Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:56

Mijn pony was ook altijd moeilijk op gewicht te krijgen. De pony die ik momenteel rijd is niet vet te krijgen :D (gelukkig) krijgt de hele dag door ruwvoer. Ik vind het geen gezicht die vette paarden. Maar moet zeggen dat ik veel paarden die als goed op gewicht worden gezien, veelal onbespierd zijn

Afbeelding

merrieveulen

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:48

zo van deze foto af vind ik bovenstaande pony er prima uitzien! wel een aparte welving over het heiligbeen, lastig te zien hoe dat zit. zoals je er nu op kijkt zou het een vetkussentje kunnen zijn. de schouder oogt ook tamelijk vol, maar lastig te zien in hoeverre dat echt vet is. ik zou met bovenstaande dik ;) tevreden zijn in ieder geval!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:55

Mijn rosje is ook te dik (maar wel heel lief), de afgelopen twee jaar is hij steeds nét niet bevangen geraakt. Hij is nu elders gehuisvest, staat op rantsoen en nu hij eenmaal is ingeburgerd zal het niet lang meer duren voor hij met de andere ruinen in het rond raust en genoeg beweging krijgt. De omstandigheden waaronder hij nu gehuisvest is lijken erg op hoe hij er 2,5 jaar geleden bij stond, en daar zag hij er erg goed uit (had 'm toen net een half jaar en hij had al overgewicht toen ik 'm kocht) Hij is de afgelopen maanden ook wel iets afgevallen, dat was ook de bedoeling. Het streven voor dit (kalender)jaar is om in elk geval één rib te voelen. Ben wel benieuwd of hij die heeft :=

De afgelopen jaren kreeg ik van de DA, chiropractor, stagiaire van de bekapper en van iedereen die benul van paarden heeft al opmerkingen over z'n gewicht. Ben benieuwd of ik het ook te horen ga krijgen als hij straks ultragestroomlijnd en zonder vetwoebels er bij staat :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:58

merrieveulen schreef:
zo van deze foto af vind ik bovenstaande pony er prima uitzien! wel een aparte welving over het heiligbeen, lastig te zien hoe dat zit. zoals je er nu op kijkt zou het een vetkussentje kunnen zijn. de schouder oogt ook tamelijk vol, maar lastig te zien in hoeverre dat echt vet is. ik zou met bovenstaande dik ;) tevreden zijn in ieder geval!

Dat heuveltje wat je ziet is onbespierd. Hij moet meer gaan zakken achter maar dit vinden we beide erg lastig. Z'n schouder zou wat droger mogen zijn, maar ik vind z'n bilpartij belangrijker. En daar zie ik droge spieren *\o/*

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:13

Tuurlijk is het niet goed voor een paard om te dik te zijn.
Maar er zijn ook genoeg mensen die zich daar wél bewust van zijn, en er alles aan doen om het paard dunner te krijgen, maar dat het gewoonweg niet lukt..

Mijn pony is altijd al te dik geweest, en ook altijd op dieet geweest. Uiteindelijk is hij toch hoefbevangen geraakt, en zijn we nog harder aan zijn gewicht gaan werken. Hij ging van kuil over op hooi en heeft eerst een tijd alleen in de paddock gestaan, vond hij niets aan, later mocht hij weer de wei op met een graasmasker. Maar dat was ook niets. Als het warm was had hij het stikbenauwd. Wel was hij aardig wat afgevallen. Omdat toen de bevangenheid 'over' was en we weer aan het werk konden en hij op die manier ook af zou vallen, hebben we het graasmasker afgedaan en hem op een wei gezet met weinig gras.
Hij werkt nu 5 keer per week ongeveer 45 minuten-1 uur, krijgt 3x per dag een bergje hooi en staat overdag op een wei met weinig gras. Tevens krijgt hij 2x per dag een paar brokjes bix, nog niet eens een handje te noemen. Alleen zodat hij niet heel zielig is als de rest wel krijgt. En hij is nog veel te dik.. We kunnen moeilijk helemaal stoppen met voeren en hij lijkt er geen last meer van te hebben.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:16

