[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:02

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 19:43

@ doanique, op basis van deze foto's zeg ik: te dik. het is natuurlijk wel een shet dus sowieso al wat ronder as it is, maar een flinke 4 zou ik wel geven. je ziet een typische 'vouw' in de overgang van schouder naar buik, dat duidt op een vetribbel. achterhand is behoorlijk flink en rond. bovenop de ribben zie je ook zo'n typisch model. de hals is ook rijk gevuld en rond. is ze toevallig drachtig?
de buik zegt niks over vetscore, echter heeft de buik een typische vorm en lijkt niet bij het lijfje te passen.

@ focussed, dat valt reuze mee. voor voedingsstoffen als magnesium, selenium en dergelijke heb je meer aan gras dan aan het meeste voer. het is eerder al snel teveel, waardoor verhoudingen al gauw scheefgetrokken worden. OCD's worden met name veroorzaakt door gebrek aan stimulans, gebrek aan beweging dus. dit paard loopt altijd buiten, dus dat zit wel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 20:00

Bedankt :j Dan weet ik dat ik er aan moet werken.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:58

Ik ga van de week even wat foto's maken.
Ik heb een haflinger die heel mooi op gewicht is, kan met een vlakke hand zijn ribben voelen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:06

foto's van mijn shet vorig jaar, ik denk dat hij nu nog in vergelijkbare conditie is. al is dat altijd lastig inschatten met zo'n dikke vacht

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:51

De shetlanders vind ik moeilijk beoordelen, zijn vooral ""buikig" maar echt vet vind ik ze niet.

Ben benieuwd wat jullie van mijn merrie vinden..
Arabisch volbloed van 9 jaar. Ze is totaal onbespierd omdat ze net een jaar op rust heeft gestaan vanwege een blessure, wat het extra lastig maakte ook om haar netjes op gewicht te houden. (ze is van het type dik van lucht ;) ).
Ik ben niet ontevreden met hoe ze er nu uit ziet, ribben zijn goed voelbaar. Ik zou haar een 3 - 3,5 scoren?

Afbeelding

Afbeelding

De eerste zomer dat ik haar had scoorde ze een dikke 5;
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... zomer2.jpg
24/7 op matig lang gras is voor haar niet te doen.. gelukkig niet bevangen geraakt.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:39

Oh zie nu pas de vraag. [naam] is niet drachtig, maar staat op een groot weiland met een andere shet en krijgt (door de eigenaar) ook nog is bijgevoerd met hooi en brood. Ik heb hier verder niks over te zeggen, en ze staan al hun hele leven op dit voer. Nu is ze ook uit conditie omdat ik in deze winter bijna niks met haar heb kunnen doen ivm. nattigheid en dus ijzige paddock/wei.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:50

Twighlight 1 : Super netjes hoor!

Diaz is al wat meer aangekomen!
Ze heeft echt een gekke bolle buik (ruwvoerbuik word het genoemd?)
Spieren zijn we aan het trainen.
Afbeelding
Afbeelding

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:37

Ben benieuwd wat jullie van mijn 5 jarige merrie vinden.
Staat nu weer in het land en tot nu toe lijkt het vervetten mee te vallen.
Afbeelding
Afbeelding

Slank zal ik haar nooit krijgen denk ik, maar is al een stuk beter dan voordat ze beleerd/aan het werk was.
Afbeelding
Als 3 jarige.

Ben benieuwd!

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:17

Ik denk toch echt wel een 4/5 hoor..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:26

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-05-12 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:32

@ misskitty, oeioeioei... die is écht véél te dik, zeker voor dat type paard. daardoor oogt ze ook uit verhouding. die krijgt van mij een dikke 4,5. hoe spijtig ook, ik zou zo'n paard aan een graaskorfje doen als hij 24/7 op het land gaat. een dergelijk overgewicht gaat problemen geven. en dan is de vraag niet óf, maar wanneer. op driejarige leeftijd is een paard nog in de groei, en nu, als vijfjarige is ze eigenlijk nog steeds even dik. de kans op problemen met de (onder)benen op latere leeftijd neemt bij zulk overgewicht enorm toe. mijn inziens is het dus wel zaak om er zo snel mogelijk pakweg 100 kilo af te werken. uiteraard rustig opbouwen met het dieet (bijv. eerst alleen de graaskorf overdag aan, sowieso deze pas langer dan 6 uur aan laten als het paard ermee geleerd heeft te eten, dit duurt soms eventjes), en de gezondste beweging voor zulke paarden is lange ritten, rechtuit in een actief staptempo.

@ diaz, ik vind haar nog steeds wel te mager in de rug. dit is inderdaad deels ook bespiering. vind haar wel verbeterd tov je vorige foto's. hooibuikje mag er wezen inderdaad, maar dat is mijns inziens geen enkel probleem bij dit paard nu.

@ twilight, ziet er netjes uit hoor! de draffoto is niet geschikt voor gewichtsscore, maar op de andere foto ziet het er keurig uit vind ik.

@ Ireen denk het wel, 3 á 3,5. ziet er keurig uit ook hoor.

@ loulou, de buik mag er idd wezen, maar voor de rest valt het 'voor een shet' nog mee. de meeste shetten zijn immers moddervet in NL. ik geef hem een dikke 3, naar mijn mening OK voor een recreatiepaardje.

