Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuw Gastro+ Havens ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:07

Valt me op dat jij overal hooi promoot, en das fijn.
Maar niet voor de mijne: een flinke hoester op hooi.
Wat niet kan, kán niet.

Als je de keus wel hebt, zou mijn voorkeur ook hooi zijn...maar ik heb die dus niet en ik denk veel mensen op pensionstallen niet.

wbt de darmflora ben ik wel met je eens, daarom geef ik nu een probiotica.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 21:37

Ik promoot het niet en verkoop het ook niet. Maar ik lees vooral op Bokt dat mensen allerleik oplossingen zoeken in voertjes, supplementen etc, terwijl het ruwvoer gewoon niet in orde is. Als dat niet in orde is, kun je het gewoon wel vergeten. Veel is schijn of tijdelijk. Mensen zijn jaren en euro's verder voor e toch zien dat er veel fout gaat in de basis.

Niet alleen hooi, maar ook de rest zoals hoeveel uren buiten etc.

Wij hebben al 30jr eigen paarden en meerdere. Al echt van alles uitgeprobeerd, dus is ook niet 1 goede ervaring.

Je kan elke dag mc Donalds eten en daarnaast een vitamine pil slikken en bijv een probiotica, maar echt gezond is het echt niet.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 22:47

Ben eerlijk gezegd met superpony wel eens dat vaak voorkomende problemen wel verholpen kunnen worden door een aanpassing van hooi naar kuil.

Ik moet zeggen ik ben super blij met de havens, paard glimt de pan uit en doet het super goed. Loopt met veel meer power en kracht van achteruit en heeft veel minder last van zijn darmen, zelfs hooi van dit jaar geeft amper een probleem. En ik moet zeggen dat ik daar echt heel bang voor was? Moet wel zeggen heb hem nu strak 1 uur per dag op de wei staan om de kans op gaskoliek te voorkomen, helaas vorige week na 2 - 3 uur wei bingo. Dus nu eerst rustig aan 1 uur per dag in de avond, helaas want wil hem graag langer buiten, wees niet bang hij komt in de paddock heeft 24/7 hooi en hij gaat of aan de lijn of onder de man dus genoeg beweging. Nu bouw ik hem met de tijd weer verder uit naar twee a drie uur. Maar ff tam aan zeker in de combi met hooi van dit jaar.

Het valt en staat met kijken naar je paard en goed je management in de gaten houden, met dit soort gevoelige paarden is de minste geringste aanpassing een belasting.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 00:55

Bedoel je van hooi naar kuil? Ik bedoel juist andersom, maar twijfel vanwege je 2e deel.

Onze merrie was 20 en echt mager toen we haar ( terug ) kochten. WE zijn van stal verhuisd en ze kwam op zgn voordroog. In het begin weleens een aardige baal, maar al snel slechtere balen. Ze stonden 24/7 samen en zij had continu vieze billen. OOk at ze veel grond, dus duidelijk toch nog behoefte aan een of ander. OOk had zij regelmatig dikke benen en was kribbig op haar buik.
Omdat het niet echt bespreekbaar was, hebben we van alles geprobeerd. Niks hielp echt. Al die tijd zochten we naar een plek met hooi.

De 18jr ruin was erg opgeblazen. Omdat het vooral dik lijkt, kregen we commentaar om minder te geven. Maar 3 pony's 24/7 buiten, moeten eten. Als je te weinig geeft is dat ook zeker niet goed. We gaven in netten.
Hij is ir geworden en we hebben echt alles gedaan om te minderen. Hij had enorme gevoelige hoeven. We gaven GB en magnesium etc, alles gedaan. We stapten meerdere keren op het harde en echt wel langere tijd. NIKS hielp.

Onze jonge ruin ( toen hengst) kwam ook dichterbij huis en had steeds veel last van bulten, was lusteloos en moe. Hij was ook kribbig op zijn buik en over zijn hele lijf op de huid. We hebben alle 3 geprobeerd minder kuil te geven en dan aan te vullen met ander structuur voer.

