melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:47

fargo schreef:
>>>>En Subli alleen in grote porties te krijgen. Iemand anders al Luzerne gevonden zonder melasse oid? HELLEP?>>>>

Heeft er iemand nog antwoord op mijn vraag misschien? Bij voorbaat hartelijk dank! Clown Clown

Ik heb het een tijdje bij een kennis gekocht, die het per pallet inkocht. Omdat ik nu ongeveer 1,5 dag met een zak(2 paarden) doe ga ik het zelf ook per pallet inkopen.
Als je in de buurt woont kun je wel wat zakken overnemen.
Het betreft hier dus de lucerne van Subli/Cebeco. Hier zit 5% olie in, geen melasse.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:10

ah zo bedoel je! dan was ik denk ik iets te snel met lezen want ik weet inderdaad niet of dat dezelfde soort is, dan heb ik het vast verkeerd.

gam heeft het inderdaad ook wel gehad, maar niet dan niet centraal rond zijn poepertje maar tot zijn achterbenen.

dubbeldun, jij voert er veel van, vanwaar?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:15

Ik voer er nu ongeveer 3 a 4 kilo per paard per dag van. Bevalt mij prima, ze eten het goed (eerst de lucerne dan het hooi) en zijn levendig genoeg, geen bulten, dikke benen of andere rare dingen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:44

Morrie schreef:
wel aan de staartwortel, mijn paard heeft zijn staartwortel tot bloedens toe kaal geschuurd van de zomer, het heeft maanden geduurd, maar nu is het eindelijk weer behaard.
Hij heeft nog wel een soort schilfers aan de staartwortel, voor mij een indicatie dat ik toch nog steeds voer aanbied dat hij niet goed verdraagt (ik denk het halve handje natures best dat hij per dag krijgt)

Mijn buren zijn ook erg aan het experimenteren met voer en ik kan dus gewoon allerlei soorten voer ook bij mijn paard doormeten (alles wat zij kopen Clown ) en helaas nog steeds niet gevonden wat er oed uit komt.
Bij 1 van hun paarden ook niet overigens, bij hun andere paard meet ik echt alles goed door

Shy had van de zomer ook haar staart helemaal kaal geschuurd Boos! bleken er mensen brood te voeren bij de wei.

Op stal heb ik nu ook een bix en brood verbod voor Shy ingevoerd, helaas kan ik de musli niet zelf kiezen ze krijgt die van Hypostar, iemand bekend met deze musli?

Ik voer ook Hamcomix bij dat hooiachtige, dat schijnt wel goed te zijn.

Nu heeft ze nog wel af en toe schilfers maar ze schuurt nietmeer zoals het was OK dan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:02

Wat is Hamcomix ??

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:03

ik heb nu gewoon gezorgd dat ie niets heeft om op te schuren....

ik ken wel Hocamix, dat gaf ik vroeger aan de honden als voedingssupplement, was goed voor de darmflora

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:42

Google kan er niets over vinden nl.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:44

Het heet Hokamix.
Uit een ander forum..
Citaat:
Producten als Hokamix en Velcote zeggen wel dat ze helpen tegen allergie maar dat is puur commercieeel, een echte allergie ga je niet de kop indrukken met deze producten, je moet het dier desensibiliseren tegen de producten waar hij allergisch voor is door ze in te spuiten, deze spuiten worden in het laboratorium samengesteld waar de bloedanalyse gebeurt is.
Bij het geven van die inspuitingen staan ze al heel ver hoor en het percentage dieren dat hier mee geholpen is is de laatste jaren flink gestegen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:45

wel over Hokamix Knipoog

*edit tgelijk gepost*

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:16

Nee de mix met luzerne van Hamco het merk denk ik, kan ik kopen bij de plaatselijke ruitershop.
Helaas heb ik het al in mijn ton zitten en ben ik vergeten het etiket te bewaren Bloos

Ik heb wel de metalen voerbak vervangen door eentje die rond is en van plastic (BR).

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:32

Shyla25 schreef:
Shy had van de zomer ook haar staart helemaal kaal geschuurd Boos! bleken er mensen brood te voeren bij de wei.
Op stal heb ik nu ook een bix en brood verbod voor Shy ingevoerd, helaas kan ik de musli niet zelf kiezen ze krijgt die van Hypostar, iemand bekend met deze musli?
Ik voer ook Hamcomix bij dat hooiachtige, dat schijnt wel goed te zijn.
Nu heeft ze nog wel af en toe schilfers maar ze schuurt nietmeer zoals het was OK dan!

Hoi, had Shy dan jeuk bij haar staart vanwege het melasse in brood en biks? Of heeft zij ook zomereczeem en verergerd dan de jeuk door de melasse. Omdat mijn paard ook bultjes heeft op zijn lichaam (voornamelijk buik) denk ik dat hij jeuk heeft van eiwit te veel. Of had Shy jeuk van het eiwit in brood en biks?

Hippostar ken ik wel. Ik heb ze gemaild met vragen over hoeveel suiker/zetmeel/melasse en eiwit in hun voer zit, maar heb nog geen antwoord. Weet wel dat er iets meer eiwit in zit dan in Pavo Natures Best.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:35

Pellie schreef:
gam heeft het inderdaad ook wel gehad, maar niet dan niet centraal rond zijn poepertje maar tot zijn achterbenen.

