Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 22:17

Bij mij vreten ze de distels wel, ook als ze nog aan de grond vast zitten. Behalve akkerdistels. Gele distels zijn er hier ook. Brandneteltjes gaan er weer heel mondjesmaat in, voor mij toch wel een teken dat het ijzerpeil in mijn paardjes weer wat meer in verhouding is met de rest. Wat ze echt vréten als malloten, vooral mijn ruin, is weegbree. Koper, zink, calcium, magnesium, mangaan en kobalt in 1 zo'n bescheiden plantje. Ik vind het een wonderkruid.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:24

Gele distels bestaan niet, moet een ander soort plant zijn ;)
Bij ons eten ze de distels ook gewoon, ook akkerdistel. Brandnetel niet zo veel, maar als het gedroogd is en het wordt in de wei gegooid is het binnen no time op! Ik heb wel eens distels staan verwijderen uit de wei, met het paard ernaast die ze gelijk ging op eten. Erg efficiënt, haha.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:42

Vlozaad (psyllium) is toch ook van een weegbree-soort?

JewEmm

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:52

Klopt. Maar dan wel een afrikaanse of een aziatische soort.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:58

Zouden de zaadjes van "onze" weegbree ook een zandafdrijvend effect hebben op de darmen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:42

Interessant topic.
Koper ik lees dat jij veel groente voert. Voer je ook de koolsoorten ? Broccoli bloemkool ?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:43

Ik ben nu een weekje bezig met gluco balance, het eerste wat ik nu merk is dat ze is gestopt met aan de klei likken. Vind ik wel prettig want ben toch huiverig geworden voor koliek (2mnd geleden m'n paard aan koliek verloren).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:08

Stipperdestip! Geabonneerd, en nu alles lezen!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:04

Hier was vooral de klaver in trek bij mijn merrie toen ik haar even liet grazen, weegbree at ze ook liever dan het gras op het stukje waar ik even liep. :) Weegbree staat hier trouwens ook genoeg in het land. Paarden staan vandaag een dagje op een heerlijk stuk hoog gras en voor zover ik even kon zien ook zeer divers in soorten, eigenlijk bedoeld voor andere paarden, maar die krijgen het met z'n 2en niet op :)

Ik ga vanaf komende week (als het logistiek gezien allemaal lukt) overstappen op de Pure Feed easy (graan- en melassevrij), en havens luzerne mix. Zodra ik het binnen heb zal ik hier mijn verdere ervaringen over neerzetten wanneer hier interesse voor is :)
Verder vandaag weer supplementen en lijnzaadolie besteld bij pharmahorse, ook maar een pot magnesium besteld, zijn er heel toevallig mensen die hier meer van weten, kun je dit ook alleen in de dagen rondom wedstrijden geven? Daar bouwt mijn merrie namelijk veel spanning op, in het dagelijks leven is de spanning veel minder en dus ook niet storend, vandaar dat ik het niet per se nodig vind om het haar dagelijks te geven. Ik weet alleen niet of de werking dan nog goed is als ik het alleen bij 'special occasions' geef ;) Anders mail ik pharmahorse zelf ook wel even :j

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:14

Ik moet trouwens even terug komen op m'n woorden. Koper: gele distels bestaan wel. Driedistel en melkdistel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 07:41

bertine37 schreef:
Interessant topic.
Koper ik lees dat jij veel groente voert. Voer je ook de koolsoorten ? Broccoli bloemkool ?

Nee, want ze blieven het niet. Broccoli vinden ze niks. Zit ook veel ijzer in, en ik probeer het ijzergehalte in de paardjes juist omlaag te krijgen. Bloemkool heb ik nog niet geprobeerd, wie weet van de winter. Nu in de zomer zijn er zo veel andere gewasjes voorhanden. Gister heb ik ze blootgesteld aan melganzevoet. Resultaat: merrie: mwah. Ruin: smikkel :9

Kasmir dat lijkt me inderdaad een opluchting. Het is nog steeds zo onwerkelijk dat je eerste mooie stippel er niet meer is... ik ben benieuwd of je nog meer resultaat gaat zien van de GB.

