Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:56

deedee19 schreef:
Jotoma schreef:
Ik heb op dinsdag een proefverpakking besteld en gelijk het geld overgemaakt, tot op heden niets gehoord. Iemand een idee hoe lang dat ongeveer duurt? Vind het trouwens wel wat afzetterij.. voor 8 kilo proefverpakking betaal je incl verzendkosten 13 euro... voor 16 euro heb je 23 kilo..
Maargoed!

ja maar die 16 euro is exclusief verzendkosten.

Dat snap ik. Maar wanneer ik het ophaal in Zuidwolde heb ik die verzendkosten niet. Dus dan vind ik het wel een aardig verschil. Maargoed, doet er niet toe. Eens kijken wat 't paardje ervan vindt :)

Anoniem

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:53

Heb net mijn proefverpakkingen zupa en herbs gekregen(gebracht).
pony vindt het heerlijk,iig de herbs. zupa probeer ik morgen,ga het vannacht in de week zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:49

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 15:00

ellepel schreef:
kreeg nog een goede email van voervergelijk.
staat een pagina vol over suikers:
http://www.voervergelijk.nl/column/47/s ... =Column+lm

Er staat veel wat ik ook al wist idd en hier heb geschreven.
Hou wel altijd in je achterhoofd (met welk onderwerp dan ook):

Meeste vergelijk-websites worden door de commercie zelf in het leven geroepen of door bep fabrikanten gesponsord
En zijn dus itt wat je denkt NIET onafhankelijk

De auteur bijv van bovengenoemde webpagina is veterinair adviseur.... wrs in dienst van een of ander commercieel (voeder)bedrijf.
(Edit: even googlen levert een website op waar ze een door o.a. haarzelf ontwikkeld paardenvoer aanprijst)
Ik zeg hiermee NIET dat vergelijksites onbetrouwbaar zijn of dat deze auteur dat is.
Maar gewoon wel blijven opletten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:58

ja ,maar ik denk wel dat haast elke adviseur wel een voorkeur heeft voor een bepaald voer?
maar ik vond het wel een heel interessant stuk en dacht dat jullie het hier ook wel konden gebruiken :j

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:51

nou, beetje vreemd artikel, behoorlijk incompleet en daardoor dus niet bruikbaar.
Er is bv een wezenlijk groot verschil tussen geraffineerde suikers en ongeraffineerde.... maar de auteur kennende, tja, dat zegt me al genoeg.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:56

Jotoma: Heb jij je proefbestelling al binnen? Ik heb tegelijk met jou de bevestigingsmail met het track en trace nr. gekregen, maar het DHL lijkt geen haast te hebben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:58

Ik heb het nog niet binnen. DHL heeft zaterdag nog gesorteert, heel vroeg, maar had inderdaad geen haast om het aan te bieden. Op maandag bezorgen ze niet.. dus ik hoop het vandaag binnen te krijgen.
Ik ga trouwens beginnen met een handje 's ochtends en 's avonds, ik ben erg benieuwd wat mijn paard ervan vindt. Hij is sowieso niet een paard dat erg schrokt, hij eet heel rustig en heeft het vaak niet eens door wanneer ik eten in zijn bak gooi (wortel o.i.d). Ik verwacht dus dat dit ook goed gaat..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:05

Ik ga ook rustig beginnen. Niet omdat ze schrokken, maar omdat ik nog wat Vito en Wiesencobs heb staan wat wel eerst op moet.
Gisteravond hebben Romeo en June de Wiesencobs ook weer laten liggen.
Ik hoop dat de HH brokken goed worden gegeten.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:05

nou ... hier was dat wennen geen punt, ik heb de weidebrok besteld en ik verwachte, door alle waarschuwingen, een opgetrokken neus. Maar hij viel gewoon aan als op de oude meusli. Braaf paard :j

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:03

madamX schreef:
nou, beetje vreemd artikel, behoorlijk incompleet en daardoor dus niet bruikbaar.
Er is bv een wezenlijk groot verschil tussen geraffineerde suikers en ongeraffineerde.... maar de auteur kennende, tja, dat zegt me al genoeg.

Ik vond het ook incompleet en er wordt ook niet echt een conclusie gegeven. De vergelijking met ruwvoer vind ik ook een beetje krom. De inname van ruwvoer wordt over een hele dag verspreid waardoor de inname van suiker/zetmeel dus ook verspreid plaats vindt. Een kilo krachtvoer heeft een paard in nog geen 10 minuten op en krijgt zo in één keer heel veel suiker/zetmeel binnen, wat dus schadelijk kan zijn.

