Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:24

Ik geef nu wat dieetmix bij maar altijd geïnteresseerd in andere opties..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:23

Makkelijk verkrijgbaar voer is hier ook inderdaad Pavo, Cavalor, Bioron enz. En bij de Welkoop natuurlijk Subli. Één van de redenen om voor Vitalbix te kiezen was dat het thuis of op stal wordt bezorgd. Maar een zakje muesli bestellen vind ik echt geen punt, zoals Amanda al aangeeft doe ik er waarschijnlijk een maand mee. En als het bevalt bestel ik een grotere zak, dat hoef ik dan maar een paar keer per jaar te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:59

Ik bestel het ook online en laat het op stal bezorgen. Ideaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:03

Ook 1 zak??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:05

:j
Ik heb een keer een emmer slobber besteld. Gaat gewoon via DPD.
En vorige week 2 zakken muesli.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:06

Anoniem schreef:
Ook 1 zak??

Ja hoor. Zo veel zakken als je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:09

Oke interessant. Nooit echt in verdiept, maar dan ga ik die alpengrun muesli eens proberen als extraatje naast de vitalbix.
Bij laatstgenoemde zit ik op een bezorgroute, ideaal. Neem ik in 1x 2 zakken af en klaar.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:26

Mijn shet krijgt nu alweer een poosje de vitalbix. 100 gram vitalbix, 200 gram pure lucerne van hetzelfde merk en de lijnzaadolie van dat merk, 15ml, per dag.
Dit verdeeld over drie voerbeurten.
Daarnaast goede kwaliteit niet te rijk hooi.
De laatste tijd heeft hij echter enorm dunne mest, herkennen jullie dit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 20:02

Nee. Mijn shet heeft wel af en toe dunne mest maar dat komt bij haar door het weer.

Als je vermoedt dat 't door het voer komt zou ik als ik jou was één voor één de onderdelen (luzerne, olie, vitalbix) een tijdje weglaten en kijken wat er gebeurt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 23:35

Mijne krijgt geen olie, maar met de overgang naar het gras heeft hij het kort gehad.
Dit heb ik opgelost met een handje lijnzaad door zijn voer, om het overtollige vocht te absorberen, dat hielp super.
Na een dag of 5 gestopt en geen dunne mest meer gezien.

Ponylief zit in de lappenmand met zijn alle vier hoeven, white line disease.
Hij ging zo goed, maar helaas moet deze ellende er toch uit groeien.
Zijn hoeven groeiden eerst heel traag, nu groeien ze super maar helaas deze onaangename verrassing.
Verder voelt hij zich goed, maar hij staat hierdoor al weken stil door al het behandelen en gebrek aan energie van mij daarna.
Hij krijgt nu Biozin, biotine op advies van de hoefsmid.
Voor 250 kilo pony 40 mg Biotine en andere stoffen.
Er zit appelaroma in, dit is het enige supplement wat ik geef met vulstoffen.
Het werkt wel echt goed, de hoeven groeien beduidend harder.

Overigens heeft een stalgenoot die ook Metazoa geeft en hetzelfde type pony de vitalbix uitgetest.
Haar pony reageert ook vrij fel op Metazoa, maar dat was met Vitalbix hetzelfde.
Zij heeft twee proefzakjes opgevoerd.
Ik heb nadat het bij die pony niet anders uitpakte besloten dat hij lekker op de 50 gram metazoa blijft, hij heeft ook zijn liksteen nog.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:14

Omdat ik door de bomen het brokje niet meer zie, hoop ik dat jullie mij misschien nog van tips kunnen voorzien.

Mijn 17 jarige Arabier (recreatief/actief pensioen) en 5 jarige KWPN'er (training L dressuur/BB springen) krijgen op dit moment beide een handje basisbrok van Subli. Eigenlijk puur omdat ze anders tijdens de voerbeurt niks zouden krijgen, en dat vind ik ook wat sneu. Opzich doen ze het hier perfect op, meer dan voldoende werklust, glimmen als een spiegel en zijn (ondanks de volle weide + onbeperkt hooi in de nacht) eigenlijk goed op gewicht.

Maargoed, als je de adviezen op de zak en bij de producenten navraagt, krijg je uiteraard te horen dat dat handje niet voldoende is, er moeten kilo's in. Nou wil ik zelf ook heel blijven :+ dus dat doen we maar niet. Nu dus aan het rondkijken naar een vitaminebrokje, maar ik kom er zelf niet uit.

Op dit moment kijk ik naar Vitalbix en Pavo Vital Complete. Van de Vitalbix zou ik ongeveer 3x zo veel moeten voeren als van de Pavo, wat Pavo naar mijn idee financieel aantrekkelijker maakt of zie ik hier iets over het hoofd. Wat zijn eventuele alternatieven of zaken waar ik bij een van beide bij na moet denken?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:15

Ik geloof dat de Pavo vital complete wel een vele te scheve verhouding had om enkel pavo te geven?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:25

Subli heeft ook ponybrok, is hun mineralenbrokje. 100gr/100kg paard is voeradvies voor genoeg vitamines. Maar ik hoor ook van D-pony maat die het goed doen op 1/4 schep. Hoeveel ze te kort komen hangt ook af van wat er precies in het gras/hooi zit en dat zou je dan moeten testen. Maar eigenlijk als ze het goed doen op wat je voert, waarom dan veranderen van voer?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:40

De Pavo heeft een andere Calcium/Forfor verhouding van de Vitalbix brokjes, dat klopt.
Je voert van de Vitalbix inderdaad meer van van de Pavo, hoe dat qua kosten uitkomt weet ik niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:43

tamary schreef:
Subli heeft ook ponybrok, is hun mineralenbrokje. 100gr/100kg paard is voeradvies voor genoeg vitamines. Maar ik hoor ook van D-pony maat die het goed doen op 1/4 schep. Hoeveel ze te kort komen hangt ook af van wat er precies in het gras/hooi zit en dat zou je dan moeten testen. Maar eigenlijk als ze het goed doen op wat je voert, waarom dan veranderen van voer?