Zeker heel interessant en schrikbarend om te zien hoeveel paarden(maar ook andere dieren en om over mensen maar niet te spreken), zo gigantisch dik zijn.
En mijn paard is daar jaaaren lang 1 van geweest, ik zal eens kijken of ik daar op de schijfjes nog een foto van kan vinden. Na van alles geprobeerd te hebben want mevrouw werd dik van de lucht, heb ik haar met een graasmasker op het land gezet en dat hielp, enorm. Kilo's vlogen eraf, eindelijk. Krachtvoer kreeg ze overigens al tijden niet meer.
Later kwamen er ook allemaal ontstekingen in de organen naar boven en toen die geholpen zijn, was het masker niet meer nodig. Bij mijn paard zijn de ribben te zien en ik ben heel eerlijk, ik twijfel ook wel eens of ze te dun is.
Maar ik merk gewoon wel overduidelijk dat hoe dunner ze werd, hoe gekker en blijer ze ging doen. Heel duidelijk dus dat die kilo's haar heel erg beperkten.
Ze krijgt nu vrij veel hooi en met die vorst helemaal en zelfs weer beetje meusli(havervrij, dieet). Maar merk gewoon dat ze dat nu echt nodig heeft.

Maar tegenwoordig twijfel ik wel eens, ene moment denk ik 'o wat zie je er super uit, je bent slank, kan je ribben zien, ik zie tijdens het werk mooie buikspier lopen', maar volgende moment oogt ze weer broodmager. Voor mijn idee dan he, want in weze is dat helemaal niet zo. Dunner moet ze zeker niet, maar ook vooral niet dikker!
Mijn stal/weidegenootje zegt ook steevast dat mijn paard veeelste mager is, terwijl dat zeer zeker niet het geval is. Maar krijg dat iemand maar eens aan zijn verstand die denkt dat het zien van 1 rib dramatische gevolgen heeft.

Als ik hier dan rondkijk op het eiland zie ik 2 heel duidelijke groepen, de veeelste vette paarden waarvan de eigenaar zegt, jaaa we doen er echt alles aan maar paard word dik van de lucht. Maar ondertussen wel dik 2 á 3 kilo krachtvoer per dag erdoor heen te jagen, mega veel hooi te voeren, paard op stal zetten en weining te laten bewegen en zomers op 't mega vette grasland.. En de andere groep bestaat uit heeeel klein groepje paarden, die zeker niet te dik zijn maar broodmager door andere factoren. Ook die mensen zeggen jaaa we voeren van alles maar paard komt niet aan. Om dan vervolgens als leek zijnde nog te kunnen zien dat het gebit van geen kanten functioneerd, paard ziekig is, koud heeft ed of simpelweg doodongelukkig, want daar worden ze ook niet dikker van.

Ik heb overigens nog niet 16 pagina's doorgelezen. Als ik wat meer tijd en energie heb(lig met zware verkoudheid op de bank, energie opsparen om straks weer te kunnen werken) ga ik alles even globaal doorlezen en ik ga even 2 goede vergelijkingsfoto's zoeken van mijn paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:37

Ik heb weinig tijd maar wil vast een foto plaatsen van mijn paard. Is ze op dat moment te dik of niet, volgens jullie? :)

Afbeelding

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:53

ik vind dit een interessante discussie.
zelf hebben wij een ruin die je heel moeilijk dik krijgt en een merrie die heel snel dik wordt. Dit is moeilijk in voeren want de ruin voeren we veel bij maar de merrie snoept ook mee..
verder gaven wij vroeger ook graszaad hooi, dat is hooi zonder vet en kunne nze dus een hele dag eten :)
verder kun je voelen of je paard/pony vet is in de flank (als je een braaf paard hebt)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:16

als je terugleest zie je een door mij geplaatste link naar een ander topic. in de openingspost van dat topic staan twee filmpjes over hoe en waar je moet voelen of een paard dik is. de flank is dat dus NIET. verder is graszaadhooi inderdaad meer geschikt voor paarden die snel dik worden, dit heeft echter bar weinig met vet te maken.

als je merrie snel dik wordt, voorkom dan dat ze meesnoept. bij twee paarden die zo verschillend reageren op eten is het niet verstandig om ze gezamenlijk te voeren.

@ fransje23, ik vind jouw paard op die foto aardig aan de forse kant. ik zie ook het typische 'hangzakje' aan de onderbuik.de hele middenhand doet tamelijk massief aan. als ik dan kijk naar hoofd/hals en benen, zou ik jouw paard toch wel graag wat droger zien. hoofd/hals en benen zijn mooi fijntjes namelijk.

