[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Re: [CENTRAAL] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:55

Iemand hier trouwens ervaring met Cavalor Wholegain?
Zou specifiek zijn om paarden veilig te laten bijkomen?

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:43

Iemand hier die advies kan geven?

Gaat om een wat oudere manege pony. Bij het beestje ontbreken er enkele kiezen, eet wel hooi / kuil maar krijgt niet genoeg binnen naar onze mening.
Pony loopt 3x per week een lesje met kleine kindjes van 45min. Ze staat sowieso op onbeperkt ruw voer en kan zelfs kiezen uit hooi of kuil en staat ruim in het stro. Ze krijgt speedibeet met lijnzaadolie bijgevoerd maar we willen eigenlijk dat combineren met iets van lucerne, gras mix of compact gras. Waar zouden jullie voor kiezen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 16:59

Ik zou kiezen voor grasmix als ze niet verdacht is van cushing of insuline resistentie. Het is zoeter en veel minder stoffig, ook is het minder ontploft als je een baaltje open maakt.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 17:04

Nee ze is verder niet verdacht van cushing of IR. Het is nooit de dikste geweest maar vinden haar nu iets te dun worden. Dus vandaar even wat extra's er in. Meestal trekt ze op het land bij, maar dat duurt helaas nog even voor ze er op kunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:38

_pauline_ schreef:
Iemand hier die advies kan geven?

Gaat om een wat oudere manege pony. Bij het beestje ontbreken er enkele kiezen, eet wel hooi / kuil maar krijgt niet genoeg binnen naar onze mening.
Pony loopt 3x per week een lesje met kleine kindjes van 45min. Ze staat sowieso op onbeperkt ruw voer en kan zelfs kiezen uit hooi of kuil en staat ruim in het stro. Ze krijgt speedibeet met lijnzaadolie bijgevoerd maar we willen eigenlijk dat combineren met iets van lucerne, gras mix of compact gras. Waar zouden jullie voor kiezen?

Geef genoeg pulp voor het gewicht, eventueel 1 op 1 mengen met grasbrok als het anders teveel kg's pulp wordt (scheve ca/p o.a.. Ruwvoer om op te kauwen is er zat voor handen, richt je qua bijvoer op de voedingsbehoefte, niet op de kauwbehoefte, daar voldoe je wel aan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:59

Ik zou ook grasbrok doen, anders meer priores.

Ik heb ook een vraag
Mijn pony is eindelijk aardig op gewicht alleen ga ik een paar dagen op vakantie.. Mijn stalbaas zal dus moeten voeren en die heeft geen verstand van paarden.
Mijn pony is slokdarmverstopping gevoelig dus wat hij ook krijgt aan bijvoer, het moet geweekt worden.

Momenteel krijgt hij 1,5 kg merriebrok, 1,5 grasbrok, vitaminekorrel, magnesium en olie. De grasbrok geweekt, de merriebrok meng ik er doorheen. Alles moet wel nat genoeg zijn.

Is het handiger om over te gaan op priores of is het handiger een aantal bakken te kopen en daar het voer in klaar te zetten zodat hij alleen het water hoeft toe te voegen? Dan is wel alles geweekt maar dat maakt voor een paar dagen niet uit denk ik.
Wat zouden jullie doen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:12

Hier wordt de basisbrok standaard met de sp meegeweekt. Dan hoeft er maar 1x wat aan en is het minder foutgevoelig. Er lopen vaak stagiaires rond die voeren en niet iedereen is even handig.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:01

Ik vind het zelf wel prettig als hij toch nog wat moet kauwen met zijn "pap".

Zou je dan kiezen voor klaarzetten? Of over gaan op sp?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 15:24

Ik zou het klaarzetten. Hoewel sp een lifesaver is ben ik er niet onverdeeld enthousiast over. Dus als hij het goed doet op het huidige mengsel zou ik het niet veranderen.

15carlijn15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:19

Mizora schreef:
Ik zou het klaarzetten. Hoewel sp een lifesaver is ben ik er niet onverdeeld enthousiast over. Dus als hij het goed doet op het huidige mengsel zou ik het niet veranderen.

En waarom niet als ik vragen mag?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 16:34

Sowieso omdat subli weigert een volledige analyse te geven, alleen uit de premix toegevoegde mineralen. De laatste keer zaten er opeens andere brokken in de sp, die ook al eens in de bietenpulp zaten van hen (agruniekrijnvallei) waar überhaupt geen extra brokken in hoort. Ik vind ook niet dat alle paarden het er evengoed op doen. De mest is niet denderend vaak en niet alle paarden komen er zo veel van aan als logisch zou zijn. Ik zit er over te twijfelen om mijn eigen paard over te zetten op pavo natures best, maar dat is wel weer duurder.