Had hij het ook door te eiwitrijkvoer?

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:39

Jennyxx schreef:
Hoi, had Shy dan jeuk bij haar staart vanwege het melasse in brood en biks? Of heeft zij ook zomereczeem en verergerd dan de jeuk door de melasse. Omdat mijn paard ook bultjes heeft op zijn lichaam (voornamelijk buik) denk ik dat hij jeuk heeft van eiwit te veel. Of had Shy jeuk van het eiwit in brood en biks?

Hippostar ken ik wel. Ik heb ze gemaild met vragen over hoeveel suiker/zetmeel/melasse en eiwit in hun voer zit, maar heb nog geen antwoord. Weet wel dat er iets meer eiwit in zit dan in Pavo Natures Best.

Ze heeft geen zomerexceem maar een allergie voor iets wat in de bik en het brood zit.
Wat weet ik niet, een bloedtest is iets te duur Knipoog
Maar tot nu toe heeft ze niet meer echt geschuurt, wel af en toe ff der kont langs de staldeur maar niet meer de haren eraf en huid kapot OK dan!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 20:42

Citaat:
Ik heb wel de metalen voerbak vervangen door eentje die rond is en van plastic (BR).

waarom heb je die bak vervangen als ik vragen mag?

jenny, ik heb het vermoeden wel, al had hij daar het meeste last van tijdens de weideperiode.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 20:47

Pellie schreef:
Citaat:

waarom heb je die bak vervangen als ik vragen mag?

jenny, ik heb het vermoeden wel, al had hij daar het meeste last van tijdens de weideperiode.

De bak was rechthoekig met hele gemene hoeken, die waren echt scherp.
Daarbij was de bak te diep en zat er een spijl in het midden zodat Shy niet goed kon eten. (ze heeft wat problemen met haar gehemelte en eet daarom op een aparte manier)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:20

Mijn fjord heeft ook alle verschijnselen van eiwitovergevoeligheid en schuurt haar staart dus ook ontzettend.. Het is geen eczeem trouwens.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:40

ik spreek als het goed is morgen of overmorgen een leverancier van cavalor.Dan hoor ik of er melasse in pianissimo zit en zo ja hoeveel.Dus nog even geduld,ben er volop mee bezig maar ja met de feestdagen zat het wat tegen.Zodra ik iets meer weet zet ik het meteen in dit topic

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:18

Jeskim schreef:
Mijn fjord heeft ook alle verschijnselen van eiwitovergevoeligheid en schuurt haar staart dus ook ontzettend.. Het is geen eczeem trouwens.

Bedankt voor alle reacties. Dan zal ik toch maar stoppen met luzerne (al gaf ik maar een halve schep per dag) en sportbiks (al gaf ik maar een halve schep per dag). En zal ik hem meer Natures Best van Pavo gaan voeren (meer dan de halve schep die ik per dag gaf) Vond het een beetje 'eng' om hem minder eiwit te gaan geven, omdat hij nog maar 3 jaar is en nog groeit.. Mijn paardje schuurt overigens zijn staart zelf (gelukkig) niet, maar wel zijn poepgat. Maar dat zal misschien per paard verschillen. Mijne tilt zijn staart netjes op als hij gaat schuren Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:23

Dan zou hij ook wormen kunnen hebben.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:29

DubbelDun schreef:
Dan zou hij ook wormen kunnen hebben.

Nee gelukkig niet (zie eerder in dit topic) en daar krijgen ze ook geen bultjes van over hun hele lichaam Knipoog Nou ja behalve dan bij ringworm, maar dat is weer geen worm Tong uitsteken Dat is een schimmel en dat heeft ie gelukkig ook niet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 14:07

over die voerbak; oké ik dacht dat het misschien verband hield met metalen die hij binnen zou krijgen ofzo Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:33

@Jennyxx: wel vreemd dat is dan zijn staart optilt om te schuren, want dan heeft ie dus geen jeuk aan de staartwortel, waar ze normaliter dus jeuk hebben.

Ik heb mijn eerste pallet Subli lucerne besteld, scheelt weer een beetje op zelf halen Lachen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:54

Jenny heb je een ruin? het zou kunnen zijn dat zijn koker vies is, of dat daar een lichte ontsteking zit. Als bij Connor daar teveel vuil zit schuurt hij ook zijn achterkant en dan alles behalve zijn staart.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:18

oh ja dubbeldun, dat wilde ik je nog vragen. waarom voer je zoveel lucerne, en ik heb het wrs. al eens gevraagd en ben ik het antwoord vergeten? alvast excuus als dat zo is Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:31

Omdat Missy van te veel hooi aan de dunne gaat. Heeft waarschijnlijk met het suikerverhaal te maken. Maar kan ook van het graszaad komen.
En aangezien ze toch genoeg ruwvoer binnen moet krijgen, dan maar Lucerne.

Binnenkort ga ik ook dat Compact Gras van Hartog proberen, dat is voor mij ook makkelijker opslaan (beperkte ruimte).

Hier in de buurt is heel moeilijk aan goed hooi te komen en ik heb niet zo'n grote opslag dat ik ineens veel kwijt kan. En voor die paar baaltjes voor mij rijden ze dus niet.