@ suus19, hij lijkt er geen last van te hebben, maar dat kan je moeilijk zeggen eigenlijk he. je hebt je paardje nooit slank meegemaakt, dus heb je geen vergelijkingsmateriaal. daarnaast kan overgewicht voor overmatige slijtage aan gewrichten zorgen, en de enige manier om daarvan zeker te zijn is met röntgenfoto's. overgewicht is nu eenmaal ongezond, dat is algemeen bekend. jouw paard is nota bene hoefbevangen geraakt. persoonlijk neem ik dergelijke zaken zéér serieus en zou er dan ook niet voor kiezen 'het maar zo te laten'...

@ themuisje, yup ik ook, haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:27

Ik vind haar zelf ook wat aan de dikke kant op de foto :j Geen extreem overgewicht maar het mag net even minder.
Nadeel bij haar is dat ze vrij kort en rondgeribd is en als ze, zoals op de foto, in het weiland veel gras heeft gegeten ze meteen een bolletje is.
Zet je haar even flink aan het werk of een nacht op stal dan is dat extra bollige ook zo weer weg. Buik moet je ook niet teveel naar kijken maar meer naar ribben, hals en billen.

Een Da heeft haar conditie weleens een slagersdroom genoemd tot ik hem vroeg maar even te voelen. Kon hij zo d'r ribben voelen dus moest hij het toch terug nemen :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:45

met middenhand bedoel ik niet de buik, een bolle buik zegt niets over de vetscore. je ziet dat het verloop van schouder naar ribben wat vormeloos is, evenals het verloop van de flank. over de bovenste helft van de ribben lijkt een aardig laagje te zitten.

paard lijkt een beetje vet op te slaan zoals mijn pony het ook doet, op de ene plek beduidend meer dan op de andere. heb er toen een hele discussie over gehad met een DA, ik vond mijn pony te dik en had hem op dieet, de DA wilde daar niets van weten. dus ik liet hem de (moeizaam te vinden) ribben voelen. en ja, wel wat spek daar, maar in de bovenlijn (hals, rug, achterhand) vond hij hem toch echt te schraal. zo heb ik uiteindelijk geleerd te vetscoren zoals aangegeven wordt in het andere topic. meet alle plekken en pak het gemiddelde voor een betrouwbaar resultaat waar je wat mee kan. het ene paard slaat meer op op de ene plek, het andere weer anders. bij mijn pony moet ik dus zéker niet alleen kijken naar ribben en achterkant schouder, dan wordt hij veel te dun. als ik de vetjes op die plekken weg wil hebben blijft er voor de rest een garnaal over. ik zal dus moeten leren leven met de vetjes daar. de rest is training, ik bedoel, ik kan de bovenlijn wel vet voeren maar daar heeft ponymans niks aan natuurlijk. gerichte training voor spieropbouw op de bovenlijn is dus wat we zijn gaan doen.

verder lijken breed geribde paarden al snel vetter dan ze eigenlijk zijn, dit geldt ook voor mijn pony. die heeft niet veel nodig om op een skippybal op pootjes te lijken.

even een voorbeeld om aan te geven hoe snel hij te zwaar lijkt door alleen die middenhand, zou je 'm nu twee dagen geen hooi geven...:
Afbeelding

en zoals ik 'm graag zie:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 08:54

Ik erger me altijd kapot aan dikke shetlanders. 'Maar shetlanders horen dik te zijn'. NEE, shetlanders kunnen OOK slank gehouden worden! Inderdaad, veel shets zijn iets grover gebouwd, maar van die hangbuiken die tot de voorknie komen :n Mijn shets zijn ook gewoon slank, met name [***] ziet er gewoon slank uit. [***] is dan weer iets grover gebouwd, maar echt dik is hij niet. Ik krijg er altijd complimenten over van de DA, TA en hoefsmid, dus dat is wel altijd fijn om te horen haha :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:13

ben ik het helemaal mee eens, de grasmaaierfunctie van shets wordt hier en daar nog weleens overdreven. daarbij krijg ik (te) vaak het gevoel dat shets minderwaardig zijn en al snel als een soort bijprodukt van het paardengebeuren gezien worden. ze worden minder serieus genomen, en daarom wordt er (te) vaak niet kritisch genoeg naar ze gekeken. althans dat is mijn ervaring.

nadeel is dan ook nog eens dat ze over het algemeen aanleg hebben om dik te worden, én dat hun verhoudingen dusdanig ongunstig zijn dat ze al snel dik lijken. de haren bijvoorbeeld zijn even lang, zo niet langer, dan die van een groot paard. Flicka heeft een vacht van zo'n 6 cm, zij is 1,01 meter hoog, en mijn paard Faram van 1,52 heeft óók haren van 6 cm (in de winter dan he). daardoor lijken kleine paardjes ook al snel dik, tel daar de korte pootjes bij op, en voila!