Daarnaast vind ik het voeradvies op de zak van subli ook echt niet goed, het is te weinig en er wordt ook niet gewaarschuwd dat een voerschep geen kg is (maar 800 tot 900g). Waardoor de meeste mensen nog minder voeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:38

Afbeelding
Inmiddels zijn wij achter de oorzaak van de plotselinge langdurige vermagering...

Diastase op de kiezen.. Niet behandelbaar bij dit paard.

W ehebben een aanpaksplan nu.. En we gaan het meemaken.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:08

Wat een verschil in nog geen maand tijd!
Ben benieuwd naar de aanpak. Diastase is erg vervelend en pijnlijk voor het paard.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:29

Wow wat een verschil zeg! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Ik wil ook graag jullie mening vragen. Mijn Friese merrie van 12 jaar is schraal en vooral veel bespiering kwijt in de bovenlijn. Ze staat nu 24/7 buiten met schuilstal en maatje op onbeperkt hooi (gaat richting voordroog, goed spul maar niet heel rijk). Ze komt slecht door de rui. We mennen 1x per week met haar, zo'n anderhalf uur in het bos. Helaas vanwege het afstuderen even wat minder tijd voor trainen maar eerlijk gezegd leg ik er nu ook liever niet een zadel op.

Ze eet weinig hooi helaas. Dierenarts en osteopaat zijn al geweest, ze is het afgelopen jaar goed ontwormd. Naast het sneue uiterlijk sprankelt ze niet meer. Ze was eerder energieker en blijer heb ik het idee.

Ze krijgt nu:
2x per dag 1 schep luzerne, halve schep cavalor strucomix, 40 ml lijnzaadolie met vit E (dit x2 dus)
1x per dag 1 schep droge seniores priores (nog aan het opbouwen)

Wat zou ik aan bovenstaande nog kunnen verbeteren?

De stalhouders laat ik geen slobber voeren. Ze eet al het voer graag dus meer geven is geen probleem, mits ik de luzerne blijf mixen met muesli. Ik dacht erover over de cavalor strucomix te vervangen voor cavalor probreed (merriemuesli).

Hoor graag tips (:

PS Ben aan het rondkijken naar een andere stal waar ze het gras op kan (nu nauwelijks mogelijk, staat in bospaddock). Ik heb het idee dat ze hier niet helemaal lekker in haar vel zit ofzo. Omdat ze niet meer vrolijk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:41

SP droog voeren is niet de bedoeling.

Lijstje mogelijke oorzaken om uit te sluiten : zand, tandjes, wormen & recent achter gekomen maagzweer.
Eet ze het hooi niet als in laat het liggen, of maakt ze er proppen mee?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:06

Nee uiteraard. Ik bedoel dat ze nu qua hoeveelheid een schep krijgt.

Zand zou ik nog kunnen checken. Tanden zijn recent gecheckt, vorig jaar uitgebreid gedaan. Ze is eind mei ontwormt met equest pramox, augustus mestonderzoek, oktober weer equest pramox en voorjaar ivermectine.

Ze maakt geen proppen, dan was de oplossing simpel geweest. Waar het andere paard de hele dag door aan het eten is, staat zij vooral te chillen en eet ze zo af en toe wat (overigens is mijn merrie de baas). Hooi vinden/vonden ze wel heel lekker en is dus van prima kwaliteit. Ze lijkt weinig eetlust te hebben. Zo lang ik haar heb is het al geen hooi vreterd zeg maar, ongeacht de verschillende typen hooi die we hebben gehad.

Maagzweer lijkt me niet voor de hand liggend met het onbeperkt ruwvoer en hoe ik krachtvoer voer (vezelrijk, geen grote hoeveelheden brok/muesli).

Voor mij voelt het als 2 opties:
- ze is mentaal niet in orde -> verhuizen naar een plek waar ze kan grazen, 's nachts op stal komt in de winter en misschien in de kudde ipv 1 ander maatje.
- ze heeft iets medisch -> opladen naar de kliniek voor uitgebreid onderzoek

Ik postte hier een bericht omdat ik benieuwd ben naar eventuele andere heldere inzichten of het advies veel grotere hoeveelheden te voeren oid (ik heb hiervoor een pony gehad die snel dik werd dus dit is nieuw voor me). De tip om op zand te checken is bijvoorbeeld iets waar ik zeker wat aan heb.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:48