JewEmm ik zal een foto trekken als ik weer "gele distel" spot. Dan kunnen we 'm misschien determineren :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:00

Bij ons waren de schapen bezig met een geel prikplantje, de paarden moesten m niet xD.
M'n merrie is nu voor het eerst echt merkbaar hengstig, heb het idee dat haar voer echt wat meer in balans komt nu.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:36

O.k.
Die van mij doet er een moord voor, bloemkool en broccoli :9

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:40

Toevallig trouwens, vanuit mailcontact met degene achter purepaardenvoeding werd bij verteld dat mijn paard in het huidige schema waarschijnlijk niet helemaal genoeg koper, zink en selenium binnen zou krijgen, vervolgens valt het me op dat ze graag weegbree eet, met de eigenschappen die koper hierboven benoemt valt er ineens een puzzelstukje op z'n plek :)* Mooi om te zien hoe de natuur zelf z'n werk doet :)

Overigens wordt het huidige voer deze week dus veranderd :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 12:59

Hier verslinden ze ook weegbree :j Inderdaad propvol koper, zink, mangaan, kobalt, calcium en magnesium. Ik vind het grappig om te zien dat ze na een paar weken weegbree (en ander bermmateriaal) ineens weer aan de brandnetels beginnen, zij het aarzelend.
Ze krijgen ook iets minder hooi (waar ook veel ijzer in zit), dat zal vast ook wel iets meespelen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:10

Vandaag wat extra foto's gemaakt van onze begroeiing voor dit topic en vermoed dat er jacobskruiskruid staat. Wie o wie kan dit bevestigen of ontkrachten?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 19:43

Oh, ik durf van de foto's niet te zeggen of het jacobskruid is... In de wei wijs ik het zo aan, maar dat s toch anders... Ik zou zeggen dat het wel jacobskruid is :\

(staat bij ons ook, en op de planning om uitgestoken te worden, maar voorlopig staat de wei zo vol met gras, klaver, brandnetel, distel en ander gespuis dat ze het jacobskruid zeker laten staan. Mocht het droog zijn is dat natuurlijk wat anders, maar als ze geen honger lijden eten ze het niet)

Vraag hier; onze merrie heeft erg 'harde' spieren. Altijd al gehad. Nooit echt iets gevonden waar het door verminderde (zowel vit E, selenium, magnesium en massage niet).

Zo kun je haar hals weinig 'flubberen' zeg maar. Pony is wel wat te dik nu, maar geen vetbulten op de schouder of hals. Wel ZE, dus manenkam (zoals gewoon voor haar) wat harder en ribbelig in de zomer.
Ook heeft ze artrose, en vermoedelijk een wat moeizame stofwisseling (nooit bevangen geweest, wel snel neiging toe bijvoorbeeld). Pony is volgens paspoort 20 en volgens tandarts eerder 30. Hoeft niet meer te werken en loopt lekker 24/7 in en uit met gedoseerde weidegang.
Wat ook opvalt (is al zolang we haar kennen -10 jaar-) dat ze erg introvert is, snel stresst en dan (ohz, maar ook met de jaarwisseling) blijft rennen en daar maar moeilijk uit komt. Zeer sensibel, heeft duidelijk een mening, is eenkennig en intelligent.
Oh, en ze is zeer sceptisch over slobber-achtig voer, en lust geen meloen :+

Wat zou ik haar aan kunnen bieden?

Duivelsklauw heb ik een tijdje gegeven in de winter, dat hielp een paar weken (stijfheid & pijn door kou werd weer doorbroken) maar had op langere termijn geen effect.

Oh, en ik voer veel en weinig tegelijk:
namelijk 1x per dag mijn zelfgemixte 'muesli':
40 gram vitamine/mineralen brokje van Lexa (basic variant zonder kruiden)
kruidenmix van Paardendrogist (op moment Souplesse mix, wissel ik om de 4-6 weken, soms ook even geen kruiden)
30 ml Omega Olie
1/4 schep Subli Dieetmix (vind ze erg lekker)
2 niet te volle handjes Pavo Daily Plus (om de voerbak te vullen)

Heb foto's (speciaal voor jullie gemaakt :P ) ga ik zo even op de computer zetten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:48

edit: fotodinges werkt niet mee -O- Morgen nog eens proberen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:59

100% jkk!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 21:24

Ik was er ook 99% van overtuigd dus uit weide 1 is vanavond gelijk alles verwijderd.
Bedankt voor de extra bevestiging!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 22:49

Balen Bliksem!

Safiera heb je enig idee waarom die spieren zo hard zijn? Kan het iets met afvalstoffen zijn, of ontstekingen ofzo?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:53

Ik vind dit een heel interessant topic.
Mijn merrie, een D pony van 8 jaar met een beetje de bouw van een welsh cob, krijgt op dit moment metazoa, een handje ruwvoer mix van subli, een scheutje lijnzaad olie, magnesium en puur culico druppels.
Verder krijgt ze 2x per dag voordroog, ik weet niet precies hoeveel het is maar tussen de voerbeurten in staan ze maximaal 3 uur zonder hooi. Vaak minder.
Ze staat niet op het gras.

