Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:41

Ja, is zo.. misschien vinden ze gras in een bak raar ofzo... Ik weet 't ook niet, maar wel dat ze - tot nu toe- uiteindelijk allemaal overstag.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:25

wat is precies het verschil tussen de Fetura en de wiesebobs? weet niet of die vraag al gesteld is?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:22

We hadden er eerst nog wat muesli doorheen gemengd (we moesten de zakken opmaken) maar nu is het alleen Cobs met vitamienen, dat smaakt kennelijk toch minder lekker.
Feline krijgt volledig supplement van Marstall en Bambi en Oki krijgen deze: http://www.horsewellness.nl/product_inf ... lien-p-195

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:16

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:04

ik heb eindelijk mijn wiesencobs binnen gekregen! *\o/* Meteen even gemaakt natuurlijk :+ Kyra dook er direct op af en begon heel enthousiast te slobberen, maar liet het halverwege toch staan. ik denk wel dat t morgen ochtend leeg is want mevrouw eet eigenlijk alles wel :+ Bij roots had ik er nog een handje voer door heen gedaan, want die eet al jaren krachtvoer en is de zoete smaak dus gewend. ook hij at het niet direct in 1 keer op, maar goed, ze aten het in ieder geval wel! Dus ik ben benieuwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:28

Heb even hele topic doorgelezen en ben erg nieuwsgierig naar die grasbrokken. Ho zit het in de zomer bij 24 uur weide gang, hebben jullie paarden dan nog steeds interesse in de grasbrok ? Of moet je dan op zoek gaan naar een andere manier om je paar de supplementen toe te dienen ?
En hoe passen jullie het rantsoen aan wanneer je paard op vakantie 2 weken erg intensief laat werken ?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:22

Joram, ik begin net met de grasbrok, dus ik heb er geen ervaring mee wat zomer betreft. Maar ik verwacht eigenlijk niet dat ze het laten staan. Nu krijgen ze ook alleen maar hooi.
Wat het werken betreft, ik zou persoonlijk dan alleen het ruwvoer eventueel opschroeven. Maar wat is precies jouw definitie van hard werken?

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 09:55

Hi Joram,

Wiesencobs kunnen het gehele jaar door gevoerd worden, ze hebben opzich ook nog wel wat langzaam vrijkomende energie...

Zoals supersmurf ook zegt, wat is jouw definitie van hard werken?

Wat voor paard heb je bijvoorbeeld... Als je een fjordje hebt zoals op jouw avater kan je behoorlijk lang doorrijden op alleen wiesencobs als je ermaar voor zorgt dat ze voldoende vitaminen en mineralen en dan m.n tijdens training o.a. natrium binnen krijgen.

Mocht je hem wat extra energie in de vorm van ruwvoer willen geven kan je hem altijd bv. luzerne erbij geven gecombineerd met zemelen

Mocht je nog meer willen weten dan horen we het wel ;-)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:35

Ook als ze op de wei staan eten ze de wiesencobs graag hoor.
Toen Ben nog in Kootwijk in pension stond moest ik hem 's ochtends zelf buiten zetten, hij stond daar op de wei met ruim voldoende gras, maar ik gaf hem vanwege die vitamines ook nog cobs. Omdat ik dat voor m'n werk uit moest doen had ik geen tijd om te wachten tot'ie z'n bak leeg had dus ik gaf hem de cobs op de wei (hij stond dan nog als enige, de rest kwam pas later op de wei). Ik kon gewoon de voerbak leeg kiepen en hem op het gras voeren, hij at eerst z'n cobs op voor hij ging grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:57

Goed om te horen :) .
Wat ik me hard werk bedeel is dat ik van plan en om met mijn Fjord meet te gaan doen met paardenvierdaagse zo 4 dagen langs zo 32km perdag, dan dag rust en daarop trecktocht 4 dagen lang 20km per dag, dag rust en vervolgens endurance wedstrijd van 35km.