1 schep sp is niet zoveel als ze aan moet komen. Eet ze bietenpulp ook zonder iets er bij? Of anders grasbrok geven, kan eventueel droog, al is het dan wel handiger om het in een voerbal te doen (mits ze dat snapt natuurlijk). Gewoon de oude simpele hondenvoerbal (rood of blauw met botjes en pootafdrukken) de grootste maat heeft ongeveer hetzelfde volume als de bekende gele voerschep. Hier gaat die dan wel in iets als een specikuip, anders krijgen ze ook zand, mest, etc. binnen en dat is niet de bedoeling.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:56

SP vindt ze erg lekker en eet ze zo op! Ik had begrepen dat je het een beetje op moest bouwen. Hoeveel raad je aan te geven? Het lastige is dus dat ik het niet kan verdelen over meerdere voerbeurten, ik ben er 1x per dag en voor de stalhouders is het niet goed te doen op slobber te voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:30

Ik zou ook zeker laten controleren op maagzweren, of nog liever gewoon 2 weken behandelen met omeprazol (via abler goed te betalen).

Wat hoort ze te wegen? Als ze ruim 500kg hoort te wegen voer ik zelf maximaal zo'n 2.5kg seniores priores of pavo nature's best, dat is 3 scheppen bij beide voersoorten. Eventueel kan je bij de andere 2 voerbeurten ook 1 a 2 scheppen nature's best doen. Daar zou ik eerder naar pakken dan naar een merriemuesli.

Ik bouw zelf met een halve schep per voerbeurt per 4 dagen op. Maar als je maar 1 voerbeurt aanpast dan kan je ook wel naar 3/4e tot 1 voerschep per 4 dagen opbouwen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:11

Paard is dus vanaf mei vorig jaar tot oktober vorig jaar niet ontwormd?Daar schrik ik toch van...zeker omdat ieder paard gewoon wormen heeft.Heb je na de wormkuur in het voorjaar...wanneer was dat?..nog iets in de mest gevonden?Als een paard slecht door de rui komt niet glanst en schraal is denk ik toch aan wormen

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:05

Mizora schreef:
Ik zou ook zeker laten controleren op maagzweren, of nog liever gewoon 2 weken behandelen met omeprazol (via abler goed te betalen).

Wat hoort ze te wegen? Als ze ruim 500kg hoort te wegen voer ik zelf maximaal zo'n 2.5kg seniores priores of pavo nature's best, dat is 3 scheppen bij beide voersoorten. Eventueel kan je bij de andere 2 voerbeurten ook 1 a 2 scheppen nature's best doen. Daar zou ik eerder naar pakken dan naar een merriemuesli.

Ik bouw zelf met een halve schep per voerbeurt per 4 dagen op. Maar als je maar 1 voerbeurt aanpast dan kan je ook wel naar 3/4e tot 1 voerschep per 4 dagen opbouwen.

Dan ga ik haar gewoon een keer opladen naar de kliniek voor de hele rambam.
Het is een kleine Friese merrie, net aan paard dus ik denk dat ze inderdaad 500 - 550 hoort te wegen.
Ik zal de SP opbouwen naar in ieder geval het dubbele (2 scheppen) en kijken in hoeverre ze dat nog wegeet. Pavo ga ik niet voeren.

Geerke; tussen mei 2016 en oktober 2016 is mestonderzoek gedaan. Ik ben zeker geen voorstander van alleen mestonderzoek, maar ook niet van elke 2 maand een wormenkuur erin. Wat dat betreft zoek ik die balans. We halen overal de mest weg en na het ontwormen is steeds extra gelet op evt wormen in de mest. De ivermectine was halverwege maart. Weidemaatje wordt steeds tegelijk ontwormd met hetzelfde middel. Die is overigens aan de dikke kant (arabofries).

Ik hoor om me heen ook wel verhalen van paarden die slechter werden omdat ze niet happy op een bepaalde stalling stonden. Ik ben nu aan het kijken voor stallingen en ik zie het nog even aan, maar als het niet verbetert of het verslechtert, dan ga ik naar de kliniek. Kunnen ze alles nog een keer doorlopen.

Bedankt voor het meedenken! Laat het gerust weten als ik in jullie ogen een stap mis.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 18:20

Afbeelding
Afbeelding15 april

Afbeeldingvandaag

dit dankzij 600 gram sojaschroot 2 kg basisbrok en 1schep bietenpulp per dag

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:15

oei...die was mager!Hoe kwam dat?
Hij is wel veel aangekomen al!Goed hoor!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 11:17

wow yvonne :oo dat durf ik wel een gratenpakhuis te noemen :x
Paard komt al mooi aan. Hoe lang krijgt het paard dat dieet? En mag ik vragen wat er aan de hand was met het paard?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 12:59

Hoe het komt wil ik hier niet over uitweiden. Ze krijgt dit sinds 15 april, dus 3 weken