Toen we een andere plek vonden, konden we eigen hooi inkopen. De merrie hebben we bij aankomst meteen gewassen. Zij is echt sinds die dag niet meer vies geweest.

De 18jr ruin kreeg meteen buiklijn terug en is niet meer gevoelig. Ik stap gewoon buiten over steentjes. OOk is zijn harde manenkam verdwenen.

De jonge ruin en shet doen het super. De jonge ruin is nu super en heeft geen bulten meer gehad.

Ik promoot niks. Ben dealer geweest van verschillende merken voer, dus had toen juist hardvoer moeten aanprijzen. Maar ik weet wat ik allemaal heb gekocht en gedaan om alle problemen door kuil te stoppen. Soms leek het even beter, maar is het echt tijdelijk of schijn.

We gaven GB en dat hielp niks. Toen dacht ik nog om weer de GB te gaan geven als we op hooi zouden staan, maar het is helemaal niet nodig.

Vanwege de voerbeurten wil ik wel een handje voer klaarzetten. De ruin was net gecastreerd en had een jasje uit gedaan. OOk hebben we gestoeid met zijn magproblemen in het begin dat we hem hadden. Daarom Gastro+ gaan proberen. Ik wil wat klaarzetten en was toch erg nieuwsgierig. Hij doet het in totaal goed, dus durf nu niet te stoppen eigenlijk.
Hij loopt lekker en soepel. Maar zou wel wat spieren erbij mogen. Dat is nu ook een kwestie van trainen weer meer oppakken na onrustige periode van verhuizen etc.

Mensen hebben het alleen over het gewicht wat ze moeten voeren bijv. Maar waar wij stonden kregen paarden van kuil juist minder omdat het zo rijk zou zijn. Gevolg; paarden die onrustig zijn op stal, zich doodvervelen ( want staan ook relatief erg kort buiten )magere paarden, problemen etc.

De problemen worden elders gezocht en mensen kopen zich suf aan alle mooie voertjes en poedertjes. En als de buurvrouw zegt dat iets zo geweldig is, kopen mensen het ook.

Maar goed ruwvoer voeren betekent ook kijken naar structuur. Darmen moeten werken en dat gaat alleen in combinatie met veel bewegen. Dan wordt voedsel goed opgenomen en verwerkt in de darmfabriek.
Er is mooi voordroog te koop wat fris ruikt, maar het is lastig te vinden. En ingepakt is en blijft ingepakt. Hoe makkelijk het ook is. In het begin nog niet zo een ramp, maar de vocht die aanwezig is krijgt na verloop van tijd steeds meer de kans.

Ik ben al va 1999 darmpatient. Ik kan mezelf best even een boost geven met bijv een druivesuiker of stukje chocola. Maar als ik dat vaak doe, krijg ik uiteindelijk last van die suikers. Daar wordt je moe van, je zet aan en daardoor weer andere problemen.
Beter eet ik voldoende groente en fruit etc.

Natuurlijk ben ik een mens, maar het is wel een simpele uitleg.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-16 08:30

Ik bedoel van kuil naar hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:00

Het is ook wel waar hoor, hooi is voor darmen fijner dan voordroog....
Als de mijne niet zou hoesten had t ook mijn voorkeur.
Maar helaas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:47

Anoniem schreef:
Het is ook wel waar hoor, hooi is voor darmen fijner dan voordroog....
Als de mijne niet zou hoesten had t ook mijn voorkeur.
Maar helaas.

Helpt het weken bij jou niet voldoende?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:53

nee, en daarbij, hij staat in een kudde.
24/7 is hier praktisch niet te vinden...deze plek is fijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:02

Anoniem schreef:
nee, en daarbij, hij staat in een kudde.
24/7 is hier praktisch niet te vinden...deze plek is fijn.

Dat is inderdaad lastig.... :-(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:05

Wij hadden toevallig erg slecht kuil/voordroog. Stonk, was slap etc etc.

Maar ik kom ook wel op stallen met voordroog waar het nog knispert tussen je vingers en fris ruikt. Hoe stoffig het is, durf ik niet te zeggen, maar dat zou dan wel mn voorkeur hebben om de beste voordroog te vinden.