Natuurlijk zal ik vooraf hij ook goed voor trainen (anders gaat ook nooit lukken in de endrurance en kans bestaat dat ik ook wel paar dagen niet ga rijden om toch wat extra rust te geven. Maar ik vind in iedergeval heel wat zo 250km in ander halve week tijd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:57

maar neem niet aan dat je de trektocht en de 4 daagse heel fanatiek gaat rijden toch? Dus niet continu in galop of zo ;)

Persoonlijk zou ik alleen flink ruwvoer voeren en dan idd goed aanvullen met vit/min. Ik neem aan dat als ie heel erg zweet hij ook veel zout ( = natrium? ) verliest.

Maar ben wel benieuwd wat anderen zouden doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:32

Nee, want we hebben toch hele dag te tijd en met dat warme weer. Maar denk dat idd wel zou mee vallen, al heeft hij op deze manier wel gauw 6 uur minder de tijd op een dag om te eten. Goed dat je zou even aanhaalt want moet zeggen dat ik vorige keer daar ook niet aan heb gedacht om liksteen mee op vakantie mee te nemen.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:33

wat een belasting persoonlijk zou ik dat veel te veel vinden!(rij zelf klasse 4) ik zou je paard tussendoor meer rust gunnen kan je het niet iets meer verspreiden, is beetje off topic.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:27

tjee zeg wat krijg je een hoop cobs als je ze weekt :+ en ze duiken er bij mij toch al best snel op af! Ze hadden beiden vrij veel vandaag ( na het weken dan ) dus daar zullen ze wel even mee doen denk ik zo :D

Heb 1 van de ruiven af! is best knap gelukt met alleen maar resthout :D Alleen zit er nog geen deksel op, dus mevrouw heeft mazzel en kan het nu nog gewoon van bovenaf eruit eten. Hebben hem net zo hoog gemaakt als de stal dus er pas tbest flink wat in. mazen zijn uiteindelijk toch 5 bij 5 geworden. op stal hadden ze betonijzer liggen wat ik wel over mocht nemen en kleinere mazen hadden ze niet. Ach, dit is ook wel prima!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:35

Halen jullie cobs gewoon bij de paarden zaak of diervoeder en via internet?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:25

ik heb ze bij marstall gehaald. Geloof niet dat ze bij elke diervoerder te krijgen zijn en ik gok bij ene paardenzaak al helemaal niet. Ik voerde voorheen ook altijd marstall en zij komen het brengen, dus dat is voor mij dan wel het makkelijkst :) Maar je kan t ook bestellen bij horsewellness.nl en er is geloof ik nog een website die ze heeft. Nadeel is alleen wel dat als je het moet bestellen de verzendkosten erg hoog zijn.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:15

Je kan de cobs inderdaad bij mij bestellen. Verzendkosten bedragen 6,90 voor 10-30 kilo, tenzij je boven de 50 euro zit, dan is het gratis.

Als je in een straal van 10-15 kilometer woont breng ik het ook kosteloos langs.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:23

hey Elfje, ik zie dat jij in a'dam woont? Das niet zo ver bij mij vandaan! Half uurtje ongeveer, dan zou ik makkelijker zelf spullen op kunnen halen bij je :)

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:05

Ja, de winkel zit in Aalsmeer, zit zowat langs de afslag van de a9.. ben erg goed bereikbaar:)

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:50

eefje heb je misschien nog advies wat ik aan mijn veulens zou kunnen voeren? Ook rekening houden met de fosfor-calsium verhouding die belangrijk is voor het opgroeien van een veulen.
Het zijn helaas niet mijn eigen maar ik benieuwd naar jou mening hierover.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:46

Weet er iemand nog een adres in de buurt van Rotterdam waar ik Wiesencob kan halen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:51

Je kan de grasbrok van equifyt halen in Hoogvliet ( via Taniya hier op Bokt )
Of assortiment van agrobs/ D&H in ( oooh waar was t ook al weer , pb anders Caballos even )

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:55

@ Lars, bedoel je krachtvoer neem ik aan of een aanvullend ruwvoer?

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 12:03

ja krachtvoer

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:59

Heb dit hele topic ook door gelezen. Vind het erg interessant.
Vandaag voor Roshni de wiesencobs ook binnen gekregen en de marstall Force. De wiesencobs vond Roshni nog niet zo. Ben benieuwd hoe het de aankomende dag gaat. Ze krijgt het nu nog gemengd met natures best wat op moet en lucerne er door heen.