voorbeeldjes, helaas niet zo'n goede 'dikke' foto, maar het geeft een beeld. Flicka in vol ornaat in wintervacht, met normaal ruwvoerbuikje:
Afbeelding

Flicka geschoren en met kleiner buikje ivm keuring:
Afbeelding

het geheel lijkt vertekend, maar in vet is Flicka op de onderste foto niet anders dan op de bovenste. terwijl, als ik haar niet zou kennen, ik haar op de bovenste foto behoorlijk flink zou vinden overkomen. zo hebben wij ook een shet op stal die al snel moddervet lijkt, maar waarop aan vet maar weinig zit. hij heeft wel een enorme ruwvoerbuik maar vet, ho maar!
maar goed, het is jammer dat shets (en overigens meer natuurrassen, om het zo maar even te noemen) al snel als dik geaccepteerd worden. veel van de fjorden, haflingers en Welshjes die je ziet zijn ook véél te dik. en dan roepen mensen dat ie zo'n mooie hengstenhals heeft... *zucht*

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:04

Ik breek even in, vanwege een beoordelingsvraag/gezondheidsvraag,
Een van onze merries, een koudbloeddraver die 8 jaar op de baan heeft gelopen en daarna als fokmerrie dienst heeft gedaan (niet bij ons), is op het eerste zicht aardig aan de maat. Ze heeft een behoorlijke buik, maar dat is vnl.hooibuik/gevolg van de zwangerschappen. (ik ben haar sinds kort heel rustig aan aan het werk aan het zetten) Haar billen zijn rond en ze heeft een stevige nek, maar die nek is ook al van nature heel stevig. Als je afgaat op de gebruikelijke manier van controleren of ze al dan niet te dik is, zou ik zeggen dat ze eerder naar mollig neigt, dan naar dun (ribben zijn niet zichtbaar, kont is rond. Ruggengraat ligt iets bovenop, maar niet zoals je dat ziet bij een mager paard, nek is stevig), maar bij de flanken valt ze erg in.
Mogelijke reden daartoe?
Ze staat overigens op hooi in 4/5 porties per dag, met onbeperkt stro toegankelijk. Daarnaast vitaminen en mineralen (liksteen) en tijdens de clickertraining gebruik ik muesli. Ze staat 24/7 buiten met schuilstal, zonder deken (prima vacht, nooit koud)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:09

TS ik ben het helemaal met je eens.
Ik krijg morgen me Fjordje, maar als hij rond een jaar of 4 is , wil ik hem geen krachtvoer e.d. geven,
maar vele van stal zeggen Ja dat moet! Anders kan hij niks meer.
Ik vind dat zelf belachelijk. :')

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:52

amyyy55 schreef:
TS ik ben het helemaal met je eens.
Ik krijg morgen me Fjordje, maar als hij rond een jaar of 4 is , wil ik hem geen krachtvoer e.d. geven,
maar vele van stal zeggen Ja dat moet! Anders kan hij niks meer.
Ik vind dat zelf belachelijk. :')

Zou opzich super zijn voor een paard, als dat zou kunnen, op alleen ruwvoer leven.

Een paard op alleen ruwvoer houden kan in Nederland helaas niet meer zonder dat je paard hoogst waarschijnlijk tekorten krijgt. Zelfs niet als een paard helemaal niet werkt. Als een paard wel moet werken zijn de tekorten nog veel groter! Ons ruwvoer (gras, hooi, voordroog kuil, kuil) is helaas te eenzijdig en mist de variatie aan mineralen en vitaminen die het vroeger wel bevatte. Daarnaast is het vaak te rijk aan dingen die ongezond zijn voor je paard zoals suikers (met name fructaan)

Zonder een analyse van het ruwvoer is het moeilijk te zeggen waaraan jouw paard een tekort gaat krijgen. Verder is een liksteen zeer eenzijdig, deze bestaat meestal voor 98% uit natriumchloride (zout) de overige 2 % zijn wat andere mineralen. Verder zijn er, voor zover ik weet, geen likstenen waar ook nog vitaminen in zitten.

Dat een paard een tekort heeft aan bepaalde mineralen en vitaminen hoef je niet direct te zien of te merken. Een paard hoeft ook niet af te vallen. Tekorten merk je vaak pas na een poosje, als de tekorten langer aanhouden. Een mindere vacht of erg langzaam verharen. Geen volle manen. Of je paard krijgt eerder artrose of andere aandoeningen of ziekten dan als dit tekort er niet was geweest.......