Bij voordroog zit natuurlijk nog wat vocht en is het ingepakt. Ik denk dat daardoor de kwaliteit in verloop van tijd wel achteruit gaat. Het fermenteren blijft doorgaan en dat moet werking hebben op de kwaliteit.

Wij hebben nu ergens anders hooi moeten kopen voor onze vakantie en dat was stoffiger dan van ons adresje. Het scheelt echt veel. Waar we normaal komen is het amper stoffig, maar die had alleen nog nieuw en moest nog liggen. Maar het is nooit stoffiger dan stro bijv.

Op ons vorige adres zat in het stro ook behoorlijk verschil. Ik doe de stallen dan ook als ze buiten staan. Voorheen stonden ze 24/7 buiten en op zaagsel, maar nu na verhuizing gaan ze rond 22uur op stal. Op stal krijgen ze relatief weinig hooi. Voor de nacht een bult en 's ochtends een eerste pluk. De rest krijgen ze buiten in een net in half ibc vat. Daar kan door het geruk en gepluk al wat stof uitvallen. Alleen de 18jr ruin hoest het eerste rondje in draf. Natuurlijk is dat heel weinig en blijft het daarbij. Maar het is wel de afweging en voor mij is zijn gezondheid wel belangrijker. Ik had hem in het najaar al bijna laten inslapen en nu gaat het zo onwijs goed.

Wel zit er in kuil en voordroog ook veel stof en zand. Het kleeft aan, maar gaat wel mee naar binnen. Als je het namelijk nat maakt in een emmer komt alles eraf.

Zelf geef ik met regelmaat psyllium bij met lijnzaadolie.

Voor structuur en vezel zou ik naast kuil bijv wat stro geven of bijv een pre alpin van agrobs of optiform van mijten. Voor ons werkte het niet voldoende naast slechte kwaliteit kuil. Maar naast nette voordroog is het misschien wel net genoeg extra prikkeling voor de darmen om ze goed te stimuleren.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:13

Bij ons wordt paardenkuil gegeven. Ik was er eat huiverig voor, maar mijn paard staanop dieet en is stofgevoelig, maar kan nu wel op droog paardenkuil staan.
Het is best grofstengelig, lijkt net stro en het is op sommige plekken droger waar het op andere plekken wel wat vetter/vochtiger lijkt.
Hij heeft er goede mest op. Dus ik ben wel erg blij met dit spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:49

Ik ben ook blij met ons voordroog.

Vandaag de gastro gekocht. Meng het nog drie dagen af met mijn restje dieetmix en ga dan over.
Ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:16

Voer het nu een klein weekje samen met wat vitalbix vitaminekorrel en zijn ruwvoer.
Helaas hadden we vorige week een baal hooi ipv voordroog waardoor mijn pony ging hoesten.
Dus hij moet weer even helemaal goed worden qua ademen.
T voer bevalt verder goed.
Ben erg benieuwd hoe het na een tijdje gaat!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:40

MightyJoe schreef:
Ik ben ook erg benieuwd. Mijn paard staat ook op care 4 life ( en bietenpulp) maar hij blijft ook nog erg schraal.

Hier hetzelfde, ik maak me er wel wat ongerust over eigenlijk. We trainen de wat zwaardere oefeningen met hem maar het lijkt alsof hij zijn spieren opvreet zeg maar. Aan het begin van het weideseizoenzat hij mooi in xijn bespiering. Nu wordt de achterhand hoekig. Rond de schoft lijkt hij in te vallen en ook onderaan de hals wat eerst mooi gevuld was krijgen we van die "deuken".