@ S en Z, ik denk het ook ja. ziet er netjes uit, een 2,5 maak ik er zo van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:40

@ misskitty, ik heb ook even je andere foto's bekeken, daarop ziet ze er veel beter uit. wel wat dik, maar zeker de rijfoto's vallen me erg mee. bekijk de filmpjes over vetscoren zelf doen nog eens, en check je paard dan zelf een keer grondig en eerlijk. vanaf foto's is het altijd lastig te beoordelen.

desondanks lijkt het me voor callista niet onverstandig om alvast een graaskorfje aan te schaffen, hihi!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:43

een graaskorf komt er niet, gaan de voortanden van kapot.
Verder vind ik haar zeker een dikke 4, maar ze heeft geen geultje meer op de ruggengraat, dus geen hartje meer vanaf de achterkant om te zien, zie een overgang van hals naar romp en ook zit er aan de bovenkant van de manenkam geen harde vetlaag.
Rijfotos is ook anders, vandaar dat ik deze fotos had geplaatst.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:49

Tanden gaan niet zo maar 1 2 3 kapot van een korf.
Mijn merrie heeft de hele zomer 9 tot 10 uur per dag met een greenguard opgestaan en na t weide seizoen bij de tandarts geweest. Alles zag er keurig uit en geen overmatige slijtage aan de voortanden.

Daarnaast vrees ik echt voor jouw paard zijn gewrichten, zon flink overgewicht op zon jonge leeftijd is echt een zeer zware belasting voor het lichaam. Alles is nu volop in ontwikkeling en als dat al beschadigd op deze leeftijd zit je later met de gevolgen. Lijkt me niet dat je blij bent als je paard op z'n 8ste met 4-tjes artrose rondom staat.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:55

Haflinger bij mij op stal heeft dus wel de voorkant van de voortanden tot de helft weggesleten..zijn helemaal donkergeel nu. En dat na 1 zomer 6 uurtjes per dag....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 17:10

Waarom ga je niet in op de rest van het bericht ?

Ik vraag me af met wat voor een korf dat paard omstond. In principe horen de tanden hem niet te raken mits goed afgesteld.
En dan alsnog, dan zou ik misschien nog liever wat slijtage hebben aan de voortanden dan een jong paard met zoveel overgewicht. Die tanden groeien weer bij, dat kraakbeen is hij kwijt met het leven.

Of slechts 1 à 2 uur op de weide en de rest van de dag op paddock met stro en graszaadhooi. Zo kan je ook spelen met voedselinname.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:18

Ik ga er niet op in omdat ik het niet zo "ernstig" vind dan jullie reactie.
Tuurlijk kan ze nog slanker, maar een masker en een paddockdieet vind ik niet echt paardwaardig. Stro/graszaadhooi vind ik dieethooi, prima als je paard veel moet afvallen maar voor vaste opname erg mager, paarden krijgen alleen maar maagvulling waardoor je ook weer met andere tekorten te maken kan krijgen.

Heb anderen er ook nog nooit over gehoord dat ze TE dik zou zijn, dus ga het niet anders doen dan nu.
Zeg in vorige bericht al dat de kenmerken van een vette 4/5 niet aanwezig zijn.

Ze werkt 5 keer in de week behoorlijk, staat paar uurtjes op het land ipv hooi ontbijt, en snachts binnen heeft ze nog vor een uurtje hooi.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:54

natuurlijk is het jouw eigen keuze die je maakt, ik laat alleen mijn gedachten erover gaan en zet die neer.

vwb de graaskorf heb je gelijk, en ook niet. het komt inderdaad voor dat de tanden beschadigen ervan, dit heeft te maken met het soort graaskorf en de manier van eten van je paard. wij gebruiken hier op stal altijd alleen maar van die zachte rubberen 'bloempotjes' korven, die zijn te zacht om de tanden te doen slijten. één á twee keer per seizoen kopen we een nieuwe, omdat het rubber verslijt van het over de grond gaan.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:57

Slijt dat rubber ook niet aan de binnenkant zelf?
Voordeel van een greengard is wel dat ze meer bewegingsruimte voor de kaken hebben en ze kunnen elkaar er ook nog krabbelen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:12

dat klopt wel ja. ik vond het materiaal alleen wel erg hard ervan. onze Mone doet het super met de bloempotjes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:19

Sorry maar je klinkt nu als een moeder van een veel te dik kind wat iedere dag bij de MacDonalds eet, want gewoon avond eten met groente is niet kindwaardig...

Graszaadhooi is juist perfect! Precies wat je zegt: alleen maar maagvulling. Je bent nu in de positie dat je eigenlijk niks anders moet willen dan dat. Voor de tekorten hebben ze vit/min supplementen uitgevonden zoals pavo Vital, Marstall force etc.
Kan je paard de hele dag vreten wat hij wilt, loopt hij geen tekorten op en valt hij op een verantwoorde manier af.

Mijn merrie is ook te dik, erg lastig want ik rijd niet meer op haar.
Zij moet het doen met strookbegrazing, een beetje normaal hooi en verder schraal oud hooi en stro plus een vitamine brokje.
Natuurlijk gooi ik haar het liefst op een grote volle weide, voer ik haar onbeperkt lekker zoet hooi en nog een paar paardensnoepjes na. Ik word vrolijk als ik zie dat zij geniet. Maar overgewicht wordt zwaar onderschat, het is gewoon gevaarlijk. En dan wordt het kiezen tussen een minder rijk dieet of een ongezond paard. Dan is voor mij de keus snel gemaakt.

Ik zou je paard overigens een 4,5 schatten. Op de 3 jarige foto een 5. Ze is iets verbeterd maar mag zeker naar de 2,5. Hoop dat je wat aan de tips hebt :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:31

Focussed vind je de mijne ook netjes zo?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:44

Netjes! Ze heeft nog wat vet achter op de hals (richting de schoft) en wat bij de schouder, maar niet erg veel! Billen zien er mooi uit! Zou haar een 2,7 schatten! gewoon goed dus!