Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:21

Als er een 'vind ik leuk' knop bestond, had ik nu geklikt!
Ik ben weer over op HH, de weidebrok plus. Tot dusver het enige product waar ik achter sta qua natuurlijk product. Weidebrok wordt iets beter gegeten dan de basisbrok, ik merk wel dat het afkicken van zout/suiker is begonnen.
Maar ik ga offtopic![/quote]

Ben benieuwd of het nu wel goed gaat, ik sta ook als een blok achter hh!
Voer nu ook de weide brok.

Marvel

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 08:48

Ik ook. In een ander HH topic lees ik toch weer veel gevallen 'slokdarmverstopping'. Ondanks dat voergezond aangeeft dat er weinig gevallen zijn en dat meestal door schrokken komt, lees ik toch andere verhalen.
Ook mijn paard schrokt niet en zijn gebit was net gecontroleerd toen ik overstapte. Dat maakt dat ik het nu wel spannend vind om dit te geven.
Tot dusver eet hij het goed, dat valt me erg mee. Als hij uit het land komt en er geen supplement over zit, eet hij het niet. Na het werken wel gelijk en ook 's ochtends is het gelijk op. In die zin eet hij dus echt naar behoefte en hooi gaat altijd voor :)
Ik had eerst 20 kilo dieetmix gemixt met 8 kilo weidebrok plus, toen ik doorhad dat dat goed werd gegeten heb ik er nog een zak van 23 kilo weidebrok in gedaan, dan is de verhouding dus meer HH, maar met een beetje smaak van dieetmix. Hierna wel helemaal over op weidebrok plus, als dit goed blijft gaan ;)

Nu weer on-topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:12

ik begrijp alleen niet zo goed wáár die slokdarm verstoppingen vandaan komen.
want de 'HH biks" ziet er toch aardig hetzelfde uit als "gewone biks". ?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:19

Ja, ik weet het ook niet. Voergezond geeft zelf aan dat er langzamer gekauwd wordt en je zou denken dat dit soort dingen eerder voorkomt bij de gewone biks, die veel eerder geschrokt zou worden.
Enige wat ik nog heb gedaan is luzerne voeren om het kauwen nog meer te bevorderen.. maar dat laat ik liever achterwege..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:20

de mijne eet gelukkig rustig de HH op.
Gisterenavond na het longeren nog een handje extra gegeven,meneer wilde eerst hooi,toen 2 korrels HH,dan weer hooi,dan weer HH...
grappig om te zien.

heb het zelf ook geproefd trouwens---->jakkes.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:09

hoeveel dieetmix geven jullie per dag en graag gegevens paardje en wat je er mee doet.

ik gaat komende vrijdag verhuizen en krijgt ze halve schep dieet per dag en voer zelf nog 1/4 smiddags bij samen met de force

tinker van 1.40
bijna 4 jaar
3 keer per week buitenritten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:30

Volgens mij voer je elke maand iets anders, of niet Dribbelkont?
Zie je in wel 3 verschillende voermerkentopics meekletsen. Snap het niet meer :n

Mijn merrie die niets doet krijgt een handje :) ze is 8.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:36

nee hoor overdrijven is ook een vak ;)
ik reageeer op topic heb inderdaad 3 verschillende voer gevoert maar in een strek van 1jaar.
ik voer nu subli wegens dat het andere moeilijk te krijgen is en slokdarm verstoppingen erg veel gemeld.
topic zijn om vragen te stellen en ja ben erg geintereseerd in verdiepen van voer
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 20-03-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:36

marian gewoon dit voer houden,is prima spul!

ik geef het dus aan 2 dieren.
1-welsh 20 jaar,word recreatief gereden. krijgt halve schep dieetmix plus 1 schepje kompleet plus van NAF en dat 4x per week
2-Tinker 19 jaar fokmerrie, krijgt 3/4 schep dieetmix plus 1 schepje kompleet plus van NAF ook 4x per week.

gewoon dit voer zo houden als ju nu hebt marian.
ligt er ook aan of je pony straks op de wei komt,hoeveel gras er staan etc.
merk je dat ze wat slomer word geef je gewoon wat meer

appie en kelly lopen dag en nacht op de wei
deze;
https://lh6.googleusercontent.com/-KkBx ... CT0114.JPG
staat zat gras op en toch geef ik ze wel extra vitamines.
doe ik al jaren zo en de paarden zitten super in hun vel

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:40

dankje ellepel

voer bevalt prima en ze vindt het nog erg lekker ook.