Daarom kies ik er voor om op een gezonde manier een goede basis te leggen (ik persoonlijk met Fibra) waardoor ik zeker weet dat mijn paard voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:05

Klopt helemaal merrieveulen, ik zie dat bij die van mij ook. In de winter denk ik altijd dat ze te vet zijn, maar als je goed voelt zijn ze best netjes op gewicht. Als die vacht er straks af is dan is het een wereld van verschil om te zien. Dat is bij mijn welsh veel minder het geval.

Die van mij heb ik vroeger alleen op gras en hooi gehouden, ze gingen de grond likken wat vaak een teken van tekorten gezien wordt. Ging wat brok bijvoeren en het was over. Nu krijgen ze bijvoer voor de vitamines, want nu krijgen ze bijna alleen hooi omdat ze van gras megadik worden. Zo nu en dan even een kwartiertje/halfuurtje grazen en dat is het. Ze zitten goed in hun vacht en glimmen goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:10

merrieveulen schreef:
verder lijken breed geribde paarden al snel vetter dan ze eigenlijk zijn, dit geldt ook voor mijn pony. die heeft niet veel nodig om op een skippybal op pootjes te lijken.

Ja, dat bedoelde ik dus inderdaad ook. Ze is rondgeribt en erg kort waardoor ze met een ruwvoerbuik al enorme vet lijkt.
Mijn paard slaat vet metname op naast de staartwortel, op de hals (klassiek plekken, toch?) en inderdaad bij de schouder.
Haar bovenlijn vind ik wel redelijk goed zeker gezien haar leeftijd.

Krachtvoer krijgt ze niet veel maar wel wat, 500 gram per dag. omdat ik toch redelijk intensief rijd met haar. Ik geef Marstall Force om eventuele tekorten te voorkomen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:51

in NL heeft inderdaad ieder paard aanvulling op het ruwvoer nodig om tekorten in de voeding op te vangen. dit hoeft niet per sé dmv krachtvoer (muesli of biks) te zijn, er zijn heel goede voeders op de markt die passen in een natuurlijk dieet, en die gebaseerd zijn op bepaalde grassen en kruiden die paarden van oorsprong zelf uit de natuur haalden. ook zijn er supplementen met toegevoegde vitaminen, mineralen en spoorelementen in brokvorm. een handje per dag zorgt er dan voor dat je paardje alles krijgt wat ie nodig heeft. voor de energie hoef je het ook niet te doen, uit een passend ruwvoer kan een paard alles halen wat ie nodig heeft. voor het ene paard betekent dat arm, sober hooi, en voor het andere een rijkere variant. ook dat is per paard verschillend.

@ liljebo, invallen in de flanken gebeurt als de buik minder gevuld raakt. heb je onlangs veranderingen in het voer gemaakt, krijgt ze minder of een andere kwaliteit, en hoe is de mest? op zich is invallen in de flanken geen probleem, mits het binnen de perken blijft natuurlijk.

@ levita, deze bestaan wel. diverse merken hebben inmiddels likstenen op de markt gebracht die aangepast zijn aan de gemiddelde Nederlandse bodem. zo bevatten betreffende stenen bijvoorbeeld geen ijzer. onder andere Paardnatuurlijk heeft ze, en voergezond ook als ik me niet vergis.

@ fransje, hoe zit je met de hoeveelheid suiker in je voer? staartwortel, hals en schouder zijn idd typische plekken om vet op te slaan. mijns inziens wel punten om extra in de gaten te houden, omdat dit ook de alarmzones zijn voor bijv. IR.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:01

merrieveulen schreef:
i

@ liljebo, invallen in de flanken gebeurt als de buik minder gevuld raakt. heb je onlangs veranderingen in het voer gemaakt, krijgt ze minder of een andere kwaliteit, en hoe is de mest? op zich is invallen in de flanken geen probleem, mits het binnen de perken blijft natuurlijk.

.

Nee, geen verandering in voer. Ze krijgt al jaren hetzelfde hooi van dezelfde boer en met dezelfde kwaliteit. De mest is goed. Ze lijkt wel wat humeuriger to. van de andere paarden met voertijd.