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 13:43

Ik ben ook een tijdje overgestapt naar gastro brok. Omdat ik eigenlijk weinig verschil zag toch weer over gestapt naar hippostar sportbrok. Helaas vertikt ze het om dit nu nog te eten. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:53

Ik voer het nu bijna twee weken, pony heeft meer energie.
Ook iets kijkeriger.
Mest is nog niet verbeterd..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:09

Darkchrystal: Ik ben gestopt omdat de mest niet genoeg verbeterde. Het deed mn merrie niet zoveel en daarvoor neem ik het risico niet weer om een ziek paard te krijgen (ivm granen)

Ze doet het ook wel goed op luzerne, vitaminebrokjes, lijnzaad en als ze mager wordt bietenpulp. Ze krijgt echt ladingen voordroog naast de grasuurtjes, zodat ze op gewicht blijft. Het is een grote kwpn'er die zowel dressuur als springen start. (ik zou ivm wedstrijden wel wat meer pit/spierkracht willen hebben, maar heb liever een gezond paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 23:51

Ik snap t.
De mijne moet niks dikker, eerder slanker.
Dus beweging al opgeschroefd.
Mest verbetert helaas niet..

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 20:10

Ik twijfel of ik zal starten met dit voer. Ik lees toch ook mindere berichten. Paard zuigt lucht (na brok) en is af en toe erg gassig. Mest is altijd in orde maar voordat hij mest komt er vaak eerst een heleboel mestvocht naar buiten. Dat loopt dan langs zijn achterbenen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 20:44

salamaleque schreef:
Ik twijfel of ik zal starten met dit voer. Ik lees toch ook mindere berichten. Paard zuigt lucht (na brok) en is af en toe erg gassig. Mest is altijd in orde maar voordat hij mest komt er vaak eerst een heleboel mestvocht naar buiten. Dat loopt dan langs zijn achterbenen.

Alles wat je verteld zal de brok je paard wel helpen. Je kan het voer langdurig gebruiken, maar je kan het ook uiteindelijk in een combi gebruiken. Die van mij krijgt het in de combinatie met green vet en hij ziet eruit als om door een ringetje te halen en super fit

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 10:19

salamaleque schreef:

Je zal het moeten proberen. Het is helaas niet zo dat wat er op de verpakkingg staat ook daadwerkelijk gebeurd. Het verschilt enorm per paard. Die van mij ging er alleen maar meer van luchtzuigen. Je zal het echt moeten proberen om er achter te komen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 17:02

snissje schreef:
salamaleque schreef:

Je zal het moeten proberen. Het is helaas niet zo dat wat er op de verpakkingg staat ook daadwerkelijk gebeurd. Het verschilt enorm per paard. Die van mij ging er alleen maar meer van luchtzuigen. Je zal het echt moeten proberen om er achter te komen.

Ja ik weet het :o de mate waarin mestvocht meekomt is ook zo wisselend maar dat luchtzuigen vind ik echt een dingetje. DA zegt dat ik het moet zien als een slechte gewoonte (hij is gecheckt op maagzweer) en dat er geen keiharde bewijzen zijn dat het koliek veroorzaakt maar ik zit echt niet te wachten op een voer dat het verergert.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:05

Maar wie zegt dat dit voer het verergerd?
Het is in alle opzichten bedoelt om de boel rustiger te maken. Het kan best dat er een product in zit waar een paard gevoelig op reageert, maar dat kan bij elk voer. Dus het is niet raar dat niet elk paard wonderbaarlijk opknapt van dit voer.
Noem mij een voer waarbij dat al wel gelukt is :)
Als je niet tevreden bent over je huidige krachtvoer, kan je het altijd proberen. Als het toch slechter wordt, kan je er gelijk weer mee stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:06

Je kan het inderdaad proberen.
Kijk de mijne krijgt ook geen betere mest maar wel meer looplust vooralsnog dus ik ben tevreden.
En als ik dat niet (meer) ben stap ik over.
Met voer is altijd zoeken, wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet perse het ideaal te zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 18:08

Precies wat darkchrystal zegt :)

Mijn dikkerd moest afvallen en ik wilde nooit meer naar dan een handje biks geven. Geef sinds 4 maanden 1,2 kilo gastro per dag, hij valt mooi af en heeft nog nooit zo goed in zn vel gezeten.

Januari 2016 (vitalbix) en mei 2016 (2 maanden gastro + dieet)

Afbeelding