Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:49

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:51

Kan het ook toeval zijn ivm weersomstandigheden/gras? Staat je paard nog op het gras? Mijn paard is al een week of 2 door zijn testzak C4L heen en heeft juist sinds 1,5week dikkere klieren/kaakspieren doordat het is gaan regenen en het gras ineens weer ging groeien. Zijn driftige grazen is dus de oorzaak.

Maar wel goed dat je het aangeeft, want het kan natuurlijk zo zijn dat jouw paard wel ergens op dit voer reageert.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:56

Jannepauli schreef:
Ik neem aan dat je bedoeld dat er wat dit voer betreft geen lange termijn effecten bekend zijn ( nogal logisch :+ ) want in de geneeskunde zijn die effecten wel bekend en onderzocht.

Ja van sommige kruiden inderdaad wel ;) Ons mengsel is wel samengesteld op basis van het gegeven dat het langdurig gegeven kan/zal worden en het zijn geen hele hoge doseringen. Maar ik zal dat nog even extra navragen bij onze nutritionist :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:07

Citaat:
Zijn de effecten van langdurig kruiden voeren dan negatief of positief?

Dat kun je - zo in z'n algemeenheid - niet zeggen Meert.
Sommige kruiden kun je zonder probleem dagelijks gebruiken in een kleine hoeveelheden , sommige kunnen maar kortere tijd gebruikt worden en moet je voorzichtig zijn met de hoeveelheden.

Anoniem

Re: Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:16

Leuk al die informatie hier!
Ik las wat over opgezette klieren & traanoogjes .. heb ik hier ook last van maar ik geef geen C4L, het kan dus zijn dat het gewoon toeval is, vanwege het korte (maar toch lekkere) gras en de verandering van het weer.

Ik ben nog wat aan het twijfelen of ik het zou gaan proberen of gewoon zou houden wat ik nu heb .. Ze doen het momenteel erg goed, proberen kan in principe geen kwaad, maar moesten ze daar echt 'slecht' op reageren duurt het misschien weer even voordat ze het zo goed doen als nu..

Heeft iemand een idee hoeveel een voerschep C4L weegt? Ik heb zo'n kleine schep van 500g en een grote van 2000g (groene scheppen, geen bekers ofzo). Kan ik een beetje vergelijken met wat ze nu krijgen qua hoeveelheid en wat ik dan per maand kwijt zou zijn ..

Hier toevallig zeker niemand die de combinatie Mijten Optiform + ruwe spelt + pavo vital geeft en C4L heeft geprobeerd? Hetgeen ik nu geef heeft ook goede eigenschappen op de vertering en de opslag van eiwitten en het immuunsysteem en de vacht en .... Dus ik vind het een moeilijke :+

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:57

Mijne werd juist trager van dit voer, nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat vorige week aan het licht is gekomen dat ze flinke bloedarmoede heeft. Ik ben dus nu weer overgestapt op mijn eigen voer (basisbrok + sportmuesli) en ze heeft meteen meer energie. Ook merk ik dat haar tandvlees weer wat gaat bijkleuren..
Voor mij, blijkt nu dus achter af, dat dit voer niet geschikt is voor ons. Uit de onderzoeken bleek dat ze al langer last had van de bloedarmoede maar doordat ik van mijn oude voer ben afgestapt is haar weerstand toch achteruit gegaan en is het aan het licht gekomen.

Wellicht dat ik het toch ga aanschaffen als het op de markt komt, maar dan voor de 2 oude (24 jaar) paarden als extra'tje.

Edit; ze ging er overigens wel lekker van glimmen in de vacht :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:11

Ik vind het vrij prijzig voer maar wel de moeite van proberen waard.
Had een paar handjes om te testen en ging er goed in.

Mijn pony reageert slecht op suikers en vooral op melasse(schuren,jeuk,dikke koker,harde kam)daarom voer ik nu dieetmix met aspero en hooi.

op zich zou c4l wel handig zijn omdat ik dan, misschien, aspero weglaat.
in c4l zit meer structuur. maar zou er dan ook meer van moeten voeren??

momenteel geef ik 2 scheppen aspero per dag(van die gele scheppen)en in totaal ongeveer 3/4 dieetmix.
Na fikse ritten geef ik nog wat handjes extra dieetmix..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:26

MartineC1711 schreef:
Mijne werd juist trager van dit voer, nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat vorige week aan het licht is gekomen dat ze flinke bloedarmoede heeft.

Echte bloedarmoede ( is dit aangetoond in bloedonderzoek) verbeter je niet door ander voer. Wel door een supplement zoals RedCell.
Maar dat terzijde :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:30

Apart dat meerderen iets over traanogen schrijven. Ik zie dat vaak bij paarden als ze een ontgiftende kuur krijgen. Alle vuiligheid komt er dan uit. Ook zie je dan vaak dat ze via de huid vuiligheid afstoten. Iemand die dat hiermee toevallig heeft ontdekt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 12:36

Nee, ik heb daar niets van gemerkt.
Pony glimt als een spiegeltje, dat is wel heel duidelijk te zien.
Ook nu hij deels geschoren is, glimt hij nog op de kortbehaarde delen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:48

CaPrIoLe`79 schreef:
Apart dat meerderen iets over traanogen schrijven. Ik zie dat vaak bij paarden als ze een ontgiftende kuur krijgen. Alle vuiligheid komt er dan uit. Ook zie je dan vaak dat ze via de huid vuiligheid afstoten. Iemand die dat hiermee toevallig heeft ontdekt?

Nee, niks van gemerkt. Mijn merrie krijgt mok op dat soort momenten en ze is dit jaar gelukkig mokvrij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 13:07

@Pavo_GT : hoelang gaat de kortingsprijs gelden en hoelang is het voer houdbaar zonder kwaliteitsverlies ??