Ze heeft altijd ruwvoer ter beschikking en kan dus de buik aan het werk houden, al gebruikt ze tegenwoordig weinig stro. Voorheen at ze dat wat meer, maar sinds de sneeuw weg is, zoekt ze wat meer op de wei. Daar staat verder nog nauwelijks iets, maar dat beetje schijnt beter te zijn dan stro in haar ogen.
Hooi krijgt ze 4/5 keer per dag en bij de training dus wat muesli.
Als ik meer hooi voer, wordt ze erg dik. Ze is nu al tegen de grens (hoewel moeilijk te beoordelen) en van de andere 3 paarden zijn er twee ook al aardig aan de mollig kant.
De derde is een shet met dwerggen en een rare bouw. Lijkt dik door haar te grote lijf, maar was dus feitelijk te mager toen ze hier kwam. Ze is nu net goed, vlgs de d.a.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:11

liljebo schreef:
merrieveulen schreef:
i

.

Nee, geen verandering in voer. Ze krijgt al jaren hetzelfde hooi van dezelfde boer en met dezelfde kwaliteit. De mest is goed. Ze lijkt wel wat humeuriger to. van de andere paarden met voertijd.

Tijd van maaien, het weer, bemesting enz spelen allemaal een rol. Daarom zal ik er niet snel vanuit gaan dat het hooi dezelfde kwaliteit heeft omdat het van een boer afkomt. Dan moet hij altijd onder dezelfde omstandigheden maaien.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:13

Mijn merrie heeft in okt 2008 een zwaar trailer ongeluk gehad waardoor ze noodgedwongen drie maanden op boksrust moest.
Ze is hierbij erg veel aangekomen en was behoorlijk zwaar.
Ze kreeg geen krachtvoer maar wel hooi.
De eerste foto is gemaakt vlak nadat ik het rijden weer kon oppakken dus een foto waarbij ze dus erg zwaar is nog.

Afbeelding

Deze foto is gemaakt in okt geloof ik 2011 en hier is ze al veel beter op gewicht.

Afbeelding
Je kan de ribben niet zien maar wel goed voelen.
Ze is dan ook erg rondgeribt.
Zeg het maar hoe ziet ze er nu uit in vvergelijking met vlak na haar ongeluk

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:16

die is goed bijgetrokken hoor! Netjes

Goed topic, inderdaad overgewicht onder paarden, schrikbarend (ook onder honden en katten trouwens)

Mensen schrikken als ze een rib zien, ik vind een lichte welving van de ribben niet schrikbarend, zie liever een beetje rib, dan dat je ze niet meer ziet/voelt.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:18

Mijn jongste kat is nu 9 jaar en weegt 6.5 kilo(gewone huis tuin en keuken kat) een hoop mensen schrikken als ze dat horen maar als je hem vergelijkt met grote is dat gewicht redelijk normaal.
Dierenarts heeft hem onlangs nog gezien vanwege de blaasgruis die hij heeft en vond hem niet echt te dik.
Er mag wel wat af (dat weet ik) maar hij zei ook dat hij behoorlijk groot is en heel breed dus dan mag dat gewicht ook wel.
Hij ziet hem overigens wel liever een halve kilo lichter (6 dus)
En ook daar ben ik heel eerlij kin maar ze krijgen alleen maar brokken en af en toe vlees dus niets van tafel ofzo.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:50

merrieveulen schreef:
@ fransje, hoe zit je met de hoeveelheid suiker in je voer? staartwortel, hals en schouder zijn idd typische plekken om vet op te slaan. mijns inziens wel punten om extra in de gaten te houden, omdat dit ook de alarmzones zijn voor bijv. IR.

Wij hebben een IR-paard op stal gehad dus ik herken die signalen.
Over de koolhydraten, met alleen suikers vergeet je al snel de berg zetmeel die in veel krachtvoer zit, maak ik mij niet zo heel erg druk. Zeker niet zo lang ze zoals nu weer vol op aan het werk is en dan relatief zo weinig krachtvoer krijgt. Als ik zeg vol op aan het werk bedoel ik dus in het weekend een rit van tussen de 25-30 km met gem 14 km/u.
Daarbij nog een een buitenritje van 10-15 km met 15 km/u en 2 keer in de bak aan het werk. Overige dagen zijn rust dagen.
Ze is nu ook niet zo vadsig als op die foto's trouwens :D

Liljebo, heeft ze geen last van haar tanden? Dat ze daarom toch minder ruwvoer eet en wat invalt?

Mijn kat weegt trouwens ook bijna 6,5, zonder overgewicht maar hij is gewoon erg groot :j