Per 1 september ga ik naar een andere stal. Dan kan ik mijn eigen ruwvoer aanschaffen. Ik ga dan sowieso hooi voeren ipv voordroog. Ik weet alleen nog niet welk soort hooi.
Ook wil ik van voer veranderen, ze doet het naar mijn idee niet helemaal geweldig op de metazoa, al kan ik niet precies zeggen wat dat is.
Waarschijnlijk ga ik dan voor Marstall.
Verder is ze vrij strak in haar spieren, vandaar nu de magnesium.
En ze heeft eczeem, dus ik wil haar niet te rijk voeren. Ze zet ook snel aan.
De metazoa heb ik nu gehalveerd, kijken of ze het dan beter gaat doen in combinatie met de magnesium.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:43

Kijk ook eens naar agrobs weidemineral en naturmineral... hoewel ik de weidemineral er beter uit vind zien qua zink en magnesium.

Maar qua ijzer(waar je in nl al snel meer dan genoeg van hebt in het rantsoen) is agrobs veel lager dan de force

Maar die van mij doet het er erg goed op

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 05:37

TinkerTreas schreef:
Ik vind dit een heel interessant topic.
Mijn merrie, een D pony van 8 jaar met een beetje de bouw van een welsh cob, krijgt op dit moment metazoa, een handje ruwvoer mix van subli, een scheutje lijnzaad olie, magnesium en puur culico druppels.
Verder krijgt ze 2x per dag voordroog, ik weet niet precies hoeveel het is maar tussen de voerbeurten in staan ze maximaal 3 uur zonder hooi. Vaak minder.
Ze staat niet op het gras.

Per 1 september ga ik naar een andere stal. Dan kan ik mijn eigen ruwvoer aanschaffen. Ik ga dan sowieso hooi voeren ipv voordroog. Ik weet alleen nog niet welk soort hooi.
Ook wil ik van voer veranderen, ze doet het naar mijn idee niet helemaal geweldig op de metazoa, al kan ik niet precies zeggen wat dat is.
Waarschijnlijk ga ik dan voor Marstall.
Verder is ze vrij strak in haar spieren, vandaar nu de magnesium.
En ze heeft eczeem, dus ik wil haar niet te rijk voeren. Ze zet ook snel aan.
De metazoa heb ik nu gehalveerd, kijken of ze het dan beter gaat doen in combinatie met de magnesium.

Hooi moet je ruiken en voelen :D Fijn dat je straks je eigen ruwvoer kunt regelen.

Metazoa vind ik inderdaad ook raar voer. Het ruikt raar en ik ben niet zo kapot van de gehaltes aan diverse mineralen die er in zitten. Voor mijn paardjes ben ik uitgekomen bij Vitalbix en dat bevalt tot op heden erg goed. Stijve spieren kan dacht ik ook door een gebrek aan vitamine E komen. Misschien handig om daar ook even naar te kijken.

Op Facebook ben ik een pagina tegengekomen over (voeding voor) EMS-paarden. En een leuke groep voor mensen die zelf kruiden voor paarden verzamelen :D In elk geval wil ik wat spullen die ik nu nog niet op mijn wei heb, zoals bosbes en meidoorn, gaan oogsten en zaaien, zodat ik het niet steeds hoef te gaan halen. De plantjes waarvan ik dacht dat het kleefkruid was bleken een andere walstro te zijn :+ Ik heb 1 klein kleefkruidje, wat ik uiteraard koester. Ik hoop dat hij het goed gaat doen, samen met de gisteren door mij herplante bosbes :o

Ik merk trouwens aan mijn vroeger zo op gras gefixeerde ruin dat hij wat relaxter is geworden als ik het graasdraad opschuif. Hij komt niet meer aangedenderd en eet er ook niet meer een meter onderdoor. Misschien omdat hij nu meer andere, verse planten krijgt? Ik ga zo in elk geval weer eens wat meidoorn en ganzevoet voor ze plukken, en kijken wat ze met de rode klaver en de kaneel van gisteravond hebben gedaan :P Ben echt blij dat het nog zomer is, straks in de winter wordt het natuurlijk allemaal weer wat kariger.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:35

Ik zit te lezen over kleefkruid en denk even kijken wat het doet := Best goed spul dus! Ik had best veel staan in de wei maar de pony's hebben het opgegeten :') Zal wel weer terug groeien. Grappig dat ik zoveel interessante planten in mijn weiland heb. Meestal gooide ik het kleefkruid gewoon naar ze toe en dan bleef het hangen :')