Dit zinnetje aan het einde vond ik dan wel weer goed: Als we nou echt goed willen voeren, laten we ons dan eens druk gaan maken om voldoende energiearm en vezelrijk ruwvoer, want dat is waar onze paarden echt behoefte aan hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:08

geen enkele van die columns zijn "compleet" of beantwoorden je verwachting. Ik had er veel meer van verwacht. 't enige wat ze teweeg brengen is dat je als je met voeding bezig bent nog meer gaat twijfelen, nadenken en opzoeken of het omgekeerd dat je opgeeft.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:47

Had een beetje het gevoel na het lezen van het artikel dat het allemaal wel mee valt met de doorsnee "krachtvoer" en dat men zich niet moet aanstellen want in gras/hooi zat al erg veel suiker.......

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:56

Caballos, dat had ik nou ook. Is natuurlijk wel goed voor het overgroot deel van de merken. Ik raak er ook door aan het twijfelen. Ik wil het best voor mijn paard, maar weet nu echt niet meer wat dat is.

Aan de ene kant denk ik dat het beter is meer terug te gaan naar de natuur. Dus meer kruiden en onbewerkt voedsel. Dat voeren wat het paard in het wild ook eet.
Aan de andere kant denk ik dan weer dat een paard nu gedomesticeerd is. Misschien heeft hij nu idd ook andere behoeftes. Mijn paard krijgt nu krachtvoer (1 1/4 kg per dag verdeeld over 2 maaltijden en zo goed als onbeperkt ruwvoer. Hij ziet er goed uit en doet het goed. Dan ga ik twijfelen of het echt wel zo slecht is. Zo moeilijk allemaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:03

't is natuurlijk wel zo dat het gros van het ruwvoer en de weilanden niet meer aan de behoeftes van een paard voldoen. Boeren kiezen waar voor hun geld dus ze zaaien in met snel groeiende grassen die een hoge opbrengst hebben, laten dit nu de types gras zijn die minder geschikt zijn voor paarden. Dus je zal naast ruwvoer altijd "iets" moeten bijgeven om deze eenzijdige voeding te complementeren...

Of je daar afhankelijk van je verwachtingen en het "gebruik" van je paard traditioneel krachtvoer of het ideale alternatief de HH voor bij geeft, is volledig je eigen keuze. En mijn mening is, dat zolang je je paard het goed doet en jij als eigenaar/verzorger goed observeert en kritisch bent over de hoeveelheden, de conditie van je paard etc, je al heel goed bezig bent.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:07

Ik denk niet dat het paard zover gedomesticeerd is dat het dus beter tegen bewerkt voer kan, juist niet, een paard blijft een paard, dus genoeg ruwvoer en daarop kan je aanvullen met een "krachtvoer" wat het dichtste bij het paard staat............
Zelg voer ik de HH bij en hier doen ze het zo super goed op! Ben blij dat ik van de vieze brokken/muesli af ben, hierdoor heb ik ze alleen maar belast............

Voor ons zijn gezonde dingen ook beter als erg bewerkte dingen..........

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:27

Gelukkig is er tegenwoordig ook muesli, gras/kruidenbrok enz. waar alle "rommel"niet meer inzit.
De basis is en blijft goed ruwvoeder en daarnaast na behoefte kan je dit aanvulllen met wat in jouw ogen voldoet aan je eisen en de eisen van het paard.
Dus er is gelukkig nu meer aanbod om je paard gezond te houden, en dat zijn niet alleen de Healthy Herbs wat uit al deze reactie's bijna lijkt door al deze "promotie"hier op bokt.
De keuze is aan iedere eigenaar zelf, alles heeft zijn voor en tegens, ieder paard is anders.
Dus informeer jezelf goed wat de producten zijn, wat je er van verlangt qua ingredienten, vit/min enz kijk naar je paard, het "werk" en wat heeft hij nodig en dan kan je alleen een goede keuze maken.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:39

ach, ieder promoot wel wat hier op bokt, toch Taniya?
De Healhty Herbs zijn wel degelijk uniek in het brengen van een complete brok zonder granen en ballaststoffen....
Mijn paard doet het er ook super op!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:44

Als gebruiker van het gewone traditionele krachtvoer MET melasse moet ik toegeven dat ik HH als het ideale zie, gezien het ook geen granen meer bevat, neemt niet weg dat de kans dat ik het ga voeren klein is, mijn keuze.

