen, op de ribben is ze niet te dik, soms zie ik haar ribben wanneer ze rondloopt. Ze is ook mooi gespierd, zowel voor- als achterhand. Alleen heeft ze dus achteraan de buik zo'n tonnetje, wel schattig maar het past echt niet. Mijn paardje is een fijngebouwde BWP misschien dat dat iets uitmaakt.

Ik heb nu enkele weken wat minder gereden omdat ik examens had maar in een normale situatie rijd ik 6x per week. Dat varieert van dressuur en springen tot wandelen en is toch redelijk intensief.

Kan zo'n buikje kwaad? En zo ja, wat moet ik er dan aan doen?

Alvast bedankt Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:40

nee zo'n buikje kan beslist geen kwaad. vaak wordt het minder als het paard meer werkt, de buikspieren sterker worden etc., maar een hooi- of grasbuik kan beslist geen kwaad, het geeft gewoon aan dat er eea in de darmen zit aan ruwvoer.

ik zou er dus ook niets aan doen, als je paard verder niet dik is en niet te dun, lekker laten voor wat het is.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:43

wat is trouwens beter? kort gras of hoog gras

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:49

kort gras lijkt me, krijgen ze minder binnen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:26

dat hangt helemaal af van de kwaliteit van het gras. het gaat niet om de hoeveelheid GRAS, maar om de hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen die het gras bevat. heel kort gras is meestal gestresst en bevat meer suiker, hierdoor is het minder gezond voor paarden, zéker dikzakjes die toch al risico lopen hoefbevangen te raken.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:28

dus dan zou hoog gras beter zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:39

Mijn probleem:

Roos, krijgt 4 a 5 dagen flink beweging, staat 24/7 in de wei met andere paarden.
Ze wordt maar dikker en dikker, ik voer haar al niets meer bij omdat ik bang ben dat he tnog erger wordt.
Wat raden jullie me aan om te zorgen dat ze geen vitamine tekort oid krijgt omdat ik ze toch wel beweging krijgt?
En om haar gewoon goed op gewicht te krijgen?
Een indruk van haar;
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Iemand tips? Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:26

Niet 24 uur per dag in een volle wei zetten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:41

op een dieet van schraal (oud) hooi zetten, en enkele uren per dag op het land, liefst verdeeld in twee keer per dag. bij ons heeft een graaskorf zijn diensten bewezen, weliswaar niet ideaal maar deze maakte wel dat ons paard gewoon in de weide kon bij haar vaste kudde, de hele dag kon grazen maar dan niet in grote hoeveelheden.

verder is een bloedonderzoekje nooit een overbodige luxe bij een paard dat opvallend vet is/ wordt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:42

Ik wil graag een trainings schema gaan maken voor mijn haf maar hoe ga ik dat doen. Wie kan mij helpen