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:20

Jannepauli schreef:
MartineC1711 schreef:
Mijne werd juist trager van dit voer, nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat vorige week aan het licht is gekomen dat ze flinke bloedarmoede heeft.

Echte bloedarmoede ( is dit aangetoond in bloedonderzoek) verbeter je niet door ander voer. Wel door een supplement zoals RedCell.
Maar dat terzijde :)

Klopt, maar dit voer zou wel weerstand verhogend moeten zijn, in mijn beleving valt dat ook samen met de bloed"huishouding"?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:29

De meest bekende oorzaken van bloedarmoede zijn tekort aan ijzer en aan Vitamine B12. Verder zijn er nog tientallen andere oorzaken die allemaal weinig met voeding te maken hebben.
Als je bloedonderzoek hebt laten doen, heeft je DA dan geen voorstel gedaan?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:58

We gaan nu wel erg offtopic maar ja, hij heeft geadviseerd op mijn eigen voer weer over te stappen, meer te voeren en extra vitamines en mineralen bij te voeren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:51

Pavo_GT schreef:
Kan het ook toeval zijn ivm weersomstandigheden/gras? Staat je paard nog op het gras? Mijn paard is al een week of 2 door zijn testzak C4L heen en heeft juist sinds 1,5week dikkere klieren/kaakspieren doordat het is gaan regenen en het gras ineens weer ging groeien. Zijn driftige grazen is dus de oorzaak.

Maar wel goed dat je het aangeeft, want het kan natuurlijk zo zijn dat jouw paard wel ergens op dit voer reageert.

Als meelezer wil ik ook even hierop reageren. Het is natuurlijk mogelijk dat een paard reageert op C4L met opgezette klieren.
Mijn eerste idee is hierbij echter, dat het wel eens door de kruiden zou kunnen komen. Een van onze pony's heeft precies dezelfde verdikking ook vaker gehad, nadat ze op een bepaald stuk wei had gestaan met veel (on)kruid.

Dat was even mijn gedachte :)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:39

Safiera schreef:
Pavo_GT schreef:

Als meelezer wil ik ook even hierop reageren. Het is natuurlijk mogelijk dat een paard reageert op C4L met opgezette klieren.
Mijn eerste idee is hierbij echter, dat het wel eens door de kruiden zou kunnen komen. Een van onze pony's heeft precies dezelfde verdikking ook vaker gehad, nadat ze op een bepaald stuk wei had gestaan met veel (on)kruid.

Dat was even mijn gedachte :)

Hier net hetzelfde. Paard stond paar weken geleden ook met dikke klieren net achter de kaak. Ook Da laten komen en toch even 3 daagjes antibiotica maar met het bloedonderzoek kwam er niets uit. Het kwam ook van kruiden in de weide in combinatie met de weeromschakeling.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:48

Kan het ook geen lucht in de luchtzakken zijn wst die dikke klieren veroorzaakt? Het weideseizoen loopt weer op zijn eind en het gras wordt erg kort, daardoor kan er lucht in de luchtzakken komen en dan lijkt het alsof de klieren zijn opgezet.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:49

Dat heb je bij sommige paarden ook snel als ze buiten in de kou hebben gestaan. Vooral de eerste koude dagen na warm weer. Ook als ze op kale grond zonder eten hebben gestaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:01

Ja precies Capriole, dat bedoel ik, dat ze op kale grond staan, waar ze weinig gras meer kunnen opnemen. Daar kreeg die van mij nl. ook 'dikke klieren' van. Bleek lucht in de luchtzakken te zijn.
Vroeg me af of dit is uitgesloten bij de paarden die er last van hebben, of dat het daadwerkelijk een reactie op het voer of de kruiden is. Verder vind ik het nog steeds een interessant voer, maar zou ook wel graag willen weten wat de meerwaarde van C4L is t.o.v. vergelijkbare kruidenvoeders van andere (minder bekende?) merken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:10

Of dit het gevolg zou kunnen zijn van kruiden lijkt mij gezien de hoeveelheid p kg niet waarschijnlijk. Je zou dat echt moeten bepalen door stoppen met het voer, en natuurlijk ook zeker weten of het de klieren zijn die opezet zijn, of alleen maar verdikkingen achter de kaak door veel kauwen.

@Jibbel: de meerwaarde van dit voer is het lage suiker/zetmeelgehalte ( dus geen graan en toegevoegd suiker zoals melasse) - dat is voor de specifieke doelgroep ( paarden met stofwisselingsproblemen, te dik) van belang. De kruiden zijn dan alleen maar een licht ondersteunende toevoeging.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:19

Ok, het is dus echt de combi van geen graan en laag suiker, want voer zonder melasse en met een laag suikergehalte geef ik momenteel al, maar er zit nog wel graan in. Niet dat ik daar per se vanaf wil, maar ben wel benieuwd naar verbeteringen die het weglaten van die ballast met zich mee brengen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:21

Ik heb besloten om hem terug te zetten op zijn oude voer ( moet sowieso tot de c4l op de markt komt)
Mocht hij dan weer wel te houden zijn, dan wordt het ondanks mijn enthousiasme voor het voer toch geen c4l voor ons.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:29

@ Silence: Hoeveel voer je ervan per dag? Is het nog een optie om er minder van te voeren om te kijken of dat effect heeft?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:38

Ik zou het wel knap vinden als paarden met dit voer met zo weinig suikers en zetmeel zo lekker in hun vel komen te zitten dat ze niet meer te houden zijn. De reden dat dat normaal gevoerd wordt is toch om ze energieker te maken.