Je wil toch altijd het beste voor je paarden, en ik raak dan toch in twijfel omdat ze volgens de tabellen dus te kort zouden krijgen. En ik wil uiteraard problemen voor zijn!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:49

Nadia schreef:
De Pavo heeft een andere Calcium/Forfor verhouding van de Vitalbix brokjes, dat klopt.
Je voert van de Vitalbix inderdaad meer van van de Pavo, hoe dat qua kosten uitkomt weet ik niet.

Even een snel rekensommetje maakt dat Vitalbix het dubbel zou kosten per dag. Geen probleem uiteraard, mits dit product echt veel beter is dan die van Pavo.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:52

Ik geloof dat je bij pavo nog wel gewone korrel moet bijvoeren, bij vitalbix is dat niet nodig

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 14:56

Vertrouw op je oog en op je gevoel, ze doen het fantastisch, dus waarom veranderen, enkel omdat diegene, die aan de brokjes gaat verdienen die jij koopt, het zegt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:06

Van Vitalbix vind ik al dat ik zo weinig hoef te voeren, die van mij houden haast niks meer in hun bak over als ik iets zou gaan voeren waar ze maar de helft van hoeven :P Maar ik heb dan ook geen arabier.

Wat op die zakken staat is heel handig als indicatie. De producent weet niet hoe je ruwvoer is en aangezien een vitaminebrok of (ander) krachtvoer altijd een aanvulling op het ruwvoer is vind ik het zelf het handigste om op het oog te voeren. Die van mij krijgen minder brokjes (50 gr/100 kilo lichaamsgewicht) als ze veel gras hebben, en wanneer ze bij voorbeeld weer wintervacht gaan aanmaken krijgen ze iets meer dan anders.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 15:57

Ik geef sinds een paar dagen Marshall forte (mineralen en vitaminen brok) 80 gram voor mijn merrie. Zou zoiets niet wat voor je kunnen zijn?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:11

C_arola schreef:
Ik geef sinds een paar dagen Marshall forte (mineralen en vitaminen brok) 80 gram voor mijn merrie. Zou zoiets niet wat voor je kunnen zijn?

Ik denk dat je Marstall Force bedoelt? Die ziet er inderdaad goed uit! Ook fijn dat je een kleine verpakking kan kopen, voor het geval het toch niet in de smaak valt. Deze hou ik even als optie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:20

Ik was in de war met een forte, klopt.
Ik had gelezen dat veel paarden moesten wennen aan de smaak maar mijn paard likte het deksel al met smaak af, het voer gaat met veel smaak erin.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 16:58

Je hebt inderdaad ook Marstall Force, qua prijs ook wel ok.

Hier werd het alleen lastig gegeten (moest er alsnog een hand gewone brok doorheen doen) en op den duur gingen ze zand likken. Dus was niet heel tevreden.

Nu voer ik Lexa. Ben erg tevreden. Ze hebben een groot assortiment voor verschillende soorten paarden. Net waar je extra wilt ondersteunen. Of gewoon hun basis mineralen/vitaminen brok.
Lexa staat ook op voervergelijk. Sowieso is voervergelijk.nl een fijne site, kun je inhoud (vitaminen/mineralen, andere toevoegingen etc) zien en vergelijken en ook qua prijs zien wat gunstig is. Wel even opletten, ze vermelden de prijs per kg, en dus kan de prijs per dag nog wat verschillen. Het ene brokje voer je (iets) meer dan het andere.

Wat hierboven staat over Subli Ponybrok klopt trouwens niet helemaal. Geadviseerd wordt 0,3 kg per 100 kg paard als basis, met evt. toeslag wanneer er veel getraind wordt.
Vind het wel fijn voer (zelf ook een tijdje gevoerd) maar duurder in verhouding met vitaminebrokjes en bovendien zit er toch nog meer (in mijn geval onnodige) energie in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 23:12

Zijn hier mensen die ervaring hebben met opgeblazen worden van vitalbix?
De mijne is wat gassig en opgeblazen geworden en ik twijfel of dit hiermee samenhangt...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 00:27

Mijn shetje heeft wel al een poosje behoorlijk waterige mest. Al geprobeerd grasmix te geven ipv lucerne, en gestopt met de lijnzaadolie. Ontworming is in orde. Ook een kuurtje verm-x gegeven. Helpt allemaal niet.
Nu als tip van de veearts gewoon twee keer daags een simpel yakultje en het werkt zowaar...
Maar als het straks weer terugkomt, ga ik toch eens een ander brokje proberen.