De keuze ligt bij elke eigenaar zelf hoe ver willen zij gaan in het "zo natuurlijk mogelijk" voeren, want uiteindelijk is hooi een een hooinet en alles wat brokvorm heeft in een voerbak niet natuurlijk. Maar ja we zijn nu eenmaal "geevolueerd" en moeten het doen met wat nog mogelijk en voor handen is...

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:02

meerhofh schreef:
De Healhty Herbs zijn wel degelijk uniek in het brengen van een complete brok zonder granen en ballaststoffen....

Ja alleen jammer dat ze ook uniek zijn met het selectief beantwoorden van de mail,
gelukkig zijn er nog wat alternatieven die je kunt voeren ipv de hh die ook zonder rommel zijn
waar ze wel de mail beantwoorden.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:21

Even een stipje! Ik heb mijn mini's net over gezet op de Equifyt dus ben heel benieuwd. Ik heb goede duidelijke info gekregen van Gonnie en ben benieuwd of ik na de winter verschil ga zien bij de kleintjes, ik denk niet dat het zin heeft om in een paar maanden tijd diversen voeders te gaan proberen, volgens mij moet je een nieuw product toch wel een aantal maanden geven om eventueel resultaat te gaan zien. ;)

Interessant topic ;)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:28

Taniya schreef:
Gelukkig is er tegenwoordig ook muesli, gras/kruidenbrok enz. waar alle "rommel"niet meer inzit.
De basis is en blijft goed ruwvoeder en daarnaast na behoefte kan je dit aanvulllen met wat in jouw ogen voldoet aan je eisen en de eisen van het paard.
Dus er is gelukkig nu meer aanbod om je paard gezond te houden, en dat zijn niet alleen de Healthy Herbs wat uit al deze reactie's bijna lijkt door al deze "promotie"hier op bokt.
De keuze is aan iedere eigenaar zelf, alles heeft zijn voor en tegens, ieder paard is anders.
Dus informeer jezelf goed wat de producten zijn, wat je er van verlangt qua ingredienten, vit/min enz kijk naar je paard, het "werk" en wat heeft hij nodig en dan kan je alleen een goede keuze maken.

Ach wat heet promoten? Ik deel mijn ervaring, ik ben heel erg enthousiast over de HH en iedereen mag dat weten.

Ben het met je eens dat iedereen zijn eigen paard mag voeren op de manier waar die persoon/paard zich goed bij voelt, dan is het dus ook handig ervaringen van andere mensen/paarden te lezen over welk voer dan ook.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

jiperdepip schreef:
meerhofh schreef:

Ja alleen jammer dat ze ook uniek zijn met het selectief beantwoorden van de mail,
gelukkig zijn er nog wat alternatieven die je kunt voeren ipv de hh die ook zonder rommel zijn
waar ze wel de mail beantwoorden.

Vreemd? Je kan ook op de site aangeven dat je terug gebeld wilt worden...............

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:46

Voor mij ook even een stipje hier! ;)
Ik heb afgelopen weekend een paar zakken Healthy Herbs basisbrok gehaald en een weidebrok plus.
Sinds ik een paar maanden terug mijn hengst en zijn zoon een supplement van een bekend merk heb gegeven kregen ze bultjes op hun lichaam, toen ik ermee stopte werd het minder, maar nog steeds is het niet weg.
Verder laten we de wei en het ruwvoer regelmatig analyseren, dus kan het daar niet zo snel mis gaan, ik hoop met dit voer verbetering te gaan merken.
Verder heb ik een luchtzuiger die snel last van maagzweren heeft en meestal in de herfst een mindere periode heeft, ben benieuwd wat het bij hem doet en dan heb ik nog 2 oudjes met de ziekte van Cushing, waarvan er 1 door huidproblemen de afgelopen 2 winters bijna niet door is gekomen en nu begint haar huid weer af en toe wat op te spelen... ook is ze behoorlijk dampig, dus ik hoop dat het nog iets kan doen voor haar.

Heeft er hier iemand ervaring met het voeren van HH aan jonge dieren in de groei?
Ik lees hier graag nog even mee en misschien vinden anderen het ook weer interessant hoe mijn paarden er op gaan reageren.
Voorlopig moeten ze eerst rustig wennen en kan ik het oude voer nog opmaken.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:51

Caballos schreef:
Ach wat heet promoten? Ik deel mijn ervaring, ik ben heel erg enthousiast over de HH en iedereen mag dat weten.

Ben het met je eens dat iedereen zijn eigen paard mag voeren op de manier waar die persoon/paard zich goed bij voelt, dan is het dus ook handig ervaringen van andere mensen/paarden te lezen over welk voer dan ook.

Helemaal mee eens!!