[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [CENTRAAL] paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:42

Lang uitgebloeid gras kan geen kwaad en is niet echt voedzaam en vaak vinden ze het niet lekker.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:49

Lijkt me een prachtige paddock om een paard in te zetten.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:57

Oke top! Heb haar er nog niet in gezet omdat het hier heel hard regent, maar dat doe ik morgen.
Bedankt.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:52

Mijn pony blijft maar enorm dik, ze staan met zijn 5e op een paddock , krijgen 3 keer per dag hooi en mogen afentoe een uurtje op het land. Rohan word 3 a 4 keer per week gereden of gelongeerd maar hij blijft maar dik. Terwijl de andere pony's bij wie die staat keurig op gewicht zijn. Heb nu dus geen idee meer wat ik kan doen -O- heeft 1 van jullie misschien een idee?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:59

Heb je misschien een foto? :)
Wat voor training geef je hem en hoelang/intensief train je hem per keer?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:39

LinSa schreef:
Heb je misschien een foto? :)
Wat voor training geef je hem en hoelang/intensief train je hem per keer?

Ik ga straks heen dan zal ik hem even op de foto zetten.

Ikzelf rij voornamelijk buiten , vaak 1.5. A 2 uur. Met longeren gebruik ik de longeerhulp , vaak een half uur of langer. Mijn bijrijdster rijd hem in de bak, ook minimaal een uur. Hij heeft niet een enorm dikke buik, maar hij is vooral heel log geworden, maar dat zal zo wel te zien zijn met de foto's

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:04

JackieLuca schreef:
Mijn pony blijft maar enorm dik, ze staan met zijn 5e op een paddock , krijgen 3 keer per dag hooi en mogen afentoe een uurtje op het land. Rohan word 3 a 4 keer per week gereden of gelongeerd maar hij blijft maar dik. Terwijl de andere pony's bij wie die staat keurig op gewicht zijn. Heb nu dus geen idee meer wat ik kan doen -O- heeft 1 van jullie misschien een idee?

Je paard blijft zo te lezen wel op gewicht. Dus hoe je bezig bent is niet verkeerd je zal alleen of meer beweging moeten geven of minder voeding er in. Als je wil dat er kilo's afgaan. Is wel lastig om iets aan de voeding te doen gezien ze met meerdere staan die wel op gewicht zijn. Als je normaal rustige stapritjes maakt zou ik voorlopig toch het tempo wat opvoeren en/of de ritten langer maken.
Mocht meer beweging er niet inzitten als je toch moeten kijken of je wat aanpassingen kan maken met eten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:49

Hallo!

Mijn pony van 13 jaar is veels te dik. Ik wil niet dat hij hoefbevangen word. Hij staat op een kale wei en krijgt smorgens en savonds 1/4 schep muesli suikervrij! met rijk hooi.

Ik rijd hem 3 x per week ong.

De hoefsmid kwam vandaag langs en hij zei dat hij minder muesli moest krijgen en maar een kleinere hoeveelheid hooi. (Hij staat op stro)
Zou mijn pony ook genoeg hebben aan maar een handje muesli?

Iemand tips?

ik kan er niet van slapen nu...
Grtjs

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:55

Hoi Yenni, je kan beter de muesli vervangen voor vitaminen brokjes.
Deze zijn daarnaast zo geconcentreed dat je enkel een handje hoeft te geven.
De muesli die je nu geeft is wel suikervrij, maar er zit waarschijnlijk door andere stofjes nog steeds meer energie in dan je pony nodig heeft en daar wordt hij dik van.
Daarnaast kan er in kort gras ook veel suikers zitten!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:01

Idd de muesli vervangen door een vitaminebrok en ipv rijk hooi waar dus veel suikers inzitten droog stengelig hooi gaan geven. Stro mogen ze best eten en daar worden ze ook niet dik van. Probeer ook om je pony meer beweging te gaan geven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 06:21

Oke dus als zijn hooi op is is het niet erg als hij stro eet?

Andere hooi word moeilijk. Vitamine brok kan ik wel eens naar kijken.