je begint steeds meer wegwijs te worden in voer en ja kom je toch op voer wat hier vlak bij verkrijgbaar is.
blijf overigs van marstall force voeren voor de vitamientjes.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 01:09

ik voer gewoon op het oog,

heb een ruin (PRE andalus sober ras)
ruin
8 jaar
eczeem

krijgt goed voordroog 3 x daags waar hij al voldoende uithaald

meestal krijgt hij kwartje sochtends kwartje savonds en kwartje na het werken
soms wat meer, maar hij doet het prima zo!

wanneer hij weer meer aant werk gaat zit ik te denken een suplement erbij te nemen van subli zodat hij daar wat extras uit kan halen maar voor nu is het mooi zo

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:03

Wat voor voederadvies staat er op de zak?

Ook mijn paardje krijgt de korrels van Force en 2x een handje muesli naturell van Marstall.
Eigenlijk wil ik de force houden en de naturell weglaten en daar de dieetmix bij doen, mede om een supplement doorheen te voeren, wat alleen bij de korrels Force niet lukt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:01

Ik ben van de dieetmix afgestapt.
Voor mijn gevoel haalde mijn paardje er niet voldoende uit, kwam dof in zijn vacht te zitten en werd futlozer.
Dus voor hem geen dieetmix meer.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:28

Hier is de dieetmix nog steeds een succes,opvallend is dat de paarden hun mineraalblok niet meer gebruiken.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:36

ik stap er ook vanaf want wordt is nu ook flutteloos na 3 zakken
ga weer over op marstall

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:38

Nu wordt het topic interessant, het wordt nu door verschillende bokkers een aantal maanden gevoerd dus nu kun je eigenlijk pas iets zeggen of het goed bevalt of niet. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:32

wat ik wel apart vind is dat een aantal mensen ermee stoppen omdat hun paard futloos word.

hoeveel geef je dan van de dieetmix?

en als ik bijvoorbeeld de dieetmix naast de structuurmix van equiral zet(die ik eerst gaf) dan valt het op dat de subli dieetmix veel hoger in het gehalte vitamine en mineralen zit.

en van daaruit vraag ik me dan dus af hoe het kan dat sommige dieren er futloos van worden
wat gaf je eerst voor voer dan?
zet die eens naast elkaar op voervergelijk en kijk dan welke beter is?

ik ben er nog dik tevreden over,de paarden kauwen er goed op,en dat is al heel goed.
daarnaast meng ik het sowieso met olie en een supplement,maar daarom had ik het dus ook gekocht.
om te mengen en omdat er geen granen in zitten.
mijn paarden doen het er supergoed op..zijn heel mooi op gewicht en komen heel mooi uit de wintervacht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:35

Ik ben zondag 2 ZZ proeven door gevlogen op een plukje graszaadhooi en 100 gram dieetmix.
Voorheen gaf ik rustig een halve tot een hele kg sportbrok (voor een shet) en dan was voor het einde van de 2e proef echt het kwartje op.

Ook mijn andere pony's doen het er goed op.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:39

ik voerde 1 schep dieetmix per dag en met 40 gram force er bij
ze is 450 kilo

ik voerde daarvoor marstall optimaal

vergeleken bij voervergelijk maar helaas subli niet veel gegevens vrijgegeven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:07

de gehaltes van de vitamines staan er wel netjes bij en daar moet je ook naar kijken toch?

ohw edit,ik zie inderdaad dat er op de site van voervergelijk wat gegevens missen,maar die zijn wel bekend,dus vreemd dat ze die er niet bij zetten.ik heb dit:

ruwe as 86 g
Ruwe eiwit 105 g
ruw vet 35 g
ruwe celstof 260 g
zetmeel en suiker 120 g (12% is interessant)
calcium 10,25 g
fosfor 4.75 g
natrium 7 g
magnesium 5.9 g

toegevoegd vitaminen
A 30250 ie
D 2260 ie
E 249 ie
B1 5.99 mg
B2 9.98 mg
B6 6.24 mg
B12 294 mcg
Biotine 1022 mcg
Ijzer 92 mg
Koper 21 mg
Mangaan 67 mg
Zink 137 mg
Cobalt 1,5 mg
Jodium 2 mg
Selenium (deels in chelaatvorm) 0,43 mg

even naast de optimaal gezet en dan zie ik wel duidelijk verschil.
dan zijn d egehaltes in de subli wel lager.
kan best zijn hoor dat jouw dier net die zaken wel nodig heeft

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:21

zal het hoop ik wel zijn.
heb het besteld dus zal op zijn vroegst vrijdag wel binnenkomen

zit wel meer in als de subli inderdaad

ga haar op 1 schep zetten (gevoerd over 2 voerbeurten)
en dan als ik gereden heb 1/4 schep erbij.

de lijnsnack krijgt ze overrigs nog steeds en zal ik haar ook blijven geven want is zon tractatie voor haar :D

hoop dat ze snel weer de oude zoe is die ik vorig jaar kende

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:35

Nou en de suiker en zetmeel gehaltes in de optimaal zijn hoger ;) vind dat niet vergelijkbaar kwa voer hoor!

Ik heb zelf geen intresse in de dieeetmix, maar lees wel mee en stoor me toch zo nu en dan aan de opgevoerde argumenten......

Ik voer ook marstal, en ben uiterst tevrede erover, voer de Faser Light.
Dat is voer samen emt de Vito wat iets meer in dit segment van de Dieetmix zit, maar niet de optimaal, is een behoorlijk verschil ook kwa inhoud.

Hoe meer zetmeel of suiker hoe mer energie, dat is ook iets om overna te denken.

Maar wat wil je, wat is belangerijk voor je dier, niet teveel suikers en zetmeel vanege gewicht of andere oorzaak of is het gewoon iets wat leuk lijkt....?!

Als je tevreden bent met een voer moet je het zo houden, en niet wisselen.
Ik twijfel ook of een voer zon grote verschillen kan maken......die jij opnoemt.

Verder zijn veel van dit soort voersoorten niet direct geschikt voor paarden die topsport beoefenen, maar wie heeft er nu zon paard :D hoe meer werk ze doen hoe meer ze vaak nodig hebben kwa energie.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:41

optimaal zomer: suiker 2.9 zetmeel: 30.0
optimaal winter: suiker 3.1 zetmeel 29.8

Als je dat dan vergelijkt met de 12% suiker en zetmeel in totaal in de dieetmix ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:21

ten eerste ik neem geen ander voer nu omdat het me leuk lijk!
en vergelijkbaar voer nee is het niet maar ga niet verder sukkelen en een ander soort brok kiezen
ga terug op marstall en daar blijft het bij

belangrijkste is zoe doet het er goed op en ik heb het anders geregeld met adres.

ik was er van afgestapt omdat het hier niet te krijgen is en appart verzend moet worden en hier thuis moeilijk omdat mijn vriend ploegendiensten draait, dus overdag veel ligt te slapen.
hebben 3 honden die van elk geluid aanslaan dus vriend gelijk ook wakker.
toen kwam de dieetmix en is hier 10 min rijden verkrijg baar.
maar helaas niet genoeg voor haar.

de optimaal doet ze het goed op dat weet ik omdat ze het eerder heeft gehad en daarom heb ik toch de conclusie genomen om terug te gaan op marstall en het laten versturen komt nu goed omdat het naar ander adres wordt verstuurd.

de verhouding is totaal anders als de dieetmix maar misschien is het daarom wel dat ze nu zo anders is als eerst.

zie het even aan en anders laat ik haar testen

overigt toen ze nog niet aan het werk was deed ze het prima op de dieet aangevuld met force maar nu onder het zadel duidelijk niet.
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 18-04-12 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:21

ja en dat is net iets waar ik niet meer naar kijk.

ik heb jaren voer met 32% zetmeel en suiker gegeven en daar deed appie het ook prima op.
ik vind het zelf belangrijk dat er een vrij hoog gehalte aan vitamines en mineralen in zitten want die hebben ze juist nodig voor de groei,vacht etc...

kijk als je voer hebt met lage mineralen en laag zetmeel moet je daarvan meer geven,dan krijgen ze automatisch ook meer zetmeel binnen toch?
dus heb ik liever voer waar heel veel vitamines inzitten zodat je niet teveel hoeft te geven.

maar goed,ik geef het spul dus omdat er geen graan in zit, en tekort vul ik aan met een supplementje
liefst zou ik helemaal geen "krachtvoer"meer geven,maar ik verder nog niks gevonden waar het supplement goed doorheen kan en wat ze goed eten.
bietenpulp gaat er niet in,lucerne vinden ze niet te vréten en grasbrok zou kunnen,maar dat moet je eigenlijk weken en zo lang ben ik dan niet op stal.
thuis weken en meenemen gaat niet,ik heb geen auto en dan word het zo'n gesleep