Alle weides staan nu kort dus hem in een andere weide zetten of bak/paddock gaat helaas niet.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:25

Even een kort vraagje, mijn Irish cob merrie is (zoals altijd rond deze tijd van het jaar) weer erg gegroeid. We hebben vorig jaar al een graasmasker geprobeerd, maar daar reageert ze niet goed op (eet en drinkt niet, staat alleen maar met haar hoofd omhoog)

Hoe zouden we haar kunnen leren te eten met zo'n ding om? Ze is ERG gevoelig voor prikkels.. ik denk dat haar tastharen het masker raken, en dat ze daardoor zo reageerd.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:47

Met die van mij gaat het de goede kant op. Hij krijgt kurkdroog uitgegroeid onbemest hooi 2 plakken per dag, een vitaminekorrel staat daarnaast 24/7 op de weide.
Hij loopt nu ongeveer 5x per week en merk echt dat hij zich lekkerder voelt. De vetopslag bij de staartwortel trekt weg en zijn opgeblazen buik is weg.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:39

welk graasmasker heb je Benfan? is het wel groot genoeg?, die van mij wou/kon niet eten met zo'n korf van kanvas, vond ze echt niks, met green gard gaat het prima, gras door de gaten gegeven en snoepje, kon er snel mee overweg. Succes!

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:49

Hoe gaat het met het afvallen hier? :)

Ik geef sinds twee dagen luzerne bij voor de eiwitten. Nu zou de aanbevolen hoeveelheid voor mijn pony's ongeveer een kilo per pony zijn. Ik moet dit echter puur voeren want slobber of iets dergelijks krijgen ze niet. Kan dat kwaad zoveel pure luzerne? Ik vind het zo veel, een emmer vol!

Wat voeren jullie voor de eiwitten?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:14

Zoveel aan luzerne geef ik niet, hoor. Ik gaf aan mijn magere maar een halve emmer. De te dikke krijgen maar een handje. Is die kilo gebaseerd op alleen luzerne voeren of wordt er dan ook rekening gehouden met hooi wat je geeft?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:41

Dit staat op de website van voervergelijk.nl:

Citaat:
Luzerne is een waardevol voedermiddel in het rantsoen, maar hoeveel moet je dan voeren? Luzerne wordt in diverse hoeveelheden gevoerd, van een paar handjes tot enkele kilo’s per dag. Indien slechts een paar handjes gevoerd wordt, dan is luzerne uitsluitend effectief door het mengen door het krachtvoer, zodat de paarden beter kauwen. Om een voordeel te kunnen behalen van de voedingswaarde van luzerne dient ca. 1,5 – 3 kg gevoerd te worden. Een emmer is ca. 1,5 kg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:00

En dat wordt gesponsord door een Luzernemerk?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:10

Geen idee :+

Het komt wel overeen met wat er op mijn baal staat als richtlijn.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:40

Volgens mij is zoveel luzerne echt niet goed, er zitten echt heel veel eiwitten in...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:41

Volgens mij is dat eiwit niet het probleem, maar meer de calcium phosphor verhouding (was t nou calcium? Dacht ik wel)

Scheve calcium fosfor inderdaad. Heb t even opgezocht. Vooral bij grote hoeveelheden, zoals een emmer. Niet bij een handje.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:34

Dat heb ik ook gelezen inderdaad.
Ik was overigens niet van plan zoveel te voeren hoor, ik voer nu 2 handjes.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:42

Vaak zit er ook heel veel melasse in lucerne, lijkt me ook niet zo goed voor paarden met overgewicht..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:50

_PatriciaH schreef:
Vaak zit er ook heel veel melasse in lucerne, lijkt me ook niet zo goed voor paarden met overgewicht..

Er is ook zat luzerne zonder melasse. ;)

Imke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:06

Hoi allemaal,

Ik had al een topic hierover gestart, had niet gezien dat er al 1 was, ik had in het topic al wat goeie adviezen gehad, maar hoe meer hoe beter natuurlijk! Als volgt is het verhaal:

Ik ga aankomende vrijdag mijn haflinger verhuizen van een stal met 24/7 uur weidegang naar een stal waar hij overdag op de wei staat en 's avonds op stal gaat.
In de ochtend voor de weidegang krijgen de paarden daar sportbrok en 's avonds op stal weer.
Nu wil ik mijn paard niet aan de sportbrok, omdat hij al veel te dik is en door een blessure (schiefel) kan ik nu niet meer doen dan met hem wandelen.

Ik heb zelf nog Luzerne staan (Equimagic, speciaal voor sobere paarden) en Metazoa vitaminebrok. Ik zat eraan te denken van beide een klein beetje te mengen zodat mijn paard ook het idee heeft dat hij wat krijgt. Hooi zou misschien ook een optie zijn.

Wat raden jullie aan om ervoor te zorgen dat mijn paard niet dikker wordt en wat raden jullie aan qua beweging?

Alvast bedankt! :)